Rozporządzenie 2750/75 ustalające kryteria pozyskiwania zbóż przeznaczonych na pomoc żywnościową

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 2750/75
z dnia 29 października 1975 r.
ustalające kryteria pozyskiwania zbóż przeznaczonych na pomoc żywnościową

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niektóre zmiany niniejszego aktu prawnego nie zostały bezpośrednio naniesione na tekst, ponieważ akty wprowadzające zmiany nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. Jednostki redakcyjne tekstu zmienione przez te akty zostały wyróżnione kursywą, natomiast ich aktualna treść została podana w wersji anglojęzycznej w przypisie znajdującym się przy zmienionej jednostce.

.................................................

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2727/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(1), w szczególności jego art. 28,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 359/67 z dnia 25 lipca 1967 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 668/75(3), w szczególności jego art. 23a,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie (EWG) nr 2727/75 i rozporządzenie 359/67/EWG przewidują odpowiednio w swoich art. 28 i 23a, że Rada ustala kryteria, według których produkty przeznaczone na pomoc żywnościową muszą być pozyskiwane na Rynku Wspólnoty;

należy unikać zakłóceń na rynku zbóż spowodowanych wycofywaniem zbóż przeznaczonych na pomoc żywnościową;

w celu odciążenia rynku regionalnego, powinno się przewidzieć możliwość pozyskiwania zbóż w poszczególnych regionach Wspólnoty, gdy jest prawdopodobne, że sytuacja rynkowa w tych regionach skłoni agencje interwencyjne do skupowania zboża w dużych ilościach; gdy pewne agencje interwencyjne są w posiadaniu dużej ilości zbóż, pozyskiwanie całości lub części tych zbóż mogłoby przyczynić się do poprawy ich sytuacji;

poza tymi szczególnymi przypadkami, zboże powinno być pozyskiwane na całym rynku Wspólnoty;

postępowanie przetargowe najlepiej umożliwia skuteczne pozyskiwanie zbóż; jednakże w przypadku działań interwencyjnych można, ze względu na szybkość, zadecydować o zastosowaniu innych procedur,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do celów niniejszego rozporządzenia "zboża" to produkty określone:

a) w art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2727/75;

b) w art. 1 rozporządzenia nr 359/67/EWG.

Artykuł  2

Zboża przeznaczone na pomoc żywnościową pozyskuje się na rynku Wspólnoty zgodnie z następującymi przepisami.

Artykuł  3
1.
Jeśli w danym regionie Wspólnoty ceny rynkowe zbóż odnotowują tendencje zniżkowe lub stagnację, które ze względu na wielkość zbiorów lub regionalnych zapasów i ich położenie geograficzne stwarzają prawdopodobieństwo, iż agencja interwencyjna będzie zmuszona do skupowania zboża w dużych ilościach, zboże może być skupowane na rynku danego regionu.
2.
Jeśli agencja interwencyjna jest w posiadaniu zapasów, mogą one zostać wykorzystane.
3.
Jeśli warunki wymienione w ust. 1 lub ust. 2 nie są spełnione lub możliwości przewidziane w tych ustępach nie zostaną wykorzystane, zboże może być skupowane na całym rynku Wspólnoty.
Artykuł  4 1
1. 2
Czynności skupu określone w art. 3 ust. 1 i 3 zostaną przeprowadzone przez agencje interwencyjne w drodze przetargu na dostawę produktu dostarczanego na warunkach FOB lub na odpowiadającym etapie.
2. 3
W przypadku wykorzystania zbóż będących w posiadaniu agencji interwencyjnych, przeprowadza się przetarg obejmujący załadunek, transport, w razie potrzeby przetworzenie, oraz dostawę na warunkach FOB lub na odpowiadającym etapie.
3. 4
Jeśli podjęto decyzję o dostawie zbóż w ramach działania wspólnotowego na etapie dalszym niż FOB lub etapie odpowiadającym FOB, to przetarg określony w ust. 1 lub ust. 2, obejmuje dostawy do tego dalszego etapu.
4.
Warunki przetargu muszą zapewniać wszystkim zainteresowanym osobom równy dostęp i równe traktowanie niezależnie od miejsca ich siedziby we Wspólnocie.
Artykuł  5
1.
W przypadku działania krajowego, dane Państwo Członkowskie zawiadamia Komisję o terminie, w którym zamierza podjąć swe działanie, roku budżetowym, w którym ma zostać zaksięgowane, proponowanych odstępach czasu między dostawami, kraju przeznaczenia, danej ilości i danym produkcie, porcie załadunku oraz przewidywanym sposobie pozyskiwania.
2.
Po otrzymaniu tego komunikatu Komisja bada, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 26 rozporządzenia (EWG) nr 2727/75 lub, odpowiednio, rozporządzenia nr 359/67/EWG i z uwzględnieniem ogólnej sytuacji na rynku Wspólnoty, czy przewidywany sposób pozyskiwania spełnia warunki określone w art. 3 i w razie potrzeby proponuje danemu Państwu Członkowskiemu zmianę przewidywanego sposobu pozyskiwania.
Artykuł  6

W przypadku działania wspólnotowego, Komisja, po rozważeniu sytuacji rynkowej i zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 26 rozporządzenia (EWG) nr 2727/75 lub, odpowiednio, rozporządzenia nr 359/67/EWG ustala warunki regulujące pozyskiwanie, uwzględniając w szczególności kryteria ustanowione w art. 3.

Artykuł  7
1.
Do celów awaryjnych działań wspólnotowych, dotyczących zbóż w stanie niezmienionym, Państwa Członkowskie utrzymują możliwe do dostarczenia w każdym czasie pewne ilości tych produktów, które zostały przejęte przez agencję interwencyjną, lub udostępniają niezwłocznie niezbędne ilości z zapasów na rynku wewnętrznym, jeśli agencja interwencyjna nie dysponuje niezbędnymi ilościami.
2.
Do celów awaryjnych działań wspólnotowych dotyczących zbóż przetworzonych, określonych w art. 1 i ryżu innego niż ryż niełuskany, każde Państwo Członkowskie, wyznaczone zgodnie z ust. 4, przeprowadza przyspieszoną procedurę przetargową na dostarczenie produktów na warunkach FOB lub na odpowiadającym etapie.
3.
W celu umożliwienia szybkiego transportu produktów z miejsca przechowywania lub udostępnienia, w przypadku produktów określonych w ust. 1, lub z etapu FOB lub odpowiadającego mu etapu, w przypadku produktów określonych w ust. 2, każde Państwo Członkowskie wyznaczone zgodnie z ust. 4, może posłużyć się innym postępowaniem niż przetarg.
4.
Gdy tylko zostanie przyjęta zasada awaryjnego działania wspólnotowego, Komisja decyduje, jakie Państwo Członkowskie lub Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za przeprowadzenie tej akcji, wyznacza jej termin, określa miejsce udostępnienia produktów we Wspólnocie lub państwie przeznaczenia, w zależności od sytuacji, oraz określa wszelkie pozostałe kwestie niezbędne do przeprowadzenia tego działania.
5. 5
Ilość i rodzaj produktów określonych w ust. 1 ustalane są przez Radę, stanowiącą większością kwalifikowaną na wniosek Komisji.
6. 6
Szczegółowe zasady stosowania niniejszego artykułu, w szczególności kryteria, według których Komisja podejmie decyzje określone w ust. 4, są przyjmowane zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 26 rozporządzenia (EWG) nr 2727/75 lub, odpowiednio, rozporządzenia nr 359/67/EWG.
Artykuł  8
1.
Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1693/72 z dnia 3 sierpnia 1972 r. ustalające kryteria pozyskiwania zbóż przeznaczonych na pomoc żywnościową(4) traci moc.
2.
Odniesienia do rozporządzenia uchylonego na mocy ust. 1 interpretuje się jako odniesienia do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 1975 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 października 1975 r.

W imieniu Rady
G. MARCORA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 281 z 1.11.1975, str. 1.

(2) Dz.U. 174 z 31.7.1967, str. 1.

(3) Dz.U. L 72 z 20.3.1975, str. 18.

(4) Dz.U. L 178 z 5.8.1972, str. 3.

1 Z dniem 24 lutego 1976 r. od stosowania art. 4 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 1 rozporządzenia nr 374/76 z dnia 17 lutego 1976 r. (Dz.U.UE.L.76.45.8).
2 Art. 4 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 692/76 z dnia 25 marca 1976 r. (Dz.U.UE.L.76.83.2) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 2 kwietnia 1976 r.

- zmieniony przez rozporządzenia nr 696/76 z dnia 25 marca 1976 r. (Dz.U.UE.L.76.83.8) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 2 kwietnia 1976 r.

3 Z dniem 2 kwietnia 1976 r. od stosowania art. 4 ust. 2 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 1 rozporządzenia nr 692/76 z dnia 25 marca 1976 r. (Dz.U.UE.L.76.83.2).
4 Z dniem 2 kwietnia 1976 r. od stosowania art. 4 ust. 3 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 1 rozporządzenia nr 696/76 z dnia 25 marca 1976 r. (Dz.U.UE.L.76.83.8).
5 Art. 7 ust. 5 uchylony przez art. 12 pkt 1 rozporządzenia nr 3331/82 z dnia 3 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 1982 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst, gdyż przywoływany akt zmieniający nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym.
6 Art. 7 ust. 6 zmieniony przez art. 12 pkt 2 rozporządzenia nr 3331/82 z dnia 3 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.352.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 1982 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst, gdyż przywoływany akt zmieniający nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym. W wersji opublikowanej pierwotnie w wydaniu angielskim Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich (obecnie Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej) zmieniony art.7 ust. 6 brzmi następująco:

"5. Detailed rules for applying this Article, and in particular the criteria according to which the Commission is to make the decisions referred to in paragraph 4, shall be adopted in accordance with the procedure laid down in Article 8 of Council Regulation (EEC) No 3331/82".

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024