(Dz.U.UE L z dnia 9 listopada 1990 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
zaleceniem 84/549/EWG(4) Rada wzywa do wprowadzenia usług opartych na wspólnym, zharmonizowanym podejściu w zakresie telekomunikacji;
zasoby oferowane przez współczesne sieci telekomunikacyjne powinny zostać w pełni wykorzystane dla rozwoju gospodarczego Wspólnoty;
usługi przywoływania radiowego są uzależnione od przydziału i dostępności właściwych częstotliwości w celu nadawania i odbierania sygnału odpowiednio przez stałe stacje naziemne oraz radiowe odbiorniki przywoławcze;
częstotliwości oraz naziemne publiczne systemy przywoływania radiowego, wykorzystywane obecnie we Wspólnocie, różnią się w znacznym stopniu i nie pozwalają wszystkim przemieszczającym się użytkownikom na czerpanie korzyści z ogólnoeuropejskiej sieci usług oraz europejskich rynków;
wprowadzenie bardziej zaawansowanego radiowego systemu przywoławczego o oznaczeniu Europejski Radiowy System Przywoławczy (ERMES), określonego przez Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych (ETSI), dostarczy wyjątkowej możliwości ustanowienia prawdziwie paneuropejskiego systemu usług przywoływania radiowego;
Europejska Konferencja Administracji Poczty i Telekomunikacji (CEPT) wskazała niesparowane pasmo o częstotliwościach 169,4-169,8 MHz za najdogodniejsze dla publicznego systemu przywoływania radiowego; wybór ten jest zgodny z przepisami rozporządzeń o radiofonii Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej (ITU);
zalecenie CEPT T/R 25-07 w sprawie koordynacji częstotliwości dla Europejskiego Radiowego Systemu Przywoławczego wyznaczyło kanały europejskie dla systemu ERMES;
niektóre Państwa Członkowskie już wykorzystują lub planują wykorzystanie części pasma częstotliwości dla innych usług radiowych;
coraz większa dostępność wymaganej części wyżej określonego pasma częstotliwości będzie niezbędna dla wprowadzenia prawdziwie paneuropejskiego systemu usług przywoływania radiowego;
wymagane będzie zachowanie pewnej elastyczności w celu uwzględnienia różnych wymogów dotyczących częstotliwości w różnych Państwach Członkowskich, niezbędne będzie upewnienie się, iż taka elastyczność nie opóźnia rozszerzania się systemu paneuropejskiego;
w miarę potrzeb, procedury koordynacyjne między sąsiadującymi ze sobą państwami będą musiały zostać ustanowione;
wykonanie zalecenia Rady 90/543/EWG z dnia 9 października 1990 r., w sprawie skoordynowanego wprowadzania paneuropejskiego naziemnego publicznego systemu przywoławczego we Wspólnocie(5), zapewni uruchomienie paneuropejskiego systemu najpóźniej z dniem 31 grudnia 1992 r.;
na podstawie obecnych tendencji technologicznych i rynkowych, realistyczne wydaje się rozważenie przydzielenia pasma o częstotliwości 169,4-169,8 MHz jako pasma, z którego wybiera sie częstotliwości zgodnie z wymogami handlowymi dla wdrożenia i rozwoju paneuropejskiego radiowego systemu przywoławczego;
dyrektywa Rady 86/361/EWG z dnia 24 lipca 1986 r., w sprawie wstępnej fazy wzajemnego uznawania homologacji typu telekomunikacyjnych urzadzeń koncowych(6) pozwoli na szybkie ustanowienie wspólnych specyfikacji zgodności dla paneuropejskiego naziemnego publicznego radiowego systemu przywoławczego;
sprawozdanie w sprawie publicznej komunikacji przenośnej, opracowane przez grupę analiz i prognoz (GAP) dla grupy starszych urzędników ds. Telekomunikacji (SOG-T), stanowczo zaleca, aby administracje telekomunikacji osiągnęły porozumienie w sprawie wykorzystania tych samych częstotliwości radiowych dla radiowych usług przywoławczych;
administracje telekomunikacji, CEPT oraz wytwórcy sprzętu telekomunikacyjnego z Państw Członkowskich przedstawili przychylne opinie na temat wyżej wspomnianego sprawozdania;
przywoływanie radiowe jest szczególnie wydajną komunikacyjną metodą powiadamiania i/lub przesyłania wiadomości do przemieszczających się użytkowników jeśli chodzi o zakres,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 9 października 1990 r.
W imieniu Rady | |
P. ROMITA | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 43 z 23.2.1990, str. 6.
(2) Dz.U. C 15 z 22.1.1990, str. 84 oraz Dz.U. C 231 z 17.9.1990, str. 86.
(3) Dz.U. C 298 z 27.11.1989, str. 27.
(4) Dz.U. L 298 z 16.11.1984, str. 49.
(5) Dz.U. L 310 z 9.11.1990, str. 23.
(6) Dz.U. L 217 z 5.8.1986, str. 21.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1990.310.28 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 90/544/EWG w sprawie pasm częstotliwości wyznaczonych dla skoordynowanego wprowadzenia paneuropejskiego naziemnego publicznego radiowego systemu przywoławczego we Wspólnocie |
Data aktu: | 09/10/1990 |
Data ogłoszenia: | 09/11/1990 |
Data wejścia w życie: | 18/10/1990, 01/05/2004 |