Dyrektywa 75/443/EWG wstecznego i prędkościomierza pojazdów silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 26 czerwca 1975 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do biegu wstecznego i prędkościomierza pojazdów silnikowych

(75/443/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 lipca 1975 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymogi techniczne, które pojazdy silnikowe muszą spełniać w myśl obowiązujących przepisów krajowych, dotyczą między innymi biegu wstecznego i prędkościomierza;

wymogi te, w szczególności te odnoszące się do prędkościomierza, różnią się od siebie w Państwach Członkowskich; dlatego jest niezbędne przyjęcie przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych przepisów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu, by procedura EWG zatwierdzenia typu, określona w dyrektywie Rady 70/156/EWG(3) z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep, mogła być stosowana do wszystkich typów pojazdów;

zbliżenie przepisów odnoszących się do pojazdów silnikowych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie przeglądów kontrolnych wykonywanych w każdym z tych Państw na podstawie wspólnych przepisów; dla zapewnienia skutecznego funkcjonowania takiego systemu przepisy muszą być stosowane przez wszystkie Państwa Członkowskie z mocą od tej samej daty,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1

Do celów niniejszej dyrektywy "pojazd" oznacza każdy pojazd silnikowy przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, mający co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/godz., z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników i maszyn rolniczych oraz urządzeń wykorzystywanych do robót publicznych z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić przyznania homologacji typu EWG lub krajowej homologacji typu pojazdu z powodów dotyczących biegu wstecznego lub prędkościomierza, jeżeli odpowiadają one przepisom załączników I i II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić rejestracji ani zakazać sprzedaży, wprowadzenia do ruchu lub użytkowania pojazdów z powodów dotyczących biegu wstecznego lub prędkościomierza, jeżeli odpowiadają one przepisom załączników I i II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4

Państwo Członkowskie, które przyznało zatwierdzenie typu EWG, podejmuje niezbędne działania, by być informowanym o wszystkich modyfikacjach podzespołów lub właściwości określonych w sekcji 2.1 załącznika II. Właściwe władze tego Państwa Członkowskiego określają, czy jest niezbędne przeprowadzanie dalszych badań na zmodyfikowanym pojeździe i sporządzenie nowego sprawozdania, jeżeli badania wykazują, że wymagania niniejszej dyrektywy nie są przestrzegane, modyfikacja nie jest zatwierdzana.

Artykuł  5

Państwom Członkowskim, w których prędkość mierzona jest w czasie przyjmowania niniejszej dyrektywy w milach na godzinę zezwala się, aby prędkościomierze montowane w pojazdach sprzedawanych na ich terytorium posiadały skale zarówno w kilometrach na godzinę, jak i w milach na godzinę, do czasu zmiany przepisów krajowych i wprowadzenia wyłącznego stosowania metrycznych jednostek miary (SI), zgodnie z dyrektywą Rady nr 71/354/EWG (4) z dnia 18 października 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do jednostek miar, zmienioną przez Traktat o Przystąpieniu (5).

Artykuł  6

Zmiany niezbędne do dostosowania wymogów załączników I i II do postępu technicznego są przyjmowane zgodnie z procedurą określoną w art. 13 dyrektywy nr 70/156/EWG.

Artykuł  7
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują do l kwietnia 1976 r. przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie informują o tym Komisję.

Państwa Członkowskie wdrażają wspomniane przepisy z mocą od l stycznia 1977 r.

2.
Po notyfikacji niniejszej dyrektywy Państwa Członkowskie podejmują kroki w celu poinformowania Komisji, w czasie pozwalającym na przedstawienie swoich uwag, o projektach przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, które zamierzają przyjąć w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 czerwca 1975 r.

W imieniu Rady
P. BARRY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 5 z 8.1.1975, str. 41.

(2) Dz.U. C 47 z 27.2.1975, str. 44.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 243 z 29.10.1971, str. 29.

(5) Dz.U. L 73 z 27.3.1972, str. 14.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

BIEG WSTECZNY

Każdy pojazd musi być wyposażony w urządzenie biegu wstecznego sterowane z miejsca kierowcy.

ZAŁĄCZNIK  II 2

PRĘDKOŚCIOMIERZ

1. WYPOSAŻENIE W PRĘDKOŚCIOMIERZ

Każdy pojazd musi być wyposażony w prędkościomierz. Nie jest to wymagane w pojazdach, które są produkowane z urządzeniem rejestrującym, którego budowa i instalacja są zgodne z przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr 1463/70(1) z dnia 20 lipca 1970 r. w sprawie wprowadzenia urządzeń rejestrujących w transporcie drogowym.

2. DEFINICJE

Do celów niniejszej dyrektywy:

2.1. "typ pojazdu ze względu na prędkościomierz" oznacza pojazdy nieróżniące się miedzy sobą w następujących zasadniczych względach:

2.1.1. opony do normalnej eksploatacji;

2.1.2. całkowity stosunek przenoszonych obrotów włącznie z ewentualną korektą (liczba obrotów na wejściu prędkościomierza w stosunku do jednego obrotu osi napędu prędkościomierza podczas jazdy po torze prostym);

2.1.3. typ(y) prędkościomierza; typ określony jest ze względu na tolerancję mechanizmu pomiarowego prędkościomierza, stałą techniczną urządzenia i amplitudę otrzymanych wskazań;

2.2. "opona do normalnej eksploatacji" oznacza typ lub typy opon przewidziane przez producenta dla danego typu pojazdu i określone w informacji załączonej do dyrektywy nr 70/156/EWG; opon zimowych nie uznaje się za opony do normalnej eksploatacji;

2.3. "ciśnienie na gorąco" oznacza ciśnienie pompowania na zimno wskazane przez producenta, powiększone o 0,2 bara;

2.4. "wskaźnik prędkości" oznacza część prędkościomierza przeznaczoną do informowania kierowcy o prędkości pojazdu w danej chwili.

3. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA TYPU POJAZDU

3.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu WE dla typu pojazdu, zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, w związku z biegiem wstecznym i prędkościomierzem, przedkłada producent.

3.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

3.3. Placówce technicznej, odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań związanych z homologacja typu, należy przedstawić:

3.3.1. przedstawiciela typu pojazdu, który ma być homologowany.

4. SPECYFIKACJE

4.1. Wskaźnik prędkości jest umieszczony w polu widzenia kierowcy i wyraźnie widoczny zarówno w dzień, jak i w nocy. Zakres pomiaru jest wystarczająco szeroki, by objąć prędkość maksymalną dla danego typu pojazdu wskazaną przez producenta.

4.2. Jeżeli prędkościomierz wyposażony jest w skalę i nie jest wyposażony w cyfrowy wskaźnik pomiaru, skala jest wyznaczona w sposób jasny i czytelny.

4.2.1. Przedziały skali są co 1, 2, 5 lub 10 km/h. Wartości prędkości należy podawać na skali w sposób następujący:

4.2.1.1. jeżeli najwyższa wartość skali nie przekracza 200 km/h, wartości prędkości należy podawać w odstępach nie większych niż 20 km/h;

4.2.1.2. jeżeli najwyższa wartość skali przekracza 200 km/h, wartości prędkości należy podawać w odstępach nieprzekraczających 30 km/h.

4.2.2. W przypadku prędkościomierza wyprodukowanego w celu sprzedaży w Państwach Członkowskich, w których są stosowane angielskie jednostki miary i w których obowiązują przepisy przejściowe zgodnie z art. 5, prędkościomierz musi uwzględniać także podział na mile na godzinę, przy czym kreski skali muszą posiadać odstępy co 1, 2, 5 lub 10 mil na godzinę. Wartości prędkości muszą być wskazywane na skali w odstępach nie większych niż 20 mil na godzinę.

4.2.3. Wskazywane odstępy prędkości nie muszą być jednolite.

4.3. Badanie dokładności prędkościomierza przeprowadza się zgodnie z następującą procedurą:

4.3.1. pojazd jest wyposażony w jeden z typów opon do normalnej eksploatacji; test należy powtórzyć dla każdego z typów prędkościomierza określonych przez producenta;

4.3.2. obciążenie wałka prędkościomierza odpowiada obciążeniu zgodnemu ze wskazaniami sekcji 2.6 załącznika I do dyrektywy nr 70/156/EWG;

4.3.3. temperatura pomieszczenia, w którym umieszczony jest prędkościomierz, wynosi 23 oC ± 5 oC;

4.3.4. w czasie każdego testu ciśnienie opon odpowiada ciśnieniu na gorąco określonemu w sekcji. 2.3;

4.3.5. pojazd jest poddawany badaniu przy trzech prędkościach: 40 km/godz., 80 km/godz. i 120 km/godz. lub 80 % prędkości maksymalnej określonej przez producenta, jeżeli ta ostatnia jest mniejsza niż 150 km/godz.;

4.3.6. oprzyrządowanie do badania mierzące rzeczywistą prędkości pojazdu powinno być dokładne do ± 1,0 %;

4.3.6.1. w przypadku stosowania toru próbnego ma on mieć płaską, suchą powierzchnię o wystarczającej przyczepności.

4.4. Wskazana prędkość nigdy nie może być niższa od prędkości rzeczywistej. Dla wartości próbnych określonych w sekcji 4.3.5 i dla wartości wskazanych pomiędzy nimi zachodzi następujący stosunek między prędkością V1 wskazaną na tarczy prędkościomierza i prędkością rzeczywistą (V2):

5. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA TYPU POJAZDU

5.1. Jeśli odpowiednie wymogi są spełnione, udziela się homologacji typu WE zgodnie z art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG.

5.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE znajduje się w dodatku 2.

5.3. Numer homologacji przyznaje się każdemu typowi homologowanego pojazdu zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela tego samego numeru innemu typowi pojazdu.

6. ZMIANY TYPU ORAZ ZMIANY HOMOLOGACJI

6.1. W przypadku modyfikacji typu dopuszczonego zgodnie z niniejszą dyrektywą stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

7. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

7.1. Jako zasada generalna, środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmowane są zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

______

(1) Dz.U L 164 7. 27.7.1970, str. 1.

DODATEK  1

DODATEK  2

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 97/39/WE z dnia 24 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.177.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 lipca 1997 r.
2 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 97/39/WE z dnia 24 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.177.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 lipca 1997 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1975.196.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 75/443/EWG wstecznego i prędkościomierza pojazdów silnikowych
Data aktu: 26/06/1975
Data ogłoszenia: 26/07/1975
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/06/1975