Dyrektywa 79/694/EWG zmieniająca dyrektywę 74/150/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych

DYREKTYWA RADY
z dnia 24 lipca 1979 r.
zmieniająca dyrektywę 74/150/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych

(79/694/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 13 sierpnia 1979 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Zgromadzenia(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

niektóre systemy lub części ciągników, które stanowią oddzielny podzespół techniczny, są wprowadzane do obrotu zarówno oddzielnie, jak i po zamontowaniu w ciągniku; na ile jest możliwe sprawdzenie takich systemów lub części przed zamontowaniem w ciągniku, ich swobodny przepływ może być ułatwiony przez wprowadzenie homologacji typu EWG także dla tych oddzielnych podzespołów technicznych;

z tego względu pożądane jest, aby dyrektywa Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(3) została niezwłocznie uzupełniona przepisami wprowadzającymi taką homologację typu;

homologacja typu EWG dla oddzielnych podzespołów technicznych, które zostają zamontowane w ciągnikach upraszcza procedurę homologacji typu ciągnika przez uniknięcie powtórnych kontroli podczas homologacji typu; podczas udzielania homologacji typu oddzielnych podzespołów technicznych musi być możliwe ustanowienie ograniczenia odnośnie do ich stosowania i/lub warunków ich montowania;

zawsze musi istnieć możliwość dostosowania odrębnych dyrektyw do postępu technicznego w zakresie produkcji oddzielnych podzespołów technicznych; procedura przewidziana w art. 13 dyrektywy Rady 74/150/EWG jest właściwa do tego celu;

wymogi techniczne dotyczące przestrzeni roboczej kierowcy oraz okien ciągnika różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich; dlatego też konieczne jest, aby wszystkie Państwa Członkowskie niezwłocznie przyjęły takie same wymagania bądź w uzupełnieniu do, bądź zamiast obowiązujących przepisów krajowych;

kontrole sprawdzające zgodność z tymi wymogami powinny być przeprowadzane w ramach procedury homologacji typu EWG dla każdego typu ciągnika określonego w dyrektywie 74/150/EWG; dlatego konieczne jest uzupełnienie niniejszej dyrektywy przez włączenie niezbędnych odnośników w załączniku I (wzór dokumentu informacyjnego) oraz w załączniku II (wzór świadectwa homologacji typu),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie Rady 74/150/EWG wprowadza się następujące zmiany:

a) Po art. 9 dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 9a

1. W przypadku gdy odrębne dyrektywy zawierają jasne wskazania do takiego postępowania, homologacja typu EWG może być także udzielona dla typów systemów lub części ciągników, które stanowią oddzielny podzespół techniczny.

2. W przypadku gdy oddzielny podzespół techniczny, który ma zostać zatwierdzony, spełnia swoje funkcje lub stanowi szczególną cechę w połączeniu z innymi częściami ciągnika i z tego powodu zgodność z jednym lub więcej wymaganiami może być sprawdzona, jedynie gdy oddzielny podzespół techniczny podlegający zatwierdzeniu działa w połączeniu z innymi częściami ciągnika, czy to prawdziwymi, czy symulowanymi, zakres homologacji typu EWG dla oddzielnego podzespołu technicznego musi być odpowiednio ograniczony. Świadectwo homologacji typu EWG dla oddzielnego podzespołu technicznego zawiera wtedy wszelkie ograniczenia dotyczące jego zastosowania oraz wskazanie dotyczące wszelkich warunków jego montowania. Przestrzeganie tych ograniczeń i warunków sprawdzane jest w trakcie przeprowadzania homologacji typu EWG ciągnika.

3. Artykuły 3-9 oraz 14 stosuje się w sposób analogiczny.

Jednakże posiadacz homologacji typu EWG dla oddzielnego podzespołu technicznego przyznanej zgodnie z niniejszym artykułem jest zobowiązany nie tylko do wypełnienia świadectwa przewidzianego w art. 5 ust. 2, ale także do dołączenia do każdego wyprodukowanego podzespołu zgodnie z zatwierdzonym typem nazwy handlowej lub znaku, typu oraz, jeżeli tak stanowi odrębna dyrektywa, numeru homologacji typu.".

b) W art. 11 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Procedurę tę stosuje się także do celów wprowadzenia przepisów dotyczących homologacji typu EWG dla oddzielnych podzespołów technicznych w odrębnych dyrektywach."

c) W załączniku I (wzór dokumentu informacyjnego) dodaje się sekcje w brzmieniu:

- "8.4.4. Przestrzeń robocza kierowcy,"

- "8.4.5. Okna".

d) W załączniku II (wzór zatwierdzenia typu EWG) dodaje się sekcje w brzmieniu:

- "7.4.4. Przestrzeń robocza kierowcy SD",

- "7.4.5. Okna SD".

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie 18 miesięcy od jej ogłoszenia i niezwłocznie informują o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych na podstawie niniejszej dyrektywy.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1979 r.

W imieniu Rady
M. O'KENNEDY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 127 z 21.5.1979, str. 80.

(2) Opinia wydana 22 i 23 maja 1979 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1979.205.17

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 79/694/EWG zmieniająca dyrektywę 74/150/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych
Data aktu: 24/07/1979
Data ogłoszenia: 13/08/1979
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 26/07/1979