Dyrektywa 87/328/EWG

DYREKTYWA RADY
z dnia 18 czerwca 1987 r.
w sprawie dopuszczania zwierząt hodowlanych czystorasowych z gatunku bydła do celów hodowlanych
(87/328/EWG)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę 77/504/EWG z dnia 25 lipca 1977 r. w sprawie zwierząt hodowlanych czystorasowych z gatunku bydła (1), ostatnio zmienioną rozporządzeniem EWG nr 3768/85 (2), w szczególności jego art. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 77/504/EWG miała na celu stopniową liberalizację handlu bydłem hodowlanym czystorasowym wewnątrz Wspólnoty; w tym celu niezbędna jest dalsza harmonizacja w zakresie dopuszczania tych zwierząt oraz ich nasienia do celów hodowlanych;

w tym kontekście nie należy dopuścić, aby przepisy krajowe dotyczące dopuszczania bydła hodowlanego czystorasowego oraz nasienia bydła do celów hodowlanych wyznaczały zakazy, ograniczenia lub utrudnienia w handlu wewnątrzwspólnotowym zarówno w przypadku rozrodu naturalnego lub sztucznego unasienniania;

nie mogą istnieć żadne zakazy, ograniczenia ani utrudnienia w odniesieniu do krów czystorasowych do celów hodowlanych;

sztuczne unasiennianie stanowi ważną technikę pozwalającą na zwiększenie wykorzystywania najlepszych reproduktorów, a w rezultacie uszlachetnienie gatunków bydła; w działalności w tym zakresie należy jednak unikać powielania jakichkolwiek wad rodowodowych, w szczególności w odniesieniu do reproduktorów, które muszą posiadać wszystkie gwarancje wartości hodowlanej i nieposiadania wad dziedzicznych;

niezbędne jest wprowadzenie rozróżnienia między dopuszczaniem czystorasowych byków do celów sztucznego unasienniania i ich nasienia poddanego wszelkim urzędowym badaniom określonym dla ich rasy w danym Państwie Członkowskim a dopuszczaniem byków i ich nasienia wyłącznie do celów badań;

wskazane jest ustanowienie procedury umożliwiającej w szczególności rozwiązywanie trudności, jakie mogą występować w zakresie oceny i interpretacji wyników badań;

przepis stanowiący, że nasienie musi pochodzić z urzędowo zatwierdzonych ośrodków zajmujących się sztucznym unasiennianiem, dostarcza wystarczających gwarancji niezbędnych do osiągnięcia pożądanego celu;

pożądane jest, aby czystorasowe byki i ich nasienie były oznaczane według grup krwi lub przy użyciu innych odpowiednich metod;

wskazane jest wprowadzenie zasady wyznaczania pewnych organów do współpracy w zakresie harmonizacji metod badań oraz oceny wyników badań;

w świetle szczególnych warunków występujących obecnie w Hiszpanii i Portugalii należy przewidzieć dodatkowy termin wdrożenia niniejszej dyrektywy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1

Bez uszczerbku dla przepisów dotyczących zdrowia zwierząt Państwa Członkowskie zapewniają brak zakazów, ograniczeń i utrudnień w odniesieniu do:

– dopuszczania krów czystorasowych do celów hodowlanych,

– dopuszczania byków czystorasowych do celów rozrodu naturalnego, oraz

– wykorzystywania komórek jajowych i zarodków pochodzących od krów czystorasowych.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie nie mogą zakazać, ograniczać ani utrudniać:

– dopuszczania czystorasowych byków lub wykorzystywania ich nasienia do badań urzędowych, w takich ilościach, jakie są niezbędne do przeprowadzenia tych badań dla uznanych organizacji i zrzeszeń hodowców,

– dopuszczania na swoim obszarze czystorasowych byków do celów sztucznego unasienniania lub dopuszczania użycia ich nasienia w przypadkach, w których takie byki zostały dopuszczone do sztucznego unasienniania w jednym z Państw Członkowskich na podstawie wyników badań przeprowadzonych zgodnie z dyrektywą 86/130/EWG (3).

2.
W przypadkach, w których wykonywanie niniejszych przepisów jest źródłem sporów, w szczególności w zakresie interpretacji wyników badań, podmioty mają prawo zasięgać opinii biegłych.

W świetle opinii biegłych, na wniosek jednego z Państw Członkowskich mogą zostać podjęte środki zgodnie z procedurą określoną w art. 8 dyrektywy 77/504/EWG.

3.
Ogólne zasady wykonywania przepisów ust. 2 przyjmuje się zgodnie z procedurą określoną w art. 8 dyrektywy 77/504/EWG.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie stanowią, że wykorzystywanie byków czystorasowych i ich nasienia, określonych w art. 2, stanowi przedmiot ustalania tożsamości tych byków metodą analizy grup krwi lub jakąkolwiek inną właściwą metodą, przyjętą zgodnie z procedurą określoną w art. 8 dyrektywy 77/504/EWG.

Artykuł 4 2

Państwa Członkowskie zapewnią, by w ramach handlu wewnątrzwspólnotowego nasienie określone w art. 2 było pobierane, poddawane obróbce i składowane w stacjach jego pobierania lub, w odpowiednich przypadkach, składowane w stacjach składowania, zatwierdzonych zgodnie z dyrektywą Rady 88/407/EWG z dnia 14 czerwca 1988 r. ustanawiającą warunki zdrowotne zwierząt wymagane w handlu wewnątrzwspólnotowym oraz w przywozie nasienia bydła domowego(4).

Artykuł  5

Rada, stanowiąc kwalifikowaną większością na wniosek Komisji, wyznacza jeden lub więcej ośrodków referencyjnych jako organy odpowiedzialne za współpracę w zakresie harmonizacji metod badań oraz oceny i interpretacji ich wyników.

Artykuł 6

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 1 stycznia 1989 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Jednakże Królestwu Hiszpanii i Republice Portugalskiej przysługuje dodatkowy okres trzech lat na wykonanie niniejszej dyrektywy.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 18 czerwca 1987 r.
W imieniu Rady
P. DE KEERSMAEKER
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. L 206 z 12.08.1977, str. 8.

(2) Dz.U. L 362 z 31.12.1985, str. 8.

(3) Dz.U. L 101 z 17.04.1986, str. 37.

(4) Dz.U. L 194 z 22.7.1988, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2004/101/WE (Dz.U. L 30 z 4.2.2004, str. 15).

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2005/24/WE z dnia 14 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.78.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 kwietnia 2005 r.
2 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2005/24/WE z dnia 14 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.78.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 13 kwietnia 2005 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1987.167.54

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 87/328/EWG
Data aktu: 18/06/1987
Data ogłoszenia: 26/06/1987
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/06/1987