(85/413/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 28 sierpnia 1985 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 90 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 4 lit. b) i c) dyrektywy Komisji 80/723/EWG(1) wyłącza ze swego zakresu przedsiębiorstwa publiczne prowadzące działalność w sektorach wodnym i energetycznym, pocztowym i telekomunikacyjnym, transportowym oraz publiczne instytucje kredytowe;
przedsiębiorstwa publiczne działające w tych sektorach odgrywają ważną rolę w gospodarkach Państw Członkowskich; potrzeba przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi w niektórych sektorach uprzednio wyłączonych okazała się większa niż poprzednio, ze względu na rozwój konkurencji w tych sektorach oraz na postęp w kierunku większej integracji gospodarczej;
przedsiębiorstwa państwowe i prywatne muszą mieć zagwarantowane równe traktowanie w tych sektorach; w szczególności przejrzystość stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi w tych sektorach musi zostać ustanowiona z tych samych powodów i w takim samym stopniu, jak w przypadku przedsiębiorstw objętych dyrektywą 80/723/EWG;
Komisja jest zobowiązana na mocy Traktatu do zapewnienia, by Państwa Członkowskie nie przyznawały przedsiębiorstwom, publicznym lub prywatnym, z wymienionych sektorów pomocy niezgodnej ze wspólnym rynkiem;
Komisja, przedkładając Państwom Członkowskim dyrektywę 80/723/EWG, informowała, że wyłączenie tych sektorów jest jedynie tymczasowe;
na podstawie art. 232 ust. 1 Traktatu EWG postanowienia niniejszego Traktatu nie mogą zmieniać postanowień Traktatu EWWiS; Traktat EWWiS zawiera szczególne przepisy określające zobowiązania Państw Członkowskich w odniesieniu do przedsiębiorstw publicznych oraz pomocy; art. 90 Traktatu EWG nie ma z tego powodu zastosowania do przedsiębiorstw publicznych prowadzących działalność objętą Traktatem EWWiS;
na podstawie art. 232 ust. 2 Traktatu EWG postanowienia tego Traktatu nie stanowią odstępstwa od postanowień Traktatu Euratom, ponieważ ten ostatni nie zawiera żadnych szczególnych postanowień w odniesieniu do przedsiębiorstw publicznych lub pomocy; art. 90 Traktatu EWG stosuje się zatem do dziedziny energii jądrowej;
przejrzystość stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi w sektorach transportu kolejowego, drogowego i śródlądowego została już uregulowana w znacznym stopniu poprzez przepisy przyjęte przez Radę; niniejsza dyrektywa nie narusza tych przepisów;
dyrektywa 80/723/EWG zawiera przepisy, szczególnie w art. 3 i 5, które mogą ułatwić Komisji zadanie wypełnienia zobowiązań jakie przyjęła na mocy wspomnianych przepisów Rady, w szczególności w sprawach opracowywania okresowych sprawozdań na temat wyników działalności tych przedsiębiorstw publicznych;
zakres dyrektywy 80/723/EWG powinien zatem zostać rozszerzony na cały sektor transportu;
stosunki finansowe między Państwami Członkowskimi a instytucjami kredytowymi należącymi do sektora publicznego również podlegają niniejszej dyrektywie; jednakże niniejszej dyrektywy nie stosuje się do stosunków między Państwami Członkowskimi a bankami centralnymi odpowiedzialnymi za prowadzenie polityki monetarnej;
władze publiczne często lokują krótkoterminowe fundusze w publicznych instytucjach kredytowych na zwykłych warunkach handlowych; takie depozyty nie przynoszą specjalnych korzyści instytucjom kredytowym, dlatego też nie powinny zostać objęte niniejszą dyrektywą;
znaczenie gospodarcze instytucji kredytowych nie zależy od ich obrotów, lecz od ich sumy bilansowej; próg ustanowiony w art. 4 lit. d) dyrektywy 80/723/EWG powinien zostać wyznaczony w stosunku do instytucji kredytowych w oparciu o powyższe kryterium,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1985 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Peter SUTHERLAND |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 195 z 29.7.1980, str. 35.