(75/524/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 8 września 1975 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając dyrektywę Rady nr 70/156/EWG(1) z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep, zmieniona Aktem(2) załączonym do Traktatu dotyczącym przystąpienia nowych Państw Członkowskich do EWG i Euratom, podpisany w Brukseli dnia 22 stycznia 1972 r., w szczególności jego art. 11, 12 i 13,
uwzględniając dyrektywę Rady nr 71/320/EWG(3) z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep, zmieniona Aktem(4) załączonym do Traktatu dotyczącym przystąpienia nowych Państw Członkowskich do EWG i Euratom, podpisany w Brukseli dnia 22 stycznia 1972 r., w szczególności jego art. 5,
a także mając na uwadze co następuje:
w dyrektywie Rady nr 74/132/EWG(5) z dnia 11 lutego 1974 r. Komisja przyjęła przepisy dostosowujące do postępu technicznego dyrektywę Rady z dnia 26 lipca 1971 r. wspomnianą powyżej; przepisy te odnoszą się wyłącznie do rozdzielaczy ciśnienia hamowania, natomiast nie odnoszą się do warunków zgodności; w celu uniknięcia niektórych połączeń pojazdów (pojazdy ciągnące i ciągnione) nie gwarantujących w pełni bezpieczeństwa z punktu widzenia hamowania, przepisy te powinny podlegać warunkom zgodności między pojazdami ciągnącymi i ciągnionymi; postęp techniczny umożliwia obecnie nie tylko przyjęcie, lecz także właściwe stosowanie przepisów dotyczących zgodności;
ustanowienie przepisów dotyczących warunków zgodności wymaga zmian przepisów dotyczących układu umożliwiającego dopasowanie ciśnienia hamowania do obciążenia, określonych w Załączniku do dyrektywy Rady nr 74/132/EWG;
przepisy dotyczące systemów zapobiegających blokowaniu się kół zostaną przyjęte w terminie późniejszym; do czasu wejścia w życie tych przepisów konieczne jest stosowanie przepisów niniejszej dyrektywy do pojazdów wszystkich kategorii z wyłączeniem kategorii O1 i O2, nawet jeśli są one wyposażone w urządzenia zapobiegające blokowaniu się kół;
niniejsza dyrektywa przewiduje wcześniejsze wejście w życie zmienionych przepisów i w związku z tym nie ma już uzasadnienia dla utrzymania w mocy przepisów art. 2 ust. 2 i 3 dyrektywy Komisji nr 74/132/EWG;
przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego dyrektyw w sprawie usunięcia barier technicznych w handlu w sektorze pojazdów silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 25 lipca 1975 r.
|
W imieniu Komisji |
|
François-Xavier ORTOLI |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(2) Dz.U. L 73 z 27.3.1972, str. 115 i 157.
(3) Dz.U. L 202 z 6.9.1971, str. 37.
(4) Dz.U. L 73 z 27.3.1972, str. 118 z 119 i 158.
(5) Dz.U. L 74 z 19.3.1974, str. 7.