united kingdom
ukraine

Rozporządzenie 3164/89 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania środków specjalnych w odniesieniu do nasion konopi

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 3164/89
z dnia 23 października 1989 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania środków specjalnych w odniesieniu do nasion konopi

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3698/88 z dnia 24 listopada 1988 r. ustanawiające środki specjalne w odniesieniu do nasion konopi(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

zgodnie z art. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1496/89 z dnia 29 maja 1989 r. ustanawiającego ogólne zasady pomocy do nasion konopi(2), Państwa Członkowskie muszą wprowadzić mechanizmy kontrolne pozwalające na weryfikację, czy obszar upraw nasion konopi, w odniesieniu do którego przedłożono wniosek o przyznanie pomocy, odpowiada obszarowi zasiewu i zbioru oraz czy spełnione są wymogi ustanowione w odniesieniu do zawartości substancji odurzających; w tym celu wszyscy producenci muszą przedstawić wnioski o przyznanie pomocy zawierające minimalny zakres informacji umożliwiających takie kontrole; należy ustanowić przepis umożliwiający przeprowadzanie takich kontroli, w szczególności kontroli wyrywkowych na miejscu, dla wystarczająco reprezentatywnej liczby wniosków o przyznanie pomocy; w tym samym celu należy określić szczegółowe dane, które Państwa Członkowskie powinny notyfikować Komisji;

należy ustanowić przepisy szczególne obejmujące przypadki fałszywych deklaracji składanych przez producentów;

w celu uproszczenia funkcjonowania systemu, należy przewidzieć stosowanie przez Państwa Członkowskie systemu podobnego do tego, jaki został ustanowiony w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1164 z dnia 28 kwietnia 1989 r. ustanawiającym szczegółowe zasady dotyczące pomocy do lnu włóknistego i konopi(3);

należy ustanowić jednolite przepisy dotyczące wypłaty pomocy;

termin operacyjny ustanawiający uprawnienie do pomocy do konopi następuje w czasie produkcji konopi; jednakże, ustalenie dokładnej daty wyprodukowania danej partii jest bardzo trudne; doświadczenie pokazuje, że produkcja jest prawie całkowicie ukończona najpóźniej w ciągu miesiąca sierpnia każdego roku; w celu zapewnienia jednolitego działania systemu pomocy, kursem przeliczeniowym stosowanym do obliczenia wysokości pomocy w walucie krajowej powinien być kurs stosowany na koniec tego miesiąca;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Do celów niniejszego rozporządzenia termin "plon indykatywny" oznacza plon z hektara nasion konopi ustalony w danym roku gospodarczym dla jednego lub wielu jednolitych obszarów produkcji.
2.
Przy ustalaniu plonu indykatywnego bierze się pod uwagę plony reprezentatywne dla ogólnej tendencji wynikającej z kontroli wyrywkowych przeprowadzanych przez Państwa Członkowskie na głównych obszarach produkcji.

Takie kontrole wyrywkowe przeprowadzane są w gospodarstwach rolnych i dotyczą reprezentatywnego udziału procentowego obszarów upraw konopi z uwzględnieniem rozmieszczenia geograficznego tych obszarów.

3.
Zgodnie z procedurą określoną w art. 38 rozporządzenia Rady (EWG) nr 136/66/EWG(4), każdego roku po zbiorach ustanawia się jeden lub więcej jednolitych obszarów produkcyjnych przez odniesienie do czynników wpływających na warunki produkcji i w oparciu, w szczególności o te regiony, które są reprezentatywne pod względem obszarów upraw.
Artykuł  2
1.
Pomoc przyznaje się jedynie dla obszarów:

a) które obsiano w całości i z których w całości zebrano plony; oraz

b) w stosunku do których przedstawiono:

– deklarację o obsianych obszarach zgodnie z art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 1164/89,

– wniosek o pomoc zgodnie z art. 8 powyższego rozporządzenia i art. 3 niniejszego rozporządzenia; oraz

c) które, niezależnie od ust. 2 art. 5 niniejszego rozporządzenia, kwalifikują się do pomocy przewidzianej w art. 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1308/70(5).

2.
Każde Państwo Członkowskie przyznaje pomoc jedynie do nasion konopi zebranych na jego terytorium.

€3.[]  1 Artykuł 5 ust. 1, art. 7, art. 8 ust. 1 akapit drugi i art. 8 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 1164/89 oraz art. 2 akapit drugi rozporządzenia (EWG) nr 3569/92(6) zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 1164/89 stosuje się do akcji pomocy w odniesieniu do nasion konopi.

Artykuł  3
1.
We wnioskach o pomoc określonych w art. 2 zamieszcza się co najmniej następujące, szczegółowe informacje:

a) obszar, z którego zebrano nasiona;

b) jeśli łuskanie nasion wykonał zgłaszający: ilość zebranych nasion i miejsce ich składowania, lub w przypadku ich sprzedaży lub dostawy nazwisko, imię(-ona) i adres nabywcy wraz z dostarczonymi ilościami;

c) jeśli łuskania nasion nie wykonał zgłaszający: miejsce składowania słomy konopnej, lub w przypadku jej sprzedaży lub dostawy nazwisko, imię(-ona) i adres nabywcy wraz z dostarczonymi ilościami słomy.

2.
Jeśli wniosek o pomoc nie zawiera danych szczegółowych określonych w ust. 1, podmiot zgłaszający musi je przesłać do właściwych władz w ustanowionym terminie składania wniosku o pomoc.
Artykuł  4 2

Termin operacyjny dla kursu wymiany mający zastosowanie do pomocy, o której mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006(7).

Artykuł  5
1.
Do celów kontroli przewidzianych w art. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1496/89, Państwa Członkowskie przeprowadzają kontrole wyrywkowe na miejscu dotyczące wykonywania normalnych czynności związanych ze zbiorem nasion konopi. Takie kontrole obejmują przynajmniej 5% wniosków o pomoc z uwzględnieniem geograficznego rozmieszczenia określonych obszarów. Celem tych kontroli jest, w szczególności, sprawdzenie, czy konopie zostały wyrwane lub ścięte tylko po całkowitym uformowaniu się nasion.

W przypadku zaistnienia znaczących nieprawidłowości odnoszących się do co najmniej 6% przeprowadzonych kontroli, Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję i określą, jakie środki zostały przyjęte.

Państwa Członkowskie mogą zażądać od plantatorów złożenia wszelkich dokumentów, które uznają za niezbędne.

2.
Jeśli kontrola przewidziana w ust. 1 wykaże, że obszar, w odniesieniu do którego stosuje się pomoc, jest:

a) mniejszy od ustalonego podczas kontroli, to uwzględnia się obszar ustalony podczas kontroli;

b) większy od obszaru ustalonego podczas kontroli, to, z zastrzeżeniem jakichkolwiek kar przewidzianych na mocy prawa krajowego i przepisów lit. c), uwzględnia się obszar ustalony podczas kontroli pomniejszony o różnicę między wielkością obszaru, w odniesieniu do którego złożono wniosek o pomoc, a wielkością ustaloną, z wyjątkiem sytuacji, gdy różnica ta jest uważana przez zainteresowane Państwo Członkowskie za uzasadnioną, wówczas uwzględnia się ustalony obszar;

c) większy od ustalonego podczas kontroli i jeśli w odniesieniu do osoby zgłaszającej deklarację obszary wskazane w deklaracjach lub wnioskach zostały zmniejszone w czasie tego samego lub poprzedzającego roku gospodarczego, zgodnie z art. 7 lub 8 rozporządzenia (EWG) nr 1164/89, lub zgodnie z lit. b) niniejszego ustępu, z wyjątkiem przypadku gdy ta różnica jest uważana przez zainteresowane Państwo Członkowskie za uzasadnioną, odrzuca się wniosek o pomoc.

Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o środkach podjętych zgodnie z tym akapitem.

Artykuł  6

Produkujące Państwa Członkowskie wypłacą kwotę pomocy przed dniem 31 marca po zakończeniu roku gospodarczego.

Artykuł 7
1.
Przed dniem 15 lutego każdego roku produkujące Państwa Członkowskie poinformują Komisję o obszarach zbiorów, ilościach nasion podanych w złożonych wnioskach o pomoc i o wynikach każdej z wyrywkowych kontroli określonych w art. 1 ust. 2.
2.
Produkujące Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję, najpóźniej do końca miesiąca następującego po miesiącu wypłacenia kwoty pomocy za każdy rok gospodarczy, o obszarach, w odniesieniu do których wypłacono kwotę pomocy.
Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od roku gospodarczego 1989/90.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 października 1989 r.
W imieniu Komisji
Ray MAC SHARRY
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 325 z 29.11.1988, str. 2.

(2) Dz.U. L 148 z 1.6.1989, str. 3.

(3) Dz.U. L 121 z 29.4.1989, str. 4.

(4) Dz.U. L 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.

(5) Dz.U. L 146 z 4.7.1970, str. 1.

(6) Dz.U. L 362 z 11.12.1992, str. 49.

(7) Dz.U. L 365 z 21.12.2006, str. 52.

1 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 3587/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.364.26) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 grudnia 1992 r.
2 Art. 4 zmieniony przez art. 13 rozporządzenia nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.365.52) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.307.22

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3164/89 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania środków specjalnych w odniesieniu do nasion konopi
Data aktu: 23/10/1989
Data ogłoszenia: 24/10/1989
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 25/10/1989, 01/08/1989