Rozporządzenie 649/87 ustanawiające szczegółowe zasady ustanawiania wspólnotowego rejestru winnic

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 649/87
z dnia 3 marca 1987 r.
ustanawiające szczegółowe zasady ustanawiania wspólnotowego rejestru winnic

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/79 z dnia 5 lutego 1979 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 536/87(2),

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2392/86 z dnia 24 lipca 1986 r. ustanawiające wspólnotowy rejestr winnic(3), w szczególności jego art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

w celu zapewnienia jednolitego ustanowienia rejestru w całej Wspólnocie niektóre podstawowe elementy powinny zostać zdefiniowane; w tym celu należy stosować, jeśli jest to możliwe, istniejące definicje prawa wspólnotowego lub krajowego dotyczącego wina;

zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 rejestr ma objąć każde gospodarstwo, w którym uprawia się winorośl; uwzględniając cele, które rejestr ma osiągnąć przy jego ustanawianiu nie ma konieczności włączania do rejestru gospodarstw o bardzo małej produkcji; w związku z tym gospodarstwa objęte rejestrem powinny być definiowane uwzględniając w szczególności obszar oraz fizyczne lub ekonomiczne progi produkcji określone przez Państwa Członkowskie;

artykuł 2 rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 rozróżnia obowiązkowe informacje wymagane regułami wspólnotowymi i informacje nieobowiązkowe, które Państwa Członkowskie mogą dodatkowo gromadzić; powinien zostać sporządzony wykaz informacji obowiązkowych i nieobowiązkowych, które mają zostać zawarte odpowiednio w rejestrach gospodarstwa i produkcji;

w przypadku niektórych regionów nieobjętych jeszcze księgą wieczystą, która stanowić może podstawę rejestru winnic, należy uchwalić przepisy szczególne w celu zapewnienia, iż rejestr jest ustanowiony w określonym terminie;

rozporządzenie Rady (EWG) nr 154/75(4), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3788/85(5), przewiduje ustanowienie rejestru uprawy oliwek w Państwach Członkowskich produkujących oliwę z oliwek; w określonych Państwach Członkowskich mogą być wzięte pod uwagę wyniki prac podjętych w celu ustanowienia takiego rejestru; należy ustalić, iż Państwa Członkowskie mogą skorzystać z wyników takich prac w celu redukcji kosztów i nakładów czasowych na ustanowienie rejestru winnic;

w tym celu należy przyjąć przepis dotyczący kar w przypadku niewypełnienia wymogów w związku z tym ustanowionych, łącznie, w miarę potrzeby, z karami nakładanymi przez Państwa Członkowskie;

należy ustanowić terminy wysłania przez Komisję Państwom Członkowskim określonych powiadomień;

zgodnie z Aktem Przystąpienia Hiszpanii i Portugalii nie stosuje się przepisów odnoszących się do ustanowienia rejestru winnic w stosunku do Portugalii podczas pierwszej fazy; należy ustanowić przepisy dotyczące precyzyjnych terminów dla szybkiego ustanowienia rejestru na początku drugiej fazy;

Komitet Zarządzający ds. Wina nie wydał opinii w terminie ustalonym przez swojego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 ustanawiającego wspólnotowy rejestr winnic.

Artykuł 2

Do celów niniejszego rozporządzenia:

a) "gospodarstwo" oznacza jednolitą jednostkę, zarówno pod względem technicznym jak i gospodarczym, zarządzaną pojedynczo:

– mającą obszar uprawy winorośli o powierzchni przynajmniej 10 arów,

lub

– która podlega obowiązkowi składania deklaracji wymaganej prawem wspólnotowym lub krajowym dotyczącym wina, jeżeli zainteresowana jednostka ma obszar uprawy winorośli mniejszy niż 10 arów,

lub

– która produkuje ze swojego obszaru uprawy winorośli ilości przekraczające określone progi fizyczne i ekonomiczne ustalone przez zainteresowane Państwo Członkowskie, jeżeli obszar uprawy winorośli danej jednostki jest mniejszy niż 10 arów i podlega obowiązkowi składania deklaracji określonej w tiret drugim;

b) "właściciel" oznacza osobę fizyczną lub prawną, albo grupę takich osób, na których rachunek i w których imieniu prowadzone jest gospodarstwo;

c) "powierzchnia użytków rolnych" oznacza łączny areał gruntów ornych, pastwisk trwałych i łąk, gruntów pod uprawy wieloletnie i ogrody warzywne;

d) "obszar uprawy winorośli" oznacza łączny areał gruntów przeznaczonych pod uprawę winorośli, łącznie lub bez upraw pochodnych, na którym prowadzi się produkcję lub jeszcze nie, przeznaczony pod uprawę winogron, moszczu winnego, wina i/lub materiału do wegetatywnego rozmnażania winorośli, który jest regularnie uprawiany w celu otrzymania zbywalnego produktu;

e) "opuszczony obszar uprawy winorośli" oznacza łączny areał pod uprawę winorośli, który nie jest już regularnie uprawiany w celu otrzymania zbywalnego produktu;

f) "działka" oznacza ciągły obszar gruntu, jak określono w księdze wieczystej.

Jednakże w przypadku braku księgi wieczystej "działka" oznacza ciągły obszar gruntu w obrębie jednego i tego samego gospodarstwa, stanowiącego odrębny przedmiot w odniesieniu do formy posiadania, rodzaju uprawy oraz charakteru produkcji;

g) "materiał do wegetatywnego rozmnażania winorośli", "szkółki sadzonek", "szkółki podkładek" oraz "winorośl macierzysta" mają takie samo znaczenie jak w dyrektywie Rady 68/193/EWG(6);

h) "odmiany winogron winnych", "odmiany winogron stołowych" i "odmiany winogron rodzynkowych" mają takie samo znaczenie jak w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 347/79(7).

Artykuł  3
1.
Informacje obowiązkowe i nieobowiązkowe określone w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2392/86, które mają być zawarte w rejestrze gospodarstwa i rejestrze produkcji, są określone w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Podczas sporządzania programu określonego w art. 4 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 Państwa Członkowskie ustalają układ wyżej określonych informacji w każdym rejestrze.

2.
W przypadku, gdy winorośl uprawiana jest łącznie z innymi roślinami, rejestr gospodarstwa, oprócz łącznego obszaru odpowiedniej działki, przedstawia również obszary uprawy winorośli w zakresie uprawy czystych odmian. Do celów przeliczenia stosowane są odpowiednie współczynniki ustalane przez Państwo Członkowskie.
3.
Informacje odnoszące się do charakterystyki każdej działki są wyraźnie wykazane w rejestrze gospodarstw. Jednakże tam, gdzie warunki naturalne, rodzaj uprawy i charakter produktu są wystarczająco jednorodne, Państwa Członkowskie mogą zgrupować w rejestrze gospodarstwa informacje odnoszące się do szeregu sąsiadujących działek lub ich części, pod warunkiem że każda działka może być w dalszym ciągu zidentyfikowana.
4.
W sprawie ustanowienia rejestru winnic i każdej jego aktualizacji Państwa Członkowskie badają wszystkie obszary uprawy winorośli niezależne od gospodarstw w rozumieniu art. 2 lit. a).
Artykuł  3a 1

Plantatorzy winorośli muszą zapewnić dostęp do gospodarstwa specjalistom, którym właściwa agencja Państwa Członkowskiego powierzyła ustanowienie rejestru winnic.

Artykuł  4

W regionach, w których nie ma księgi wieczystej w momencie sporządzania rejestru winnic Państwa Członkowskie zapewniają, iż rejestr winnic jest korygowany zgodnie z księgą wieczystą w miarę jej sporządzania, nie później niż do dnia regularnych uaktualnień określonych w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2392/86.

Artykuł 5

W związku z redukcją kosztów i przyspieszeniem przygotowania rejestru winnic, Państwa Członkowskie mogą korzystać z technologii i udogodnień technicznych udostępnionych do celów sporządzenia rejestru uprawy oliwek określonych w rozporządzeniu (EWG) nr 154/75.

Artykuł  6

Nazwy jednostek administracyjnych, dla których ustalono krótszy termin sporządzania rejestru zgodnie z art. 4 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 określone są w załączniku II, łącznie ze stosowanymi terminami.

Artykuł 7
1.
W przypadku niewypełnienia obowiązków przewidzianych w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 zainteresowane podmioty nie kwalifikują się do zastosowania środków określonych w art. 7, 10, 11, 12a, 14, 14a i 15 rozporządzenia (EWG) nr 337/79 do czasu, gdy obowiązki te zostaną spełnione.
2.
Państwa Członkowskie przyjmują wszelkie niezbędne działania w celu ukarania, stosownie do powagi naruszenia, wszelkich przypadków niewypełnienia obowiązków ustanowionych w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2392/86.
Artykuł  8

Państwa Członkowskie przedstawiają Komisji:

– najpóźniej w momencie przekazywania programów określonych w art. 4 ust. 3 rozporządzenie (EWG) nr 2392/86 - progi fizyczne lub ekonomiczne określone w art. 2 lit. a) i współczynniki przeliczania określone w art. 3 ust. 2,

– jak najszybciej i nie później niż 3 miesiące po badaniach - obszary uprawy winorośli określone w art. 3 ust. 4,

– najpóźniej w momencie przekazywania programów określonych w art. 4 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 - wykaz władz określonych w art. 7 ust. 2 tego rozporządzenia,

– najpóźniej do 31 sierpnia każdego roku - sprawozdanie określone w art. 8 akapit pierwszy rozporządzenia (EWG) nr 2392/86,

– z wyjątkiem przypadków nadzwyczajnych - w terminie dwóch miesięcy od otrzymania wniosku dodatkowe informacje określone w art. 8 akapit trzeci rozporządzenia (EWG) nr 2392/86,

– najpóźniej do 30 listopada każdego roku - sprawozdanie dotyczące przypadków niewypełnienia obowiązków przewidzianych w art. 7 ust. 1 i przyjętych w konsekwencji tego środków.

Artykuł 9

W Portugalii rejestr winnic zostanie ukończony najpóźniej pod koniec drugiego etapu określonego w art. 260 Aktu Przystąpienia.

W terminie trzech miesięcy od rozpoczęcia wyżej wymienionego drugiego etapu Portugalia przekaże Komisji program określony w art. 4 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 oraz wykaz władz określonych w art. 7 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  10

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 marca 1987 r.

W imieniu Komisji
Frans ANDRIESSEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 54 z 5.3.1979, str. 1.

(2) Dz.U. L 55 z 25.2.1987, str. 1.

(3) Dz.U. L 208 z 31.7.1986, str. 1.

(4) Dz.U. L 19 z 24.1.1975, str. 1.

(5) Dz.U. L 367 z 31.12.1985, str. 1.

(6) Dz.U. L 93 z 17.4.1968, str. 15.

(7) Dz.U. L 54 z 5.3.1979, str. 75.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WYKAZ INFORMACJI OBOWIĄZKOWYCH I NIEOBOWIĄZKOWYCH OKREŚLONYCH W ART. 2 ROZPORZĄDZENIA (EWG) NR 2392/86

Rodzaj informacji
Obowiązkowe Nieobowiązkowe
I. REJESTR GOSPODARSTWA
(informacje określone w art. 2 ust. 1 lit. a) i b)

rozporządzenia (EWG) nr 2392/86)

1. Identyfikacja i umiejscowienie
1.1. Nazwa (nazwisko) i adres gospodarstwa lub

właściciela

....X.... .........
1.2. Numer identyfikacyjny ....X.... .........
1.3. Osobowość prawna ....X.... .........
1.4. Rodzaj praw posiadania obszaru pod uprawę

winorośli:

....X.... .........
- uprawiany przez właściciela
- uprawiany przez dzierżawcę
- współgospodarowanie lub inny rodzaj

posiadania

1.5. Rodzaj gospodarstwa ......... ....X....
2. Ogólna charakterystyka gospodarstwa
2.1. Powierzchnia użytków rolnych ......... .....X....
2.2. Obszar uprawy winorośli na wolnym

powietrzu

....X.... ..........
2.3. Obszar uprawy winorośli pod szkłem:
- winogrona deserowe ......... ....X....
- winogrona do produkcji win ......... ....X....
- szkółki ......... ....X....
- pozostałe ......... ....X....
2.4. Opuszczone obszary uprawy winorośli ....X.... .........
2.5. Niewykorzystane prawa do przesadzeń lub

nowych zasadzeń (z podziałem na winorośl

na wina markowe produkowane w określonych

regionach i inne)

....X.... .........
2.6. Charakterystyka urządzeń technicznych do

produkcji wina

........ ....X....
2.7. Pozostałe ........ ....X....
3. Charakterystyka działki
3.1. Zapis w księdze wieczystej lub numer

identyfikacyjny

....X.... .........
3.2. Nazwa właściciela(-i) ......... ....X....
3.3. Rodzaj tytułu posiadania: ....X.... .........
- uprawiany przez właściciela
- uprawiany przez dzierżawcę
- współgospodarowanie lub inny rodzaj

posiadania

3.4. Łączna powierzchnia działki
obejmująca:
- obszar uprawy winogron winnych (1): ....X.... .........
- odpowiednich do produkcji win o

kontrolowanej jakości, posiadających

geograficzne oznaczenie miejsca

pochodzenia

- w produkcji
- jeszcze nie w produkcji
(obejmujących: likiery)
- pozostałe
(obejmujące: - wina określone w art.

54 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr

337/79:

- w produkcji
- jeszcze nie w produkcji
- wina przeznaczone na produkcję

alkoholu etylowego:

- w produkcji
- jeszcze nie w produkcji)
- obszar uprawy winogron deserowych (1): ....X.... .........
- w produkcji
- jeszcze nie w produkcji
- obszar uprawy winogron na rodzynki (1): ....X.... .........
- w produkcji
- jeszcze nie w produkcji
- obszar uprawy winorośli odmian

zaklasyfikowanych w tej samej jednostce

administracyjnej zarówno jako odmiany

winogron winnych, jak i odmiany

przeznaczone do innych celów (1):

....X.... .........
- w produkcji
- jeszcze nie w produkcji
- obszar przeznaczony wyłącznie do

produkcji materiału do wegetatywnego

rozmnażania winorośli, obejmujący:

....X.... .........
- szkółki sadzonek
- szkółki podkładek
- grunty przeznaczone pod uprawę winorośli

oczekujących na szczepienie:

....X.... .........
- wina o kontrolowanej jakości,

posiadające geograficzne oznaczenie

miejsca pochodzenia:

- pozostałe
- opuszczone obszary uprawy winorośli ....X.... .........
- inne ....X....
3.5. Charakterystyka terenu:
- topograficzna: ........ ....X....
- nachylenie:
- teren płaski (nachylenie nie

przekracza 5%)

- lekkie nachylenie (nachylenie

przekraczające 5%, ale

nieprzekraczające 15%)

- nachylenie umiarkowane (nachylenie

przekraczające 15%, ale

nieprzekraczające 30%)

- teren spadzisty (nachylenie

przekraczające 30%)

- taras
- naświetlenie ......... ....X....
- wysokość ......... ....X....
- dno doliny ......... ....X....
- pozostałe ......... ....X....
- mikroklimatyczne ......... ....X....
- gleboznawcze ......... ....X....
- kategoria klasyfikacji w rozumieniu

art. 29 rozporządzenia (EWG) nr 337/79,

jeżeli została przydzielona

....X.... .........
3.6. Mechanizacja ......... ....X....
3.7. Nawodnienie (rodzaj i zastosowanie) ....X.... .........
3.8. Rodzaj uprawy
- uprawa czystych odmian winorośli lub

uprawa pochodna

....X.... .........
- rodzaj uprawy winorośli z podaniem: ......... ....X....
- uprawa jednoroczna
- uprawa wieloletnia:
- zdrewniała
- pozostałe
- pod szkłem ......... ....X....
- pozostałe ......... ....X....
3.9. Odmiany winorośli ....X.... .........
3.10. Podkładki ......... ....X....
3.11. Data sadzenia, gdy jej brak, szacowany

wiek

....X.... .........
3.12. System szkółek ....X.... .........
3.13. Gęstość sadzenia ......... ....X....
3.14. Stan winorośli: ......... ....X....
- zły
- dobry
- bardzo dobry
4. System deklaracji
4.1. Wnioski i deklaracje dotyczące sadzenia,

wymagane na podstawie art. 30b

rozporządzenia (EWG) nr 337/79

4.11. Wnioski o nowe sadzenie ....X.... .........
4.12. Deklaracje dotyczące planowanych

czynności związanych z

karczowaniem, sadzeniem lub

przesadzaniem

........ ....X....
4.13. Deklaracje dotyczące zakończonych

czynności związanych z

karczowaniem, sadzeniem lub

przesadzaniem

....X.... .........
4.2. Deklaracje dotyczące zbioru plonów,

produkcji i zgłoszenia stanu zapasów na

podstawie art. 28 rozporządzenia (EWG) nr

337/79

....X.... .........
4.21. Deklaracje zbioru plonów
4.22. Deklaracje produkcji
4.23. Zgłoszenie stanu zapasów
4.3. Deklaracje odnoszące się do praktyk

enologicznych, wymagane na podstawie art.

35 i 36 rozporządzenia (EWG) nr 337/79

....X.... .........
4.31. Zwiększenie zawartości alkoholu
4.32. Zakwaszenie
4.33. Odkwaszanie
4.34. Substancje słodzące
4.35. Inne praktyki
5. Produkcja gospodarstw niepodlegających

systemowi deklaracji dotyczących zbioru plonów

i produkcji

Zakładany potencjał produkcji:
- wina: ........ ....X....
- wina o kontrolowanej jakości, mające

geograficzne oznaczenie miejsca

pochodzenia

- pozostałe
- winogrona deserowe w areale zainteresowanego

Państwa Członkowskiego o łącznej powierzchni

ponad 40.000 hektarów

....X.... .........
- winogrona na rodzynki ....X.... .........
- pozostałe ......... ....X....
6. Środki interwencyjne, pomoc i dotacje

(wspólnotowe i krajowe)

6.1. Środki odnoszące się do struktury uprawy

winorośli:

....X.... .........
6.11. Restrukturyzacja
6.12. Przekształcenie i opuszczenie
6.13. Pozostałe
6.2. Środki odnoszące się do rynku: ....X.... .........
6.21. Składowanie
6.22. Wzbogacanie
6.23. Ponowne składowanie
6.24. Destylacja (w podziale według

rodzajów destylacji)

6.25. Pozostałe
6.3. Inna pomoc i dotacje ......... ....X....
II. REJESTR PRODUKCJI
(Informacja określona w art. 2 ust. 1 lit. c)

rozporządzenia (EWG) nr 2392/86)

1. Identyfikacja i umiejscowienie
1.1. Nazwisko ....X.... .........
1.2. Adres ....X.... .........
1.3. Numer identyfikacyjny ....X.... .........
1.4. Osobowość prawna ....X.... .........
1.5. Rodzaj działalności (np. kupiec winny,

gromadzący zapasy)

....X.... .........
2. Deklaracje
2.1. Deklaracje dotyczące produkcji oraz

stanu zapasów wymagane na podstawie art.

28 rozporządzenia (EWG) nr 337/79

....X.... ........
2.11. Deklaracje produkcji
2.12. Zgłoszenie stanu zapasów
2.2. Deklaracje odnoszące się do praktyk

enologicznych wymagane na podstawie art.

35 i 36 rozporządzenia (EWG) nr 337/79

....X.... ........
2.21. Zwiększanie zawartości alkoholu
2.22. Zakwaszanie
2.23. Odkwaszanie
2.24. Substancje słodzące
2.25. Pozostałe praktyki
3. Środki interwencyjne, pomoc i dotacje

(wspólnotowe i krajowe)

....X.... ........
3.1. Składowanie
3.2. Wzbogacanie
3.3. Ponowne składowanie
3.4. Destylacja (w podziale według rodzajów

destylacji)

3.5. Pozostałe
4. Charakterystyka urządzeń technicznych do

produkcji wina

........ ....X....
III. REJESTR "DESTYLATORÓW"
(Art. 2 ust. 1 lit. c) akapit drugi

rozporządzenia (EWG) nr 2392/86)

........ ....X....
______

(1) Należy wykazać, czy uprawiana (nieobowiązkowe).

ZAŁĄCZNIK  II

JEDNOSTKI ADMINISTRACYJNE MAJĄCE PIERWSZEŃSTWO W USTANOWIENIU REJESTRU WINNIC

Nazwa jednostki administracyjnej Nieprzekraczalny termin ukończenia rejestru
I. Niemcy
Rheinland-Pfalz 31 sierpnia 1990 r.
II. Hiszpania
1. Albacete ü
2. Toledo ÷
3. Valencia ÷
4. Badajoz ÷
5. Ciudad Real ý 31 sierpnia 1990 r.
6. Cuenca ÷
7. Huelva ÷
8. Tarragona ÷
9. Zamora ţ
III. Grecja
1. Nomos Korinthias ü
2. Nomos Achaias ÷
3. Nomos Ilias ÷
4. Nomos Attikis (1) ÷
5. Diamerisma Anatolikis

Attikis

÷÷
6. Nomos Viotias ÷
7. Nomos Evias ÷
8. Nomos Argolidas ÷
9. Nomos Arkadias ÷
10. Nomos Messinias ý 31 sierpnia 1990 r.
11. Nomos Trifillias ÷
12. Nomos Lakonias ÷
13. Nomos Aitoloakarnanias ÷
14. Nomos Zakinthou ÷
15. Nomos Kefalinias ÷
16. Nomos Irakliou ÷
17. Nomos Lassithiou ÷
18. Nomos Chanion ÷
19. Nomos Rethimnis ţ
IV. Włochy
1. Puglia 31 sierpnia 1989 r.
2. Sicilia 31 sierpnia 1989 r.
3. Toscana 31 sierpnia 1989 r.
4. Veneto 31 sierpnia 1989 r.
5. Lazio 31 sierpnia 1990 r.
6. Abruzzo 31 sierpnia 1990 r.
7. Campania 31 sierpnia 1990 r.
8. Emilia Romagna 31 sierpnia 1990 r.
9. Marche 31 sierpnia 1991 r.
10. Calabria 31 sierpnia 1991 r.
11. Umbria 31 sierpnia 1991 r.
12. Molise 31 sierpnia 1991 r.
13. Basilicata 31 sierpnia 1991 r.
14. Piemonte 31 sierpnia 1991 r.
(1) Z wyjątkiem podziału administracyjnego Wydziału Rolnictwa Pireusu.
1 Art. 3a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 1097/89 z dnia 27 kwietnia 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.116.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 1989 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1987.62.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 649/87 ustanawiające szczegółowe zasady ustanawiania wspólnotowego rejestru winnic
Data aktu: 03/03/1987
Data ogłoszenia: 05/03/1987
Data wejścia w życie: 08/03/1987, 01/05/2004