(76/758/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 27 września 1976 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
wymogi techniczne, które pojazdy silnikowe muszą spełniać w myśl obowiązujących przepisów krajowych odnoszą się między innymi do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu;
wymogi te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia w odniesieniu do każdego typu pojazdu procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3);
w dyrektywie 76/756/EWG(4) Rada ustanowiła wspólne wymogi dotyczące instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach;
zharmonizowana procedura homologacji przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu umożliwia każdemu Państwu Członkowskiemu sprawdzenie zgodności ze wspólnymi wymogami konstrukcyjnymi i testowymi oraz informowanie innych Państw Członkowskich o swoich ustaleniach, przez przesłanie kopii świadectwa homologacji danej części, sporządzanego dla każdego typu przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu; umieszczenie znaku homologacji typu EWG danej części na wszystkich światłach wytwarzanych zgodnie z homologacją eliminuje konieczność przeprowadzania kontroli technicznych przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu w pozostałych Państwach Członkowskich;
wskazane jest uwzględnienie wymogów technicznych przyjętych przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ w jej rozporządzeniu nr 7 ("Ujednolicone przepisy dotyczące homologacji świateł pozycyjnych (bocznych), czerwonych tylnych świateł i świateł stopu pojazdów silnikowych (z wyjątkiem motocykli) i ich przyczep")(5), które zostało załączone do Porozumienia z dnia 20 marca 1958 r. dotyczącego przyjęcia jednolitych warunków homologacji i wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia pojazdów silnikowych i ich części;
zbliżenie ustawodawstw krajowych odnoszących się do pojazdów silnikowych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie wyników kontroli, przeprowadzanych przez każde z nich w oparciu o wspólne wymogi,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
______(1) Dz.U. C 76 z 7.4.1975, str. 37.
(2) Dz.U. C 255 z 7.11.1975, str. 3.
(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.
(5) Europejska Komisja Gospodarcza, dokument E/EKG/324, uzupełnienie 6 z dnia 22 maja 1967 r. oraz korekta 1 z dnia 9 lutego 1971 r.
1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
2 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
3 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
4 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
5 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
6 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
7 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
8 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
9 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
10 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
11 Załącznik 1:-zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.
12 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
13 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
14 Załącznik IV zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
15 Załącznik V pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 6 dyrektywy Komisji nr 97/30/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.