Dyrektywa 77/389/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń holowniczych pojazdów silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 17 maja 1977 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń holowniczych pojazdów silnikowych

(77/389/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 13 lipca 1977 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymogi techniczne, które pojazdy silnikowe muszą spełniać na mocy obowiązujących przepisów krajowych dotyczą, między innymi, urządzeń holowniczych;

wymogi te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia w odniesieniu do każdego typu pojazdu procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3);

zbliżenie krajowych przepisów odnoszących się do pojazdów silnikowych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie kontroli przeprowadzanych przez każde z nich na podstawie wspólnych wymagań,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1
1.
Do celów niniejszej dyrektywy, "pojazd" oznacza pojazd silnikowy przeznaczony do użytkowania na drogach, z lub bez nadwozia, posiadający przynajmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/godz., z wyjątkiem pojazdów szynowych, maszyn i ciągników rolniczych lub leśnych oraz pojazdów i maszyn używanych do robót publicznych z wyjątkiem pojazdów szynowych i ciągników rolniczych i leśnych oraz wszystkich maszyn samobieżnych..
Artykuł  2 2

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić przyznania homologacji typu EWG lub homologacji krajowej pojazdu z przyczyn odnoszących się do urządzeń holowniczych, jeżeli spełniają one wymogi określone w załączniku 2.

Artykuł  3 3

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić rejestracji pojazdu, ani zakazać jego sprzedaży, dopuszczenia do ruchu lub użytkowania z przyczyn odnoszących się do jego urządzeń holowniczych, jeżeli spełniają one wymogi określone w załączniku 2 do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4 4

Zmiany niezbędne do dostosowania wymogów zawartych w załącznikach do niniejszej dyrektywy w celu uwzględnienia postępu technicznego przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy Rady 70/156/EWG.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie 18 miesięcy od dnia jej notyfikacji i niezwłocznie informują o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty przepisów, które przyjmują w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 1977 r.

W imieniu Rady
J. SILKIN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 76 z 7.4.1975, str. 37.

(2) Dz.U. C 248 z 29.10.1975, str. 24.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 5

PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI

1. WNIOSEK O HOMOLOGACJĘ TYPU POJAZDU WE

1.1. Wniosek o homologację typu pojazdu WE, w związku z jego urządzeniami holowniczymi, zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG składa producent.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Następujące elementy muszą być przedstawione placówkom technicznym odpowiedzialnym za przeprowadzanie badań homologacyjnych:

1.3.1. przedstawiciel typu pojazdu, który ma być homologowany

2. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA TYPU POJAZDU

2.1. Jeżeli odpowiednie wymagania zostaną spełnione typ pojazdu jest homologowany na podstawie art. 4 ust. 3 oraz art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

2.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE został podany w dodatku 2.

2.3. Każdemu homologowanemu typowi pojazdu przyznaje się numer identyfikacyjny zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela tego samego numeru innemu typowi pojazdu.

3. ZMIANY TYPU ORAZ ZMIANY HOMOLOGACJI

3.1. W przypadku zmian typu homologowanego zgodnie z niniejszą dyrektywą stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

4. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

4.1. Środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji przyjmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

ZAŁĄCZNIK  II 6

URZĄDZENIA HOLOWNICZE

1. Liczba

1.1. Wszystkie pojazdy silnikowe muszą być wyposażone w specjalne urządzenie holownicze, umieszczone z przodu pojazdu i umożliwiające umocowanie holu sztywnego lub linki holowniczej.

1.2. Pojazdy należące do kategorii M1 - zgodnie z definicją zawartą w załączniku II A do dyrektywy 70/156/EWG - z wyjątkiem pojazdów nieprzystosowanych do holowania ładunków, muszą być także wyposażone w urządzenie do holowania, umieszczone z tyłu pojazdu.

2. Trwałość

2.1. Każde specjalne urządzenie holownicze w pojeździe musi mieć wytrzymałość pozwalającą na przeniesienie statycznej siły rozciągającej lub ściskającej, o wartości równej przynajmniej połowie całkowitej wagi pojazdu, nie wliczając holowanego ładunku.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 ust. 1 tiret pierwsze dyrektywy Komisji nr 96/64/WE z dnia 2 października 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.258.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 października 1996 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 ust. 1 tiret drugie dyrektywy Komisji nr 96/64/WE z dnia 2 października 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.258.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 października 1996 r.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 1 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy Komisji nr 96/64/WE z dnia 2 października 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.258.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 października 1996 r.
4 Art. 4 zmieniony przez art. 1 ust. 1 tiret czwarte dyrektywy Komisji nr 96/64/WE z dnia 2 października 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.258.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 października 1996 r.
5 Załącznik I dodany przez art. 1 ust. 2 dyrektywy Komisji nr 96/64/WE z dnia 2 października 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.258.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 października 1996 r.
6 Załącznik II zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 1 ust. 2 dyrektywy Komisji nr 96/64/WE z dnia 2 października 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.258.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 31 października 1996 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1977.145.41

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 77/389/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń holowniczych pojazdów silnikowych
Data aktu: 17/05/1977
Data ogłoszenia: 13/07/1977
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/05/1977