Dyrektywa 84/647/EWG w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy

DYREKTYWA RADY
z dnia 19 grudnia 1984 r.
w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy

(84/647/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 22 grudnia 1984 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1),

uwzględniają opinię Parlamentu Europejskiego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

z makroekonomicznego punktu widzenia korzystanie z najmowanych pojazdów w pewnych sytuacjach pozwala na optymalny rozdział zasobów poprzez ograniczenie marnotrawstwa czynników produkcji;

z makroekonomicznego punktu widzenia możliwość ta wnosi do organizacji transportu element elastyczności, a zatem zwiększa produktywność zainteresowanych przedsiębiorstw;

należy wprowadzić zmiany do pierwszej dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r., w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów przewozu drogowego rzeczy między Państwami Członkowskimi (3), ostatnio zmienionej dyrektywą 82/50/EWG (4);

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Do celów niniejszej dyrektywy:

– "pojazd" oznacza pojazd silnikowy, przyczepę, naczepę, lub zbiór pojazdów przeznaczonych wyłącznie do transportu rzeczy;

– "wynajmowany pojazd" oznacza pojazd, który za wynagrodzenie i na określony czas jest przekazywany do dyspozycji przedsiębiorstwa, które zajmuje się drogowym transportem rzeczy w zamian za czynsz lub za wynagrodzeniem, bądź też na własny rachunek, na podstawie umowy z przedsiębiorstwem udostępniającym pojazdy.

Artykuł  2

Każde Państwo Członkowskie zezwoli na użytkowanie w obrębie ich terytoriów, w celach ruchu drogowego między Państwami Członkowskimi, pojazdów najmowanych przez przedsiębiorstwa mające siedzibę na terytorium innego Państwa Członkowskiego, pod warunkiem, że:

1. pojazd jest zarejestrowany lub zostaje włączony do ruchu zgodnie z prawem innego Państwa Członkowskiego;

2. umowa dotyczy wyłącznie najmu pojazdu bez kierowcy i nie towarzyszy jej umowa o świadczenie usług, zawarta z tym samym przedsiębiorstwem dotycząca kierowców lub personelu towarzyszącego;

3. najmowany pojazd pozostaje w wyłącznej dyspozycji przedsiębiorstwa użytkującego pojazd przez cały okres obowiązywania umowy najmu;

4. najmowany pojazd prowadzony jest przez personel przedsiębiorstwa użytkującego;

5. spełnienie powyższych warunków potwierdzają następujące dokumenty, które powinny znajdować się w pojeździe:

a) umowa najmu lub poświadczony wyciąg z umowy zawierający w szczególności nazwę (nazwisko) wynajmującego, najemcy, datę i okres obowiązywania umowy oraz oznaczenie pojazdu;

b) w przypadku, gdy kierowca nie jest osobą najmującą pojazd - umowa o pracę kierowcy lub poświadczony wyciąg z tej umowy, zawierający w szczególności nazwę (nazwisko) pracodawcy, nazwisko pracownika oraz datę i okres obowiązywania umowy lub ostatnią kartę płacy.

W razie konieczności dokumenty, określone w lit. a) i b), mogą zostać zastąpione równoważnym dokumentem, wydanym przez właściwe władze Państwa Członkowskiego.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki celem zapewnienia, by ich przedsiębiorstwa mogły użytkować najmowane pojazdy, zarejestrowane lub dopuszczone do ruchu zgodnie z prawem ich krajów, do celów drogowego transportu towarów na tych samych warunkach, co pojazdy będące ich własnością, pod warunkiem, że przedsiębiorstwa te spełniają warunki ustanowione w art. 2.
2. 1
Państwa Członkowskie mogą wyłączyć z przepisów ust. 1 działalność transportową prowadzoną na własny rachunek za pomocą pojazdów o dopuszczalnej rzeczywistej masie całkowitej powyżej 6 ton.
Artykuł  4
1.
Niniejsza dyrektywa nie narusza przepisów Państwa Członkowskiego, które ustanawiają mniej restrykcyjne warunki używania najmowanych pojazdów niż warunki określone w art. 2 i 3.
2. 2
(skreślony).
Artykuł  5

Bez uszczerbku dla art. 2 i 3 niniejsza dyrektywa nie ma wpływu na stosowanie zasad dotyczących:

– organizacji rynku drogowego transportu rzeczy w zamian za czynsz lub za wynagrodzeniem, bądź na własny rachunek, w szczególności dotyczących dostępu do rynku i kwot ograniczeń pojemności dróg,

– cen i warunków drogowego transportu rzeczy,

– kształtowania opłat za najem,

– przywozu pojazdów,

– zasad regulujących dostęp do działalności lub zawodu wynajmującego pojazdy drogowe.

Artykuł  6

Załącznik I do pierwszej dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r., pkt 11 lit. d), akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"d) pojazdy przewożące rzeczy muszą być własnością przedsiębiorstwa lub powinny być przez nie kupione na zasadzie odroczonej płatności bądź najmowane, pod warunkiem, że w tym ostatnim przypadku spełniają warunki dyrektywy Rady nr 84/647/EWG w sprawie korzystania z pojazdów najmowanych bez kierowców do celów przewozu drogowego rzeczy (1).

______

(1) Dz.U. L 335 z 22.12.1984, str. 72."

Artykuł  7

Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki do wykonania niniejszej dyrektywy nie później, niż do dnia 30 czerwca 1986 r. oraz niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  8

Najpóźniej do dnia 30 czerwca 1989 r. Rada rozpatrzy ponownie art. 3 ust. 2 i art. 4 ust. 2 niniejszej dyrektywy na podstawie sprawozdania Komisji przedłożonego, jeśli stosowne, wraz z wnioskami.

Artykuł  9

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 1984 r.

W imieniu Komisji
J. BRUTON
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 10 z 16.1.1984, str. 91.

(2) Dz.U. C 35 z 9.2.1984, str. 19.

(3) Dz.U. 70 z 6.8.1962, str. 2005/62.

(4) Dz.U. L 27 z 4.2.1982, str. 22.

1 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 90/398/EWG z dnia 24 lipca 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.202.46) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 lipca 1990 r.
2 Art. 4 ust. 2 skreślony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 90/398/EWG z dnia 24 lipca 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.202.46) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 lipca 1990 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1984.335.72

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 84/647/EWG w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy
Data aktu: 19/12/1984
Data ogłoszenia: 22/12/1984
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/12/1984