(79/694/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 13 sierpnia 1979 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Zgromadzenia(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
niektóre systemy lub części ciągników, które stanowią oddzielny podzespół techniczny, są wprowadzane do obrotu zarówno oddzielnie, jak i po zamontowaniu w ciągniku; na ile jest możliwe sprawdzenie takich systemów lub części przed zamontowaniem w ciągniku, ich swobodny przepływ może być ułatwiony przez wprowadzenie homologacji typu EWG także dla tych oddzielnych podzespołów technicznych;
z tego względu pożądane jest, aby dyrektywa Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(3) została niezwłocznie uzupełniona przepisami wprowadzającymi taką homologację typu;
homologacja typu EWG dla oddzielnych podzespołów technicznych, które zostają zamontowane w ciągnikach upraszcza procedurę homologacji typu ciągnika przez uniknięcie powtórnych kontroli podczas homologacji typu; podczas udzielania homologacji typu oddzielnych podzespołów technicznych musi być możliwe ustanowienie ograniczenia odnośnie do ich stosowania i/lub warunków ich montowania;
zawsze musi istnieć możliwość dostosowania odrębnych dyrektyw do postępu technicznego w zakresie produkcji oddzielnych podzespołów technicznych; procedura przewidziana w art. 13 dyrektywy Rady 74/150/EWG jest właściwa do tego celu;
wymogi techniczne dotyczące przestrzeni roboczej kierowcy oraz okien ciągnika różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich; dlatego też konieczne jest, aby wszystkie Państwa Członkowskie niezwłocznie przyjęły takie same wymagania bądź w uzupełnieniu do, bądź zamiast obowiązujących przepisów krajowych;
kontrole sprawdzające zgodność z tymi wymogami powinny być przeprowadzane w ramach procedury homologacji typu EWG dla każdego typu ciągnika określonego w dyrektywie 74/150/EWG; dlatego konieczne jest uzupełnienie niniejszej dyrektywy przez włączenie niezbędnych odnośników w załączniku I (wzór dokumentu informacyjnego) oraz w załączniku II (wzór świadectwa homologacji typu),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1979 r.
|
W imieniu Rady |
|
M. O'KENNEDY |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 127 z 21.5.1979, str. 80.
(2) Opinia wydana 22 i 23 maja 1979 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.