Norwegia-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Wymiana listów korygujących art. 3 protokołu nr 1 do umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii.

ZAŁĄCZNIK

Wasza Ekscelencjo,

Pragnę zwrócić Pańską uwagę na błąd formalny w art. 3 protokołu nr 1 do umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii. Artykuł ten określa harmonogram specjalny obniżania ceł na przywóz do Wspólnoty w jej pierwotnym składzie oraz Irlandii, produktów wymienionych w podpozycji nr 76.01 A oraz w pozycjach nr 76.02 i 76.03 Wspólnej Taryfy Celnej.

W wyniku tego błędu harmonogram w art. 3 protokołu nr 1 zawiera wyłącznie plan obniżania taryfy w oparciu o cła podstawowe - zgodnie z definicją w art. 5 ust. 1 umowy - stosowane przez Wspólnotę w jej pierwotnym składzie na dzień 1 stycznia 1972 r. W związku z tym, że podstawowe cła stosowane przez Irlandię na dzień 1 stycznia 1972 r. były inne, plan obniżania taryfy dotyczący Irlandii winien być opisany oddzielnie, jak to zrobiono dla innych produktów w art. 1 ust. 2 i art. 2 ust. 1 protokołu nr 1.

Na dzień 1 stycznia 1972 r. w Irlandii obowiązywała zerowa stawka cła na produkty wymienione w podpozycji nr 76.01 A oraz w niektórych podpozycjach pozycji nr 76.02 i 76.03 (załącznik). Zgodnie z art. 3 ust. 1 umowy stawka ta pozostanie na poziomie zerowym.

W konsekwencji, zdaniem Wspólnoty, harmonogram w art. 3 powinien mieć następujące brzmienie w odniesieniu do tych podpozycji pozycji 76.02 i 76.03, w przypadku których na dzień 1 stycznia 1972 r. obowiązywała wyższa niż zerowa stawka celna na import do Irlandii:

Harmonogram Wspólnota w jej pierwotnym składzie Stosowane stawki celne - procent wartości Irlandia Procent stosowanych podstawowych stawek celnych
Pozycje nr 76.02 i 76.03 Podpozycje nr 76.01 A Pozycje nr 76.02 i 76.03
w dniu wejścia w życie umowy 11,4 6,6 95 %
1 stycznia 1974 r. 10,8 6,3 90 %
1 stycznia 1975 r. 10,2 5,9 85 %
1 stycznia 1976 r. 9 5,6 75 %
1 stycznia 1977 r. 7,2 4,2 60 %
1 stycznia 1978 r. 3 3 25 %
1 stycznia 1979 r. 2,7 2,7 22,5 %
1 stycznia 1980 r. 0 0 0 %

Kolejny dowód na to, że ta forma harmonogramu odpowiada zamiarom negocjatorów, znajduje się w art. 4 lit. f) protokołu nr 1, który określa cła, które mogą być ponownie stosowane w przypadku osiągnięcia górnej granicy. W odniesieniu do nowych państw członkowskich artykuł ten uwzględnia postępujące zmiany ich taryf celnych dostosowujące je do Wspólnej Taryfy Celnej:

"W takim przypadku do dnia 1 lipca 1977 r.:

- Irlandia wznawia stosowanie opłat celnych mających zastosowanie do państw trzecich."

Byłbym zobowiązany, jeżeli zechciałby Pan potwierdzić, że rząd Królestwa Norwegii zgadza się z treścią niniejszego listu.

Proszę przyjąć wyrazy mojego najgłębszego szacunku.

W imieniu

Rady Wspólnot Europejskich

ZAŁĄCZNIK 

Pozycja taryfy Stawka celna na import do Irlandii obowiązująca na dzień 1 stycznia 1972 r.
76.01 Aluminium nie poddane obróbce plastycznej; odpady i złom aluminiowy zwolnione
76.02 Pręty, kątowniki, kształtowniki i profile aluminiowe po obróbce plastycznej; drut aluminiowy:
A. W których żaden z wymiarów przekroju

poprzecznego nie przekracza 5 cali

30 %
B. Pozostałe zwolnione
76.03 Blachy grube, blachy i taśma aluminiowa po obróbce plastycznej:
A. Taśma do 14 cali szerokości i 1/8 cala

grubości, ze szczelinami lub inną

perforacją

40 %
B. Pozostałe:
(1) o grubości nie przekraczającej 1/2

cala

30 %(*)
(2) pozostałe zwolnione
(*)(1) Stosowanie tego cła jest obecnie zawieszone w zakresie, w jakim

dotyczy ono towarów, w których grubość aluminium przekracza 1/50

cala, poza elementami takich towarów o kształcie koła lub zbliżonym

do koła, których największy wymiar przekroju poprzecznego nie

przekracza 25 cali.

(2) Stosowanie tego cła jest obecnie zawieszone w zakresie, w jakim

dotyczy ono taśmy:

a) importowanej w zwojach;

b) uformowanej w kształt wklęsły;

c) o szerokości nie przekraczającej 2 ½ cala;

d) barwionej lub lakierowanej po obu stronach; oraz

e) o grubości nie mniejszej niż 17/2.000 cala i nie większej niż

13/2.000 cala, łącznie z farbą lub lakierem.

Szanowny Panie,

Pański list z dnia dzisiejszego zawiera następujące informacje:

"Pragnę zwrócić Pańską uwagę na błąd formalny w art. 3 protokołu nr 1 do umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii. Artykuł ten określa harmonogram specjalny obniżania ceł na przywóz do Wspólnoty w jej pierwotnym składzie oraz Irlandii, produktów wymienionych w podpozycji nr 76.01 A oraz w pozycjach nr 76.02 i 76.03 Wspólnej Taryfy Celnej.

W wyniku tego błędu harmonogram w art. 3 protokołu nr 1 zawiera wyłącznie plan obniżania taryfy w oparciu o cła podstawowe - zgodnie z definicją w art. 5 ust. 1 umowy - stosowane przez Wspólnotę w jej pierwotnym składzie na dzień 1 stycznia 1972 r. W związku z tym, że podstawowe cła stosowane przez Irlandię na dzień 1 stycznia 1972 r. były inne, plan obniżania taryfy dotyczący Irlandii winien być opisany oddzielnie, jak to zrobiono dla innych produktów w art. 1 ust. 2 i art. 2 ust. 1 protokołu nr 1.

Na dzień 1 stycznia 1972 r. w Irlandii obowiązywała zerowa stawka cła na produkty wymienione w podpozycji nr 76.01 A oraz w niektórych podpozycjach pozycji nr 76.02 i 76.03 (załącznik). Zgodnie z art. 3 ust. 1 umowy stawka ta pozostanie na poziomie zerowym.

W konsekwencji, zdaniem Wspólnoty, harmonogram w art. 3 powinien mieć następujące brzmienie w odniesieniu do tych podpozycji pozycji 76.02 i 76.03, w przypadku których na dzień 1 stycznia 1972 r. obowiązywała wyższa niż zerowa stawka celna na import do Irlandii:

Harmonogram Wspólnota w jej pierwotnym składzie Stosowane stawki celne - procent wartości Irlandia Procent stosowanych podstawowych stawek celnych
Pozycje nr 76.02 i 76.03 Podpozycje nr 76.01 A Pozycje nr 76.02 i 76.03
w dniu wejścia w życie umowy 11,4 6,6 95 %
1 stycznia 1974 r. 10,8 6,3 90 %
1 stycznia 1975 r. 10,2 5,9 85 %
1 stycznia 1976 r. 9 5,6 75 %
1 stycznia 1977 r. 7,2 4,2 60 %
1 stycznia 1978 r. 3 3 25 %
1 stycznia 1979 r. 2,7 2,7 22,5 %
1 stycznia 1980 r. 0 0 0 %

Kolejny dowód na to, że ta forma harmonogramu odpowiada zamiarom negocjatorów, znajduje się w art. 4 lit. f) protokołu nr 1, który określa cła, które mogą być ponownie stosowane w przypadku osiągnięcia górnej granicy. W odniesieniu do nowych państw członkowskich artykuł ten uwzględnia postępujące zmiany ich taryf celnych dostosowujące je do Wspólnej Taryfy Celnej:

»W takim przypadku do dnia 1 lipca 1977 r.:

- Irlandia wznawia stosowanie opłat celnych mających zastosowanie do państw trzecich.«

Byłbym zobowiązany, jeżeli zechciałby Pan potwierdzić, że rząd Królestwa Norwegii zgadza się z treścią niniejszego listu."

Mam zaszczyt potwierdzić otrzymanie Pańskiego listu oraz fakt, iż mój rząd zgadza się z jego treścią.

Proszę przyjąć wyrazy mojego najgłębszego szacunku.

W imieniu rządu

Królestwa Norwegii

ZAŁĄCZNIK 

Pozycja taryfy Stawka celna na import do Irlandii obowiązująca na dzień 1 stycznia 1972 r.
76.01 Aluminium nie poddane obróbce plastycznej; odpady i złom aluminiowy zwolnione
76.02 Pręty, kątowniki, kształtowniki i profile aluminiowe po obróbce plastycznej; drut aluminiowy:
A. W których żaden z wymiarów przekroju

poprzecznego nie przekracza 5 cali

30 %
B. Pozostałe zwolnione
76.03 Blachy grube, blachy i taśma aluminiowa po obróbce plastycznej:
A. Taśma do 14 cali szerokości i 1/8 cala

grubości, ze szczelinami lub inną

perforacją

40 %
B. Pozostałe:
(1) o grubości nie przekraczającej 1/2

cala

30 %(*)
(2) pozostałe zwolnione
(*)(1) Stosowanie tego cła jest obecnie zawieszone w zakresie, w jakim

dotyczy ono towarów, w których grubość aluminium przekracza 1/50

cala, poza elementami takich towarów o kształcie koła lub zbliżonym

do koła, których największy wymiar przekroju poprzecznego nie

przekracza 25 cali.

(2) Stosowanie tego cła jest obecnie zawieszone w zakresie, w jakim

dotyczy ono taśmy:

a) importowanej w zwojach;

b) uformowanej w kształt wklęsły;

c) o szerokości nie przekraczającej 2 ½ cala;

d) barwionej lub lakierowanej po obu stronach; oraz

e) o grubości nie mniejszej niż 17/2.000 cala i nie większej niż

13/2.000 cala, łącznie z farbą lub lakierem.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1973.357.2

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Norwegia-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Wymiana listów korygujących art. 3 protokołu nr 1 do umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii.
Data aktu: 03/12/1973
Data ogłoszenia: 28/12/1973
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/12/1973