Decyzja 81/437/EWG ustanawiająca kryteria, według których dostarczane są przez Państwa Członkowskie do Komisji informacje dotyczące spisu substancji chemicznych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 maja 1981 r.
ustanawiająca kryteria, według których dostarczane są przez Państwa Członkowskie do Komisji informacje dotyczące spisu substancji chemicznych

(81/437/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 24 czerwca 1981 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 79/831/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 13 ust. 1 dyrektywy 67/548/EWG przewiduje sporządzenie spisu substancji obecnych na rynku Wspólnoty na dzień 18 września 1981 r.; Komisja, sporządzając wyżej wymieniony spis, musi brać pod uwagę art. 1 ust. 4 i art. 8 tej dyrektywy;

ze względu na niezbędny czas i koszt opracowania tego spisu konieczne jest wykorzystanie techniki mieszanej, opartej na spisie podstawowym, uzupełnionym deklaracjami producentów i importerów, które wykazują istnienie na rynku wspólnotowym substancji nieujętych w spisie podstawowym;

spis podstawowy sporządzony przez Komisję, z uwzględnieniem opinii Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego, musi zostać sporządzany na podstawie dostępnych danych pozwalających w sposób słuszny i obiektywny przypuszczać, że na rynku wspólnotowym są obecne substancje w nim wymienione;

należy ustanowić przepisy umożliwiające wprowadzenie procedur deklarowania substancji przed właściwymi organami Państw Członkowskich w celu ich ujęcia w spisie, przy czym deklaracja jest obowiązująca dla rynku wspólnotowego;

pożądane jest także ustalenie, że przepisy odnoszące się do procedury deklarowania, jak też terminów, których należy dotrzymywać, powinny zostać przyjęte na poziomie wspólnotowym;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw w sprawie Usunięcia Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Substancji i Preparatów Niebezpiecznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W celu umożliwienia Komisji sporządzenia spisu przewidzianego w art. 13 dyrektywy 67/548/EWG Państwa Członkowskie podejmą wszelkie niezbędne środki, aby były przestrzegane poszczególne etapy i procedury określone w art. 2 i 3 oraz w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2
1.
Spis substancji chemicznych obecnych na rynku wspólnotowym na dzień 18 września 1981 r., zwany dalej "EINECS" (Europejski spis istniejących substancji chemicznych o znaczeniu handlowym), sporządza się zgodnie z przepisami określonymi w sekcji I Załącznika.
2.
Spis EINECS składa się ze spisu podstawowego, zwanego dalej "ECOIN" (Europejski spis podstawowy), który sporządza Komisja według danych posiadanych przez nią, a także z substancji będących przedmiotem późniejszych deklaracji zgłaszanych Komisji przez Państwa Członkowskie, zgodnie z przepisami określonymi w sekcji II Załącznika.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu wykonania i koordynacji prac związanych ze sporządzeniem spisu EINECS. W tym celu Komisja wyznaczy punkt kontaktowy.

W takim samym celu Państwa Członkowskie mogą wyznaczyć punkty kontaktowe. Do dnia 30 czerwca 1981 r. Państwa Członkowskie przekażą Komisji adresy, pod którymi muszą być składane formularze zgłoszenia.

Komisja publikuje wykaz tych adresów w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Do celów niniejszej decyzji definicje pojęć "substancja", "preparat" i "wprowadzenie do obrotu" odpowiadają definicjom tych pojęć określonym w art. 2 dyrektywy 67/548/EWG.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 maja 1981 r.

W imieniu Komisji
Karl-Heinz NARJES
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 196 z 16.8.1967, str. 1.

(2) Dz.U. L 259 z 15.9.1979, str. 10.

ZAŁĄCZNIK

I.

Procedura przygotowania spisu EINECS

Procedura obejmuje następujące etapy:

Pierwszy etap

– Spis podstawowy ECOIN przygotowany jest przez służby Komisji na podstawie istniejących wykazów substancji chemicznych.

– W celu ułatwienia zrozumienia spisu podstawowego ECOIN Komisja sporządzi dokument wyjaśniający, zawierający:

– indeks zawierający nomenklaturę substancji zidentyfikowanych przez numer rejestracyjny CAS,

– indeks alfabetyczny nomenklatury substancji zidentyfikowanych przez numer rejestracyjny CAS,

– indeks formuł molekularnych substancji ujętych w spisie podstawowym ECOIN.

– Do pomocy osobom, które będą składały deklaracje w czasie drugiego etapu, Komisja sporządzi dokument roboczy zatytułowany "Kompendium znanych substancji".

W celu ułatwienia posługiwania się wymienionym dokumentem zawierał on będzie trzy indeksy:

– indeks zawierający nomenklaturę substancji zidentyfikowanych przez numer rejestracyjny CAS - kod EINECS,

– indeks alfabetyczny nomenklatury substancji zidentyfikowanych przez numer rejestracyjny CAS - kod EINECS,

– indeks molekularnych formuł substancji, które są ujęte w wyżej wymienionym dokumencie. Substancje wymienione w dokumencie roboczym, które nie zostały uwzględnione w spisie podstawowym ECOIN, zostaną ujęte w spisie EINECS tylko wówczas, gdy zostaną zgłoszone w ciągu drugiego etapu.

– Komisja przygotuje również, we współpracy z Państwami Członkowskimi, we wszystkich językach urzędowych Wspólnoty, dokument wyjaśniający zatytułowany "Sposób składania deklaracji w odniesieniu do substancji chemicznych na potrzeby spisu EINECS".

– Po przekazaniu Państwom Członkowskim wszystkich dokumentów wymienionych powyżej Komisja ogłosi w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich wykaz podstawowy ECOIN w postaci wykazu numer ECOIN/numer rejestracyjny CAS.

Drugi etap

– W odniesieniu do substancji istniejących jako samodzielne substancje lub jako substancje wchodzące w skład preparatu obecnego na rynku Wspólnoty na dzień 18 września 1981 r., lecz niefigurujących w spisie podstawowym ECOIN, deklaracje mogą być dokonywane przez producenta lub każdą inną osobę zamieszkałą we Wspólnocie, która wprowadziła tę (te) substancję (substancje) do obrotu, zwaną dalej "osobą, która złożyła deklarację".

– Te deklaracje muszą zostać przekazane na odpowiednie adresy krajowe, wymienione w art. 3.

– Deklaracje w odniesieniu do substancji mogą być dokonywane tylko za pomocą właściwych formularzy dostępnych pod wyżej wskazanymi adresami.

Te deklaracje muszą być przekazane przez osoby je składające na wyżej wymienione adresy najpóźniej dziewięć miesięcy po dacie ogłoszenia spisu podstawowego ECOIN w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

– Zasady postępowania przy sporządzaniu deklaracji, a także wzory formularzy są określone w sekcji II niniejszego Załącznika.

– Państwa Członkowskie przekażą do punktu kontaktowego Komisji właściwą część formularzy zgłoszenia wypełnionych przez osoby je składające niezwłocznie i nie później niż 30 dni po ich otrzymaniu.

– Po upływie 12 miesięcy od daty ogłoszenia spisu podstawowego ECOIN w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich punkt kontaktowy Komisji nie przyjmuje formularzy zgłoszenia.

Trzeci etap

– Komisja opracowuje spis EINECS na podstawie spisu podstawowego ECOIN, dołączając do niego substancje zadeklarowane w Państwach Członkowskich, które zapewnią przekazanie właściwej części odpowiednich deklaracji.

– W czasie sprawdzania i przetwarzania przez Komisję różnych formularzy zgłoszenia w odniesieniu do substancji niezbędne może okazać się wyjaśnienie niektórych danych (np. błąd w odniesieniu do numeru rejestracyjnego CAS, błąd w nomenklaturze). W takim przypadku Komisja przekaże pisemny wniosek o udzielenie informacji do punktu kontaktowego Państwa Członkowskiego, który w terminie 15 dni wyśle to zapytanie do osoby, która złożyła deklarację.

– Osoba, która złożyła deklarację, musi udzielić w terminie 45 dni odpowiedzi na piśmie, na wniosek przesłany przez Państwo Członkowskie. Odpowiedź ta zostanie przekazana w ciągu 15 dni do punktu kontaktowego Komisji.

– W przypadku gdy odpowiedź nie zostanie udzielona w terminie 90 dni od daty wniosku o udzielenie informacji, Komisja może, na podstawie posiadanych przez siebie informacji, podjąć decyzję po konsultacji z Państwem Członkowskim. W przypadku wyznaczenia jednego lub kilku punktów kontaktowych wykonują one zadania wymienione powyżej dla Państwa Członkowskiego.

Czwarty etap

Spis EINECS jest opublikowany w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

II.

ZASADY SPORZĄDZANIA DEKLARACJI

1.
W odniesieniu do substancji, w rozumieniu art. 4 niniejszej decyzji, która odpowiada jednemu z kryteriów wymienionych poniżej, może zostać złożona deklaracja:

a) substancja musiała być wprowadzona do obrotu do rzeczywistych celów handlowych między dniem 1 stycznia 1971 r. a dniem 19 września 1981 r. włącznie;

b) substancja jest monomerem, na podstawie którego zostały wytworzone polimeryzaty, polikondensaty i poliaddycje znajdujące się na rynku między dniem 1 stycznia 1971 r. a dniem 19 września 1981 r. włącznie.

2.
W odniesieniu do substancji, które odpowiadają jednemu z kryteriów wymienionych poniżej, nie można składać deklaracji:

a) substancja wprowadzona do obrotu między 1 stycznia 1971 r. a 18 września 1981 r. włącznie, wyłącznie do celów badań, rozwoju lub analizy;

b) każda mieszanka zrobiona celowo;

c) każda nieczystość, która jako taka nie posiada wartości handlowej;

d) każdy polimeryzat, polikondensat, każda poliaddycja.

3.
Wytyczne w odniesieniu do składania deklaracji:

a) W celu złożenia deklaracji w odniesieniu do substancji, która nie znajduje się w spisie podstawowym ECOIN, lecz która jest ujęta w dokumencie roboczym "Kompendium znanych substancji", osoba, która składa deklarację, musi użyć formularza "A" (którego wzór znajduje się poniżej) i po jego należytym wypełnieniu i podpisaniu przesłać ten formularz na adres(-y) krajowy(-e).

b) W celu złożenia deklaracji w odniesieniu do substancji, która nie znajduje się ani w spisie podstawowym ECOIN, ani w dokumencie roboczym "Kompendium znanych substancji", lecz w odniesieniu do której znany jest numer rejestracyjny Chemical Abstracts Service (CAS), osoba która składa deklarację musi użyć formularza "B" (którego wzór znajduje się poniżej) i po należytym wypełnieniu oraz podpisaniu przesłać ten formularz na adres(-y) krajowy(-e).

c) W celu złożenia deklaracji w odniesieniu do substancji, która nie znajduje się ani w spisie podstawowym ECOIN, ani w dokumencie roboczym "Kompendium znanych substancji" i w odniesieniu do której nie jest znany numer rejestracyjny Chemical Abstracts Service (CAS), osoba, która składa deklarację, musi użyć formularza "C" (którego wzór znajduje się poniżej) i po należytym wypełnieniu oraz podpisaniu przesłać ten formularz na adres(-y) krajowy(-e). Osoba, która składa deklarację, wypełniając formularz "C", musi opisać substancję chemiczną w sposób możliwie najbardziej dokładny, przestrzegając instrukcji zawartych w dokumencie "Sposób składania deklaracji w odniesieniu do substancji chemicznych na potrzeby spisu EINECS". Dodatkowe instrukcje dotyczące składania deklaracji w odniesieniu do substancji chemicznych są zawarte w dokumencie zatytułowanym"Sposób składania deklaracji w odniesieniu do substancji chemicznych na potrzeby spisu EINECS".

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1981.167.31

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 81/437/EWG ustanawiająca kryteria, według których dostarczane są przez Państwa Członkowskie do Komisji informacje dotyczące spisu substancji chemicznych
Data aktu: 11/05/1981
Data ogłoszenia: 24/06/1981
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/06/1981