(76/759/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 27 września 1976 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego artykuł 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
wymagania techniczne, jakim muszą odpowiadać pojazdy mechaniczne na mocy ustawodawstw krajowych dotyczą między innymi kierunkowskazów;
w związku z różnicami, jakie istnieją między przepisami krajowymi poszczególnych Państw Członkowskich, zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie te Państwa w uzupełnieniu do ich obowiązujących obecnie przepisów krajowych lub w miejsce tych przepisów jednolitych regulacji, które pozwolą na objęcie wszystkich typów pojazdów homologacją EWG, będącą przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji pojazdów mechanicznych i ich przyczep(3), która ma być wprowadzona w przypadku każdego typu pojazdu;
dyrektywą 76/756/EWG(4) Rada ustanowiła wspólne wymagania dotyczące instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach mechanicznych i ich przyczepach;
ujednolicone procedury homologacji typu kierunkowskazów umożliwiają każdemu Państwu Członkowskiemu kontrolę zgodności z wymaganiami dotyczącymi jednolitej konstrukcji oraz z wymaganiami zawartymi w testach oraz informowanie innych Państw Członkowskich o swoich wynikach poprzez wysyłanie kopii sporządzonego świadectwa homologacji typu elementu dla każdego typu kierunkowskazów; umiejscowienie znaku homologacji typu EWG elementu na wszystkich kierunkowskazach wyprodukowanych zgodnie z typem posiadającym homologację zapobiega potrzebie kontroli technicznych tych kierunkowskazów w innych Państwach Członkowskich;
należy wziąć pod uwagę wymagania techniczne przyjęte przez Europejską Komisję Gospodarczą NZ w jej regulacji nr 6 ("Jednolite przepisy dotyczące homologacji kierunkowskazów pojazdów mechanicznych (z wyjątkiem motocykli) i ich przyczep"(5)), które są załączone do Układu z dnia 20 marca 1958 r. dotyczącego stosowania jednolitych warunków homologacji i wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów mechanicznych;
zbliżenie ustawodawstw krajowych odnoszących się do pojazdów mechanicznych uprawnia do wzajemnego uznawania przez Państwa Członkowskie przeprowadzonych przez nie testów opartych na wspólnych wymaganiach,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
______(1) Dz.U. 28 z 17.2.1967, str. 458/67.
(2) Dz.U. 224 z 5.12.1966, str. 3802/66.
(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.
(5) Europejska Komisja Gospodarcza, dokument E/ECE/324, uzupełnienie 5 z dnia 22 maja 1967 r.
1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
4 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
5 Załącznik I:-zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.
6 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
7 Załącznik III pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
8 Załącznik IV pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
9 Załącznik V pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.