Dyrektywa 75/409/EWG zmieniająca po raz piąty dyrektywę 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych

DYREKTYWA RADY
z dnia 24 czerwca 1975 r.
zmieniająca po raz piąty dyrektywę 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych

(Dz.U.UE L z dnia 14 lipca 1975 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

konieczna jest zmiana dyrektywy Rady 67/548/EWG(3) z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych, ostatnio zmieniona dyrektywą 73/146/EWG(4); niektóre przepisy dotyczące etykietowania i pakowania substancji niebezpiecznych należy uzupełnić i uczynić bardziej przejrzystymi; w każdym razie przepisy te należy zharmonizować z przepisami dyrektywy Rady 73/173/EWG(5) z dnia 4 czerwca 1973 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania preparatów niebezpiecznych (rozpuszczalniki);

wymiary etykiety powinny zostać ustalone proporcjonalnie do pojemności opakowania;

konieczne jest także przyjęcie zasad określających relację między oznakowaniem do celów transportu a oznakowaniem przy wprowadzaniu do obrotu w celu uniknięcia podwójnego oznakowania różnymi symbolami;

substancje niebezpieczne, chociaż odpowiadają wymaganiom dyrektywy 67/548/EWG, mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa; należy wprowadzić procedurę mającą na celu złagodzenie tego niebezpieczeństwa;

konieczne jest wprowadzenie pewnych zmian w brzmieniu w wersjach niemieckiej, angielskiej i włoskiej tej dyrektywy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 67/548/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z następującymi artykułami.

Artykuł  2

1. W art. 6 ust. 2 pierwsze zdanie otrzymuje brzmienie:

"Każde opakowanie musi w sposób jasny i trwały wskazywać na:"

2. W art. 6 ust. 2 lit. d) dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Dla opakowań substancji szkodliwych, drażniących, wysoce łatwo palnych, łatwo palnych oraz substancji utleniających nie jest konieczne wskazanie szczególnego ryzyka, w przypadku gdy opakowanie zawiera nie więcej niż 125 ml.".

Artykuł  3

Artykuł 7 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku gdy dane ustanowione w art. 6 znajdują się na etykiecie, etykieta ta musi być ona umieszczona na jednej lub kilku powierzchniach opakowania tak, aby można je było odczytać w poziomie, gdy opakowanie ułożone jest w zwykły sposób. Wymiary etykiety muszą być następujące:

Pojemność opakowania

Wymiary

- mniejsza lub równa 3 litry, o ile jest

to możliwe

- większa niż 3 litry i nie

przekraczająca 50 litrów,

- większa niż 50 litrów i nie

przekraczająca 500 litrów,

- większa niż 500 litrów,

co najmniej

co najmniej

co najmniej

co najmniej

52 x 74 mm

74 x 105 mm

105 x 148 mm

148 x 210 mm

Każdy symbol musi zajmować co najmniej jedną dziesiątą część powierzchni etykiety i wynosić co najmniej 1 cm2. Etykieta musi na całej swojej powierzchni przylegać do opakowania bezpośrednio zawierającego substancję.

2. Umieszczenie etykiety nie jest wymagane, jeżeli na samym opakowaniu, w widoczny sposób, umieszczone są dane określone w ust. 1.

3. Kolor oraz wygląd etykiety - lub w przypadku ust. 2, opakowania - muszą być takie, aby symbol zagrożenia i jego tło wyraźnie się od siebie odróżniały.

4. Państwa Członkowskie mogą uzależnić wprowadzenie na rynek na swoim terytorium substancji niebezpiecznych od użycia na etykiecie języka lub języków narodowych.

5. Do celów niniejszej dyrektywy wymogi dotyczące etykietowania uważa się za spełnione:

a) w przypadku opakowania zewnętrznego zawierającego jedno lub kilka opakowań wewnętrznych, jeżeli opakowanie zewnętrzne oznaczone jest etykietami zgodnie z międzynarodowymi zasadami dotyczącymi transportu substancji niebezpiecznych, a opakowanie lub opakowania wewnętrzne są etykietowane zgodnie z niniejszą dyrektywą;

b) w przypadku jednego opakowania, jeżeli jest ono oznaczone etykietami zgodnie z międzynarodowymi zasadami dotyczącymi transportu substancji niebezpiecznych oraz zgodnie z art. 6 ust. 2 lit. a), b) i d).

Dla substancji niebezpiecznych, które nie opuszczają suwerennego terytorium Państwa Członkowskiego, zamiast etykietowania zgodnego z międzynarodowymi zasadami dotyczącymi transportu substancji niebezpiecznych można dopuścić etykietowanie zgodne z przepisami krajowymi."

Artykuł  4

Artykuł 8 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) zezwala na stosowanie etykietowania wymaganego zgodnie z art. 6 w inny właściwy sposób na opakowaniach, które są zbyt małe lub w inny sposób niewłaściwe dla etykietowania zgodnie z art. 7 ust. 1 lub 2;".

Artykuł  5

Po art. 8c dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 8d

Państwa Członkowskie nie zakazują, nie ograniczają lub nie utrudniają, ze względów związanych z klasyfikacją, pakowaniem lub etykietowaniem w rozumieniu niniejszej dyrektywy, wprowadzania na rynek substancji niebezpiecznych, które spełniają wymagania niniejszej dyrektywy i jej załączników.

Artykuł 8e

1. Jeżeli Państwo Członkowskie, mając szczególne powody do stwierdzenia, że substancja niebezpieczna, chociaż odpowiadająca przepisom niniejszej dyrektywy, stanowi zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa, może tymczasowo zakazać sprzedaży tej substancji lub poddać ją szczególnym warunkom na swoim terytorium. Niezwłocznie powiadamia o tym Komisję i pozostałe Państwa Członkowskie, podając powody uzasadniające podjęcie takiej decyzji.

2. Komisja, w terminie 6 tygodni, zasięga opinii zainteresowanych Państw Członkowskich, a następnie bezzwłocznie wydaje opinię i podejmuje właściwe działania.

3. Jeżeli Komisja uzna, że potrzebne jest wprowadzenie technicznych poprawek do niniejszej dyrektywy, zmiany te są przyjmowane bądź przez Komisję, bądź też przez Radę, zgodnie z procedurą przewidzianą art. 8c. W takim wypadku Państwo Członkowskie, które przyjęło środki ochronne, może utrzymać je w mocy aż do chwili wejścia w życie tych poprawek."

Artykuł  6

W tekście niemieckim wprowadza się następujące zmiany:

1. w art. 2 ust. 2 lit. b) wyraz "brennbaren" zastępuje się wyrazem "entzündlichen";

2. w art. 2 ust. 2 lit. d) i w załączniku III pod R 21 wyraz "brennbar" zastępuje się wyrazem "entzündlich";

3. w art. 6 ust. 2 lit. c) i w załączniku II wyraz "Gift" zastępuje się wyrazem "giftig" i wyraz "Reizstoff" zastępuje się wyrazem "reizend".

Artykuł  7

W tekście angielskim wprowadza się następujące zmiany:

1. wyraz "highly" zastępuje się wyrazami:

– "easily" w art. 2 ust. 2 lit. c),

– "very" w art. 6 ust. 2 lit. c),

– "easily" w załączniku II,

– "very" w załączniku III, R 22 i R 25;

2. w załączniku III, R 23 i R 26, wyraz "highly" zastępuje się wyrazem "extremely".

Artykuł  8

W tekście włoskim wprowadza się następujące zmiany: w załączniku III, R 22 i R 25 wyraz "molto" zastępuje się wyrazem "facilmente".

Artykuł  9
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 czerwca 1976 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji swoje przepisy prawa wewnętrznego, które przyjmują w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  10

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 24 czerwca 1975 r.

W imieniu Rady
G. FITZGERALD
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 2 z 9.1.1974, str. 59.

(2) Dz.U. C 109 z 19.9.1974, str. 19.

(3) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.

(4) Dz.U. L 167 z 25.6.1973, str. 1.

(5) Dz.U. L 189 z 11.7.1973, str. 7.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1975.183.22

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 75/409/EWG zmieniająca po raz piąty dyrektywę 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych
Data aktu: 24/06/1975
Data ogłoszenia: 14/07/1975
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/06/1975