Rozporządzenie 1360/90 ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1360/90
z dnia 7 maja 1990 r.
ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, a w szczególności jego art. 235,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

Rada Europejska, na swym spotkaniu w Strasburgu w dniach 8 i 9 grudnia 1989 r., wezwała Radę do przyjęcia na początku 1990 r. decyzji niezbędnych do ustanowienia Europejskiej Fundacji Kształcenia dla Europy Środkowej i Wschodniej, na wniosek Komisji;

dnia 18 grudnia 1989 r. Rada przyjęła rozporządzenie (EWG) nr 3906/89 (4) w sprawie pomocy gospodarczej dla Republiki Węgierskiej i Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, które przewiduje pomoc w dziedzinach obejmujących kształcenie mające na celu wspieranie procesu reform gospodarczo-społecznych na Węgrzech i w Polsce;

Rada może następnie rozszerzyć taką pomoc na inne kraje Europy Środkowej i Wschodniej na mocy odpowiedniego aktu prawnego;

proces reform gospodarczo-społecznych przyczyni się do rozwoju wzajemnie korzystnych stosunków gospodarczych i handlowych pomiędzy krajami Europy Środkowej i Wschodniej a Wspólnotą; intensyfikacja tych stosunków przyczyni się również do harmonijnego rozwoju działalności gospodarczej we Wspólnocie;

Europejska Fundacja Kształcenia mogłaby przyczynić się znacząco do skutecznego dostarczania pomocy w zakresie kształcenia krajom Europy Środkowej i Wschodniej spełniającym wymogi ubiegania się o pomoc gospodarczą wspomagającą proces reform;

Europejska Fundacja Kształcenia będzie musiała odwołać się do doświadczeń zdobytych we Wspólnocie w dziedzinie kształcenia zawodowego przy wdrażaniu wspólnej polityki kształcenia zawodowego oraz do wspólnotowych instytucji związanych z kształceniem;

zarówno we Wspólnocie, jak i w państwach trzecich, w tym również w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, istnieją instytucje regionalne i/lub krajowe, publiczne i/lub prywatne, do których można się odwołać w celu współpracy w dziedzinie skutecznego udzielania pomocy w zakresie kształcenia;

status i struktura Europejskiej Fundacji Kształcenia powinny ułatwiać elastyczne odpowiadanie na specyficzne i zróżnicowane potrzeby poszczególnych krajów, do których ta pomoc będzie kierowana i pozwolą Fundacji na spełnianie jej funkcji w ścisłej współpracy z istniejącymi instytucjami krajowymi i międzynarodowymi;

Europejska Fundacja Kształcenia powinna posiadać osobowość prawną, przy jednoczesnym utrzymaniu bliskich, strukturalnych związków z Komisją i poszanowaniu ogólnych obowiązków politycznych Wspólnoty i jej instytucji;

Europejska Fundacja Kształcenia powinna ustanowić ścisłe więzy z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, z Transeuropejskim Programem Wspierania Mobilności dla Szkolnictwa Wyższego (Tempus) i wszystkimi innymi programami ustanowionymi przez Radę w celu niesienia pomocy w dziedzinie kształcenia krajom Europy Środkowej i Wschodniej;

Europejska Fundacja Kształcenia powinna być otwarta na uczestnictwo państw, które nie są członkami Wspólnoty, ale pragną wraz ze Wspólnotą i Państwami Członkowskimi zaangażować się w niesienie pomocy dla krajów Europy Środkowej i Wschodniej w dziedzinie kształcenia, na zasadach ustanowionych w porozumieniach pomiędzy Wspólnotą a tymi państwami;

działania, których dotyczy niniejsze rozporządzenie, opierają się wyłącznie na mocy art. 235 Traktatu;

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 1

Cele

Niniejsze rozporządzenie ustanawia Europejską Fundację Kształcenia (zwaną dalej "Fundacją"), której celem jest przyczynianie się do rozwoju systemów kształcenia zawodowego:

– krajów Europy Środkowej i Wschodniej określonych przez Radę jako kwalifikujące się do otrzymania pomocy gospodarczej zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3906/89 lub każdym kolejnym odpowiednim aktem prawnym,

– nowych Niepodległych Państw byłego Związku Radzieckiego oraz Mongolii, które są beneficjentami programu reformy gospodarczej i poprawy sytuacji gospodarczej zgodnie z rozporządzeniem (Euratom, WE) nr 1279/96 lub każdym kolejnym odpowiednim aktem prawnym,

– śródziemnomorskich państw trzecich Unii Europejskiej oraz terytoriów, które są beneficjentami środków finansowych i technicznych, a które mają pomóc w reformowaniu ich struktur gospodarczych i społecznych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1488/96 lub każdym kolejnym odpowiednim aktem prawnym, oraz

– krajów, które są beneficjentami na mocy rozporządzenia (WE) nr 2666/2000(5) lub każdego kolejnego odpowiedniego aktu prawnego.

Kraje te są dalej określane jako "kraje kwalifikujące się".

Fundacja w szczególności:

– stara się wspierać skuteczną współpracę pomiędzy Wspólnotą a wybranymi krajami w dziedzinie kształcenia zawodowego,

– przyczynia się do koordynowania pomocy świadczonej przez Wspólnotę, jej Państwa Członkowskie i państwa trzecie określone w art. 16.

Artykuł  2 2

Zakres

Zgodnie z ogólnymi wytycznymi ustanowionymi na poziomie wspólnotowym, Fundacja działa w dziedzinie kształcenia obejmującej wstępne i ustawiczne kształcenie zawodowe, jak również przekwalifikowanie młodzieży i dorosłych, w tym w szczególności kształcenie w zakresie zarządzania.

Artykuł  3 3

Funkcje

W celu osiągnięcia celów wymienionych w art. 1, w granicach kompetencji przekazanych radzie zarządzającej i zgodnie z ogólnymi wytycznymi ustanowionymi na poziomie wspólnotowym, Fundacja:

a) świadczy pomoc przy określaniu potrzeb i priorytetów w dziedzinie kształcenia poprzez wdrażanie środków pomocy technicznej oraz poprzez współpracę z wyznaczonymi właściwymi podmiotami w wybranych krajach;

b) działa jako izba rozrachunkowa udzielająca Wspólnocie, jej Państwom Członkowskim, państwom trzecim wspomnianym w art. 16 wraz z wybranymi krajami oraz innym zainteresowanym stronom, informacji na temat bieżących inicjatyw oraz przyszłych potrzeb w dziedzinie kształcenia, oraz tworząca ramy kierujące wykorzystaniem ofert pomocy;

c) 4 na podstawie lit. a) i b):

– bada zakres wspólnych przedsięwzięć pomocy w kształceniu, łącznie z projektami pilotażowymi, w celu ustanowienia specjalistycznych wielonarodowościowych zespołów do szczególnych projektów oraz określenia działań, które mogłyby być współfinansowane,

– finansuje planowanie i przygotowanie takich projektów, których realizacja może być finansowana przez wkłady jednego lub kilku krajów, wraz z Fundacji lub, w wyjątkowych przypadkach, z samej Fundacji,

– realizuje, na wniosek Komisji lub wybranych krajów we współpracy z radą zarządzającą, programy kształcenia zawodowego uzgodnione przez Komisję i jeden lub kilka wybranych krajów jako część wspólnotowej polityki pomocy dla tych krajów, wykorzystując multidyscyplinarne zespoły specjalistów w ścisłej współpracy z właściwymi władzami w zaangażowanych krajach oraz aktywnie korzystając z doświadczenia wspólnotowych programów kształcenia zawodowego; przy wyborze projektów, które mają być zarządzane przez Fundację, priorytetowe będą projekty o wartości innowacyjnej, a w przypadku krajów kandydujących do przystąpienia, projekty, które odnoszą się bezpośrednio do programów wspólnotowych w dziedzinie kształcenia zawodowego;

d) dla działań i programów dotowanych przez Fundację: organizuje dla właściwych publicznych i/lub prywatnych instytucji z odpowiednim doświadczeniem w dziedzinie kształcenia i posiadających odpowiednie umiejętności w celu planowania, opracowania, wdrażania i/lub zarządzania projektami w sposób elastyczny i zdecentralizowany;

e) 5 przyznaje radzie zarządzającej uprawnienie ustanawiania procedur przetargowych dla projektów finansowanych lub współfinansowanych przez Fundację, należycie uwzględniając procedury ustanowione na mocy rozporządzenia (EWG) nr 3906/89, w szczególności jego art. 7, rozporządzenia (Euratom, WE) nr 1279/96, w szczególności jego art. 6 i 7, rozporządzenia (WE) nr 1488/96, w szczególności jego art. 8 lub innego późniejszego odpowiedniego aktu prawnego;

f) we współpracy z Komisją pomaga w monitorowaniu i ocenie ogólnej skuteczności pomocy w zakresie kształcenia dla wybranych krajów;

g) rozpowszechnia informacje i zachęca do wymiany doświadczeń poprzez publikacje, spotkania i inne odpowiednie środki;

h) podejmuje inne działania, mieszczące się w ramach niniejszego rozporządzenia, uzgodnione pomiędzy radą zarządzającą a Komisją.

Artykuł  4

Postanowienia ogólne

1. 6
Fundacja posiada osobowość prawną. W każdym z Państw Członkowskich Fundacja posiada zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych o najszerszym zakresie przyznanym przez ustawodawstwa krajowe osobom prawnym; może ona zwłaszcza nabywać lub zbywać mienie nieruchome i ruchome oraz stawać przed sądem. Fundacja nie prowadzi działalności zarobkowej.

Przy poparciu ze strony Komisji, Fundacja współpracuje z innymi właściwymi organami wspólnotowymi, w szczególności z Cedefop.

2.
Przedstawiciele partnerów społecznych na poziomie europejskim, którzy już działają w instytucjach Wspólnoty oraz organizacji międzynarodowych działających w dziedzinie kształcenia, mogą przyłączyć się do pracy Fundacji, jak przewidziano w art. 5 ust. 8 oraz w art. 6 ust. 1 i 2.
Artykuł  4a 7

Dostęp do dokumentów

1.
Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(6) ma zastosowanie do dokumentów znajdujących się w posiadaniu Fundacji.
2.
Rada zarządzająca przyjmuje uzgodnienia praktyczne dotyczące wykonania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 w ciągu sześciu miesięcy od wejścia w życie rozporządzenia Rady (WE) nr 1648/2003 zmieniającego rozporządzenie (EWG) 1360/90 z dnia 18 czerwca 2003 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia(7)
3.
Decyzje podjęte przez Fundację na podstawie art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 mogą być przedmiotem skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich lub skargi przed Trybunałem Sprawiedliwości, na warunkach ustanowionych odpowiednio w art. 195 i 230 Traktatu.
Artykuł  5

Rada zarządzająca

1. 8
Fundacja posiada radę zarządzającą składającą się z jednego przedstawiciela każdego Państwa Członkowskiego oraz trzech przedstawicieli Komisji.

Zmiennik może reprezentować każdego członka rady zarządzającej lub mu towarzyszyć; w przypadku towarzyszenia członkowi, zmiennik uczestniczy w posiedzeniu bez prawa głosowania.

2.
Przedstawiciele Państw Członkowskich są mianowani przez zainteresowane Państwa Członkowskie.

Komisja sama mianuje swoich przedstawicieli.

3.
Kadencja przedstawicieli trwa trzy lata. Ich mandat jest odnawialny.
4. 9
Przewodniczącym rady zarządzającej jest jeden z przedstawicieli Komisji. Przewodniczący nie bierze udziału w głosowaniu.

Rada zarządzająca uchwala swój regulamin wewnętrzny.

Każdy z przedstawicieli Państw Członkowskich w radzie zarządzającej ma jeden głos. Przedstawiciele Komisji posiadają razem jeden głos.

Decyzje rady zarządzającej wymagają większości dwóch trzecich głosów członków rady, z wyjątkiem przypadku określonego w ust. 5.

5.
Rada zarządzająca ustali, jednomyślną decyzją swoich członków, reguły dotyczące języków Fundacji, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia dostępu do i udziału w pracach Fundacji wszystkim zainteresowanym stronom.
6.
Przewodniczący zwołuje radę zarządzającą co najmniej dwa razy w roku oraz na żądanie co najmniej zwykłej większości członków rady.

Przewodniczący jest odpowiedzialny za informowanie rady o innych działaniach Wspólnoty związanych z pracą Fundacji oraz o oczekiwaniach wobec Fundacji w nadchodzącym roku.

7. 10
Na podstawie projektu przedstawionego przez dyrektora Fundacji, rada zarządzająca, po konsultacji z Komisją, najpóźniej do dnia 30 listopada, bada wstępny projekt rocznego programu pracy na kolejny rok. Ostateczne przyjęcie programu pracy ma miejsce na początku każdego roku, w ramach trzyletniej perspektywy. W miarę potrzeby, program może być dostosowywany w ciągu roku przy zastosowaniu tej samej procedury w celu zapewnienia większej skuteczności polityk wspólnotowych.

Projektom i działaniom w ramach rocznego programu pracy towarzyszy prognoza niezbędnych wydatków oraz przydzielenie zasobów ludzkich i budżetowych.

8.
Rada zarządzająca wyraża zgodę, w razie potrzeby i na zasadzie jednostkowych przypadków, na powołanie roboczych zespołów ad hoc w danym sektorze, w skład których wchodzą wszystkie państwa lub organizacje uczestniczące w finansowaniu danych projektów, jak również inne zainteresowane strony, w tym - w stosownym przypadku - przedstawiciele partnerów społecznych.
9. 11
Rada zarządzająca przyjmuje roczne sprawozdanie Fundacji i przesyła je do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Trybunału Obrachunkowego najpóźniej do dnia 15 czerwca. Sprawozdanie jest również przekazywane do Państw Członkowskich i, w celach informacyjnych, do wybranych krajów.
10. 12
Fundacja przesyła corocznie do organów budżetowych wszelkie informacje mające znaczenie dla wyniku procedur oceniających.
Artykuł  6

Forum doradcze

1. 13
Fundacja posiada forum doradcze powołane przez radę zarządzającą.

Członkowie forum są wybierani spośród ekspertów z kręgów zajmujących się kształceniem lub innych, zainteresowanych pracą Fundacji, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia obecności przedstawicieli partnerów społecznych, Komisji, organizacji międzynarodowych aktywnie zajmujących się zapewnianiem pomocy w zakresie kształcenia oraz wybranych krajów i terytoriów.

Mianowanych zostanie po dwóch ekspertów z każdego Państwa Członkowskiego, z każdego z wybranych krajów i spośród partnerów społecznych na poziomie europejskim.

2. 14
Rada zarządzająca zwraca się o nominacje na te stanowiska do:

– każdego z Państw Członkowskich,

– każdego z wybranych krajów,

– Komisji,

– partnerów społecznych na szczeblu europejskim, którzy działają aktywnie w pracach instytucji wspólnotowych, oraz

– właściwych organizacjach międzynarodowych.

3.
Kadencja członków forum doradczego trwa normalnie trzy lata i podlega systematycznej kontroli rady zarządzającej.
4.
Zadaniem forum doradczego jest, na wniosek rady zarządzającej lub z własnej inicjatywy forum, wydawanie dla rady opinii na temat rocznego programu pracy Fundacji, określonego w art. 5 ust. 7.

Wszystkie opinie są przekazywane radzie zarządzającej.

5.
Dyrektor Fundacji jest przewodniczącym forum doradczego.

Forum doradcze uchwala swój regulamin wewnętrzny, podlegający zatwierdzeniu przez radę zarządzającą.

6.
Forum doradcze jest zwoływane przez jej przewodniczącego raz w roku.
Artykuł  7

Dyrektor

1. 15
Dyrektor Fundacji jest mianowany przez radę zarządzającą, na wniosek Komisji, na pięcioletnią kadencję. Kadencja ta może zostać jednorazowo przedłużona na okres, który nie może przekraczać pięciu lat.

Dyrektor jest odpowiedzialny za:

– przygotowanie i organizację pracy rady zarządzającej, wszelkich zespołów roboczych ad hoc powołanych przez radę zarządzającą oraz, w szczególności, za przygotowywanie projektu rocznego programu pracy Fundacji, uwzględniając ogólne wytyczne ustanowionych na poziomie wspólnotowym,

– bieżące zarządzanie Fundacją,

– przygotowanie preliminarza dochodów i wydatków Fundacji i wykonania jej budżetu;

– przygotowanie i publikację sprawozdań określonych w niniejszym rozporządzeniu,

– wszelkie sprawy kadrowe,

– podejmowanie zadań, za które jest odpowiedzialny na podstawie art. 3 oraz wymienionych w rocznym programie pracy, określonym w art. 5 ust. 7,

– wykonanie decyzji rady zarządzającej i wytycznych ustalonych dla działalności Fundacji.

2.
Dyrektor jest odpowiedzialny za swoje działania przed radą zarządzającą i bierze udział w jej zebraniach.
3.
Dyrektor jest przedstawicielem ustawowym Fundacji.
Artykuł  8 16

Powiązania z innymi działaniami Wspólnoty

Komisja, we współpracy z radą zarządzającą i, w odpowiednim przypadku, zgodnie z procedurami określonymi w art. 9 rozporządzenia (EWG) nr 3906/89, art. 8 rozporządzenia (Euratom, WE) nr 1279/96 oraz art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1488/96 lub w innym późniejszym odpowiednim akcie prawnym, zapewnia spójność i, tam gdzie to konieczne, komplementarność prac Fundacji z innymi działaniami na poziomie wspólnotowym, zarówno w ramach Wspólnoty jak i pomocy udzielanej wybranym krajom, ze szczególnym odniesieniem do działań w ramach programu Tempus oraz do innych programów i działań dotyczących kształcenia, które są realizowane na poziomie wspólnotowym, w tym Med-Campus.

Artykuł  9

Budżet

1.
Preliminarz dochodów i wydatków Fundacji jest przygotowywany dla każdego roku budżetowego i wykazany w budżecie Fundacji, który zawiera również plan zatrudnienia. Każdy rok budżetowy odpowiada kalendarzowemu.
2.
Budżet Fundacji powinien być zrównoważony w odniesieniu do dochodów i wydatków.
3.
Dochody Fundacji obejmują, bez uszczerbku dla innych typów dochodów, subwencje z budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, płatności z tytułu wynagrodzenia za wykonane usługi, jak również finansowanie z innych źródeł.
4.
Budżet zawiera również szczegóły dotyczące funduszy przeznaczonych przez wybrane kraje na projekty korzystające z pomocy finansowej Fundacji.
Artykuł  10 17

Procedura budżetowa

1.
Każdego roku Rada zarządzająca, na podstawie projektu sporządzonego przez dyrektora, opracowuje preliminarz dochodów i wydatków Fundacji na następny rok budżetowy. Preliminarz, która obejmuje wykaz etatów, jest przekazywany Komisji przez Radę zarządzającą najpóźniej do dnia 31 marca.
2.
Preliminarz jest przekazywany przez Komisję do Parlamentu Europejskiego i Rady (zwanych dalej "organami budżetowymi ") wraz z wstępnym projektem budżetu ogólnego Unii Europejskiej.
3.
Komisja bada preliminarz, uwzględniając priorytety w zakresie kształcenia zawodowego w wybranych krajach oraz ogólne tendencje finansowe w pomocy gospodarczej dla tych krajów. Na podstawie preliminarza, Komisja włącza do wstępnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej oszacowania, które uznaje za niezbędne w odniesieniu do wykazu etatów i wysokości subwencji pokrywanych z budżetu ogólnego, przedkładając ją organom budżetowym zgodnie z art. 272 Traktatu.

Na tej podstawie i w ramach proponowanych limitów całkowitej kwoty, jaka ma być udostępniona na rzecz pomocy gospodarczej dla wybranych krajów, Komisja ustala coroczny wkład do budżetu Fundacji, który ma być włączony do wstępnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej.

4.
Organy budżetowe zatwierdzają środki na dotacje dla Fundacji.

Organy budżetowe przyjmują wykaz etatów Fundacji.

5.
Rada zarządzająca przyjmuje budżet Fundacji. Staje się on ostateczny po ostatecznym przyjęciu ogólnego budżetu Unii Europejskiej i, w miarę potrzeby, jest odpowiednio dostosowywany.
6.
Rada zarządzająca jak najszybciej powiadamia organy budżetowe o zamiarze realizacji jakiegokolwiek projektu, który może mieć istotne następstwo finansowe dla finansowania jej budżetu, w szczególności o wszelkich projektach dotyczących własności, takich jak wynajem lub kupno budynków. Powiadamia o tym Komisję.

W przypadku gdy oddział organu budżetowego wyraża zamiar przedstawienia swojej opinii, przesyła ona swoją opinię Radzie zarządzającej w ciągu sześciu tygodni od daty powiadomienia o projekcie.

Artykuł  11 18

Wykonanie i kontrola budżetu

1.
Dyrektor wykonuje budżet Fundacji.
2.
Najpóźniej dnia 1 marca następnego roku budżetowego, księgowy Fundacji zgłasza księgowemu Komisji tymczasowe sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z zarządzania budżetowego i finansowego w tym roku budżetowym. Księgowy Komisji konsoliduje tymczasowe sprawozdania finansowe instytucji i organów zdecentralizowanych zgodnie z art. 128 ogólnego rozporządzenia finansowego.
3.
Najpóźniej do dnia 31 marca następnego roku budżetowego, księgowy Komisji przesyła Trybunałowi Obrachunkowemu tymczasowe sprawozdanie finansowe Fundacji, wraz ze sprawozdaniem na temat zarządzania budżetowego i finansowego w tym roku budżetowym. Sprawozdanie na temat zarządzania budżetowego i finansowego w tym roku budżetowym jest również przekazywane do Parlamentu Europejskiego i Rady.
4.
Po otrzymaniu uwag Trybunału Obrachunkowego na temat tymczasowego sprawozdania finansowego Fundacji, na podstawie art. 129 ogólnego rozporządzenia finansowego, dyrektor opracowuje ostateczne sprawozdanie finansowe Fundacji, za które jest odpowiedzialny i przesyła je Radzie zarządzającej w celu otrzymania jej opinii.
5.
Rada zarządzająca wyraża opinię na temat ostatecznego sprawozdania finansowego Fundacji.
6.
Najpóźniej dnia 1 lipca po zakończeniu każdego roku budżetowego, dyrektor przesyła Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu ostateczne sprawozdanie finansowe wraz z opinią Rady zarządzającej.
7.
Ostateczne sprawozdanie finansowe jest publikowane.
8.
Najpóźniej do dnia 30 września, dyrektor Fundacji przesyła Trybunałowi Obrachunkowemu odpowiedź na jego uwagi. Swoją odpowiedź przesyła również Radzie zarządzającej.
9.
Dyrektor przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, na jego wniosek, wszelkie informacje wymagane do właściwego zastosowania procedury udzielania absolutorium za dany rok budżetowy zgodnie z art. 146 ust. 3 ogólnego rozporządzenia finansowego.
10.
Parlament Europejski, zgodnie z zaleceniem Rady stanowiącej większością kwalifikowaną, przed dniem 30 kwietnia roku N + 2, udziela absolutorium dyrektorowi w zakresie wykonania budżetu na rok N.
Artykuł  12 19

Zasady finansowe

Rada zarządzająca przyjmuje przepisy finansowe mające zastosowanie do Fundacji po konsultacji z Komisją. Nie mogą one odbiegać od rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(8), chyba że ze względu na szczególne wymagania dotyczące funkcjonowania oraz po uzyskaniu uprzedniej zgody Komisji.

Artykuł  13

Przywileje i immunitety

Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich stosuje się do Fundacji.

Artykuł  14 20

Status Pracowników

Personel Fundacji podlega zasadom i regulacjom mającym zastosowanie do urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich.

Fundacja wykonuje wobec swojego personelu uprawnienia przekazane organowi właściwemu do powołania.

Rada zarządzająca, w porozumieniu z Komisją, przyjmuje właściwe przepisy wykonawcze.

Artykuł  15

Odpowiedzialność prawna

1.
W zakresie odpowiedzialności umownej Fundacji stosuje się przepisy prawa właściwego dla danej umowy.
2.
W zakresie odpowiedzialności pozaumownej Fundacja, zgodnie z ogólnymi zasadami wspólnymi dla prawa wszystkich Państw Członkowskich, naprawia szkody wyrządzone przez Fundację lub przez jej pracowników przy wykonywaniu ich funkcji.

Trybunał Sprawiedliwości jest właściwy do rozpoznawania sporów dotyczących takich szkód.

3.
Odpowiedzialność osobista pracowników wobec Fundacji jest uregulowana w odpowiednich przepisach dotyczących pracowników Fundacji.
Artykuł  16

Udział państw trzecich

1. 21
Fundacja jest otwarta na uczestnictwo krajów, które nie są członkami Wspólnoty Europejskiej, a które podzielają zaangażowanie Wspólnoty i Państw Członkowskich w świadczenie pomocy w dziedzinie kształcenia wybranym krajom określonym w art. 1, w ramach ustaleń, które zostaną ustanowione w umowach między Wspólnotą a tymi krajami, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 228 Traktatu.

Porozumienia te precyzują między innymi rodzaj i zakres oraz szczegółowe zasady udziału tych państw w pracach Fundacji, w tym również przepisy dotyczące udziału finansowego i pracowników.

2.
O udziale tych państw w zespołach roboczych ad hoc, określonych w art. 5 ust. 8, może zadecydować rada zarządzająca, bez potrzeby zawierania porozumienia.
Artykuł  17 22

Procedury monitorowania i oceny

Komisja ustala, po konsultacji z radą zarządzającą, procedurę monitorowania i oceny doświadczenia nabytego w trakcie pracy Fundacji. Procedura ta powinna być przeprowadzana przy pomocy zewnętrznych ekspertów. Komisja przedstawia pierwsze wyniki tej procedury w sprawozdaniu, które ma być przedłożone Parlamentowi Europejskiemu, Radzie oraz Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu przed dniem 31 grudnia 2000 r., a następnie co trzy lata.

Artykuł  18

Przegląd

Niniejsze rozporządzenie zostanie poddane przeglądowi przez Radę na wniosek Komisji w ciągu pięciu lat od jego wejścia w życie.

Artykuł  19

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po podjęciu przez właściwe władze decyzji o siedzibie Fundacji(9).

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 maja 1990 r.

W imieniu Rady
G. COLLINS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 86 z 4.4.1990, str. 12.

(2) Dz.U. C 113 z 7.5.1990.

(3) Opinia wydana dnia 25 kwietnia 1990 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym)

(4) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11.

(5) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1.

(6) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

(7) Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 22.

(8) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72, ze sprostowaniem w Dz.U. L 2 z 7.1.2003, str. 39.

(9) Data wejścia w życie rozporządzenia zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym.

1 Art. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2063/94 z dnia 27 lipca 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.216.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 sierpnia 1994 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1572/98 z dnia 17 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1998 r.

- zmieniony przez art. 16 rozporządzenia nr 2666/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Republiki Federalnej Jugosławii i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1628/96 i zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 3906/89 i (EWG) nr 1360/90 oraz decyzje 97/256/WE i 1999/311/WE (Dz.U.UE.L.00.306.1) z dniem 7 grudnia 2000 r.

2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1572/98 z dnia 17 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1998 r.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3-5 rozporządzenia nr 1572/98 z dnia 17 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1998 r.
4 Art. 3 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2063/94 z dnia 27 lipca 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.216.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 sierpnia 1994 r.
5 Art. 3 lit. e) zmieniona przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2063/94 z dnia 27 lipca 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.216.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 sierpnia 1994 r.
6 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1572/98 z dnia 17 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1998 r.
7 Art. 4a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1648/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.245.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2003 r.
8 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 1572/98 z dnia 17 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1998 r.
9 Art. 5 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 1572/98 z dnia 17 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1998 r.
10 Art. 5 ust. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 1572/98 z dnia 17 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1998 r.
11 Art. 5 ust. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1648/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.245.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2003 r.
12 Art. 5 ust. 10 dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1648/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.245.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2003 r.
13 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 1572/98 z dnia 17 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1998 r.
14 Art. 6 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 1572/98 z dnia 17 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1998 r.
15 Art. 7 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 1572/98 z dnia 17 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1998 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1648/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.245.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2003 r.

16 Art. 8:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2063/94 z dnia 27 lipca 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.216.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 sierpnia 1994 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia nr 1572/98 z dnia 17 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1998 r.

17 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1648/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.245.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2003 r.
18 Art. 11 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1648/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.245.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2003 r.
19 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1648/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.245.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2003 r.
20 Art. 14 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2063/94 z dnia 27 lipca 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.216.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 sierpnia 1994 r.
21 Art. 16 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 15 rozporządzenia nr 1572/98 z dnia 17 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1998 r.
22 Art. 17:

- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2063/94 z dnia 27 lipca 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.216.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 sierpnia 1994 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 16 rozporządzenia nr 1572/98 z dnia 17 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.206.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1998 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1990.131.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1360/90 ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia
Data aktu: 07/05/1990
Data ogłoszenia: 23/05/1990
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/11/1993