Decyzja 86/474/EWG w sprawie wprowadzania w życie inspekcji na miejscu przeprowadzanych w odniesieniu do przywozu bydła i trzody chlewnej oraz świeżego mięsa z państw trzecich

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 września 1986 r.
w sprawie wprowadzania w życie inspekcji na miejscu przeprowadzanych w odniesieniu do przywozu bydła i trzody chlewnej oraz świeżego mięsa z państw trzecich
(86/474/EWG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 72/462/EWG z dnia 12 grudnia 1972 r. w sprawie problemów zdrowotnych i inspekcji weterynaryjnej przed przywozem z państw trzecich bydła, trzody chlewnej i świeżego mięsa (1), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (EWG) nr 3768/85 (2), w szczególności jej art. 5,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/96/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie badań świeżego mięsa wieprzowego na włośnie (trichinella spiralis) przed przywozem z państw trzecich (3), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (EWG) nr 3768/85, w szczególności jej art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

w decyzji 83/196/EWG z dnia 8 kwietnia 1983 r. dotyczącej przeprowadzanych na miejscu inspekcji w odniesieniu do przywozu z państw trzecich bydła, trzody chlewnej i świeżego mięsa (4), Komisja ustanowiła tymczasowo warunki dla inspekcji Wspólnoty; w świetle zadowalających doświadczeń nabytych podczas inspekcji na miejscu celowym wydaje się definitywne ustalenie metod kontroli;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Działając pod kierunkiem Komisji, biegli lekarze weterynarii z Państw Członkowskich i Komisji przeprowadzają inspekcje weterynaryjne na miejscu w celu zweryfikowania, czy przepisy dyrektywy 72/462/EWG, w szczególności jej art. 3 ust. 2, są stosowane w praktyce. Inspekcje te są przeprowadzane co trzy lata w każdym państwie znajdującym się na wykazie sporządzonym zgodnie z art. 3 ust. 1 wspomnianej dyrektywy.

Jednakże, z powodów uzasadnionych zdrowiem zwierząt, Komisja po konsultacji z Państwami Członkowskimi w ramach Stałego Komitetu Weterynaryjnego może odroczyć lub przyśpieszyć niektóre inspekcje lub przeprowadzić dodatkowe inspekcje.

2.
Biegli lekarze weterynarii z Państw Członkowskich i Komisji, działając pod kierunkiem Komisji, przeprowadzają inspekcje weterynaryjne w określonym państwie lub państwach zanim propozycja decyzji o uzupełnieniu wykazu sporządzonego zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG zostanie przedłożona Stałemu Komitetowi Weterynaryjnemu.
3.
Na szczególne żądanie Państwa Członkowskiego biegli lekarze weterynarii z Państw Członkowskich i Komisji, działając pod kierownictwem Komisji, mogą przeprowadzać inspekcje weterynaryjne w danym państwie lub państwach przed dostarczeniem do Stałego Komitetu Weterynaryjnego propozycji decyzji:

– zmieniającej wykaz sporządzony zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG;

– zezwalającej na wznowienie przywozu zwierząt lub świeżego mięsa zgodnie z art. 28 ust. 4 dyrektywy 72/462/EWG;

– dotyczącej środków, które mają zostać podjęte, jeśli obserwacje poczynione podczas inspekcji weterynaryjnych przed przywozem bydła lub trzody chlewnej na podstawie art. 12 lub świeżego mięsa na podstawie art. 23 i 24 dyrektywy 72/462/EWG albo inne informacje uzyskane przez Komisję wskazują, że przepisy wspomnianej powyżej dyrektywy lub jej środki wykonawcze nie są spełniane lub poddają w wątpliwość, czy wydane zezwolenie powinno być utrzymane.

Artykuł  2
1.
Działając pod kierownictwem Komisji, biegli lekarze weterynarii z Państw Członkowskich i Komisji przeprowadzają na miejscu inspekcje zdrowotne dla zweryfikowania, czy przepisy dyrektywy 72/462/EWG, w szczególności jej art. 4 ust. 2 i 3, i dyrektywy 77/96/EWG są stosowane w praktyce. Inspekcje te są przeprowadzane przynajmniej raz w roku we wszystkich ubojniach, wszystkich zakładach rozbioru i wszystkich chłodniach składowych zlokalizowanych poza ubojnią lub zakładach rozbioru, które znajdują się na wykazie sporządzonym zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG lub art. 4 dyrektywy 77/96/EWG.

Jednakże z przyczyn zdrowotnych po konsultacji z Państwami Członkowskimi w ramach Stałego Komitetu Weterynaryjnego Komisja może,

– odroczyć lub przyśpieszyć niektóre inspekcje lub przeprowadzić dodatkowe inspekcje,

– zastąpić inspekcje systematyczne inspekcjami wyrywkowymi.

2.
Biegli lekarze weterynarii z Państw Członkowskich i Komisji, działając pod kierownictwem Komisji, poddają dany zakład lub zakłady inspekcjom zdrowotnym przeprowadzanym na miejscu zanim propozycja decyzji o uzupełnieniu wykazów sporządzonych zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG lub art. 4 dyrektywy 77/96/EWG zostanie przedłożona Stałemu Komitetowi Weterynaryjnemu.
3.
Na szczególny wniosek Państwa Członkowskiego biegli lekarze weterynarii z Państw Członkowskich i Komisji, działając pod kierownictwem Komisji, mogą poddać dany zakład lub zakłady inspekcji zdrowotnej przeprowadzanej na miejscu przed przedłożeniem Stałemu Komitetowi Weterynaryjnemu propozycji decyzji:

– zmieniającej jeden z wykazów sporządzonych zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG lub art. 4 dyrektywy 77/96/EWG;

– dotyczącej środków, które mają zostać podjęte, jeśli obserwacje poczynione podczas inspekcji zdrowotnych związanych z przywozem na podstawie art. 24 dyrektywy 72/462/EWG albo inne informacje uzyskane przez Komisję wskazują, że przepisy dyrektyw 72/462/EWG i 77/96/EWG lub ich przepisów wykonawczych nie są spełniane i poddają w wątpliwość, czy wydane zezwolenie powinno być utrzymane.

Artykuł  3

W każdym przypadku i, jeśli to konieczne, po konsultacji z Państwami Członkowskimi Komisja ustala liczbę i kwalifikacje biegłych lekarzy weterynarii, których powołuje do przeprowadzania inspekcji określonych w art. 1, 2 i 4. Przynajmniej jeden ekspert z Państwa Członkowskiego uczestniczy w misjach podejmowanych w celu przeprowadzenia inspekcji przewidzianych w art. 1, 2 i art. 4 ust. 2.

Artykuł 4
1.
Przewidziane w art. 1 i 2 inspekcje mogą być przeprowadzane przez biegłych lekarzy weterynarii rezydujących za granicą maksymalnie przez okres trzech lat.
2.
Przynajmniej jeden raz w roku są oni wspomagani przez innych ekspertów weterynaryjnych przy przeprowadzaniu części wyżej wspomnianych inspekcji.
Artykuł  5
1.
Biegli lekarze weterynarii z Państw Członkowskich, wyznaczani przez Komisję zgodnie z art. 5 akapit trzeci dyrektywy 72/462/EWG, pracują pod przewodnictwem Komisji. W żadnych okolicznościach nie mogą oni wykorzystać informacji zdobytych podczas inspekcji do celów osobistych ani ujawnić takich informacji jakiejkolwiek osobie spoza właściwych służb.
2.
Komisja pokrywa koszty podróży i utrzymania biegłych lekarzy weterynarii z Państw Członkowskich, zgodnie z przepisami dotyczącymi zwrotu kosztów podróży i utrzymania poniesionych przez osoby spoza Komisji, które zostały wezwane przez Komisję do działania w roli biegłych.
Artykuł  6

Komisja powiadamia Państwa Członkowskie w ramach Stałego Komitetu Weterynaryjnego, w formie pisemnego sprawozdania o ustaleniach inspekcji, szczególnie w przypadkach kiedy wskazują one, że wykaz lub wykazy określone w art. 3 ust. 1 i art. 4 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG i art. 4 ust. 2 dyrektywy 77/96/EWG powinny być uzupełnione lub zmienione zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 30 dyrektywy 72/462/EWG.

W nagłych przypadkach Państwa Członkowskie mogą także być powiadomione ustnie lub teleksem.

Artykuł 7

Niniejsza decyzja zostanie ponownie poddana przeglądowi przed dniem 1 stycznia 1992 r.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 września 1986 r.
W imieniu Komisji
Frans ANDRIESSEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 302 z 31.12.1972, str. 28.

(2) Dz.U. L 362 z 31.12.1985, str. 8.

(3) Dz.U. L 26 z 31.01.1977, str. 67.

(4) Dz.U. L 108 z 26.04.1983, str. 18.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1986.279.55

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 86/474/EWG w sprawie wprowadzania w życie inspekcji na miejscu przeprowadzanych w odniesieniu do przywozu bydła i trzody chlewnej oraz świeżego mięsa z państw trzecich
Data aktu: 11/09/1986
Data ogłoszenia: 30/09/1986
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 16/09/1986