Rozporządzenie 776/73 w sprawie rejestracji umów i przekazywania danych odnoszących się do chmielu

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 776/73
z dnia 20 marca 1973 r.
w sprawie rejestracji umów i przekazywania danych odnoszących się do chmielu

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1696/71/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. W sprawie wspólnej organizacji rynku chmielu(1), w szczególności jego art. 6 ust. 5 i art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 wymaga zarejestrowania wszystkich umów na dostawę chmielu wyprodukowanego we Wspólnocie, zawartych między producentem lub stowarzyszeniem producentów a nabywcą; konieczne jest zatem ustanowienie przez Państwa Członkowskie zasad dotyczących rejestracji takich umów;

w celu ułatwienia rejestracji umów zawieranych z wyprzedzeniem należy zapewnić, aby były one sporządzenie pisemnie i podawane do wiadomości organowi wyznaczonemu przez każde Państwo Członkowskie;

w przypadku umów nie zawieranych z wyprzedzeniem wystarczy, przy braku innych dokumentów dowodowych, zarejestrować te umowy na podstawie kopii otrzymanych faktur za wykonane dostawy;

dostawy wykonane na podstawie umów zwartych z wyprzedzeniem mogą nie odpowiadać, szczególnie co do ilości, uzgodnionym postanowieniom; konieczne jest zatem, w celu uzyskania dokładnych danych szczegółowych dotyczących obrotu chmielem, rejestrowanie tych dostaw w taki sam sposób;

zasady rejestracji zostaną zastosowane po raz pierwszy do wszystkich umów odnoszących się do zbioru z 1973 r., również do umów zawartych z wyprzedzeniem przed tą datą;

w celu ułatwienia przygotowywania rocznego sprawozdania na temat sytuacji w produkcji i obrocie chmielem określonego w art. 11 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71, Państwo Członkowskie powinno przekazywać Komisji odpowiednie dane, w szczególności te, które zostały uzyskane zgodnie z art. 1 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1350/72 z dnia 28 czerwca 1972 r. w sprawie zasad przyznawania pomocy producentom chmielu(2);

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Chmielu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie produkujące chmiel ustalają zasady rejestracji umów na dostawy chmielu zawartych między producentami lub uznaną grupą producentów a nabywcą. Rejestracja taka jest stosowana wyłącznie w stosunku do chmielu zebranego w danym Państwie Członkowskim.

Artykuł  2

Umowę zawieraną z wyprzedzeniem zawiera się na piśmie. Kopia każdej umowy zawartej z wyprzedzeniem jest przekazywana przez producenta lub uznaną grupę producentów organom wyznaczonym przez każde Państwo Członkowskie w celu rejestracji umowy, w ciągu jednego miesiąca od jego zawarcia.

Artykuł  3

Organ, o którym mowa w art. 2, rejestruje wszystkie wykonane dostawy dokonując podziału na umowy zawierane z wyprzedzeniem i umowy tak nie zawierane. Rejestracja dokonywana jest na podstawie kopii otrzymanej faktury przekazywanej przez sprzedawcę wymienionemu organowi. Sprzedawca może przekazywać takie kopie po dokonaniu każdej dostawy lub wszystkie razem, jednakże w każdym przypadku nie później niż do dnia 15 marca.

Artykuł  3a 1

Każde Państwo Członkowskie przedstawia co roku:

a) przed dniem 1 lutego roku zbiorów, dla którego może zostać przyznana pomoc do produkcji, wykaz regionów wskazanych zgodnie z art. 12 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia (EWG) nr 1696/71;

b) przed dniem 31 marca roku zbiorów, dla którego może zostać przyznana pomoc do produkcji, odmiany chmielu uprawianego na obszarach zarejestrowanych zgodnie z art. 13 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 w poprzednim roku zbioru oraz zawartość alfa-kwasów w tych odmianach.

Artykuł  4 2

Każde Państwo Członkowskie przekazuje, najpóźniej do dnia 31 marca każdego roku, następujące dane:

1) 3 w odniesieniu do każdego uznanego regionu produkcji i każdej odmiany i przy rozróżnieniu uznanych grup producentów i producentów indywidualnych:

a) w odniesieniu do zbiorów z bieżącego roku kalendarzowego i każdego kolejnego zbioru:

– ilość chmielu, na którą zawarto umowy z wyprzedzeniem,

– średnie ceny za 50 kilogramów;

b) w odniesieniu do wszystkich dostaw zrealizowanych ze zbioru w poprzednim roku kalendarzowym, dokonując podziału na umowy zawierane z wyprzedzeniem i umowy tak nie zawierane:

– ilość dostarczonego chmielu,

– średnie ceny za 50 kilogramów;

c) etap obrotu rynkowego, w którym uzyskano średnie ceny;

2. w odniesieniu do wszystkich dostaw zrealizowanych ze zbioru w poprzednim roku kalendarzowym:

a) średnie koszty wstępnego przygotowania chmielu (pierwsze suszenie i pierwsze pakowanie) ponoszone przez producentów na farmach, na 50 kilogramów;

b) średnie koszty drugiego przygotowania chmielu (siarkowanie, końcowe suszenie, końcowe pakowanie, oznaczanie), na 50 kilogramów;

c) średnie koszty przechowywania szyszek chmielowych ponoszone na rzecz producentów przez grupy producentów - bez względu na to czy kwalifikują się one do uznania na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 - i przez kupców, na 50 kilogramów;

d) średnie koszty wprowadzenia do obrotu ponoszone przez grupy producentów, na 50 kilogramów;

3. tam, gdzie przygotowanie chmielu przeprowadzane jest jednorazowo, właściwe Państwo Członkowskie może podać wielkość kosztów określonych w ust. 2 lit. a) i b);

4. na okres od dnia 1 września do dnia 31 sierpnia, dokonując podziału na handel wewnątrzwspólnotowy i handel z państwami trzecimi, ilości i ceny franko granica (na 100 kilogramów):

a) w przywozie:

– 12.06: szyszek chmielowych i lupuliny,

– 13.03 A VI: ekstraktu chmielowego;

b) w wywozie:

– 12.06: szyszek chmielowych i lupuliny,

– 13.03 A VI: ekstraktu chmielowego.

Artykuł  5

Rejestrację umów stosuje się po raz pierwszy do wszystkich umów dotyczących zbioru z 1973 r.

Artykuł  6 4

Każde Państwo Członkowskie podaje do wiadomości Komisji, najpóźniej do dnia 31 marca każdego roku kalendarzowego, dla każdego uznanego regionu produkcji i każdej odmiany dokonując podziału na obszary w pierwszym roku produkcji, obszary w drugim roku produkcji i pozostałe obszary i przy rozróżnieniu uznanych grup producentów i producentów indywidualnych:

a) łączny obszar uprawy (w hektarach) zgłoszony na mocy art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1350/72;

b) wielkość zbioru.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 marca 1973 r.

W imieniu Komisji
François-Xavier ORTOLI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 175 z 4.8.1971, str. 1.

(2) Dz.U. L 148 z 30.6.1972, str. 11.

1 Art. 3a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 1516/77 z dnia 6 lipca 1977 r. (Dz.U.UE.L.77.169.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 1977 r.
2 Art. 4 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 209/77 z dnia 31 stycznia 1977 r. (Dz.U.UE.L.77.28.35) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 1977 r.
3 Art. 4 pkt 1 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 1516/77 z dnia 6 lipca 1977 r. (Dz.U.UE.L.77.169.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 1977 r.
4 Art. 6:

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 209/77 z dnia 31 stycznia 1977 r. (Dz.U.UE.L.77.28.35) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 1977 r.

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 1516/77 z dnia 6 lipca 1977 r. (Dz.U.UE.L.77.169.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 1977 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1973.74.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 776/73 w sprawie rejestracji umów i przekazywania danych odnoszących się do chmielu
Data aktu: 20/03/1973
Data ogłoszenia: 22/03/1973
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/03/1973