Rozporządzenie 2204/90 ustanawiające dodatkowe ogólne zasady wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych w odniesieniu do sera

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 2204/90
z dnia 24 lipca 1990 r.
ustanawiające dodatkowe ogólne zasady wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych w odniesieniu do sera

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 11 rozporządzenia Rady (EWG) nr 804/68 z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 3879/89(4), przewiduje przyznanie pomocy, od momentu wprowadzenia tej organizacji, w odniesieniu do mleka odtłuszczonego produkowanego we Wspólnocie i przetwarzanego w celu wyprodukowania kazeiny i kazeinianów; ta pomoc w odniesieniu do sprzedaży musi zapewnić zainteresowanym producentom kazeiny i kazeinianów ze Wspólnoty identyczną pozycję rynkową, jaką mają producenci spoza Wspólnoty, których produkty po pobraniu opłat celnych są dostępne na rynku Wspólnoty po cenie rynku światowego;

postęp techniczny połączony z systemem kontrolowania produkcji mleka zaowocował rozwojem zastosowania kazeiny i kazeinianów w produktach, dla których pomoc nie była przeznaczona; te czynności zastępcze wywarły wpływ na rynek mleka; utrzymanie zasady pomocy w stosownej wysokości wydaje się niezbędne ze względów konkurencji, należy jednocześnie przyjąć środki w celu zagwarantowania, że przyznanie pomocy nie zakłóci równowagi rynku mleka i że kazeiny i kazeiniany pochodzące ze Wspólnoty i spoza Wspólnoty będą traktowane w ten sam sposób;

właściwości kazeiny i kazeinianów oraz serów wykazują takie podobieństwa, że te ostatnie produkty są szczególnie podatne na wyżej wymienione czynności zastępcze; jedynie zastosowanie kazeiny i kazeinianów w serach powinno być odpowiednio regulowane przepisami na poziomie wspólnotowym;

prawidłowe funkcjonowanie tego systemu wymaga ze strony Państw Członkowskich kontroli zapewniającej zgodność z ustalonymi zobowiązaniami; w tym celu należy przewidzieć w szczególności przepisy o kontroli i stosownych karach; kary te muszą być takie, aby neutralizowały przynajmniej ekonomiczną korzyść wynikającą z niedozwolonego użytkowania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Stosowanie kazeiny i kazeinianów w produkcji sera jest przedmiotem uprzedniego zezwolenia, które jest udzielane jedynie wtedy, gdy takie stosowanie jest warunkiem koniecznym do wytwarzania tych produktów.

Zgodnie z procedurą określoną w art. 30 rozporządzenia (EWG) nr 804/86 Komisja określa warunki udzielania przez Państwa zezwoleń oraz maksymalne zawartości procentowe na podstawie obiektywnych kryteriów ustanowionych z uwzględnieniem wymogów technologicznych.

Artykuł  2

Do celów niniejszego rozporządzenia:

a) "ser" oznacza produkty objęte kodem CN 0406 i wytwarzane na terytorium Wspólnoty;

b) "kazeina i kazeiniany" oznaczają produkty objęte kodami CN 3501 10 90 i 3501 90 90 i stosowane jako takie lub w postaci mieszanki.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają kontrole administracyjne i kontrole obejmujące następujące środki:

a) obowiązek zgłaszania ilości i typów produkowanego sera oraz ilości kazeiny i kazeinianów zawartych w różnych produktach;

b) obowiązek prowadzenia przez każde przedsiębiorstwo rachunkowości zasobów umożliwiających rejestrowanie ilości i typów wytwarzanego sera, ilości zakupionych i/lub wytwarzanych kazein i kazeinianów oraz ich przeznaczenia i/lub zużytkowania;

c) częste, niezapowiadane kontrole na miejscu w celu skonfrontowania rachunkowości zasobów z jednej strony oraz odpowiednich dokumentów handlowych i zasobów faktycznie posiadanych z drugiej strony; takie kontrole odnoszą się do reprezentatywnej ilości zgłoszeń określonych w lit. a) w celu sprawdzenia stanu faktycznego.

2.
Państwa Członkowskie notyfikują Komisji wszelkie środki przyjęte na mocy niniejszego rozporządzenia oraz te, które gwarantują informowanie zainteresowanych stron o sankcjach karnych lub administracyjnych, na które są narażeni w przypadku niezastosowania się do przepisów niniejszego rozporządzenia stwierdzonego:

– na podstawie środków przyjętych na mocy ust. 1,

– albo podczas jakiejkolwiek kontroli przeprowadzonej przez władze publiczne przedsiębiorstw wytwarzających sery, które nie podlegają przepisom ust. 1.

3. 1
Bez uszczerbku dla kar ustanowionych, lub takich, które mają zostać ustanowione przez dane Państwo Członkowskie, za stosowanie bez zezwolenia kazeiny i kazeinianów nakładana jest, na 100 kilogramów użytych ilości, kwota równa 110 % różnicy między wartością odtłuszczonego mleka potrzebnego do wyprodukowania 100 kilogramów kazeiny i kazeinianów wynikająca z ceny rynkowej odtłuszczonego mleka w proszku, z jednej strony oraz z ceny rynkowej kazeiny i kazeinianów, z drugiej strony.

Wartości te ustalane są zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 42 rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(5).

Artykuł  4

Po jednym roku stosowania systemu przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu Komisja opracowuje sprawozdanie, łącznie z wszelkimi właściwymi wnioskami, o funkcjonowaniu i oddziaływaniu tych środków.

Artykuł  5

Szczegółowe zasady stosowania niniejszego rozporządzenia przyjmuje się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 30 rozporządzenia EWG nr 804/68.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 15 października 1990 r. Do tego czasu stosuje się obowiązujące przepisy, w szczególności art. 2 ust. 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 987/68 z dnia 15 lipca 1968 r. określającego ogólne zasady przyznawania pomocy w odniesieniu do mleka odtłuszczonego przetwarzanego na kazeiny i kazeiniany(6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1435/90(7).

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1990 r.

W imieniu Rady
C. MANNINO
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 13 lipca 1990 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia wydana dnia 4 lipca 1990 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 148 z 28.6.1968, str. 13.

(4) Dz.U. L 378 z 27.12.1989, str. 1.

(5) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48.

(6) Dz.U. L 169 z 18.7.1968, str. 6.

(7) Dz.U. L 138 z 31.5.1990, str. 8.

1 Art. 3 ust. 3 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2583/2001 z dnia 19 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.345.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 stycznia 2002 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1990.201.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2204/90 ustanawiające dodatkowe ogólne zasady wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych w odniesieniu do sera
Data aktu: 24/07/1990
Data ogłoszenia: 31/07/1990
Data wejścia w życie: 15/10/1990, 01/05/2004, 31/07/1990