Dyrektywa 74/149/EWG zmieniająca pierwszą dyrektywę w sprawie ustanowienia niektórych wspólnych reguł transportu międzynarodowego (odpłatny przewóz drogowy rzeczy)

DYREKTYWA RADY
z dnia 4 marca 1974 r.
zmieniająca pierwszą dyrektywę w sprawie ustanowienia niektórych wspólnych reguł transportu międzynarodowego (odpłatny przewóz drogowy rzeczy)

(74/149/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 marca 1974 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

pożądane jest, aby reguły stosowane do transportu zostały zmienione w celu uwzględnienia rozwoju handlu między Państwami Członkowskimi; ze względu na tę potrzebę istotne jest, aby między innymi niektóre rodzaje przewozów za pomocą pojazdów o niewielkim tonażu były zwolnione z jakiegokolwiek systemu kwot i zezwoleń. Ponadto pożądane jest, aby art. 1 pierwszej dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r. w sprawie ustanowienia niektórych wspólnych reguł transportu międzynarodowego (odpłatny przewóz drogowy rzeczy) (1), ostatnio zmienionej dyrektywą Rady z dnia 19 grudnia 1972 r. (2) przestał być stosowany wyłącznie do odpłatnego przewozu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Tytuł dyrektywy z dnia 23 lipca 1962 r. otrzymuje brzmienie:

"Pierwsza dyrektywa Rady w sprawie ustanowienia wspólnych reguł dla niektórych rodzajów przewozu drogowego rzeczy między Państwami Członkowskimi".

Artykuł  2

W art. l ust. l dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r. dodaje się akapit w brzmieniu:

"Każde Państwo Członkowskie, w sposób określony w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu, liberalizuje rodzaje międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy na własny rachunek obejmujących inne Państwa Członkowskie, wymienione w załącznikach I i II niniejszej dyrektywy, w przypadku gdy taki przewóz jest wykonywany na lub z terytorium tego Państwa Członkowskiego lub w tranzycie przez terytorium tego Państwa Członkowskiego.".

Artykuł  3

W załączniku I dyrektywy z dnia 23 lipca 1962 r. dodaje się punkty w brzmieniu:

"10. Przewóz rzeczy w pojazdach silnikowych, których dopuszczalna rzeczywista masa całkowita, włącznie z dopuszczalną rzeczywistą masą całkowitą przyczep, nie przekracza 6 ton metrycznych albo których dopuszczalna ładowność, włącznie z ładownością przyczep, nie przekracza 3,5 tony metrycznej.

11. Przewóz artykułów potrzebnych do opieki medycznej w nagłych wypadkach, w szczególności w przypadku klęsk żywiołowych.

12. Przewóz rzeczy wartościowych (na przykład metali szlachetnych) dokonywany za pomocą szczególnych pojazdów, eskortowanych przez policję lub inne służby bezpieczeństwa.".

Artykuł  4

W załączniku II do dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1962 r. wprowadza się następujące zmiany:

a) pkt 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Przewóz z Państwa Członkowskiego do strefy przygranicznej sąsiedniego Państwa Członkowskiego, do odległości 25 km w linii prostej od wspólnej granicy tych Państw, i na odwrót.";

b) pkt 2 skreśla się, a numerację pkt 3, 4, 5 i 6 zmienia się odpowiednio na 2, 3, 4 i 5;

c) dodaje się punkty w brzmieniu:

"6. Przewóz części zapasowych dla statków morskich.

7. Przewóz żywych zwierząt, z wyjątkiem bydła rzeźnego i koni czystej rasy.".

Artykuł  5

Państwa Członkowskie podejmą niezbędne kroki mające na celu liberalizacje rodzajów transportu określonych w art. 2, 3 oraz art. 4 lit. a) i c) niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 lipca 1974 r.

Każde Państwo Członkowskie w terminie trzech miesięcy od dnia notyfikacji niniejszej dyrektywy, w każdym jednak razie nie później niż do dnia 1 lipca 1974 r., powiadamia Komisje o środkach podjętych w celu wykonania niniejszej dyrektywy.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 marca 1974 r.

W imieniu Rady
Przewodniczący
W. SCHEEL

______

(1) Dz.U. 70 z 6.8.1962, str. 2005/62.

(2) Dz.U. L 291 z 28.12.1972, str. 155.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1974.84.8

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 74/149/EWG zmieniająca pierwszą dyrektywę w sprawie ustanowienia niektórych wspólnych reguł transportu międzynarodowego (odpłatny przewóz drogowy rzeczy)
Data aktu: 04/03/1974
Data ogłoszenia: 28/03/1974
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/03/1974