(Dz.U.UE L z dnia 8 czerwca 1991 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
zalecenie 84/549/EWG(4) postuluje wprowadzenie usług opartych na wspólnym, zharmonizowanym podejściu w dziedzinie telekomunikacji;
w uchwale z dnia 30 czerwca 1988 r.(5) w sprawie rozwoju wspólnego rynku usług telekomunikacyjnych i urządzeń Rada wezwała do promowania ogólnoeuropejskich usług zgodnie z wymaganiami rynku;
zasoby oferowane przez nowoczesne sieci telekomunikacyjne należy w pełni wykorzystywać do ekonomicznego rozwoju Wspólnoty;
stosuje się tu dyrektywę Rady 89/336/EWG z dnia 3 maja 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej(6), przy czym należy zwracać szczególną uwagę na zapobieganie szkodliwym zakłóceniom elektromagnetycznym;
obecnie stosowane we Wspólnocie systemy telefonów bezprzewodowych i pasma częstotliwości, w których one pracują, bardzo się od siebie różnią, co nie pozwala wykorzystywać zalet usług ogólnoeuropejskich ani korzystać z obniżenia kosztów poprzez zwiększenie produkcji powiązanej z rynkiem w pełni europejskim;
Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) opracowuje obecnie europejską normę telekomunikacyjną (ETS) dla europejskiej cyfrowej telekomunikacji bezprzewodowej (DECT);
opracowywanie europejskiej normy telekomunikacyjnej (ETS) musi uwzględniać bezpieczeństwo użytkowników, konieczność współdziałania w skali ogólnoeuropejskiej, a także umożliwiać użytkownikom wyposażonym w usługę opartą na technice DECT w jednym Państwie Członkowskim na uzyskiwanie w razie potrzeby dostępu do tej usługi w innym Państwie Członkowskim;
europejskie wdrożenie systemu DECT stworzy ważną możliwość zbudowania w pełni europejskiego systemu cyfrowych telefonów bezprzewodowych;
ETSI ocenił, że wdrożenie systemu DECT na obszarach gęsto zaludnionych będzie wymagać pasma o szerokości 20 MHz;
Europejska Organizacja Poczty i Telekomunikacji (CEPT) zaleciła dla DECT wspólne pasmo europejskie 1880-1900 MHz, uznając również, że system może wymagać jego rozszerzenia;
należy mieć to na uwadze, przygotowując się do międzynarodowej konferencji radiokomunikacyjnej WARC'92;
po dacie przeznaczenia pasma częstotliwości dla DECT działające tam służby mogą w nim pozostać, jeśli nie zakłócają systemów DECT zainstalowanych zgodnie z zapotrzebowaniem komercyjnym;
wdrożenie zalecenia Rady 91/288/EWG z dnia 3 czerwca 1991 r. o skoordynowanym wprowadzaniu DECT do Wspólnoty(7) zapewni wprowadzenie DECT najpóźniej do dnia 31 grudnia 1992 r.;
dyrektywa Rady 91/263/EWG z dnia 29 kwietnia 1991 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących końcowych urządzeń telekomunikacyjnych, w tym wzajemne uznanie ich zgodności(8), umożliwi szybkie stworzenie wspólnych parametrów technicznych zgodności dla DECT;
budowa systemu DECT zależy od przydziałów i dostępności pasma częstotliwości, w którym odbywa się nadawanie i odbiór sygnałów przez stałe stacje bazowe i stacje ruchome;
potrzebna będzie elastyczność umożliwiająca uwzględnianie różnych potrzeb częstotliwościowych w różnych Państwach Członkowskich; elastyczność ta nie może spowodować spowolnienia wdrażania techniki DECT w odniesieniu do komercyjnego zapotrzebowania we Wspólnocie;
wprowadzenie DECT w całej Europie będzie wymagać stopniowego udostępniania całego, określonego wyżej pasma częstotliwości,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 3 czerwca 1991 r.
W imieniu Rady | |
A. BODRY | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 187 z 27.7.1990, str. 5.
(2) Dz.U. C 19 z 28.1.1991, str. 97 oraz Dz.U. C 106 z 22.4.1991, str. 78.
(3) Dz.U. C 332 z 31.12.1990, str. 172.
(4) Dz.U. L 298 z 16.11.1984, str. 49.
(5) Dz.U. C 257 z 4.10.1988, str. 1.
(6) Dz.U. L 139 z 23.5.1989, str. 19.
(7) Dz.U. L 144 z 8.6.1991, str. 47.
(8) Dz.U. L 128 z 23.5.1991, str. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1991.144.45 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 91/287/EWG w sprawie wyznaczenia pasm częstotliwości dla skoordynowanego wprowadzenia europejskiej cyfrowej telekomunikacji bezprzewodowej (DECT) we Wspólnocie |
Data aktu: | 03/06/1991 |
Data ogłoszenia: | 08/06/1991 |
Data wejścia w życie: | 05/06/1991, 01/05/2004 |