Dyrektywa 81/575/EWG zmieniająca dyrektywę Rady 76/115/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 20 lipca 1981 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 76/115/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych

(81/575/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 1981 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 76/115/EWG z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych(4) ustanawia, między innymi, w załączniku I wymagania dotyczące minimalnej liczby punktów mocowania pasów bezpieczeństwa, które należy umieścić w pojazdach kategorii M1, określonych w załączniku I do dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5), ostatnio zmienionej dyrektywą 80/1267/EWG(6);

w interesie bezpieczeństwa drogowego instalacja pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących, zgodnych z dyrektywą Rady 77/541/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych(7), od chwili obecnej powinna być wymagana w pojazdach należących do niektórych kategorii M i N oraz powinno się zezwalać i zachęcać do ich instalacji w pojazdach należących do pozostałych kategorii M i N; konieczne jest, w ramach homologacji typu EWG pojazdów silnikowych, ustanowienie przepisów regulujących instalowanie punktów mocowania dla różnych kategorii pojazdów; w tym celu zakres dyrektywy 76/115/EWG musi zostać rozszerzony tak, aby producenci mogli wyposażać takie pojazdy w punkty mocowania zgodne z wymogami tej dyrektywy; takie rozszerzenie jest możliwe dzięki postępowi technicznemu w dziedzinie budowy pojazdów silnikowych;

w tym celu dyrektywa 76/115/EWG powinna zostać zmieniona;

zmiana tej dyrektywy oznacza, że pewne wymogi zawarte w załączniku I do dyrektywy 76/115/EWG powinny zostać dostosowane do postępu technicznego; wejście w życie przepisów obecnej dyrektywy należy skoordynować w czasie z wejściem w życie przepisów, które, po przyjęciu obecnej dyrektywy, będą następnie przyjęte w celu dostosowania do postępu technicznego wymogów załączników do dyrektywy 76/115/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 76/115/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Artykuł 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza każdy pojazd silnikowy kategorii M lub N określonych w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG, przeznaczony do ruchu drogowego, wyposażony w co najmniej cztery koła, o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 25 km/h."

2. W załączniku I:

a) ppkt 4.3.1 otrzymuje brzmienie:

"4.3.1. Dla przednich siedzeń pojazdów należących do kategorii M1, M2 (z wyjątkiem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3.500 kg oraz pojazdów posiadających specjalnie zaprojektowane miejsca stojące dla pasażerów) oraz kategorii N1, N2 i N3 instaluje się dwa dolne punkty mocowania i jeden górny punkt mocowania pasów bezpieczeństwa. Jednakże dla przednich siedzeń środkowych za wystarczające uważa się dwa dolne punkty mocowania pasów, w przypadku gdy szyba przednia znajduje się poza strefą odniesienia zdefiniowaną w załączniku II do dyrektywy 74/60/EWG. W stosunku do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa szyba przednia jest uważana za część strefy odniesienia, jeżeli może ona wejść w kontakt statyczny z urządzeniem pomiarowym według metody opisanej w załączniku II."

b) skreśla się ppkt 4.3.1.1 i 4.3.1.2,

c) ppkt 4.3.2 otrzymuje brzmienie:

"4.3.2. Dla innych siedzeń zewnętrznych w pojazdach należących do kategorii M1 instaluje się dwa dolne punkty mocowania i jeden górny punkt mocowania pasów bezpieczeństwa."

d) ppkt 4.3.3 otrzymuje brzmienie:

"4.3.3. Dla wszystkich innych siedzeń pojazdów kategorii M1 i dla innych siedzeń niechronionych w pojazdach należących do kategorii innych niż M1, określonych w ppkt 4.3.1, obowiązkowe są co najmniej dwa dolne punkty mocowania pasa bezpieczeństwa.

Do celów definicji »siedzenia chronionego«, określenie »przestrzeń chroniona« oznacza przestrzeń znajdującą się przed siedzeniem i zawartą:

- między dwoma płaszczyznami poziomymi, jedną przechodzącą przez punkt H a drugą znajdującą się 400 mm nad nią;

- między dwoma pionowymi płaszczyznami wzdłużnymi, które są symetryczne względem punktu H i oddalone od siebie o 400 mm;

- za pionową płaszczyzną poprzeczną 1,30 mm od punktu H.

W obrębie każdej pionowej płaszczyzny poprzecznej określenie »strefa ekranowa« oznacza powierzchnię ciągłą, taką że jeżeli dokonuje się rzutu poziomego wzdłużnego kuli o średnicy 165 mm przez jakikolwiek punkt tej strefy oraz przez środek kuli, w żadnym punkcie przestrzeni chronionej nie ma jakiejkolwiek szczeliny, w której zmieściłaby się ta kula.

Siedzenie uważa się za chronione, jeżeli łączna powierzchnia stref ekranowych w obrębie przestrzeni chronionej wynosi przynajmniej 800 cm2."

e) ppkt 4.3.4 otrzymuje brzmienie:

"4.3.4. W przypadku wszystkich siedzeń składanych, a także dla wszystkich siedzeń wszelkich pojazdów nieobjętych ppkt 4.3.1, 4.3.2 lub 4.3.3 nie wymaga się instalacji punktów mocowania pasów bezpieczeństwa. Jednak jeżeli pojazd jest wyposażony w punkty mocowania do takich siedzeń, takie punkty mocowania muszą być zgodne z przepisami niniejszej dyrektywy."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w dniu będącym jednocześnie dniem wejścia w życie przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy, która ma być przyjęta po niniejszej dyrektywie zgodnie z art. 6 dyrektywy 76/115/EWG, tak aby można było dostosować do postępu technicznego wymogi załączników do dyrektywy 76/115/EWG. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 1981 r.

W imieniu Rady
P. WALKER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 87 z 9.4.1980, str. 5.

(2) Dz.U. C 265 z 13.10.1988, str. 77.

(3) Dz.U. C 230 z 8.9.1980, str. 6.

(4) Dz.U. L 24 z 30.1.1976, str. 6.

(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(6) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

(7) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 95.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1981.209.30

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 81/575/EWG zmieniająca dyrektywę Rady 76/115/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych
Data aktu: 20/07/1981
Data ogłoszenia: 29/07/1981
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/07/1981