Rozporządzenie 3976/87 w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień i praktyk uzgodnionych w sektorze transportu lotniczego

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 3976/87
z dnia 14 grudnia 1987 r.
w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień i praktyk uzgodnionych w sektorze transportu lotniczego

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.

.................................................

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 87,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie Rady (EWG) nr 3975/87(4) ustanawia procedurę stosowania reguł konkurencji do przedsiębiorstw w sektorze transportu lotniczego; rozporządzenie Rady nr 17(5) ustanawia procedurę stosowania tych zasad w stosunku do porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych, innych niż odnoszące się bezpośrednio do świadczenia usług transportu lotniczego;

art. 85 ust. 1 Traktatu można uznać za niemający zastosowania do niektórych kategorii porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych, które spełniają przesłanki art. 85 ust. 3;

wspólne przepisy stosowania art. 85 ust. 3 powinny być przyjęte w drodze rozporządzenia zgodnie z art. 87; zgodnie z art. 87 ust. 2 lit. b) takie rozporządzenie musi ustanawiać szczegółowe zasady stosowania art. 85 ust. 3, z jednej strony biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia efektywnego nadzoru, a z drugiej uproszczenia w możliwie jak największym stopniu administracji; zgodnie z art. 87 ust. 2 lit. d) takie rozporządzenie jest wymagane w celu właściwego określenia odpowiednich funkcji Komisji i Trybunału Sprawiedliwości;

dotychczas sektorem transportu lotniczego rządziła sieć porozumień międzynarodowych, dwustronnych umów zawieranych pomiędzy państwami oraz dwustronnych i wielostronnych umów zawieranych między przewoźnikami lotniczymi; zmiany w międzynarodowym systemie regulacji prawnych, konieczne dla zapewnienia zwiększonej konkurencji, powinny być wprowadzane stopniowo, tak aby sektor transportu lotniczego dysponował czasem na dostosowanie;

z tego powodu Komisja powinna mieć możliwość uznania, w formie rozporządzenia, że przepisy art. 85 ust. 1 nie mają zastosowania do niektórych kategorii porozumień między przedsiębiorstwami, decyzji związków przedsiębiorstw i praktyk uzgodnionych;

należy ustanowić, na jakich warunkach i w jakich okolicznościach Komisja może korzystać z takich kompetencji w bliskim i stałym porozumieniu z właściwymi władzami Państw Członkowskich;

w szczególności pożądane jest przyznanie wyłączeń grupowych dla niektórych kategorii porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych; wyłączenia te powinny być przyznane na czas ograniczony, podczas którego przewoźnicy lotniczy mogą przystosować się do bardziej konkurencyjnego otoczenia; Komisja, w ścisłym porozumieniu z Państwami Członkowskimi, powinna być w stanie precyzyjnie określić zakres tych wyłączeń oraz powiązane z nimi warunki;

wyłączenie nie może mieć miejsca, jeżeli przepisy art. 85 ust. 3 nie są spełnione; Komisja powinna być zatem właściwa do podjęcia odpowiednich środków, w przypadku gdy porozumienie wywołuje skutki sprzeczne z art. 85 ust. 3; w pierwszej kolejności Komisja powinna kierować zalecenia do stron porozumienia, a dopiero później podejmować decyzje;

rozporządzenie to nie stanowi uszczerbku dla stosowania art. 90 Traktatu;

szefowie państw i rządów uzgodniły na spotkaniu w czerwcu 1986 r., że wewnętrzny rynek transportu lotniczego powinien być zbudowany do 1992 r. w ramach działań Wspólnoty, prowadzących do wzmocnienia spójności gospodarczej i społecznej; przepisy tego rozporządzenia, wraz z dyrektywą Rady 87/601/EWG z dnia 14 grudnia 1987 r. w sprawie taryf na regularnych połączeniach lotniczych między Państwami Członkowskimi(6) i decyzją Rady 87/602/EWG z dnia 14 grudnia 1987 r. w sprawie podziału między przewoźników lotniczych zdolności przewozów pasażerskich w zakresie regularnych usług lotniczych między Państwami Członkowskimi i dostępu przewoźników lotniczych do regularnych usług lotniczych na trasach między Państwami Członkowskimi(7), są pierwszym krokiem w tym kierunku, a Rada, aby zrealizować cele ustanowione przez szefów państw i rządów, podejmie dalsze środki liberalizujące po zakończeniu trzyletniego okresu wstępnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 1

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do transportu lotniczego.

Artykuł  2
1.
Z zastrzeżeniem dla stosowania rozporządzenia (EWG) nr 3975/87 i zgodnie z art. 85 ust. 3 Traktatu Komisja może uznać w drodze rozporządzenia, że art. 85 ust. 1 nie ma zastosowania dla niektórych kategorii porozumień między przedsiębiorstwami, decyzji związków przedsiębiorstw oraz praktyk uzgodnionych.
2. 2
Komisja może, w szczególności, wydać takie rozporządzenie dotyczące porozumień, decyzji lub praktyk uzgodnionych, których celem są jakiekolwiek z następujących celów:

– wspólne planowanie i koordynowanie rozkładów lotów,

– konsultacje dotyczące stawek za przewóz osób i bagażu oraz ładunków w regularnych usługach lotniczych,

– wspólną obsługę nowych mniej obciążonych regularnych usługach lotniczych,

– przydział czasu na start lub lądowanie i ustalanie harmonogramów portowych; Komisja zadba o zapewnienie zgodności z kodeksem postępowania, wydanym przez Radę,

– wspólny zakup, opracowanie i eksploatację systemów rezerwacji komputerowej, dotyczących ustalania rozkładów, rezerwacji i wystawiania biletów przez przedsiębiorstwa transportu lotniczego; Komisja zadba o zapewnienie zgodności z kodeksem postępowania, wydanym przez Radę.

3.
Z zastrzeżeniem dla przepisów ust. 2 takie rozporządzenia Komisji określają kategorie porozumień, decyzji lub praktyk uzgodnionych, do których się odnoszą, oraz określają w szczególności:

a) ograniczenia lub klauzule, które mogą lub nie mogą występować w porozumieniach, decyzjach i praktykach uzgodnionych;

b) klauzule, które muszą być zawarte w porozumieniach, decyzjach i praktykach uzgodnionych, oraz wszelkie inne warunki, które muszą być spełnione.

Artykuł  3 3

Każde rozporządzenie, wydane zgodnie z art. 2, obowiązuje w określonym czasie.

Może ono zostać uchylone lub zmienione, jeżeli uległy zmianie okoliczności w odniesieniu do wszelkich czynników, które spowodowały jego wydanie; w takim przypadku ustala się termin wprowadzenia zmian do porozumień i praktyk uzgodnionych, których dotyczyło poprzednie rozporządzenie przed jego uchyleniem lub zmianą.

Artykuł  4

Rozporządzenia przyjęte zgodnie z art. 2 zawierają przepis, że stosują się ze skutkiem wstecz do porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych, które istniały w dniu wejścia w życie tych rozporządzeń.

Artykuł  4a 4

Zgodnie z artykułem 2 rozporządzenie może zastrzegać, że zakaz zawarty w artykule 85 ustęp 1 Traktatu nie stosuje się, przez okres określony w rozporządzeniu, do porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych istniejących w dniu przystąpienia, do których artykuł 85 ustęp 1 stosuje się z racji przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji i które nie spełniają warunków określonych w artykule 85 ustęp 3. Jednakże artykułu tego nie stosuje się do porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych, które w dniu przystąpienia były objęte artykułem 53 ustęp 1 Porozumienia EOG.

Artykuł  5

Przed przyjęciem rozporządzenia Komisja opublikuje jego projekt i zaprasza wszystkie zainteresowany osoby i organizacje do przedstawienia opinii w rozsądnym terminie wyznaczonym przez Komisję, nie krótszym niż jeden miesiąc.

Artykuł  6 5

Komisja skonsultuje się z Komitetem Doradczym, określonym w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzania w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu(8) przed publikacją projektu rozporządzenia i przed jego przyjęciem.

Artykuł  7 6

(uchylony)

Artykuł  8 7

(skreślony)

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1988 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 1987 r.

W imieniu Rady
U. ELLEMANN-JENSEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 182 z 9.7.1984, str. 3.

(2) Dz.U. C 262 z 14.10.1985, str. 44; Dz.U. C 190 z 20.7.1987, str. 182 oraz Dz.U. C 345 z 21.12.1987.

(3) Dz.U. C 303 z 25.11.1985, str. 31 oraz Dz.U. C 333 z 29.12.1986, str. 27.

(4) Dz.U. L 374 z 31.12.1987, str. 1.

(5) Dz.U. 13 z 21.2.1962, str. 204/62.

(6) Dz.U. L 374 z 31.12.1987, str. 12.

(7) Dz.U. L 374 z 31.12.1987, str. 19.

(8) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, str. 1.

1 Art. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2411/92 z dnia 23 lipca 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.240.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 sierpnia 1992 r.

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 411/2004 z dnia 26 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.68.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.

2 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2411/92 z dnia 23 lipca 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.240.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 sierpnia 1992 r.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2411/92 z dnia 23 lipca 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.240.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 sierpnia 1992 r.
4 Art. 4a dodany przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.
5 Art. 6 zmieniony przez art. 41 pkt 1 rozporządzenia nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U.UE.L.03.1.1) z dniem 1 maja 2004 r.
6 Art. 7 uchylony przez art. 41 pkt 2 rozporządzenia nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U.UE.L.03.1.1) z dniem 1 maja 2004 r.
7 Art. 8 skreślony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2411/92 z dnia 23 lipca 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.240.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 sierpnia 1992 r.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1987.374.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3976/87 w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień i praktyk uzgodnionych w sektorze transportu lotniczego
Data aktu: 14/12/1987
Data ogłoszenia: 31/12/1987
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1988