Dyrektywa 85/413/EWG zmieniająca dyrektywę 80/723/EWG w sprawie przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 24 lipca 1985 r.
zmieniająca dyrektywę 80/723/EWG w sprawie przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi

(85/413/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 sierpnia 1985 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 90 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 4 lit. b) i c) dyrektywy Komisji 80/723/EWG(1) wyłącza ze swego zakresu przedsiębiorstwa publiczne prowadzące działalność w sektorach wodnym i energetycznym, pocztowym i telekomunikacyjnym, transportowym oraz publiczne instytucje kredytowe;

przedsiębiorstwa publiczne działające w tych sektorach odgrywają ważną rolę w gospodarkach Państw Członkowskich; potrzeba przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi w niektórych sektorach uprzednio wyłączonych okazała się większa niż poprzednio, ze względu na rozwój konkurencji w tych sektorach oraz na postęp w kierunku większej integracji gospodarczej;

przedsiębiorstwa państwowe i prywatne muszą mieć zagwarantowane równe traktowanie w tych sektorach; w szczególności przejrzystość stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi w tych sektorach musi zostać ustanowiona z tych samych powodów i w takim samym stopniu, jak w przypadku przedsiębiorstw objętych dyrektywą 80/723/EWG;

Komisja jest zobowiązana na mocy Traktatu do zapewnienia, by Państwa Członkowskie nie przyznawały przedsiębiorstwom, publicznym lub prywatnym, z wymienionych sektorów pomocy niezgodnej ze wspólnym rynkiem;

Komisja, przedkładając Państwom Członkowskim dyrektywę 80/723/EWG, informowała, że wyłączenie tych sektorów jest jedynie tymczasowe;

na podstawie art. 232 ust. 1 Traktatu EWG postanowienia niniejszego Traktatu nie mogą zmieniać postanowień Traktatu EWWiS; Traktat EWWiS zawiera szczególne przepisy określające zobowiązania Państw Członkowskich w odniesieniu do przedsiębiorstw publicznych oraz pomocy; art. 90 Traktatu EWG nie ma z tego powodu zastosowania do przedsiębiorstw publicznych prowadzących działalność objętą Traktatem EWWiS;

na podstawie art. 232 ust. 2 Traktatu EWG postanowienia tego Traktatu nie stanowią odstępstwa od postanowień Traktatu Euratom, ponieważ ten ostatni nie zawiera żadnych szczególnych postanowień w odniesieniu do przedsiębiorstw publicznych lub pomocy; art. 90 Traktatu EWG stosuje się zatem do dziedziny energii jądrowej;

przejrzystość stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi w sektorach transportu kolejowego, drogowego i śródlądowego została już uregulowana w znacznym stopniu poprzez przepisy przyjęte przez Radę; niniejsza dyrektywa nie narusza tych przepisów;

dyrektywa 80/723/EWG zawiera przepisy, szczególnie w art. 3 i 5, które mogą ułatwić Komisji zadanie wypełnienia zobowiązań jakie przyjęła na mocy wspomnianych przepisów Rady, w szczególności w sprawach opracowywania okresowych sprawozdań na temat wyników działalności tych przedsiębiorstw publicznych;

zakres dyrektywy 80/723/EWG powinien zatem zostać rozszerzony na cały sektor transportu;

stosunki finansowe między Państwami Członkowskimi a instytucjami kredytowymi należącymi do sektora publicznego również podlegają niniejszej dyrektywie; jednakże niniejszej dyrektywy nie stosuje się do stosunków między Państwami Członkowskimi a bankami centralnymi odpowiedzialnymi za prowadzenie polityki monetarnej;

władze publiczne często lokują krótkoterminowe fundusze w publicznych instytucjach kredytowych na zwykłych warunkach handlowych; takie depozyty nie przynoszą specjalnych korzyści instytucjom kredytowym, dlatego też nie powinny zostać objęte niniejszą dyrektywą;

znaczenie gospodarcze instytucji kredytowych nie zależy od ich obrotów, lecz od ich sumy bilansowej; próg ustanowiony w art. 4 lit. d) dyrektywy 80/723/EWG powinien zostać wyznaczony w stosunku do instytucji kredytowych w oparciu o powyższe kryterium,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Artykuł 4 dyrektywy 80/723/EWG otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Niniejszej dyrektywy nie stosuje się do stosunków finansowych między władzami publicznymi a:

a) przedsiębiorstwami publicznymi, w odniesieniu do usług, których świadczenie nie może znacząco wpływać na handel między Państwami Członkowskimi;

b) bankami centralnymi oraz Luksemburskim Instytutem Monetarnym (Institut Monetaire Luxembourgeois);

c) publicznymi instytucjami kredytowymi, w odniesieniu do depozytów funduszy publicznych lokowanych w nich przez władze publiczne na zwykłych warunkach handlowych;

d) przedsiębiorstwami publicznymi, których całkowity obrót przed opodatkowaniem w okresie dwóch lat obrotowych poprzedzających rok, w którym fundusze określone w art. 1 zostały udostępnione lub wykorzystane, był niższy niż 40 milionów ECU. Jednakże dla publicznych instytucji kredytowych odpowiadający próg stanowi suma bilansowa w wysokości 800 milionów ECU."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 stycznia 1986 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1985 r.

W imieniu Komisji
Peter SUTHERLAND
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 195 z 29.7.1980, str. 35.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1985.229.20

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 85/413/EWG zmieniająca dyrektywę 80/723/EWG w sprawie przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi
Data aktu: 24/07/1985
Data ogłoszenia: 28/08/1985
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/07/1985