Dyrektywa 76/759/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów w pojazdach mechanicznych i ich przyczepach

DYREKTYWA RADY
z dnia 27 lipca 1976 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów w pojazdach mechanicznych i ich przyczepach

(76/759/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 1976 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego artykuł 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymagania techniczne, jakim muszą odpowiadać pojazdy mechaniczne na mocy ustawodawstw krajowych dotyczą między innymi kierunkowskazów;

w związku z różnicami, jakie istnieją między przepisami krajowymi poszczególnych Państw Członkowskich, zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie te Państwa w uzupełnieniu do ich obowiązujących obecnie przepisów krajowych lub w miejsce tych przepisów jednolitych regulacji, które pozwolą na objęcie wszystkich typów pojazdów homologacją EWG, będącą przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji pojazdów mechanicznych i ich przyczep(3), która ma być wprowadzona w przypadku każdego typu pojazdu;

dyrektywą 76/756/EWG(4) Rada ustanowiła wspólne wymagania dotyczące instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach mechanicznych i ich przyczepach;

ujednolicone procedury homologacji typu kierunkowskazów umożliwiają każdemu Państwu Członkowskiemu kontrolę zgodności z wymaganiami dotyczącymi jednolitej konstrukcji oraz z wymaganiami zawartymi w testach oraz informowanie innych Państw Członkowskich o swoich wynikach poprzez wysyłanie kopii sporządzonego świadectwa homologacji typu elementu dla każdego typu kierunkowskazów; umiejscowienie znaku homologacji typu EWG elementu na wszystkich kierunkowskazach wyprodukowanych zgodnie z typem posiadającym homologację zapobiega potrzebie kontroli technicznych tych kierunkowskazów w innych Państwach Członkowskich;

należy wziąć pod uwagę wymagania techniczne przyjęte przez Europejską Komisję Gospodarczą NZ w jej regulacji nr 6 ("Jednolite przepisy dotyczące homologacji kierunkowskazów pojazdów mechanicznych (z wyjątkiem motocykli) i ich przyczep"(5)), które są załączone do Układu z dnia 20 marca 1958 r. dotyczącego stosowania jednolitych warunków homologacji i wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów mechanicznych;

zbliżenie ustawodawstw krajowych odnoszących się do pojazdów mechanicznych uprawnia do wzajemnego uznawania przez Państwa Członkowskie przeprowadzonych przez nie testów opartych na wspólnych wymaganiach,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1. 1
Każde Państwo Członkowskie udziela homologacji WE części dla każdego typu kierunkowskazów, które spełniają wymogi w zakresie konstrukcji i badań, ustanowione we właściwych załącznikach.
2.
Państwo Członkowskie, które przyznało homologację typu EWG elementu, podejmuje środki wymagane w celu sprawdzenia, czy modele produkcyjne są zgodne z typem posiadającym homologację, tak dalece jak jest to konieczne i w przypadku zaistnienia potrzeby wypływającej ze współpracy z innymi Państwami Członkowskimi. Taka kontrola jest ograniczona do kontroli na miejscu.
Artykuł  2 2

Państwa Członkowskie, dla każdego typu kierunkowskazów, którym udzielają homologacji na mocy art. 1, wydają producentowi znak homologacji WE części, zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku I dodatek 3.

Państwa Członkowskie podejmują odpowiednie środki zapobiegające użyciu znaków mogących spowodować pomylenie kierunkowskazów z innymi przyrządami, które uzyskały homologację zgodnie z art. 1.

Artykuł  3
1.
Żadne Państwo Członkowskie nie może zabronić wprowadzenia na rynek kierunkowskazów na podstawie ich konstrukcji lub metod działania, w przypadku kiedy posiadają one znak homologacji typu.
2.
Jednakże Państwo Członkowskie może zabronić wprowadzenia na rynek kierunkowskazów posiadających znak homologacji typu elementu, które w sposób ciągły nie odpowiadają zatwierdzonemu typowi.

Państwo to powiadamia pozostałe Państwa Członkowskie oraz Komisję o podjętych środkach, przedstawiając powody swojej decyzji.

Artykuł  4 3

Właściwe władze Państw Członkowskich powiadamiają się wzajemnie, z wykorzystaniem procedury określonej w art. 4 ust. 6 dyrektywy 70/156/EWG, o każdym udzieleniu, odmowie lub cofnięciu homologacji na mocy niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5
1.
W przypadku gdy Państwo Członkowskie, które przyznało homologację typu EWG elementu stwierdzi, że pewna liczba kierunkowskazów posiadających ten sam znak homologacji typu nie jest zgodna z typem, który uzyskał homologację, podejmuje konieczne środki mające na celu zagwarantowanie, że modele produkcyjne odpowiadają typowi, który uzyskał homologację. Właściwe władze tego państwa służą radą innym Państwom Członkowskim co do przyjętych środków, które w przypadku stałego braku zgodności z typem mogą powodować cofnięcie homologacji. Wspomniane władze podejmują takie same środki, jeśli zostały poinformowane przez właściwe władze innego Państwa Członkowskiego o takim braku zgodności.
2.
Właściwe władze Państw Członkowskich w ciągu miesiąca powiadamiają się wzajemnie o cofnięciu homologacji typu EWG elementu oraz o powodach podjęcia takich środków.
Artykuł  6

Każda decyzja podjęta zgodnie z przepisami przyjętymi przy wprowadzaniu w życie niniejszej dyrektywy, dotycząca odmowy lub cofnięcia homologacji typu EWG kierunkowskazów lub zabraniająca wprowadzania ich na rynek lub ich użycia, powinna szczegółowo określać powody, na których została oparta. O tej decyzji jest informowana zainteresowana strona, która jednocześnie jest powiadamiana o odszkodowaniach przysługujących jej zgodnie z obowiązującym w Państwach Członkowskich prawem, a także o ograniczonym czasie na uzyskanie takich odszkodowań.

Artykuł  7

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić przyznania homologacji EWG lub homologacji krajowej pojazdu mechanicznego, na podstawie ich kierunkowskazów, jeśli posiadają one znak homologacji typu EWG elementu i są zainstalowane zgodnie z wymaganiami ustanowionymi dyrektywą 76/756/EWG.

Artykuł  8

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić lub zabronić sprzedaży, rejestracji lub wprowadzenia do użytku dowolnego pojazdu na podstawie kierunkowskazów, jeśli posiadają one znak homologacji EWG oraz są zainstalowane zgodnie z wymaganiami ustanowionymi dyrektywą 76/756/EWG.

Artykuł  9 4

Do celów niniejszej dyrektywy "pojazd" oznacza każdy pojazd silnikowy, przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, posiadający co najmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, oraz jego przyczepy, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.

Artykuł  10

Wszelkie zmiany konieczne do dostosowania wymagań załączników, celem uwzględnienia postępu technicznego, przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG.

Artykuł  11
1.
Do dnia 1 lipca 1977 r. Państwa Członkowskie przyjmują i publikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy oraz niezwłocznie informują o tym Komisję. Przepisy te stosuje się nie później niż od dnia 1 października 1977 r.
2.
Z chwilą podania niniejszej dyrektywy do wiadomości Państw Członkowskich gwarantują one informowanie Komisji w czasie umożliwiającym jej przedstawienie swoich uwag o wszelkich projektach przepisów ustawowych wykonawczych i administracyjnych, które zamierzają przyjąć w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  12

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lipca 1976 r.

W imieniu Rady

M. Van Der STOEL

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. 28 z 17.2.1967, str. 458/67.

(2) Dz.U. 224 z 5.12.1966, str. 3802/66.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

(5) Europejska Komisja Gospodarcza, dokument E/ECE/324, uzupełnienie 5 z dnia 22 maja 1967 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  5 PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI

1. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

1.1. Wniosek o udzielenie homologacji WE części, zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, dla typu kierunkowskazów wnosi producent.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Placówce technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań dla homologacji typu przedkłada się:

1.3.1. Dwie próbki wyposażone w zalecane światło lub światła; jeżeli urządzenia nie są identyczne ale są symetryczne i odpowiednie do zamocowania jedno po lewej stronie i jedno po prawej stronie pojazdu, przedkładane dwie próbki mogą być identyczne i być przeznaczone do zamontowania wyłącznie po prawej lub wyłącznie po lewej stronie pojazdu; w przypadku kierunkowskazu kategorii 2b, wnioskowi towarzyszą również dwie próbki części wchodzących w skład układu zapewniającego dwa poziomy natężenia światła.

2. OZNAKOWANIE

2.1. Urządzenia zgłoszone do homologacji WE części muszą być posiadać:

2.1.1. znak fabryczny lub towarowy producenta;

2.1.2. w przypadku świateł z wymiennym źródłem światła: typ(y) zalecanej żarówki;

2.1.3. w przypadku świateł z niewymiennym źródłem światła: moc nominalną i napięcie nominalne.

2.2. Oznakowania te są czytelne i nieusuwalne oraz umieszcza się je na powierzchni świetlnej lub jednej z powierzchni świetlnych urządzenia. Są one widoczne od zewnątrz, gdy urządzenie zamontowane jest w pojeździe.

2.3. Każde urządzenie posiada dostateczną ilość miejsca na znak homologacji części. Miejsce to jest wskazane na rysunkach określonych w dodatku 1.

3. UDZIELENIE HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

3.1. Jeśli odpowiednie wymogi są spełnione, udziela się homologacji WE zgodnie z art. 4 ust. 3 oraz, jeśli ma on zastosowanie, art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

3.2. Wzór świadectwa homologacji WE znajduje się w dodatku 2.

3.3. Numer homologacji na podstawie załącznika VII do dyrektywy 70/156/EWG, przyznaje się dla każdego typu kierunkowskazu. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela takiego samego numeru dla innego typu kierunkowskazu.

3.4. W przypadku, gdy składany jest wniosek o udzielenie homologacji WE części dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, zawierającego kierunkowskaz i inne światła, może zostać przyznany jeden numer homologacji WE części pod warunkiem, że kierunkowskazy są zgodne z wymogami niniejszej dyrektywy i że każde z innych świateł wchodzących w skład urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, dla którego został złożony wniosek o udzielenie homologacji WE części, jest zgodne z mającą do niego zastosowanie szczegółową dyrektywą.

4. ZNAK HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

4.1. Oprócz oznakowania określonego w ppkt 2.1, każdy kierunkowskaz zgodny z typem homologowanym na mocy niniejszej dyrektywy opatruje się znakiem homologacji WE części.

4.2. Znak składa się z:

4.2.1. prostokąta otaczającego małą literę "e", po której następuje numer lub litery wyróżniające Państwa Członkowskiego,

które udzieliło homologacji:

1 dla Niemiec

2 dla Francji

3 dla Włoch

4 dla Niderlandów

5 dla Szwecji

6 dla Belgii

7 w odniesieniu do Węgier

8 w odniesieniu do Republiki Czeskiej

9 dla Hiszpanii IRL dla Irlandii;

11 dla Zjednoczonego Królestwa

12 dla Austrii

13 dla Luksemburga

17 dla Finlandii

18 dla Danii

19 dla Rumunii

20 w odniesieniu do Polski

21 dla Portugalii

23 dla Grecji

25 dla Chorwacji

26 w odniesieniu do Słowenii

27 w odniesieniu do Słowacji

29 w odniesieniu do Estonii

32 w odniesieniu do Łotwy

34 dla Bułgarii

36 w odniesieniu do Litwy

CY w odniesieniu do Cypru

IRL dla Irlandii

MT w odniesieniu do Malty;

4.2.2. w pobliżu prostokąta "bazowy numer identyfikacyjny", zawartego w sekcji 4 numeru homologacji typu określonego w załączniku VII do dyrektywy 70/156/EWG, poprzedzony dwiema cyframi wskazującymi kolejny numer przypisany ostatnim znaczącym zmianom technicznym w odpowiednim załączniku do dyrektywy 76/759/EWG w dniu udzielenia homologacji WE. W niniejszej dyrektywie kolejnym numerem jest 01;

4.2.3. dodatkowe symbole są następujące:

4.2.3.1. jeden lub więcej z następujących numerów: 1, 1a, 1b, 2a, 2b, 3, 4, 5 lub 6 w zależności od tego, do której z następujących kategorii urządzenie należy: 1, 1a, 1b, 2a, 2b, 3, 4, 5 lub 6;

4.2.3.2. na urządzeniach, które nie mogą być montowane na dowolnej stronie pojazdu, strzałkę pokazującą, w jakiej pozycji urządzenie ma być montowane (strzałka wskazuje na zewnątrz pojazdu w przypadku urządzeń kategorii 1, 1a, 1b, 2a i 2b oraz w kierunku do przodu pojazdu w przypadku urządzeń kategorii 3, 4, 5, i 6). Dodatkowo dla urządzeń kategorii 6, oznaczenie "R" lub "L" umieszcza się na urządzeniu wskazując prawą lub lewą stronę pojazdu;

4.2.3.3. na urządzeniach, które mogą być stosowane jako pojedyncze światło oraz jako część zestawu dwóch świateł, dodatkowo literę "D" po prawej stronie symbolu wspomnianego w ppkt 4.2.3.1;

4.3. Oznakowanie homologacji WE części umieszczane jest na soczewce światła lub jednej z soczewek świateł w sposób nieusuwalny i czytelny nawet, gdy światło jest zamontowane w pojeździe.

4.4. Rozmieszczenie znaku homologacji.

4.4.1. Światła niezależne:

Przykłady znaków homologacji WE części znajdują się w dodatku 3 rysunek 1.

4.4.2. Światła zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone.

4.4.2.1 Jeśli przyznaje się jeden numer homologacji WE części, zgodnie z ppkt 3.4 dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, w skład którego wchodzi kierunkowskaz i inne światła, naniesiony może zostać jeden znak homologacji WE części, składający się z:

4.4.2.1.1. prostokąta otaczającego małą literę "e", po której następuje numer lub litery wyróżniające Państwo Członkowskie, które udzieliło homologacji WE części (patrz ppkt 4.2.1.);

4.4.2.1.2. bazowego numeru identyfikacyjnego (patrz ppkt 4.2.2, pierwsza część zdania);

4.4.2.1.3. jeśli to konieczne, wymaganej strzałki, w zakresie, w jakim odnosi się ona do zespołu świateł jako całości.

4.4.2.2. Znak ten może zostać naniesiony w dowolnym miejscu świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych, pod warunkiem że:

4.4.2.2.1. jest on widoczny po instalacji świateł;

4.4.2.2.2. żadna z części przekazujących światło w światłach zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych nie może zostać usunięta bez równoczesnego usunięcia znaku homologacji.

4.4.2.3. Symbol identyfikacyjny każdego światła odpowiadający dyrektywie na podstawie której udzielono homologacji WE części oraz kolejny numer (patrz ppkt 4.2.2, druga część zdania), a także, tam gdzie to konieczne, litera "D" i wymagana strzałka, zostaną zaznaczone:

4.4.2.3.1. albo na właściwej powierzchni wysyłającej światło;

4.4.2.3.2. albo w grupie, w taki sposób, aby każde światła zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone mogły zostać zidentyfikowane.

4.4.2.4. Wymiary części składowych tego znaku nie mogą być mniejsze niż minimalne wymiary wymienione dla pojedynczych znaków w dyrektywach, na podstawie których została przyznana homologacja WE części.

4.4.2.5. Przykłady znaku homologacji WE części dla świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych z innymi światłami znajdują się w dodatku 3 rysunek 2.

4.4.3. Światła wzajemnie sprzężone z innymi światłami, których soczewki mogą być używane w innych typach reflektorów:

4.4.3.1. mają zastosowanie przepisy ustanowione w ppkt 4.4.2;

4.4.3.2. dodatkowo, jeśli została użyta ta sama soczewka, reflektor może nosić inne znaki homologacji dla różnych typów reflektorów lub zespołów świetlnych pod warunkiem, że główny korpus reflektora, nawet jeśli nie może być oddzielony od soczewki, także zawiera powierzchnię opisaną w ppkt 2.3 i posiada znaki homologacji dla rzeczywistej funkcji;

4.4.3.3. jeśli różne typy reflektorów zbudowane są z tego samego korpusu, może on być opatrzony różnymi znakami homologacji.

4.4.3.4. Przykłady znaku homologacji WE części dla świateł wzajemnie sprzężonych z reflektorem znajdują się na rysunku 3 w dodatku 3.

5. ZMIANY TYPU I ZMIANY W HOMOLOGACJACH

5.1. W przypadku zmiany typu homologowanego na mocy niniejszej dyrektywy, stosuje się art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

6. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

6.1. Co do zasady, środki w celu zapewnienia zgodności produkcji podejmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

6.2. Każdy kierunkowskaz spełnia warunki fotometryczne i kolorymetryczne określone w pkt 6 i 8(1). Jednakże, w przypadku urządzenia losowo wybranego z produkcji seryjnej, wymogi dotyczące minimalnego natężenia wysyłanego światła (mierzonego przy użyciu standardowej żarówki określonej w pkt 7(1) ograniczają się w każdym odpowiednim kierunku do 80 procent minimalnych wartości określonych w ppkt 6.1 i 6.2(1).

______

(1) Dokumentów określonych w pkt 1 załącznika II do niniejszej dyrektywy.

DODATEK  1

 Dokument informacyjny nr... odnoszący się do homologacji WE części kierunkowskazów

(Dyrektywa 76/759/EWG ostatnio zmieniona dyrektywą .../.../WE)

Jeśli ma to zastosowanie, należy dostarczyć, w trzech egzemplarzach, wraz ze spisem treści, następujące informacje. Wszelkie rysunki muszą być dostarczone we właściwej skali, dostatecznie szczegółowe, na formacie A4 lub w skoroszycie formatu A4. Fotografie, jeśli zostały załączone, muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, części lub oddzielne zespoły techniczne są sterowanie elektroniczne, należy dostarczyć informacje dotyczące ich działania.

0. PRZEPISY OGÓLNE

0.1. Marka (znak fabryczny producenta):................

0.2. Typ: .............................................

0.5. Nazwa i adres producenta:.........................

0.7. W przypadku części składowych i oddzielnych

zespołów technicznych, umiejscowienie i metoda

umieszczania znaku homologacji WE:................

0.8. Adres(-y) zakładu(-ów) montażu:...................

1. OPIS URZĄDZENIA

1.1. Typ urządzenia:...................................

1.1.1. Funkcja(-e) urządzenia:...........................

1.1.2. Kategoria lub klasa urządzenia:...................

1.1.3. Barwa wysyłanego lub odbijanego

światła:..........................................

1.2. Rysunek(-ki), dostatecznie szczegółowe

umożliwiające identyfikację typu urządzenia i

wskazujące:

1.2.1. w jakiej pozycji geometrycznej urządzenie ma

zostać zamontowane na pojeździe (nie dotyczy

oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej):.......

1.2.2. kąt obserwacyjny brany jako kąt odniesienia w

badaniach (kąt poziomy H = 0°, kąt pionowy V = 0°)

oraz punkt brany jako środek odniesienia w tych

badaniach (nie dotyczy urządzeń odblaskowych i

oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej):.......

1.2.3. miejsce przewidziane na znak homologacji WE

części:...........................................

1.2.4. dla oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej,

pozycja geometryczna w jakiej urządzenie ma zostać

zamontowane w odniesieniu do powierzchni

zajmowanej przez tablicę rejestracyjną oraz obrys

właściwie oświetlonej powierzchni:

..................................................

1.2.5. dla reflektorów oraz przednich świateł

przeciwmgielnych, widok świateł z przodu ze

szczegółami żebrowania soczewki, jeśli występuje,

i przekrój poprzeczny: ...........................

1.3. Krótki opis techniczny stwierdzający, w

szczególności, (za wyjątkiem świateł z

niewymiennym źródłem światła), typ lub typy

zalecanych źródeł światła, którymi są jeden lub

więcej typów określonych w dyrektywie 76/761/EWG

(nie dotyczy urządzeń odblaskowych):..............

1.4. Informacje szczególne

1.4.1. Dla oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej,

stwierdzenie czy urządzenie przeznaczone jest do

oświetlania tablicy szerokiej/wysokiej/zarówno

szerokiej, jak i wysokiej:........................

1.4.2. Dla reflektorów,

1.4.2.1. informacja, czy reflektor przeznaczony jest do

zapewniania świateł mijania i drogowych, czy tylko

jednego z tych świateł:...........................

1.4.2.2. jeśli reflektor przeznaczony jest do zapewniania

świateł mijania, informacja czy zaprojektowany

jest zarówno do ruchu lewostronnego jak i

prawostronnego, czy też tylko do ruchu

lewostronnego bądź prawostronnego:................

1.4.2.3. jeśli reflektor wyposażony jest w regulowany

reflektor, wskazanie pozycji (jednej lub więcej)

montażu światła przedniego w odniesieniu do

powierzchni podłoża oraz wzdłużnej płaszczyzny

symetrii pojazdu, jeśli reflektor ma być używany

tylko w tej (tych) pozycji (pozycjach):...........

1.4.3. Dla świateł pozycyjnych, świateł stopu i

kierunkowskazów,

1.4.3.1. czy urządzenie może być używane także w zestawie

dwóch świateł tej samej kategorii:................

1.4.3.2. w przypadku urządzeń o dwóch poziomach natężenia

światła (światła stopu i kierunkowskazy kategorii

2b, schemat rozmieszczenia i dokumentacja

właściwości układu zapewniającego dwa poziomy

natężenia światła:................................

1.4.4. Dla urządzeń odblaskowych, krótki opis technicznej

dokumentacji materiałów optycznego zestawu

odblaskowego:.....................................

1.4.5. Dla świateł cofania, stwierdzenie czy urządzenie

przeznaczone jest do instalacji na pojeździe

wyłącznie w parze:................................

DODATEK  2

 WZÓR

(Maksymalny format: A4 (210 x 297 mm))

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU WE

Pieczęć organu administracji

Komunikat uwzględniający:

- homologację typu(1),

- rozszerzenie homologacji typu(1),

- odmowę homologacji typu(1),

- wycofanie homologacji typu(1),

typu pojazdu/części/oddzielnego zespołu technicznego(1) z

uwzględnieniem dyrektywy .../.../WE ostatnio zmienionej

dyrektywą .../.../WE.

Numer homologacji typu:....................................

Powód rozszerzenia:........................................

SEKCJA I

0.1. Marka (znak fabryczny producenta):..................

0.2. Typ:................................................

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli zaznaczony na

pojeździe/części/oddzielnym zespole

technicznym(1)(2):..................................

0.3.1. Miejsce tego oznakowania:...........................

0.4. Kategoria pojazdu(1)(3):............................

0.5. Nazwa i adres producenta:...........................

0.7. W odniesieniu do części i oddzielnych zespołów

technicznych, umiejscowienie i metoda umieszczenia

znaku homologacji WE:...............................

0.8. Adres(-y) zakładu(-ów) montażu:.....................

SEKCJA II

1. Dodatkowe informacje (tam, gdzie mają zastosowanie):

patrz uzupełnienie

2. Placówka techniczna odpowiedzialna za

przeprowadzenie badań:..............................

3. Data sprawozdania z badań:..........................

4. Numer sprawozdania z badań:.........................

5. Uwagi (jeśli są): patrz uzupełnienie

6. Miejsce:............................................

7. Data:...............................................

8. Podpis:.............................................

9. Załącza się spis treści do zestawu informacji

przedstawionych urzędowi udzielającemu homologacji,

który można otrzymać na życzenie.

______

(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Jeśli sposób identyfikacji typu zawiera znaki nie

mające znaczenia dla opisu typu pojazdu, części lub

oddzielnego zespołu technicznego, objętych tym

dokumentem informacyjnym dotyczącym homologacji typu,

znaki te przedstawia się w dokumentacji przez symbol

"?" (np. ABC??123??).

(3) Według definicji zawartej w załączniku IIA do dyrektywy

70/156/EWG.

Uzupełnienie do świadectwa homologacji WE nr...

dotyczące homologacji części urządzeń oświetleniowych i/lub sygnalizacji świetlnej w odniesieniu do dyrektywy (dyrektyw) 76/757/EWG; 76/758/EWG; 76/759/EWG; 76/760/EWG; 76/761/EWG; 76/762/EWG; 77/538/EWG; 77/539/EWG i 77/540/EWGp) ostatnio zmienionymi dyrektywą (dyrektywami)...

1. Dodatkowe informacje

1.1. Tam, gdzie ma to zastosowanie, wskazać dla każdego

światła

1.1.1. kategorie(-e) urządzenia(-ń):.......................

1.1.2. liczbę i kategorię źródeł światła (nie dotyczy

świateł odblaskowych)(2):...........................

1.1.3. barwę wysyłanego lub odbijanego światła:............

1.1.4. homologację udzieloną wyłącznie do stosowania jako

części zamiennej do pojazdów będących już w użyciu:

tak/nie(l)

1.2. Szczególne informacje dla niektórych typów urządzeń

oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej

1.2.1. Dla urządzeń odblaskowych: osobno/część zestawu

urządzeń(1)

1.2.2. Dla urządzeń oświetlających tylną tablicę

rejestracyjną: urządzenie do oświetlania

wysokiej/szerokiej tablicy rejestracyjnej(1)

1.2.3. Dla reflektorów: jeśli wyposażone są w regulowany

reflektor, wskazanie pozycji (jednej lub więcej)

montażu reflektora w odniesieniu do powierzchni

podłoża oraz wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu,

jeśli reflektor ma być używany tylko w tej (tych)

pozycji (pozycjach):................................

1.2.4. Dla świateł cofania: urządzenie to przeznaczone jest

do instalacji na pojeździe wyłącznie jako część pary

urządzeń: tak/nie(1)

5. Uwagi

5.1. Rysunki

5.1.1. Dla oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej:

załączony rysunek nr., ukazuje położenie

geometryczne, w jakim urządzenie ma zostać

zamontowane w odniesieniu do powierzchni zajmowanej

przez tablicę rejestracyjną oraz obrys właściwie

oświetlonej powierzchni;

5.1.2. Dla urządzeń odblaskowych: załączony rysunek nr ...

ukazuje położenie geometryczne, w jakim urządzenie

ma zostać zamontowane do pojazdu;

5.1.3. Dla wszystkich innych urządzeń oświetleniowych i

sygnalizacji świetlnej: załączony rysunek nr ...

ukazuje położenie geometryczne, w jakim urządzenie

ma zostać zamontowane do pojazdu oraz oś odniesienia

i środek odniesienia urządzenia.

5.2. Dla reflektorów: sposób działania użyty podczas

badań (ppkt 5.2.3.9 załącznika I do dyrektywy

76/761/EWG):........................................

______

(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Dla świateł z niewymienialnymi źródłami światła wskazać

liczbę i całkowitą moc (w watach) źródeł światła.

DODATEK  3

 PRZYKŁADY ZNAKU HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

Rysunek 1

grafika

Urządzeniem opatrzonym powyższym znakiem homologacji WE części jest kierunkowskaz, któremu udzielono homologacji w Niemczech (e1) na mocy niniejszej dyrektywy (01) pod bazowym numerem identyfikacyjnym 1471, który może również zostać użyty w zestawie dwóch świateł. Strzałka wskazuje przód pojazdu.

Poniżej pokazano kierunki wskazywane przez strzałki stosowane w znakach homologacji, zgodnie z kategorią urządzenia:

grafika

Rysunek 2a

Uproszczone oznakowanie świateł zgrupowanych, kombinowanych i wzajemnie sprzężonych, jeżeli dwa lub więcej świateł stanowi część tego samego zestawu

(linie pionowe i poziome tworzą schematyczny kształt urządzenia sygnalizacji świetlnej. Nie są one częścią znaku homologacji)

WZÓR A

grafika

WZÓR B

grafika

WZÓR C

grafika

Uwaga: Trzy przykłady znaków homologacji: wzory A, B i C stanowią trzy możliwe warianty oznakowania urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, gdy dwa światła lub więcej są częścią tego samego zestawu świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych. Powyższe znaki homologacji wskazują, że urządzeniu udzielono homologacji w Niemczech (e1) pod bazowym numerem identyfikacyjnym 1712 i składa się z:

tylnego i bocznego światła odblaskowego klasy IA homologowanego zgodnie z dyrektywą 76/757/EWG, kolejny numer 02;

tylnego kierunkowskazu kategorii 2a homologowanego zgodnie z dyrektywą 76/759/EWG, kolejny numer 01;

czerwonego światła pozycyjnego tylnego (R) homologowanego zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 76/758/EWG, kolejny numer 02;

tylnego światła przeciwmgielnego (F) homologowanego zgodnie z dyrektywą 77/538/EWG, kolejny numer 00;

światła cofania (AR) homologowanego zgodnie z dyrektywą 77/539/EWG, kolejny numer 00;

światła stopu o dwóch poziomach natężenia światła (S2) homologowanego zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 76/758/EWG, kolejny numer 02;

światła oświetlającego tylna tablicę rejestracyjną (L) homologowanego zgodnie z dyrektywą 76/740/EWG, kolejny numer 00.

Rysunek 2b

Uproszczone oznakowanie świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych, jeżeli dwa lub więcej świateł stanowią część tego samego zestawu

(Linie pionowe i poziome tworzą schematyczny kształt urządzenia sygnalizacji świetlnej. Nie są one częścią znaku homologacji)

WZÓR A

grafika

WZÓR B

grafika

WZÓR C

grafika

WZÓR D

grafika

Uwaga: Cztery przykłady znaków homologacji: wzory A, B, C i D stanowią cztery możliwe warianty oznakowania urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, gdy dwa światła lub więcej są częścią tego samego zestawu świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych. Powyższe znaki homologacji wskazują, że urządzeniu udzielono homologacji w Niemczech (e1) pod bazowym numerem identyfikacyjnym 7120 i składa się z:

przedniego światła pozycyjnego (A) homologowanego zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 76/758/EWG, kolejny numer 02;

reflektora (HCR) ze światłem mijania przeznaczonym dla ruchu prawostronnego i lewostronnego oraz światłami drogowymi o maksymalnym natężeniu między 86.250 i 101.250 kandeli (wskazane liczbą 30) homologowanego zgodnie z załącznikiem V do dyrektywy 76/761/EWG, kolejny numer 02 oraz wyposażonego w soczewkę z tworzywa sztucznego (PL);

przedniego światła przeciwmgielnego (B) homologowanego zgodnie z dyrektywą 76/762/EWG, kolejny numer 02 oraz wyposażonego w soczewkę z tworzywa sztucznego (PL);

przedniego kierunkowskazu kategorii 1a homologowanego zgodnie z dyrektywą 76/759/EWG, kolejny numer 01;

Rysunek 3

Światła wzajemnie sprzężone lub zgrupowane z reflektorem

grafika

Powyższy przykład odnosi się do oznakowania soczewek przeznaczonych do różnych typów reflektorów, to znaczy:

albo

reflektora ze światłem mijania przeznaczonym dla obu rodzajów ruchu i ze światłem drogowym o maksymalnym natężeniu między 86.250 i 101.250 kandeli (wskazane liczbą 30) homologowanego w Niemczech (e1) pod bazowym numerem identyfikacyjnym 7120 zgodnie z wymogami załącznika IV do dyrektywy 76/761/EWG, kolejny numer 04, który jest wzajemnie sprzężony z przednim kierunkowskazem homologowanym zgodnie z dyrektywą 76/759/EWG, kolejny numer 01,

albo

reflektora ze światłem mijania i światłem drogowym, przeznaczonego dla obu rodzajów ruchu i homologowanego w Niemczech (e1) pod bazowym numerem identyfikacyjnym 7122 zgodnie z wymogami załącznika II do dyrektywy 76/761/EWG, kolejny numer 01, który jest wzajemnie sprzężony z przednim kierunkowskazem, określonym powyżej,

albo

któregokolwiek z wyżej wymienionych reflektorów przednich homologowanych jako światła pojedyncze.

Korpus reflektora może być opatrzony wyłącznie ważnym numerem porządkowym homologacji, na przykład:

lub

grafika

lub

grafika

lub

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

  6 WYMOGI TECHNICZNE

1. Wymogi techniczne wymienione są w pkt 1 i od 5 do 8 oraz w załącznikach 1, 4 i 5 do Regulaminu nr 6 EKG ONZ, który składa się z konsolidacji następujących dokumentów:

- serii 01 poprawek włączając suplementy od 1 do 5 do serii 01 poprawek oraz różne sprostowania do nich(1),

- suplementu 6 do serii 01 poprawek(2),

- suplementu 7 do serii 01 poprawek(3),

z wyjątkiem:

1.1. odniesienia do "Regulaminu nr 48" należy rozumieć jako odniesienia do "dyrektywy 76/756/EWG",

1.2. odniesienia do "Regulaminu nr 37" należy rozumieć jako odniesienia do "załącznika VII do dyrektywy 76/761/EWG".

______

(1) EE//EECCE )
E//T32R4ANS/505 } Rev.1/Add.5/Rev.2.
(2) E/ECE/324 )
E/ECE/TRANS/505 } Rev.1/Add.5/Rev.2./Amend. 1
(3) TRANS/WP.29/518"

ZAŁĄCZNIK  III

  7 (pominięty)

ZAŁĄCZNIK  IV

  8 (pominięty)

ZAŁĄCZNIK  V

  9 (pominięty)

1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
4 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
5 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.

- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.

6 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
7 Załącznik III pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
8 Załącznik IV pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.
9 Załącznik V pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 1999/15/WE z dnia 16 marca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.97.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 maja 1999 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1976.262.71

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 76/759/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów w pojazdach mechanicznych i ich przyczepach
Data aktu: 27/07/1976
Data ogłoszenia: 27/09/1976
Data wejścia w życie: 30/07/1976, 01/05/2004