Dyrektywa 84/424/EWG zmieniająca dyrektywę 70/157/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 3 września 1984 r.
zmieniająca dyrektywę 70/157/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

(84/424/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 6 września 1984 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 70/157/EWG(4), ostatnio zmieniona dyrektywą 81/334/EWG(5), ustanawia w Załączniku maksymalny poziom hałasu pojazdów silnikowych przeznaczonych do użytkowania na drogach, z lub bez nadwozia, mających co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 kilometrów na godzinę, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach, ciągników rolniczych lub leśnych oraz maszyn i pojazdów do robót publicznych;

ochrona ludności na obszarach miejskich przed nadmiernym hałasem wymaga odpowiednich środków w celu obniżenia poziomu hałasu pojazdów silnikowych; takie obniżenie zostało umożliwione przez postęp techniczny w budowie pojazdów silnikowych;

załącznik I do dyrektywy 70/157/EWG powinien zostać odpowiednio zmieniony, obniżając wartości dopuszczalnego poziomu hałasu wyrażone w decybelach dB (A) dla każdej określonej w nim kategorii pojazdu;

takie obniżenie stanowi ważny krok na drodze poprawy ochrony środowiska; rozważany przepis powinien jednakże zostać w przyszłości sprawdzony w świetle wyników prac Komisji, w kontekście ogólnego podejścia, z jednoczesnym uwzględnieniem wszystkich aspektów reguł wspólnotowych w sektorze pojazdów silnikowych, w szczególności tych odnoszących się do bezpieczeństwa, ochrony środowiska naturalnego i oszczędności energii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 70/157/EWG ppkt 5.2.2.1 otrzymuje brzmienie:

"5.2.2.1. Wartości dopuszczalne

Poziom hałasu mierzony zgodnie z ppkt 5.2.2.2-5.2.2.5 niniejszego Załącznika nie przekracza następujących wartości:

Kategoria pojazdu

Wartości wyrażone w dB (A)

5.2.2.1.1.

Pojazdy przeznaczone do przewozu osób, posiadające łącznie z siedzeniem kierowcy maksymalnie dziewięć miejsc siedzących

77

5.2.2.1.2.

Pojazdy przeznaczone do przewozu osób, posiadające łącznie z siedzeniem kierowcy więcej niż dziewięć miejsc siedzących, o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3,5 tony oraz:

5.2.2.1.2.1.

- o mocy silnika mniejszej niż 150 kW

80

5.2.2.1.2.2.

- o mocy silnika niemniejszej niż 150 kW

83

5.2.2.1.3.

Pojazdy przeznaczone do przewozu osób, posiadające łącznie z siedzeniem kierowcy więcej niż dziewięć miejsc siedzących; pojazdy przeznaczone do przewozu towarów:

5.2.2.1.3.1.

- o maksymalnej dopuszczalnej masie

nieprzekraczającej 2 ton

78

5.2.2.1.3.2.

- o maksymalnej dopuszczalnej masie

przekraczającej 2 tony, ale

nieprzekraczającej 3,5 tony

79

5.2.2.1.4.

Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów o maksymalnej dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 tony

5.2.2.1.4.1.

- o mocy silnika mniejszej niż 75 kW

81

5.2.2.1.4.2.

- o mocy silnika niemniejszej niż 75 kW,

ale mniejszej niż 150 kW

83

5.2.2.1.4.3.

- o mocy silnika niemniejszej niż 150 kW

84

Jednakże:

- w przypadku pojazdów kategorii z ppkt 5.2.2.1.1 oraz 5.2.2.1.3 wartości dopuszczalne zwiększa się o 1 dB (A), jeżeli są wyposażone w silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim,

- w przypadku pojazdów o maksymalnej dopuszczalnej masie powyżej dwóch ton przeznaczonych do użytku terenowego, wartości dopuszczalne zwiększa się o 1 dB (A), jeżeli ich moc silnika jest mniejsza od 150 kW, i o 2 dB (A), jeżeli ich moc silnika jest większa lub równa 150 kW.".

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 stycznia 1985 r. Państwa Członkowskie nie mogą z przyczyn odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu oraz układu wydechowego:

– odmówić w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego udzielenia homologacji typu EWG, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(6), ostatnio zmienionej dyrektywą 80/1267/EWG(7), lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdu,

jeżeli poziom hałasu i układ wydechowy tego typu pojazdu lub tych pojazdów jest zgodny z przepisami dyrektywy 70/157/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Od dnia 1 października 1988 r. Państwa Członkowskie:

– nie wydają już dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego, którego poziom hałasu i układ wydechowy nie są zgodne z wymaganiami dyrektywy 70/157/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu pojazdu silnikowego, którego poziom hałasu oraz układ wydechowy nie są zgodne z wymaganiami dyrektywy 70/157/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

Jednakże w przypadku pojazdów kategorii z ppkt 5.2.2.1.3, określonych w art. 1, które wyposażone są w silniki wysokoprężne, oraz w przypadku pojazdów kategorii z ppkt 5.2.2.1.4 "1 października 1988 r." zastępuje się przez "1 października 1989 r.".

3.
Z mocą od dnia 1 października 1989 r. Państwa Członkowskie mogą zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdów, których poziom hałasu oraz układ wydechowy nie są zgodne z wymaganiami dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

Jednakże w przypadku pojazdów kategorii z ppkt 5.2.2.1.3 określonych w art. 1, które wyposażone są w silniki wysokoprężne, oraz w przypadku pojazdów kategorii z ppkt 5.2.2.1.4 "1 października 1989 r." zastępuje się przez "1 października 1990 r.".

Artykuł  3

Rada, nie później niż dnia 31 grudnia 1990 r., decyduje o dalszym przeglądzie przepisów dyrektywy 70/157/EWG na podstawie sprawozdania Komisji dotyczącego możliwych nowych środków odnoszących się do reguł w sektorze pojazdów silnikowych, które zostaną ustanowione w poszanowaniu bezpieczeństwa, ochrony środowiska naturalnego oraz oszczędzania energii.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1985 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 września 1984 r.

W imieniu Rady
P. BARRY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 200 z 27.7.1983, str. 5.

(2) Dz.U. C 172 z 2.7.1984, str. 157.

(3) Dz.U. C 358 z 31.12.1983, str. 4.

(4) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 16.

(5) Dz.U. L 131 z 18.5.1981, str. 6.

(6) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(7) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1984.238.31

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 84/424/EWG zmieniająca dyrektywę 70/157/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych
Data aktu: 03/09/1984
Data ogłoszenia: 06/09/1984
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 04/09/1984