uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2777/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mięsa drobiowego(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1235/89(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie (EWG) nr 2777/75 przewiduje określenie norm handlowych, które w szczególności mogą odnosić się do klasyfikacji według jakości i masy, do pakowania, przechowywania, transportu, prezentacji i znakowania określonych rodzajów mięsa drobiowego;
normy te mogą przyczynić się do poprawy jakości mięsa drobiowego i w konsekwencji ułatwić sprzedaż tego mięsa; dlatego w interesie producentów, przedsiębiorców i konsumentów leży stosowanie norm handlowych w odniesieniu do mięsa drobiowego przeznaczonego do spożycia przez ludzi;
dlatego normy tego rodzaju muszą mieć zastosowanie w odniesieniu do wszystkich rodzajów omawianego mięsa drobiowego na terenie Wspólnoty, na różnych etapach handlu; jednakże okazuje się również konieczne podzielenie całości mięsa drobiowego na dwie kategorie w zależności od budowy i wyglądu; niemniej uzasadnione wydaje się wyłączenie z zakresu stosowania tym norm drobnej sprzedaży lokalnej oraz czynności rozbioru i odkostniania wykonywanych w miejscu sprzedaży zgodnie z art. 3 ust. 5 i 7 dyrektywy Rady 71/118/EWG z dnia 15 lutego 1971 r. dotyczącej problemów sanitarnych wpływających na handel świeżym mięsem drobiowym(3), ostatnio zmienionej dyrektywą 88/657/EWG(4), jak również dostaw do przemysłu spożywczego;
etykietowanie mięsa drobiowego podlega zasadom ogólnym ustalonym w dyrektywie Rady 79/112/EWG z dnia 18 grudnia 1978 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do etykietowania, prezentacji i reklamowania środków spożywczych przeznaczonych na sprzedaż końcowemu konsumentowi(5), ostatnio zmienionej dyrektywą 89/395/EWG(6); biorąc pod uwagę rodzaj omawianych produktów i w celu zapewnienia pełniejszej informacji dla konsumenta oraz ułatwienia obrotu należy ustanowić niektóre dodatkowe wymagania zgodnie z art. 4 ust. 2 dyrektywy 79/112/EWG oraz w szczególności mięso drobiowe powinno być klasyfikowane w dwóch klasach budowy oraz powinny być określone warunki, na których mięso ma być oferowane do sprzedaży; z tych samych powodów pożądane jest także, aby szczegółowe dane dotyczące stosowanej metody schładzania i rodzaju hodowli drobiu były wykorzystywane jedynie zgodnie ze wspólnotowymi regułami, które mają być ustalone;
z mikrobiologicznego punktu widzenia świeże mięso drobiowe należy uważać za łatwo psujący się środek spożywczy; konieczne jest zatem w przypadku takiego mięsa zastąpienie daty minimalnej trwałości wyrażeniem "spożyć do" zgodnie z art. 9a ust. 1 dyrektywy 79/112/EWG; 2
w interesie producenta, jak i konsumenta istotne jest, aby mięso drobiowe przywożone z państw trzecich odpowiadało normom wspólnotowym; niemniej jednak za uzasadnione uznaje się wyłączenie z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia mięsa drobiowego przeznaczonego na wywóz ze Wspólnoty;
konieczne jest ustanowienie bardziej szczegółowych zasad dotyczących wykonania niniejszego rozporządzenia; głównie techniczny charakter wymienionych problemów i ewentualna potrzeba częstych zmian powodują, że bardziej odpowiednia jest procedura przewidziana w art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 2777/75; z tych samych powodów niezbędne wydaje się przyjęcie zgodnie z tą samą procedurą środków wymaganych w celu zapewnienia jednolitego stosowania niniejszego rozporządzenia;
właściwe jest określenie procentowego udziału technologicznie nieuniknionej absorpcji wody, którego nie można przekroczyć podczas przygotowywania świeżych, mrożonych i głęboko mrożonych tusz; konieczne jest zatem ustalenie jednolitych metod kontroli przestrzegania tego przepisu; techniczny charakter wymienionych zasad powoduje konieczność ich ustalenia zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 2777/75; dlatego należy uchylić rozporządzenie (EWG) nr 2967/76 z dnia 23 listopada 1976 r. ustanawiające wspólne normy zawartości wody w świeżych, mrożonych i głęboko mrożonych kurczakach, kurach i kogutach(7), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3204/83(8);
każde Państwo Członkowskie ma obowiązek wyznaczenia właściwych władz odpowiedzialnych za zapewnienie przestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia; procedura tego nadzoru musi być jednolita we wszystkich Państwach Członkowskich;
każde Państwo Członkowskie ma także obowiązek ustalenia kar stosowanych w przypadku naruszeń przepisów niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 czerwca 1990 r.
W imieniu Rady | |
M. O'KENNEDY | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 282 z 1.11.75, str. 77.
(2) Dz.U. L 128 z 11.5.89, str. 29.
(3) Dz.U. L 55 z 8.3.71, str. 23.
(4) Dz.U. L 382 z 31.12.88, str. 3.
(5) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 1.
(6) Dz.U. L 186 z 13.6.89, str. 17.
(7) Dz.U. L 339 z 8.12.1976, str. 1.
(8) Dz.U. L 315 z 15.11.1983, str. 17.
(9) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55. Sprostowanie opublikowane w Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 22. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2076/2005 (Dz.U. L 338 z 22.12.2005, str. 83).
(10) Dz.U. L 109 z 6.5.2000, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/89/WE (Dz.U. L 308 z 25.11.2003, str. 15).
(11) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 51.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3204/93 z dnia 16 listopada 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.289.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1994 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 1029/2006 z dnia 19 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.186.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2006 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 3204/93 z dnia 16 listopada 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.289.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1994 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia nr 1029/2006 z dnia 19 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.186.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 3204/93 z dnia 16 listopada 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.289.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1994 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. c) rozporządzenia nr 1029/2006 z dnia 19 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.186.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2006 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1990.173.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1906/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do drobiu |
Data aktu: | 26/06/1990 |
Data ogłoszenia: | 06/07/1990 |
Data wejścia w życie: | 09/07/1990, 01/07/1991, 01/05/2004 |