Wniosek Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem mający na celu uzupełnienie załącznika IV do konwencji o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.

Wniosek Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem mający na celu uzupełnienie załącznika IV do Konwencji o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.

MIĘDZYNARODOWA KOMISJA DS. OCHRONY RENU PRZED ZANIECZYSZCZENIEM,

uwzględniając Konwencję o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym, podpisaną w Bonn, dnia 3 grudnia 1976 r.,

uwzględniając, w szczególności jej art. 3, 4, 5 i 14,

uwzględniając wniosek z dnia 28 czerwca 1979 r. przedstawiony w Baden w Szwajcarii i mający na celu dodanie do załącznika IV wyżej wymienionej Konwencji wartości dopuszczalnych dla odprowadzenia rtęci z zakładów elektrolizy chlorków metali alkalicznych,

PROPONUJE UMAWIAJĄCYM SIĘ STRONOM KONWENCJI

aby załącznik IV do Konwencji z dnia 3 grudnia 1976 r. został uzupełniony w odniesieniu do rtęci w następujący sposób:

Substancje lub grupy substancji Pochodzenie Wartość dopuszczalna maksymalnego stężenia substancji Wartość dopuszczalna maksymalnej ilości substancji Końcowy termin obecnych odprowadzeń Uwagi
1 2 3 4 5 6
Rtęć 1. Branże chemiczne

wykorzystujące

katalizatory rtęciowe

(1)(2)(3)(4)
1.1 W produkcji chlorku

winylu

0,05 miligrama rtęci na litr zrzutu 0,1 grama rtęci na tonę zdolności produkcyjnej chlorku winylu Dnia 1 lipca 1989 r.
Dla istniejących zrzutów stosuje się tymczasową wartość dopuszczalną 0,1 miligrama rtęci na litr zrzutu. Dla istniejących zrzutów stosuje się tymczasową wartość dopuszczalną 0,2 grama rtęci na tonę zdolności produkcyjnej chlorku winylu Dnia 1 lipca 1986 r.
1.2 w wytwarzaniu innych

produktów

0,05 miligrama rtęci na litr zrzutu 5 gramów rtęci na kilogram rtęci poddanej obróbce Dnia 1 lipca 1989 r. (1)(2)(3)(4)
Dla istniejących zrzutów stosuje się tymczasową wartość dopuszczalną 0,1 miligrama rtęci na litr zrzutu Dla istniejących zrzutów stosuje się tymczasową wartość dopuszczalną 10 gramów rtęci na kilogram rtęci poddanej obróbce Dnia 1 lipca 1986 r.
2. Produkcja katalizatorów

rtęciowych stosowanych

w produkcji chlorku

0,05 miligrama rtęci na litr zrzutu 0,7 grama rtęci na kilogram rtęci poddanej obróbce Dnia 1 lipca 1989 r.
winylu Dla istniejących zrzutów stosuje się tymczasową wartość dopuszczalną 0,1 miligrama rtęci na litr zrzutu Dla istniejących zrzutów stosuje się tymczasową wartość dopuszczalną 1,4 grama rtęci na kilogram rtęci poddanej obróbce Dnia 1 lipca 1986 r.
3. Produkcja organicznych

i nieorganicznych

związków rtęci

0,05 miligrama rtęci na litr zrzutu 0,05 grama rtęci na kilogram rtęci poddanej obróbce Dnia 1 lipca 1989 r.
(z wyjątkiem produktów

objętych pkt 2)

Dla istniejących zrzutów stosuje się tymczasową wartość dopuszczalną 0,1 miligrama rtęci na litr zrzutu Dla istniejących zrzutów stosuje się tymczasową wartość dopuszczalną 0,1 grama rtęci na kilogram rtęci poddanej obróbce Dnia 1 lipca 1986 r.
4. Produkcja baterii

galwanicznych

zawierających rtęć

0,05 miligrama rtęci na litr zrzutu 0,03 grama rtęci na kilogram rtęci poddanej obróbce Dnia 1 lipca 1989 r. (1)(2)(3)(4)
Dla istniejących zrzutów stosuje się tymczasową wartość dopuszczalną wartość 0,1 miligrama rtęci na litr zrzutu Dla istniejących zrzutów stosuje się tymczasową wartość dopuszczalną 0,05 grama rtęci na kilogram rtęci poddanej obróbce Dnia 1 lipca 1986 r.
5. Branże metali

nieżelaznych

(1)(2)(3)(4)(5)
5.1 Zakłady odzyskiwania

rtęci

0,05 miligrama rtęci na litr zrzutu Dnia 1 lipca 1989 r.
Dla istniejących zrzutów stosuje się tymczasową wartość dopuszczalną 0,1 miligrama rtęci na litr zrzutu Dnia 1 lipca 1986 r.
5.2 Wydobycie i rafinacja

metali nieżelaznych

0,05 miligrama rtęci na litr zrzutu Dnia 1 lipca 1989 r.
Dla istniejących zrzutów stosuje się tymczasową wartość dopuszczalną 0,1 miligrama rtęci na litr zrzutu Dnia 1 lipca 1986 r.
6. Zakłady oczyszczania

toksycznych odpadów

0,05 miligrama rtęci na litr zrzutu Dnia 1 lipca 1989 r. (1)(2)(3)(4)
zawierających rtęć Dla istniejących zrzutów stosuje się tymczasową wartość dopuszczalną 0,1 miligrama rtęci na litr zrzutu Dnia 1 lipca 1986 r.
(1) Wartości dopuszczalne podane w tabeli wyrażają średnie miesięczne stężenie lub średnie miesięczne obciążenie.
Ilości odprowadzanej rtęci wyrażane są jako ilości rtęci poddawanej obróbce w danym zakładzie przemysłowym w tym

samym okresie lub jako moc zainstalowana zakładu chlorku winylu.

(2) Wartości dopuszczalne, wyrażone jako stężenie, podane są w tabeli powyżej dla branż 1 - 4 i, w zasadzie, nie

powinny być przekraczane. W żadnym przypadku wartości dopuszczalne wyrażone jako stężenie maksymalne nie mogą

przekraczać wartości wyrażonych jako ilość maksymalna podzielona przez zapotrzebowanie wody na kilogram rtęci

poddanej obróbce lub na tonę mocy zainstalowanej chlorku winylu.

Jednakże ponieważ stężenie rtęci w ściekach zależy od danej objętości wody, oraz ze względu na to, że jest ono

różne w poszczególnych procesach i zakładach, wartości dopuszczalne, wyrażone jako ilość rtęci zrzucanej

w porównaniu z ilością rtęci poddawanej obróbce lub mocą zainstalowaną chlorku winylu podaną w tabeli powyżej,

muszą być spełnione w każdej chwili.

(3) Wartości dopuszczalne podane w tabeli powyżej odnoszą się do ilości rtęci zawartej w niefiltrowanej próbce.

Stosuje się je do rtęci we wszystkich ściekach wynikających z procesów produkcyjnych oraz odprowadzanych z

miejsca zakładu produkcyjnego. Odprowadzenia zawierające rtęć oczyszczane są poza terenem zakładu produkcyjnego

w zakładzie przeznaczonym do usuwania rtęci. Rządy mogą zezwolić by wartości dopuszczalne odnosiły się do punktu,

w którym następuje odprowadzenie z zakładu.

(4) Średnie dzienne wartości dopuszczalne są równoważne podwójnej odpowiadającej średniej miesięcznej wartości

dopuszczalnych podanych w tabeli.

(5) Na podstawie doświadczenia zdobytego przy stosowaniu tych przepisów Międzynarodowa Komisja będzie przedkładać

Umawiającym się Stronom wnioski odnoszące się do branży metali nieżelaznych oraz mające na celu ustanowienie

bardziej rygorystycznych wartości dopuszczalnych, które miałyby wejść w życie 10 lat po przyjęciu tych przepisów.

W razie potrzeby, Międzynarodowa Komisja zaproponuje, na późniejszym etapie, wartości dopuszczalne dla innych branż, takich jak branża produkcji papieru, hutnictwo żelaza oraz elektrownie opalane węglem. Do tego czasu rządy ustalą normy emisji dla rtęci samodzielnie, zgodnie z art. 3 i 4 Konwencji. Normy te muszą uwzględniać najlepsze dostępne środki techniczne i nie mogą być mniej rygorystyczne niż najbliższe najbardziej porównywalne wartości dopuszczalne w załączniku IV.

Na podstawie art. 14 i 19 Konwencji, niniejsze postanowienia wejdą w życie po ich jednomyślnym przyjęciu przez Umawiające się Strony Konwencji.

Umawiające się Strony powiadomią o ich przyjęciu Rząd Konfederacji Szwajcarskiej, który potwierdzi otrzymanie powiadomienia.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1988.183.31

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Wniosek Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem mający na celu uzupełnienie załącznika IV do konwencji o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.
Data aktu: 14/07/1988
Data ogłoszenia: 14/07/1988
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/06/1988