Dyrektywa 85/413/EWG zmieniająca dyrektywę 80/723/EWG w sprawie przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 24 lipca 1985 r.
zmieniająca dyrektywę 80/723/EWG w sprawie przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi

(85/413/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 sierpnia 1985 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 90 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 4 lit. b) i c) dyrektywy Komisji 80/723/EWG(1) wyłącza ze swego zakresu przedsiębiorstwa publiczne prowadzące działalność w sektorach wodnym i energetycznym, pocztowym i telekomunikacyjnym, transportowym oraz publiczne instytucje kredytowe;

przedsiębiorstwa publiczne działające w tych sektorach odgrywają ważną rolę w gospodarkach Państw Członkowskich; potrzeba przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi w niektórych sektorach uprzednio wyłączonych okazała się większa niż poprzednio, ze względu na rozwój konkurencji w tych sektorach oraz na postęp w kierunku większej integracji gospodarczej;

przedsiębiorstwa państwowe i prywatne muszą mieć zagwarantowane równe traktowanie w tych sektorach; w szczególności przejrzystość stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi w tych sektorach musi zostać ustanowiona z tych samych powodów i w takim samym stopniu, jak w przypadku przedsiębiorstw objętych dyrektywą 80/723/EWG;

Komisja jest zobowiązana na mocy Traktatu do zapewnienia, by Państwa Członkowskie nie przyznawały przedsiębiorstwom, publicznym lub prywatnym, z wymienionych sektorów pomocy niezgodnej ze wspólnym rynkiem;

Komisja, przedkładając Państwom Członkowskim dyrektywę 80/723/EWG, informowała, że wyłączenie tych sektorów jest jedynie tymczasowe;

na podstawie art. 232 ust. 1 Traktatu EWG postanowienia niniejszego Traktatu nie mogą zmieniać postanowień Traktatu EWWiS; Traktat EWWiS zawiera szczególne przepisy określające zobowiązania Państw Członkowskich w odniesieniu do przedsiębiorstw publicznych oraz pomocy; art. 90 Traktatu EWG nie ma z tego powodu zastosowania do przedsiębiorstw publicznych prowadzących działalność objętą Traktatem EWWiS;

na podstawie art. 232 ust. 2 Traktatu EWG postanowienia tego Traktatu nie stanowią odstępstwa od postanowień Traktatu Euratom, ponieważ ten ostatni nie zawiera żadnych szczególnych postanowień w odniesieniu do przedsiębiorstw publicznych lub pomocy; art. 90 Traktatu EWG stosuje się zatem do dziedziny energii jądrowej;

przejrzystość stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi w sektorach transportu kolejowego, drogowego i śródlądowego została już uregulowana w znacznym stopniu poprzez przepisy przyjęte przez Radę; niniejsza dyrektywa nie narusza tych przepisów;

dyrektywa 80/723/EWG zawiera przepisy, szczególnie w art. 3 i 5, które mogą ułatwić Komisji zadanie wypełnienia zobowiązań jakie przyjęła na mocy wspomnianych przepisów Rady, w szczególności w sprawach opracowywania okresowych sprawozdań na temat wyników działalności tych przedsiębiorstw publicznych;

zakres dyrektywy 80/723/EWG powinien zatem zostać rozszerzony na cały sektor transportu;

stosunki finansowe między Państwami Członkowskimi a instytucjami kredytowymi należącymi do sektora publicznego również podlegają niniejszej dyrektywie; jednakże niniejszej dyrektywy nie stosuje się do stosunków między Państwami Członkowskimi a bankami centralnymi odpowiedzialnymi za prowadzenie polityki monetarnej;

władze publiczne często lokują krótkoterminowe fundusze w publicznych instytucjach kredytowych na zwykłych warunkach handlowych; takie depozyty nie przynoszą specjalnych korzyści instytucjom kredytowym, dlatego też nie powinny zostać objęte niniejszą dyrektywą;

znaczenie gospodarcze instytucji kredytowych nie zależy od ich obrotów, lecz od ich sumy bilansowej; próg ustanowiony w art. 4 lit. d) dyrektywy 80/723/EWG powinien zostać wyznaczony w stosunku do instytucji kredytowych w oparciu o powyższe kryterium,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Artykuł 4 dyrektywy 80/723/EWG otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Niniejszej dyrektywy nie stosuje się do stosunków finansowych między władzami publicznymi a:

a) przedsiębiorstwami publicznymi, w odniesieniu do usług, których świadczenie nie może znacząco wpływać na handel między Państwami Członkowskimi;

b) bankami centralnymi oraz Luksemburskim Instytutem Monetarnym (Institut Monetaire Luxembourgeois);

c) publicznymi instytucjami kredytowymi, w odniesieniu do depozytów funduszy publicznych lokowanych w nich przez władze publiczne na zwykłych warunkach handlowych;

d) przedsiębiorstwami publicznymi, których całkowity obrót przed opodatkowaniem w okresie dwóch lat obrotowych poprzedzających rok, w którym fundusze określone w art. 1 zostały udostępnione lub wykorzystane, był niższy niż 40 milionów ECU. Jednakże dla publicznych instytucji kredytowych odpowiadający próg stanowi suma bilansowa w wysokości 800 milionów ECU."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 stycznia 1986 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1985 r.

W imieniu Komisji
Peter SUTHERLAND
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 195 z 29.7.1980, str. 35.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1985.229.20

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 85/413/EWG zmieniająca dyrektywę 80/723/EWG w sprawie przejrzystości stosunków finansowych między Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi
Data aktu: 24/07/1985
Data ogłoszenia: 28/08/1985
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/07/1985