(Dz.U.UE L z dnia 22 października 1983 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH:
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 126,
uwzględniając projekt przedłożony przez Komisję(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
decyzja Rady 71/66/EWG z dnia 1 lutego 1971 r. w sprawie reformy Europejskiego Funduszu Społecznego(4), zmieniona decyzją 77/801/EWG(5), podlega przeglądowi, na mocy opinii Komisji, której podstawę stanowi art. 126 Traktatu, jak przewidziano w art. 11 niniejszej decyzji; stosowne jest jej zastąpienie nową decyzją Rady, ustanawiającą przepisy dla Funduszu;
zadaniem Funduszu jest w szczególności udział w finansowaniu kształcenia zawodowego, promocja zatrudnienia i geograficznej mobilności;
Fundusz musi stać się bardziej aktywnym instrumentem wspierania polityki zatrudnienia; aby to osiągnąć, musi być zwiększona liczba osób uprawnionych do otrzymania pomocy w stopniu umożliwiającym pomoc tym, którzy pracują jako szkoleniowcy, eksperci poradnictwa zawodowego czy pośrednictwa pracy i agenci ds. rozwoju;
Fundusz musi poczynić szczególne starania w celu zwiększenia zatrudnienia, zwłaszcza w małych i średnich przedsiębiorstwach, w celu unowocześnienia zarządzania, produkcji czy stosowania nowych technologii;
Fundusz, jako instrument polityki zatrudnienia, musi, biorąc odpowiednio pod uwagę zasadę solidarności Wspólnoty, jak najskuteczniej i jak najbardziej konsekwentnie przyczyniać się do rozwiązywania najpoważniejszych problemów, w szczególności zwalczać bezrobocie, w tym niedostateczne zatrudnienie strukturalne oraz promować zatrudnienie wśród grup najbardziej dotkniętych bezrobociem;
w związku z tym i bez uszczerbku dla pomocy, którą muszą otrzymywać kategorie osób wrażliwych na rynku pracy (przede wszystkim kobiety, niepełnosprawni i migranci) znacząca część zasobów Funduszu musi być przekazana na środki na rzecz zatrudnienia młodzieży, głównie tej, która ma niewielkie możliwości zatrudnienia lub długotrwale bezrobotnej;
w świetle doświadczeń, pożądanym jest, aby procedury przyznawania pomocy z Funduszu były prostsze i bardziej elastyczne zwłaszcza przy ustalaniu kwot zryczałtowanych;
Komisja jest odpowiedzialna za sporządzenie wytycznych do zarządzania Funduszem w celu zapewnienia skuteczniejszego skoncentrowania się na działaniach zgodnych z priorytetami Wspólnoty i w powiązaniu z programami działania w obszarach zatrudnienia i kształcenia zawodowego;
niniejsza decyzja będzie poddana przeglądowi w ustalonym okresie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 17 października 1983 r.
W imieniu Rady | |
G. VARFIS | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 308 z 25.11.1982, str. 4.
(2) Dz.U. C 161 z 20.6.1983, str. 51.
(3) Dz.U. C 124 z 9.5.1983, str. 4.
(4) Dz.U. L 28 z 4.2.1971, str. 15.
(5) Dz.U. L 337 z 27.12.1977, str. 8.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1983.289.38 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 83/516/EWG w sprawie zadań Europejskiego Funduszu Społecznego |
Data aktu: | 17/10/1983 |
Data ogłoszenia: | 22/10/1983 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 23/10/1983 |