Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(1), ostatnio zmienione w rozporządzeniem (EWG) nr 2260/84(2), w szczególności jego art. 5 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 5 rozporządzenia nr 136/66/EWG ustanowił system pomocy na produkcję oliwy z oliwek; pomoc ta, dla obszarów istniejących w określonym czasie, udzielana jest producentom oliwek, którzy są członkami organizacji producentów, określonych w art. 20c ust. 1 rozporządzenia nr 136/66/EWG i produkujących średnio co najmniej 100 kilogramów oliwy czasie roku gospodarczego, podczas gdy pozostałym producentom oliwek udziela się jej w zależności od określonych ryczałtowo wartości i potencjału produkcyjnego drzew oliwkowych oraz wydajności tych drzew i pod warunkiem dokonania zbioru wytworzonych oliwek;
w oczekiwaniu na stworzenie rejestru dotyczącego uprawy oliwek pomoc dla hodowców oliwek obliczana będzie z uwzględnieniem średniej wydajności drzew oliwkowych;
w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu pomocy konieczne jest określenie rodzajów oleju z oliwek, na którego produkcję będzie przyznawana pomoc;
w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu pomocy należy określić prawa i obowiązki osób zaangażowanych w system pomocy, a więc producentów oliwek, organizacji producentów i związków tych organizacji oraz zainteresowanych Państw Członkowskich;
pomoc przyznawana będzie w oparciu o system deklaracji upraw przedstawianych przez producentów oliwek;
organizacje producentów oliwy z oliwek, określonych w art. 20c ust. 1 rozporządzenia nr 136/66/EWG, powinny zrzeszać minimalną liczbę członków lub reprezentować minimalny odsetek producentów oliwy lub produkcji oliwy; minimalną liczbę lub odsetek członków należy ustalić na poziomie, który z jednej strony, uwzględnia potrzebę skutecznego działania organizacji i, z drugiej strony, ułatwia weryfikację w Państw Członkowskich będących producentami; w celu zapewnienia organizacjom skutecznego zarządzania określa się pewne dodatkowe warunki, które powinni spełniać producenci oliwek zrzeszeni w organizacjach;
związki organizacji producentów oliwy z oliwek, określonych w art. 20c ust. 2 wspomnianego rozporządzenia, powinny być tworzone przez minimalną liczbę organizacji lub reprezentować minimalny odsetek produkcji krajowej; te minimalne liczby powinny być wyznaczone na poziomie umożliwiającym skuteczne przeprowadzanie spoczywających na takich organizacjach szczególnych zadań koordynacyjnych oraz działań kontrolnych;
artykuł 20c wspomnianego rozporządzenia określa, że organizacje producentów i ich związki powinny wykonywać pewne zadania weryfikacyjne i koordynacyjne; należy więc dokładnie zdefiniować rodzaj zadań, które mają być przeprowadzone;
w trosce o sprawne zarządzanie organizacji producentów oraz ich związków powinny one zwrócić się do właściwych organów krajowych o ich uznanie we właściwym czasie, przed rozpoczęciem roku gospodarczego; Państwo Członkowskie rozpatruje wniosek o uznanie w rozsądnym terminie;
zgodnie z art. 20d ust. 1 rozporządzenia nr 136/66/EWG odsetek pomocy może zostać przeznaczony na kontrole przeprowadzane przez organizacje producentów i ich związków; należy zagwarantować, aby stosowne sumy przeznaczone zostały tylko na finansowanie zadań określonych w art. 20c ust. 1 i 2 wspomnianego rozporządzenia;
art. 20d ust. 2 wspomnianego rozporządzenia wprowadził możliwość wypłacenia zaliczki kwoty pomocy wyłącznie związkom producentów; w trosce o rzetelne zarządzanie zaliczka ta nie powinna przekraczać określonej części kwoty przeznaczonej na pomoc;
w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu pomocy na produkcję, udzielanej producentom oliwy z oliwek należącym do organizacji producentów, należy ustanowić przepisy, zgodnie z którymi pomoc wypłacana będzie tylko w odniesieniu do ilości oliwy wyprodukowanej w zatwierdzonych młynach; aby uzyskać zatwierdzenie, zainteresowane młyny powinny spełniać określone warunki;
omawiana pomoc ma duże znaczenie dla producentów oliwy oraz stanowi obciążenie dla Wspólnoty; w celu zagwarantowania udzielania pomocy wyłącznie w odniesieniu do oliwy kwalifikującej się do jej otrzymania, należy ustanowić przepisy dotyczące systemu odpowiednich kontroli administracyjnych;
w trosce o prawidłowe administrowanie systemem pomocy należy ustanowić przepisy dla Państw Członkowskich, które pozwolą określić, w przypadku wątpliwości dotyczących rzeczywistej produkcji oliwy, ilość oliwy, która może skorzystać z pomocy;
doświadczenie wykazało, że pomimo dużej liczby przeprowadzonych szczególnych kontroli, dokonanie szczegółowych i skutecznych kontroli oraz weryfikacji w odniesieniu do wielu producentów oliwy nie będzie łatwe; dla rozwiązania tych problemów istnieje potrzeba stworzenia we wszystkich produkujących oliwę z oliwek Państwach Członkowskich, komputerowego rejestru zawierającego wszystkie wymagane informacje, które ułatwią prowadzenie działań kontrolnych i szybkie wykrywanie nieprawidłowości,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 lipca 1984 r.
W imieniu Rady | |
A. DEASY | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.
(2) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 1.
(3) Dz.U. L 166 z 23.6.1978, str. 1.
(4) Dz.U. L 309 z 5.11.1982, str. 30.
(5) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 2.
(6) Dz.U. L 367 z 31.12.1980, str. 87.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 892/88 z dnia 29 marca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.89.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 1988 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 3500/90 z dnia 27 listopada 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.338.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 grudnia 1990 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1639/98 z dnia 20 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.210.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1998 r.
- zmieniony przez art. 6 pkt 2 rozporządzenia nr 3788/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.367.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 1986 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 892/88 z dnia 29 marca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.89.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 1988 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 892/88 z dnia 29 marca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.89.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 1988 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 3500/90 z dnia 27 listopada 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.338.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 grudnia 1990 r.
- zmieniony przez art. 6 pkt 3 rozporządzenia nr 3788/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.367.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 1986 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 168/87 z dnia 19 stycznia 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.21.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1986 r.
- dodany przez art. 1 pkt 8 lit. b) rozporządzenia nr 3500/90 z dnia 27 listopada 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.338.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 grudnia 1990 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia nr 1639/98 z dnia 20 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.210.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 3500/90 z dnia 27 listopada 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.338.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 grudnia 1990 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1639/98 z dnia 20 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.210.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1998 r.
- dodany przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 892/88 z dnia 29 marca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.89.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 1988 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 3500/90 z dnia 27 listopada 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.338.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 grudnia 1990 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 636/95 z dnia 20 lutego 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.67.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1995 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 1639/98 z dnia 20 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.210.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 636/95 z dnia 20 lutego 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.67.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1995 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 1639/98 z dnia 20 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.210.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1998 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1878/2004 z dnia 28 października 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.326.27) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania w stosunku do Cypru, Malty i Słowenii z dniem 5 listopada 2004 r. Odstępstwo wygasa z dniem 30 czerwca 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 892/88 z dnia 29 marca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.89.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 1988 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 3500/90 z dnia 27 listopada 1990 r. (Dz.U.UE.L.90.338.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 grudnia 1990 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1984.208.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2261/84 ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy na produkcję oliwy z oliwek oraz organizacjom producentów |
Data aktu: | 17/07/1984 |
Data ogłoszenia: | 03/08/1984 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 03/08/1984, 01/08/1984 |