Dyrektywa 84/647/EWG w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy

DYREKTYWA RADY
z dnia 19 grudnia 1984 r.
w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy

(84/647/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 22 grudnia 1984 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1),

uwzględniają opinię Parlamentu Europejskiego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

z makroekonomicznego punktu widzenia korzystanie z najmowanych pojazdów w pewnych sytuacjach pozwala na optymalny rozdział zasobów poprzez ograniczenie marnotrawstwa czynników produkcji;

z makroekonomicznego punktu widzenia możliwość ta wnosi do organizacji transportu element elastyczności, a zatem zwiększa produktywność zainteresowanych przedsiębiorstw;

należy wprowadzić zmiany do pierwszej dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r., w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów przewozu drogowego rzeczy między Państwami Członkowskimi (3), ostatnio zmienionej dyrektywą 82/50/EWG (4);

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Do celów niniejszej dyrektywy:

– "pojazd" oznacza pojazd silnikowy, przyczepę, naczepę, lub zbiór pojazdów przeznaczonych wyłącznie do transportu rzeczy;

– "wynajmowany pojazd" oznacza pojazd, który za wynagrodzenie i na określony czas jest przekazywany do dyspozycji przedsiębiorstwa, które zajmuje się drogowym transportem rzeczy w zamian za czynsz lub za wynagrodzeniem, bądź też na własny rachunek, na podstawie umowy z przedsiębiorstwem udostępniającym pojazdy.

Artykuł  2

Każde Państwo Członkowskie zezwoli na użytkowanie w obrębie ich terytoriów, w celach ruchu drogowego między Państwami Członkowskimi, pojazdów najmowanych przez przedsiębiorstwa mające siedzibę na terytorium innego Państwa Członkowskiego, pod warunkiem, że:

1. pojazd jest zarejestrowany lub zostaje włączony do ruchu zgodnie z prawem innego Państwa Członkowskiego;

2. umowa dotyczy wyłącznie najmu pojazdu bez kierowcy i nie towarzyszy jej umowa o świadczenie usług, zawarta z tym samym przedsiębiorstwem dotycząca kierowców lub personelu towarzyszącego;

3. najmowany pojazd pozostaje w wyłącznej dyspozycji przedsiębiorstwa użytkującego pojazd przez cały okres obowiązywania umowy najmu;

4. najmowany pojazd prowadzony jest przez personel przedsiębiorstwa użytkującego;

5. spełnienie powyższych warunków potwierdzają następujące dokumenty, które powinny znajdować się w pojeździe:

a) umowa najmu lub poświadczony wyciąg z umowy zawierający w szczególności nazwę (nazwisko) wynajmującego, najemcy, datę i okres obowiązywania umowy oraz oznaczenie pojazdu;

b) w przypadku, gdy kierowca nie jest osobą najmującą pojazd - umowa o pracę kierowcy lub poświadczony wyciąg z tej umowy, zawierający w szczególności nazwę (nazwisko) pracodawcy, nazwisko pracownika oraz datę i okres obowiązywania umowy lub ostatnią kartę płacy.

W razie konieczności dokumenty, określone w lit. a) i b), mogą zostać zastąpione równoważnym dokumentem, wydanym przez właściwe władze Państwa Członkowskiego.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki celem zapewnienia, by ich przedsiębiorstwa mogły użytkować najmowane pojazdy, zarejestrowane lub dopuszczone do ruchu zgodnie z prawem ich krajów, do celów drogowego transportu towarów na tych samych warunkach, co pojazdy będące ich własnością, pod warunkiem, że przedsiębiorstwa te spełniają warunki ustanowione w art. 2.
2. 1
Państwa Członkowskie mogą wyłączyć z przepisów ust. 1 działalność transportową prowadzoną na własny rachunek za pomocą pojazdów o dopuszczalnej rzeczywistej masie całkowitej powyżej 6 ton.
Artykuł  4
1.
Niniejsza dyrektywa nie narusza przepisów Państwa Członkowskiego, które ustanawiają mniej restrykcyjne warunki używania najmowanych pojazdów niż warunki określone w art. 2 i 3.
2. 2
(skreślony).
Artykuł  5

Bez uszczerbku dla art. 2 i 3 niniejsza dyrektywa nie ma wpływu na stosowanie zasad dotyczących:

– organizacji rynku drogowego transportu rzeczy w zamian za czynsz lub za wynagrodzeniem, bądź na własny rachunek, w szczególności dotyczących dostępu do rynku i kwot ograniczeń pojemności dróg,

– cen i warunków drogowego transportu rzeczy,

– kształtowania opłat za najem,

– przywozu pojazdów,

– zasad regulujących dostęp do działalności lub zawodu wynajmującego pojazdy drogowe.

Artykuł  6

Załącznik I do pierwszej dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r., pkt 11 lit. d), akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"d) pojazdy przewożące rzeczy muszą być własnością przedsiębiorstwa lub powinny być przez nie kupione na zasadzie odroczonej płatności bądź najmowane, pod warunkiem, że w tym ostatnim przypadku spełniają warunki dyrektywy Rady nr 84/647/EWG w sprawie korzystania z pojazdów najmowanych bez kierowców do celów przewozu drogowego rzeczy (1).

______

(1) Dz.U. L 335 z 22.12.1984, str. 72."

Artykuł  7

Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki do wykonania niniejszej dyrektywy nie później, niż do dnia 30 czerwca 1986 r. oraz niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  8

Najpóźniej do dnia 30 czerwca 1989 r. Rada rozpatrzy ponownie art. 3 ust. 2 i art. 4 ust. 2 niniejszej dyrektywy na podstawie sprawozdania Komisji przedłożonego, jeśli stosowne, wraz z wnioskami.

Artykuł  9

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 1984 r.

W imieniu Komisji
J. BRUTON
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 10 z 16.1.1984, str. 91.

(2) Dz.U. C 35 z 9.2.1984, str. 19.

(3) Dz.U. 70 z 6.8.1962, str. 2005/62.

(4) Dz.U. L 27 z 4.2.1982, str. 22.

1 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 90/398/EWG z dnia 24 lipca 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.202.46) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 lipca 1990 r.
2 Art. 4 ust. 2 skreślony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 90/398/EWG z dnia 24 lipca 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.202.46) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 lipca 1990 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1984.335.72

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 84/647/EWG w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy
Data aktu: 19/12/1984
Data ogłoszenia: 22/12/1984
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/12/1984