Decyzja 85/377/EWG ustanawiająca wspólnotową typologię gospodarstw rolnych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 7 czerwca 1985 r.
ustanawiająca wspólnotową typologię gospodarstw rolnych

(85/377/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 17 sierpnia 1985 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady nr 79/65/EWG z dnia 15 czerwca 1965 r. ustanawiające sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i prowadzonej działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2143/81(2),

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1463/84 z dnia 24 maja 1984 r. w sprawie organizacji badań statystycznych Wspólnoty dotyczących struktury gospodarstw rolnych w latach 1985 i 1987(3), w szczególności jego art. 6 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

decyzja Komisji 78/463/EWG z dnia 7 kwietnia 1978 r. ustanawiająca wspólnotową typologię gospodarstw rolnych(4), ostatnio zmieniona decyzją 84/542/EWG(5), definiuje w art. 1 dwa czynniki, na których opiera się wspólnotowa typologia, a mianowicie typ rolniczy i wielkość ekonomiczną gospodarstwa; te dwa czynniki są określane na podstawie standardowej nadwyżki bezpośredniej (SNB); 1

standardowa nadwyżka bezpośrdnia zdefiniowana w art. 1 lit. d) wyżej wymienionej decyzji jest kryterium ekonomicznym wyrażonym w jednostkach pieniężnych; takie kryterium podlega zmianom z upływem czasu; 2

standardowe nadwyżki bezpośrednie ustalone w załączniku I do wyżej wymienionej decyzji opierają się na średnich wartościach w ciągu okresu referencyjnego; w związku z tym należy je systematycznie aktualizować w celu uwzględnienia tendencji ekonomicznych, tak aby typologię tę można było w dalszym ciągu stosować w znaczący sposób do celów określonych w art. 3 tej decyzji; w tym celu należy przewidzieć przepisy dotyczące częstotliwości, która byłaby powiązana w możliwie jak największym stopniu z latami, w których przeprowadza się badania struktury gospodarstw; 3

takie aktualizacje powinny być dokonywane na podstawie średnich nadwyżek bezpośrednich odnotowywanych w ciągu kilkuletniego okresu referencyjnego; 4

wykaz danych cech, dla których ustanawia się standardowe nadwyżki bezpośrenie należy ujednolicić z pozycjami wykorzystywanymi w badaniach struktury gospodarstw; 5

istnieje potrzeba zmiany systemu klasyfikacyjnego przyjętego decyzją 78/463/EWG w celu lepszego uwzględnienia okoliczności specyficznych dla regionów, w szczególności w Państwach Członkowskich, które przystąpiły do EWG począwszy od momentu wejścia w życie tej decyzji, a także zmian dokonanych w wykazie pozycji wykorzystywanych w badaniach struktury gospodarstw;

system musi pozostać, w możliwie jak największym stopniu, taki jak dotychczas w celu zapewnienia dostatecznej ciągłości w czasie, a tym samym umożliwienia badania tendencji;

Europejska Jednostka Wielkości stanowi podstawową jednostkę wyrażoną w jednostkach wartości pieniężnej dla danegookresu referencyjnego; wartość ta podlega zmianom z upływem czasu pod wpływem zmian dotyczących różnych czynników decydujących o tendencjach rolno-ekonomicznych; aby Europejska Jednostka Wielkości zachowała swoje znaczenie w kontekście typologii wspólnotowej, jej definicje powinny być regularnie aktualizowane w tym samym czasie, kiedy przeprowadza się dostosowanie standardowej nadwyżki bezpośredniej 6 ;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Wspólnoty ds. Sieci Danych Rachunkowych z Gospodarstw Rolnych EWG i opinią Stałego Komitetu ds. Statystyki Rolniczej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

ROZDZIAŁ  I

Wspólnotowa typologia gospodarstw rolnych

Artykuł  1 7

Do celów niniejszej decyzji, "wspólnotowa typologia gospodarstw rolnych" (zwana dalej "typologią") oznacza jednolitą klasyfikację gospodarstw we Wspólnocie, opartą na ich typie rolniczym oraz wielkości ekonomicznej, ustalaną w sposób umożliwiający utworzenie jednorodnych grup gospodarstw według mniejszego lub większego stopnia zagregowania.

Typ rolniczy oraz wielkość ekonomiczną gospodarstwa ustala się na podstawie standardowej nadwyżki bezpośredniej.

Artykuł  2
1.
Typologię projektuje się tak, aby spełnić w szczególności szczegółowe potrzeby wspólnej polityki rolnej w zakresie informacji.
2.
Celem typologii jest dostarczenie instrumentu umożliwiającego na szczeblu Wspólnoty:

– prowadzenie analizy sytuacji gospodarstw w oparciu o kryteria ekonomiczne;

– porównywanie sytuacji gospodarstw

– między różnymi klasami w ramach typologii;

– między Państwami Członkowskimi lub regionami Państw Członkowskich;

– między różnymi okresami.

3. 8
Zastosowania typologii obejmują zasadniczo prezentację według typu rolniczego oraz według klasy wielkości, danych zebranych dzięki badaniom struktury wielkości gospodarstw we Wspólnocie, a także we Wspólnotowej Sieci Danych Rachunkowych z Gospodarstw Rolnych EWG.

ROZDZIAŁ  II

Standardowa nadwyżka bezpośrednia 9

Artykuł  3 10

Do celów niniejszej decyzji "standardowa nadwyżka bezpośrednia" oznacza różnicę między standardową wartością produkcji a standardową wartością pewnych kosztów bezpośrednich określonych w załączniku I; różnicę tę ustala się dla różnych działalności produkcji roślinnej i zwierzęcej w każdym regionie.

Artykuł  4 11

Całkowita standardowa nadwyżka bezpośrednia gospodarstwa odpowiada sumie wartości uzyskanych dla każdej cechy przez pomnożenie SNB na jednostkę przez liczbę odpowiadających im jednostek.

Artykuł  5 12

Standardowe nadwyżki bezpośrenie obliczane są przy stosowaniu średnich danych podstawowych obliczonych w kilkuletnim okresie referencyjnym. Są one uaktualniane w celu uwzględnienia tendencji ekonomicznych.

Załącznik I ustanawia procedury zbierania danych, metodę obliczania i częstotliwość ustalania SNB.

ROZDZIAŁ  III

Typ rolniczy 13

Artykuł  6 14

Do celów niniejszej decyzji "typ rolniczy" gospodarstwa ustala się przez relatywny udział różnych działalności w jego całkowitej standardowej nadwyżce bezpośredniej.

Artykuł  7 15

W zależności od ilości wymaganych informacji szczegółowych, typy rolnicze dzieli się na:

– ogólne typy rolnicze,

– podstawowe typy rolnicze,

– szczegółowe typy rolnicze,

– podtypy niektórych szczegółowych typów rolniczych.

Stosowanie tych podtypów jest fakultatywne dla państw członkowskich, w których liczba gospodarstw tego typu jest niewielka.

Klasyfikację gospodarstw rolnych według typu rolniczego określa załącznik II.

ROZDZIAŁ  IV

Ekonomiczna wielkość gospodarstwa

Artykuł  8 16

Wielkość ekonomiczna gospodarstwa ustalana jest na podstawie całkowitej standardowej nadwyżki bezpośredniej gospodarstwa. Wyrażana jest ona przy zastosowaniu układu Europejskich Jednostek Wielkości (EJW). Jednostka ta jest określana zgodnie z załącznikiem IIIA. Metodę obliczania ekonomicznej wielkości gospodarstwa określa załącznik III B.

Artykuł  9

Klasy ekonomicznej wielkości gospodarstw określa załącznik III C.

ROZDZIAŁ  V

Przepisy ogólne

Artykuł  10 17

Decyzja 78/463/EWG pozostaje w mocy w stosunku do zastosowań odnoszących się do okresu przed rokiem 1985. Dalsze zastosowania opierają się na obecnej decyzji.

Pierwszy przypadek takiego zastosowania niniejszej decyzji wykorzystuje SNB odpowiadającą okresowi referencyjnemu "1982" (lata kalendarzowe 1981, 1982 oraz 1983 lub dla produkcji rolnej lata 1981/82, 1982/83 oraz 1983/84) wyznaczonemu tak, jak ustanowiono to w Rozdziale II.

Artykuł  11

Komisja, wspierana przez Państwa Członkowskie, dokonuje przynajmniej raz na dziesięć lat przeglądu doświadczeń zdobytych podczas stosowania niniejszej decyzji, a także wszelkich nowych potrzeb wspólnotowych powstających w terenie. Po takim przeglądzie przepisy niniejszej decyzji mogą być zmieniane stosownie do potrzeb.

Artykuł  12

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 czerwca 1985 r.

W imieniu Komisji
Frans ANDRIESSEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. 109 z 23.6.1965, str. 1859.

(2) Dz.U. L 210 z 30.7.1981, str. 1.

(3) Dz.U. L 142 z 29.5.1984, str. 3.

(4) Dz.U. L 148 z 5.6.1978, str. 1.

(5) Dz.U. L 293 z 10.11.1984, str. 22.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 18

STANDARDOWE NADWYŻKI BEZPOŚREDNIE

1. DEFINICJA ORAZ ZASADY OBLICZANIA STANDARDOWYCH NADWYŻEK BEZPOŚREDNICH

a) Nadwyżka bezpośrednia gospodarstwa rolnego to pieniężna wartość produkcji całkowitej, od której odejmuje się odpowiadające jej koszty bezpośrednie.

Standardowa nadwyżka bezpośrednia (SNB) oznacza wartość nadwyżki bezpośredniej odpowiadającej przeciętnej sytuacji w danym regionie dla każdej cechy rolnej.

b) Produkcja całkowita to suma wartości produktu(-ów) głównego(-ych) oraz produktu(-ów) ubocznego(-ych).

Wartości oblicza się przez przemnożenie wielkości produkcji na jednostkę (minus wszelkie straty) przez cenę "loco gospodarstwo", bez podatku VAT.

Produkcja całkowita obejmuje również dotacje związane z produktem, areałem i/lub inwentarzem żywym.

c) W celu obliczenia standardowych nadwyżek bezpośrednich odejmuje się od produkcji całkowitej następujące koszty bezpośrednie:

1) W przypadku produkcji roślinnej

– nasiona i sadzonki (zakupione lub wyprodukowane w gospodarstwie),

– zakupione nawozy,

– środki ochrony roślin,

– różne koszty bezpośrednie obejmujące:

– wodę do nawadniania,

– ogrzewanie,

– suszenie,

– bezpośrednie koszty obrotu (np. sortowanie według klas jakości, czyszczenie, pakowanie) i koszty przetwarzania,

– bezpośrednie koszty ubezpieczenia,

– inne koszty bezpośrednie.

2) W przypadku produkcji zwierzęcej

– koszty wymiany stada,

– pasze:

– pasze treściwe (zakupione lub wyprodukowane w gospodarstwie),

– pasze objętościowe;

– różne koszty bezpośrednie obejmujące:

– opłaty weterynaryjne,

– koszty naturalnej oraz sztucznej inseminacji zwierząt,

– koszty związane z wykonywaniem badań oraz podobne,

– bezpośrednie koszty obrotu (np. sortowanie według klas jakości, czyszczenie, pakowanie) i koszty przetwarzania,

– bezpośrednie koszty ubezpieczenia,

– inne bezpośrednie koszty.

Następujące pozycje nie są uwzględnione w kosztach bezpośrednich do odliczenia: koszty pracy, maszyn, budynków, paliwa oraz olejów, konserwacji oraz amortyzacji maszyn oraz urządzeń, pracy najemnej. Jednakże odlicza się koszty pracy najemnej związane z odnawianiem oraz likwidacją upraw trwałych oraz suszeniem zbiorów.

Koszty bezpośrednie ustala się na podstawie rynkowych cen zakupu bez podatku VAT, minus wszelkie subsydia związane ze składnikami tych kosztów.

d) Okres produkcyjny

Standardowe nadwyżki bezpośrednie odpowiadają 12-miesięcznemu okresowi produkcyjnemu (rok kalendarzowy lub rolniczy rok produkcyjny).

Dla produktów roślinnych lub zwierzęcych, których cykl produkcyjny jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy, oblicza się SNB odpowiadającą wzrostowi lub wielkości produkcji za okres 12 miesięcy,

e) Dane podstawowe i okres referencyjny

Standardowe nadwyżki bezpośrednie ustala się przy użyciu czynników wspomnianych w lit. b) i c) powyżej. W tym celu podstawowe dane zbierane są w państwach członkowskich ze sprawozdań finansowych gospodarstw lub z wyników odpowiednich badań, albo zestawiane na podstawie odpowiednich obliczeń dla okresu referencyjnego obejmującego trzy kolejne lata kalendarzowe lub rolnicze lata produkcyjne. Okres referencyjny jest taki sam dla wszystkich państw członkowskich i ustala go Komisja, w konsultacji z nimi.

f) Jednostki

1) Jednostki fizyczne:

a) Standardowe nadwyżki bezpośrednie dla upraw ustalone są na podstawie areału wyrażonego w hektarach.

Jednakże dla grzybów standardowe nadwyżki bezpośrednie ustala się na podstawie wartości produkcji całkowitej oraz kosztów bezpośrednich dla wszystkich kolejnych zbiorów w ciągu roku i jest ona wyrażana na 100 m2 obszaru pod uprawą. W celu ich zastosowania w ramach Sieci Danych Rachunkowych z Gospodarstw Rolnych, standardowe nadwyżki bezpośrednie wyznaczone w ten sposób dzieli się przez liczbę kolejnych zbiorów w ciągu roku i taka liczba przekazywana jest przez państwa członkowskie.

b) Standardowe nadwyżki bezpośrednie odnoszące się do inwentarza żywego oblicza się na jedną sztukę zwierzęcia z wyjątkiem drobiu, dla którego są ustalane na 100 sztuk, a także dla pszczół, dla których określa się je w przeliczeniu na 1 pień pszczeli.

2) Jednostki pieniężne oraz zaokrąglanie

Podstawowe dane dla wyznaczania standardowych nadwyżek bezpośrednich oraz obliczone standardowe nadwyżki bezpośrednie ustalane są w euro. W przypadku państw członkowskich, które nie przystąpiły do Unii Gospodarczej i Monetarnej, standardowe nadwyżki bezpośrednie przelicza się na euro na podstawie przeciętnego kursu wymiany walut dla okresu sprawozdawczego, zgodnie z postanowieniami pkt 1 lit. e) niniejszego załącznika. Niniejsze stawki będą przesyłane przez Komisję do odpowiednich Państw Członkowskich. Standardowe nadwyżki bezpośrednie mogą zostać zaokrąglone do do 5 EUR, jeśli istnieje taka potrzeba

2. PODZIAŁY STANDARDOWYCH NADWYŻEK BEZPOŚREDNICH

a) Według upraw oraz inwentarza żywego

1) Standardowe nadwyżki bezpośrednie ustala się dla wszystkich cech produkcji rolnej odpowiadających pozycjom wspólnotowych badań struktury gospodarstw rolnych w sposób ustanowiony w tych badaniach.

2) W przypadku państw członkowskich, które dostarczają dodatkowych informacji szczegółowych do poszczególnych pozycji badań, standardowe nadwyżki bezpośrednie odpowiadające tym dodatkowym szczegółowym informacjom wyznacza się według tych samych zasad.

b) Podział geograficzny

– Standardowe nadwyżki bezpośrednie ustala się przynajmniej na podstawie jednostek geograficznych, które są zgodne z tymi wykorzystywanymi do celów wspólnotowych badań struktury gospodarstw rolnych i do celów Sieci Danych Rachunkowych z Gospodarstw Rolnych.

– Nie określa się żadnej SNB dla działalności, które nie występują w danym regionie.

– W przypadku jednostek geograficznych, dla których państwa członkowskie przesyłają informacje wskazujące, czy dane gospodarstwo jest położone na obszarze o niekorzystnych warunkach gospodarowania lub obszarze górskim, dostarcza się oddzielne standardowe nadwyżki bezpośrednie dla obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania lub obszarów górskich oraz dla innych obszarów jednostek geograficznych w każdym przypadku, gdy dokonanie takiego rozróżnienia jest właściwe i istotne.

3. ZBIERANIE DANYCH ORAZ CZĘSTOTLIWOŚĆ WYZNACZANIA STANDARDOWYCH NADWYŻEK BEZPOŚREDNICH

a) Przynajmniej raz na dziesięć lat podstawowe dane służące do wyznaczania standardowych nadwyżek bezpośrednich są odświeżane na podstawie obserwacji poczynionych w oparciu o sprawozdania finansowe gospodarstw lub szczególne badania, czy też zestawionych z odpowiednich obliczeń.

b) W trakcie 10-letniego okresu między dwoma kolejnymi procesami odświeżania danych, jak przewidziano w lit. a), standardowe nadwyżki bezpośrednie są zwykle aktualizowane co dwa lata. Aktualizację taką wprowadza się przez:

– odświeżenie podstawowych danych w sposób podobny do tego, który wyszczególniono w lit. a),

– albo przez zastosowanie metody obliczenia, dzięki której można zaktualizować SNB. Zasady stosowane do takiej metody określone są na poziomie wspólnotowym.

c) Okresy referencyjne dla odświeżania danych oraz obliczeń aktualizujących, zgodnie z lit. a) i b) powyżej, są takie same dla wszystkich państw członkowskich, a ustala je Komisja w konsultacji z nimi.

Te okresy referencyjne będą możliwie w jak największym stopniu związane z terminami wspólnotowych badań struktury gospodarstw rolnych.

4. REALIZACJA

Państwa członkowskie są odpowiedzialne zgodnie z przepisami niniejszego załącznika za zbieranie podstawowych danych niezbędnych do obliczenia standardowych nadwyżek bezpośrednich i za ich obliczenie, za przeliczenie wyników na ecu, a także, jeżeli jest to stosowne, za zbieranie danych wymaganych do stosowania metod aktualizacji.

Państwa członkowskie będą przesyłać Komisji dostępne dane oraz wyniki opracowane według standardowego formatu. Format ten zostanie określony przez Komisję po konsultacji z państwami członkowskimi.

5. POSTĘPOWANIE W PRZYPADKACH SZCZEGÓLNYCH

Następujące specjalne zasady ustanawia się w celu obliczenia standardowych nadwyżek bezpośrednich dla pewnych typów gospodarstw:

a) Zwierzęta żywione w systemie wypasowym oraz rośliny pastewne

1. Zasada ogólna

Metoda stosowania standardowych nadwyżek bezpośrednich dla zwierząt żywionych w systemie wypasowym oraz roślin pastewnych zależy od proporcji istniejącej między tymi dwoma grupami cech gospodarstwa. Przy obliczaniu standardowych nadwyżek bezpośrednich zwierząt żywionych w systemie wypasowym odejmuje się zmienne koszty uprawy roślin pastewnych. Z tego względu, jeżeli stosuje się wspólnotową typologię, standardowe nadwyżki bezpośrednie roślin pastewnych są co do zasady traktowane jako równe zeru.

2. Brak zwierząt żywionych w systemie wypasowym

(i) Rośliny pastewne bez zwierząt żywionych w systemie wypasowym

W przypadku gdy w gospodarstwie nie ma zwierząt żywionych w systemie wypasowym, rośliny pastewne zwykle stanowiące produkcję towarową traktowane są w taki sam sposób jak inne uprawy, a odpowiadające im standardowe nadwyżki bezpośrednie mają do nich zastosowanie.

(ii) Łąki i pastwiska trwałe, na których nie wypasa się zwierząt

Aby umożliwić przeprowadzenie klasyfikacji gospodarstw, których większą część stanowią łąki lub pastwiska trwałe niestanowiące produkcji towarowej i na których w czasie prowadzenia badań nie wypasa się zwierząt, nominalne standardowe nadwyżki bezpośrednie, na podstawie zryczałtowanej stawki, mogą być ustalane dla tej cechy w regionach częstego występowania tego rodzaju przypadków i stosowane do tych gospodarstw.

3. Niezgadzający się bilans powierzchni paszowej

Jeśli w gospodarstwie występuje deficyt lub nadwyżka roślin pastewnych jak określono w ppkt (i) poniżej, stosuje się przepisy szczególne:

– w przypadku deficytu roślin pastewnych stosuje się specjalne standardowe nadwyżki bezpośrednie dla zwierząt żywionych w systemie wypasowym w sposób opisany w ppkt (ii) poniżej,

– w przypadku nadwyżki roślin pastewnych, stosuje się standardowe nadwyżki bezpośrednie dla roślin pastewnych w sposób opisany w ppkt (iii) poniżej.

(i) Dla każdego regionu ustala się nawias, poza którym uważa się, że gospodarstwo posiada nadwyżkę lub deficyt roślin pastewnych.

W gospodarstwie istnieje deficyt roślin pastewnych, jeśli wskaźnik R = SNB dla zwierząt żywionych w systemie wypasowym/SNB dla roślin pastewnych przekracza określony limit RD. W gospodarstwie istnieje nadwyżka roślin pastewnych, jeśli wskaźnik ten jest poniżej limitu RS;

(ii) w przypadku deficytu roślin pastewnych (R > RD) uważa się, że wszystkie rośliny pastewne posiadają SNB równą zeru. Dla wszystkich rodzajów zwierząt żywionych w systemie wypasowym jedna część (w tym, tam gdzie jest to niezbędne, grupy zwierząt) równa

jest uważana za podlegającą "normalnemu" systemowi, w którym to przypadku stosuje się zwykłe standardowe nadwyżki bezpośrednie; pozostała część

jest uważana za odznaczającą się deficytem roślin pastewnych, w którym to przypadku stosuje się standardowe nadwyżki bezpośrednie specjalnie ustalone dla zwierząt żywionych w systemie wypasowym;

(iii) w przypadku nadwyżki roślin pastewnych (R < RS) dokonuje się oszacowania części nadwyżki areału każdej rośliny pastewnej, przy zastosowaniu do tej części odpowiedniej SNB. Część nadwyżki odpowiada z reguły stosunkowi

.

Jednakże w szczególnych przypadkach tę część nadwyżki można zdefiniować w stosunku do progu oszacowania RV wyższego od RS. W przypadku nadwyżki roślin pastewnych stosuje się zwykłą SNB dla każdej kategorii zwierząt żywionych w systemie wypasowym;

(iv) państwa członkowskie ustalają limity RD oraz RS i - jeśli jest to stosowne - RV dla każdego regionu i powiadamiają o tym Komisję;

(v) – przepisy szczególne stosuje się do następujących roślin pastewnych:

D12: pastewne okopowe i bulwiaste,

D18: rośliny pastewne,

F01: pastwiska i łąki, z wyłączeniem pastwisk i łąk niepielęgnowanych,

F02: pastwiska i łąki niepielęgnowane,

– przepisy szczególne stosuje się do następujących zwierząt żywionych w systemie wypasowym:

J01: koniowate,

J02-J08: bydło,

J09: owce,

J10: kozy.

b) Grunty ugorowane

W celu umożliwienia sklasyfikowania gospodarstw, które w czasie badania posiadają tylko grunty ugorowane, nominalne standardowe nadwyżki bezpośrednie, na podstawie zryczałtowanej stawki, mogą być ustalone dla tej cechy w regionach, gdzie takie przypadki występują często, i stosowane do takich gospodarstw.

c) Ogródki przydomowe

Ponieważ produkcja z ogródków przydomowych nie jest zwykle przeznaczona na sprzedaż, standardowe nadwyżki bezpośrednie uważa się zwykle za równe zeru. Jednakże dla regionów, gdzie powszechnie występują ogródki przydomowe, które w znaczący sposób przyczyniają się do produkcji całkowitej gospodarstwa, standardowe nadwyżki bezpośrednie można określać poprzez stosowanie, w drodze analogii, reguł i metod określonych w niniejszym załączniku.

d) Prosięta

Standardowe nadwyżki bezpośrednie odnoszące się do prosiąt brane są pod uwagę przy obliczaniu całkowitej SNB gospodarstwa tylko wówczas, jeżeli w gospodarstwie nie ma macior.

ZAŁĄCZNIK  II 19

KLASYFIKACJA GOSPODARSTW ROLNYCH WEDŁUG TYPU ROLNICZEGO

grafika

ZAŁĄCZNIK  III 20

WIELKOŚĆ EKONOMICZNA GOSPODARSTW

A. DEFINICJA EUROPEJSKIEJ JEDNOSTKI WIELKOŚCI (EJW)

1. Europejska jednostka wielkości bazuje na wartości 1.000 ECU całkowitej standardowej nadwyżki bezpośredniej gospodarstwa dla okresu referencyjnego "1980", jak ustanowiono w pkt 1 załącznika III do decyzji Komisji 78/463/EWG, ostatnio zmienionej decyzją 84/542/EWG.

2. Przy zmianie standardowych nadwyżek bezpośrednich dla kolejnych okresów referencyjnych wartość 1.000 ECU jest mnożona przez współczynniki w celu uwzględnienia we Wspólnocie jako całości, w jednostkach monetarnych, światowych tendencji agro-ekonomicznych.

Współczynniki te obliczane są przez Komisję i ustalane po konsultacji z Państwami Członkowskimi. Właściwe departamenty Komisji podejmują decyzję o ich stosowaniu po konsultacji z właściwymi departamentami w Państwach Członkowskich.

B. WIELKOŚĆ EKONOMICZNA GOSPODARSTWA

Wielkość ekonomiczną gospodarstwa uzyskuje się przez podzielenie całkowitej standardowej nadwyżki bezpośredniej gospodarstwa przez liczbę ecu, na podstawie której została określona EJW dla odpowiedniego okresu referencyjnego zgodnie z pkt A niniejszego załącznika,

C. KLASY WIELKOŚCI EKONOMICZNEJ GOSPODARSTW

Gospodarstwa pogrupowano według klas wielkości, których przedziały określono poniżej.

Klasy Przedziały w EJW
I Mniej niż 2 EJW
II Od 2 do mniej niż 4 EJW
III Od 4 do mniej niż 6 EJW
IV Od 6 do mniej niż 8 EJW
V Od 8 do mniej niż 12 EJW
VI Od 12 do mniej niż 16 EJW
VII Od 16 do mniej niż 40 EJW
VIII Od 40 do mniej niż 100 EJW
IX Od 100 do mniej niż 250 EJW
X Równe lub większe niż 250 EJW

Zasady ustanowione do zastosowania w zakresie Sieci Danych Rachunkowych z Gospodarstw Rolnych oraz badań gospodarstw rolnych Wspólnoty mogą stanowić, że klasy wielkości III i IV, V i VI, oraz IX i X pogrupowano łącznie.

Państwa Członkowskie, stosując art. 4 ust. 1 rozporządzenia Rady nr 79/65/EWG, ustalają próg ekonomicznej klasy wielkości gospodarstwa badanego według Sieci Danych Rachunkowych z Gospodarstw Rolnych, która nie zgadza się z przedziałami klas wielkości określonymi powyżej, dzielą je na podklasy, których przedziały odpowiadają ustalonym progom.

1 Motyw zmieniony przez pkt 1, 2 i 3 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
2 Motyw zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
3 Motyw zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
4 Motyw zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
5 Motyw zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
6 Motyw zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
7 Art. 1 zmieniony przez pkt 5 i 6 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
8 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
9 Tytuł rozdziału II zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
10 Art. 3 zmieniony przez pkt 7 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
11 Art. 4 zmieniony przez pkt 2 i 3 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
12 Art. 5 zmieniony przez pkt 2 i 3 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
13 Tytuł rozdziału III zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
14 Art. 6 zmieniony przez pkt 8 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
15 Art. 7 zmieniony przez pkt 1 i 9 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
16 Art. 8 zmieniony przez pkt 10 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
17 Art. 10 zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).
18 Załącznik I:

- zmieniony przez pkt 11 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2003/369/WE z dnia 16 maja 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.127.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

19 Załącznik II:

- zmieniony przez pkt 11 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 94/376/EWG z dnia 30 maja 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.171.30) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 1988 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 96/393/WE z dnia 13 czerwca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.163.45) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 1999/725/WE z dnia 22 października 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.291.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 października 1999 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2003/369/WE z dnia 16 maja 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.127.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

20 Załącznik III:

- zmieniony przez pkt 11 sprostowania z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.85.220.1/1).

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 94/376/EWG z dnia 30 maja 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.171.30) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 1988 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 1999/725/WE z dnia 22 października 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.291.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem 25 października 1999 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1985.220.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 85/377/EWG ustanawiająca wspólnotową typologię gospodarstw rolnych
Data aktu: 07/06/1985
Data ogłoszenia: 17/08/1985
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/06/1985