Dyrektywa 77/212/EWG zmieniająca dyrektywę 70/157/EWG odnoszącą się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 8 marca 1977 r.
zmieniająca dyrektywę 70/157/EWG odnoszącą się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

(77/212/EWG)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając projekt Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje: dyrektywa Rady 70/157/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 73/350/EWG(4), ustanawia w swoim Załączniku dopuszczalne poziomy hałasu pojazdów silnikowych przeznaczonych do użytku na drogach, z nadwoziem lub bez, posiadających przynajmniej cztery koła, o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 25 km/h, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach, ciągników rolniczych lub leśnych oraz pojazdów przeznaczonych do robót publicznych;

dla ochrony ogółu społeczeństwa przed dokuczliwością hałasu wymagane są stosowne działania mające na celu zmniejszenie poziomu hałasu pojazdów silnikowych; takie zmniejszenie stało się możliwe wskutek postępu technicznego w budowie pojazdów silnikowych;

Załącznik do dyrektywy 70/157/EWG należy stosownie zmienić przez obniżenie wartości dopuszczalnego poziomu hałasu, wyrażonego w dB (A) dla każdej kategorii pojazdów, tam określonych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W Załączniku do dyrektywy 70/157/EWG, tabelę w ppkt I.1 zastępuje się następująca tabelą:

Kategoria pojazdu

Wartość wyrażona w dB

(A) decybele

(A)

I.1.1 Pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów

i posiadające nie więcej niż dziewięć miejsc

siedzących, włącznie z miejscem kierowcy

80

I.1.2. Pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów

i posiadające więcej niż dziewięć miejsc siedzących,

włącznie z miejscem kierowcy oraz o maksymalnej

dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3,5 tony

81

I.1.3. Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów,

o maksymalnej dopuszczalnej masie nieprzekraczającej

3,5 tony

81

I.1.4. Pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów,

posiadające więcej niż dziewięć miejsc siedzących,

włącznie z miejscem kierowcy, o maksymalnej

dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 tony

82

I.1.5. Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów

o maksymalnej dopuszczalnej masie przekraczającej

3,5 tony

86

I.1.6. Pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów,

posiadające więcej, niż dziewięć miejsc siedzących,

włącznie z miejscem kierowcy, o mocy silnika równej

lub większej niż 200 hp DIN

85

I.1.7. Pojazdy i pojazdy przeznaczone do przewozu towarów

lub materiałów, o mocy silnika różnej lub większej

niż 200 hp DIN i maksymalnej dopuszczalnej masie

przekraczającej 12 ton

88

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 kwietnia 1977 r., z przyczyn odnoszących się do poziomu hałasu i układu wydechowego, żadne Państwo Członkowskie nie może:

– odmówić homologacji typu EWG lub wydania dokumentu, określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep(5), zmienionej Aktem Przystąpienia, lub krajowego homologacji typu dla jakiegokolwiek typu pojazdu silnikowego,

– zakazać pierwotnego dopuszczenia do ruchu pojazdów,

jeśli poziom hałasu i układ wydechowy tego typu pojazdu lub tych pojazdów spełnia przepisy dyrektywy Rady 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywę.

2.
Z mocą od dnia 1 kwietnia 1980 r., Państwa Członkowskie:

– nie wydają dłużej dokumentu przewidzianego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie, dyrektywy 70/156/EWG dla typu pojazdu, którego poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają wymagań dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić krajowej homologacji typu dla pojazdu, którego poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają przepisów dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

Jednakże dla pojazdów kategorii I.1.6 według tabeli w art. 1, datę "1 kwietnia 1980 r." zastępuje się datą "1 kwietnia 1982 r.".

3.
Z mocą od dnia 1 października 1982 r., Państwa Członkowskie mogą zakazać pierwotnego dopuszczenia do ruchu pojazdów, których poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają wymagań dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywę.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przed dniem 1 kwietnia 1977 r. przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 marca 1977 r.
W imieniu Rady
D. OWEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 5 z 18.1.1975, str. 54.

(2) Dz.U. L 62 z 15.3.1975, str. 33.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 16.

(4) Dz.U. L 321 z 22.11.1973, str. 33.

(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1977.66.33

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 77/212/EWG zmieniająca dyrektywę 70/157/EWG odnoszącą się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych
Data aktu: 08/03/1977
Data ogłoszenia: 12/03/1977
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/03/1977