Propozycja Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.

Propozycja Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.

Międzynarodowa Komisja ds. ochrony Renu przed zanieczyszczeniem,

uwzględniając Konwencję o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisaną w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r., a w szczególności jej art. 3, 4, 5 i 14;

Proponuje Umawiającym się Stronom Konwencji, uzupełnienie załącznika IV do Konwencji z dnia 3 grudnia 1976 r., w odniesieniu do kadmu, w sposób następujący:

Substancja lub grupa substancji Pochodzenie Wartość graniczna maksymalnego stężenia substancji Wartość graniczna maksymalnej ilości substancji Limit czasowy istniejących zrzutów Uwagi
1 2 3 4 5 6
Kadm 1. Wydobycie cynku,

rafinacja ołowiu

i cynku, przemysł

związany z kadmem

i metalami nieżelaznymi

Miesięczna średnia 0,2 miligramów kadmu na litr zrzutu 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)(4)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 miligramów kadmu na litr zrzutu 1 stycznia 1986
2. Wytwarzanie związków

kadmu

Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
3. Wytwarzanie pigmentów Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
4. Wytwarzanie

stabilizatorów

Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutów (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
5. Wytwarzanie baterii i

akumulatorów

Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 1,5 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
6. Galwanizacja Miesięczna średnia 0,2 miligramy kadmu na litr zrzutu (5) 1 stycznia 1989 (1)(2)(3)(6)
W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,5 miligramów kadmu na litr zrzutu W przypadku aktualnych zrzutów jako średnia miesięczna obowiązuje tymczasowa wartość graniczna 0,3 kilogramów kadmu na tonę kadmu użytego w produkcji 1 stycznia 1986
7. Produkcja

kwasu

fosforowego

i/lub

nawozu

fosforowego

z fosforytu

(1)(2)(3)(7)
(1) Wartości graniczne podane w powyższych kolumnach dotyczą oznaczenia zawartości kadmu w niefiltrowanej próbce.

Mają one zastosowanie do całkowitej zawartości kadmu we wszystkich ściekach będących rezultatem procesu

produkcji na terenie, gdzie znajdują się instalacje przemysłowe.

W przypadku gdy ścieki zawierające kadm są oczyszczane poza instalacją, w zakładzie, przeznaczonym do usunięcia

kadmu, rządy mogą zezwolić na zastosowanie wartości granicznych w punkcie, w którym ścieki opuszczają ten

zakład.

(2) Dzienne wartości graniczne otrzymuje się poprzez pomnożenie miesięcznych granicznych wartości podanych w

powyższych kolumnach przez dwa.

W celu zaznajomienia się z metodami pomiaru, analizy i próbkowania, należy zapoznać się z zaleceniami wydanymi

przez Międzynarodową Komisję dnia 20 czerwca 1983 r. w Luksemburgu.

(3) W przypadku sektorów przemysłowych, w których wartości graniczne wyrażone zostały zarówno jako maksymalne

stężenie, jak i maksymalna ilość kadmu, należy zastosować oba rodzaje wartości. Jednakże właściwe władze mogą

zatwierdzić standardy emisji przekraczające stosowaną wartość graniczną wyrażoną jako maksymalne stężenie w

przypadku gdy zostały spełnione następujące dwa warunki:

a) objętość zrzutów ścieków została w znacznym stopniu zredukowana dzięki zastosowaniu specjalnych środków

oszczędzania wody; oraz

b) nie przekroczono wartości granicznej wyrażonej jako maksymalna ilość kadmu.
(4) W przypadku sektora przemysłowego 1, dla którego przyjęto jedynie wartości graniczne wyrażone jako maksymalne

stężenie, rządy - usiłując określić przyszłe wartości graniczne dla maksymalnej ilości, celem ustalenia tych

wartości i wprowadzenia ich w życie dnia 1 stycznia 1989 r. - powinny dostarczać Międzynarodowej Komisji, co

najmniej co dwa lata, odpowiednie dane liczbowe dotyczące średnich miesięcznych ilości kadmu skutecznie

zrzuconego przez różne branże sektora przemysłowego 1 na jedną tonę kadmu wytworzonego.

(5) W chwili obecnej, niemożliwe jest ustalenie wartości granicznych wyrażonych jako maksymalna ilość.

Międzynarodowa Komisja zaproponuje, w miarę potrzeby, takie wartości, zgodnie z art. 5 Konwencji. W przypadku

gdy Międzynarodowa Komisja nie zaproponuje wartości granicznych, wówczas utrzymane zostaną wartości wyrażone

jako maksymalna ilość (które obowiązują od dnia 1 stycznia 1986 r.).

(6) W przypadkach, gdy uwarunkowania techniczne lub administracyjne bezwzględnie tego wymagają, rządy mogą

wstrzymać do dnia 1 stycznia 1989 r. stosowanie wartości granicznych dla instalacji, których zrzuty nie

przekraczają 10 kg kadmu rocznie, jeśli całkowita objętość zbiorników galwanicznych nie przekracza 1,5 m3.

(7) Zawartość kadmu w zrzutach z sektora przemysłowego 7 można znacznie zmniejszyć poprzez usunięcie odpadów

zawierających kadm. Odpady te należy usunąć ze zrzutów w sytuacji, gdy możliwe jest magazynowanie podziemne lub

ponowne wykorzystanie w sposób niezwiększający zagrożenia dla środowiska. Jednakże z uwagi na obecne

uwarunkowania lokalne, tego typu usuwanie nie jest jeszcze wszędzie możliwe. Konsekwencją tego jest fakt, że w

takich przypadkach nie mają zastosowania techniki możliwe do zaakceptowania z punktu widzenia ekonomicznego,

które pozwalają na systematyczne ekstrahowanie kadmu ze zrzutów. W związku z tym, nie ustalono żadnej wartości

granicznej dla sektora przemysłowego 7. Ze względu na duże zrzuty kadmu przez sektor przemysłowy 7,

Międzynarodowa Komisja określi proponowane wartości graniczne dla tego sektora z chwilą udostępnienia

odpowiednich metod. W międzyczasie, rządy niezależnie ustanowią standardy emisji dla kadmu zgodnie z art. 3 i

4 Konwencji, biorąc pod uwagę wszelkie możliwości usuwania odpadów zawierających kadm. W przypadku nowych

zrzutów, kadm należy usunąć ze ścieków.

W miarę konieczności, Międzynarodowa Komisja zaproponuje, na etapie późniejszym, wartości graniczne dla pozostałych branż przemysłowych. W międzyczasie, rządy niezależnie ustalą standardy emisji dla zrzutów kadmu zgodnie z art. 3 i 4 Konwencji. Standardy te muszą uwzględniać najlepsze z dostępnych środków technicznych i nie mogą być mniej surowe, niż najbliższa porównywalna wartość graniczna z powyższej tabeli.
Zgodnie z art. 14 i 19 Konwencji, środki ustanowione w powyższej tabeli wchodzą w życie po ich jednomyślnym uchwaleniu przez Umawiające się Strony Konwencji.
Umawiające się Strony powiadomią o uchwaleniu niniejszych postanowień Rząd Konfederacji Szwajcarskiej, który potwierdzi otrzymanie powiadomienia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1985.175.37

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Propozycja Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o Ochronie Renu przed Zanieczyszczeniem Chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.
Data aktu: 05/07/1985
Data ogłoszenia: 05/07/1985
Data wejścia w życie: 27/06/1985, 01/05/2004