Dyrektywa 71/86/EWG w sprawie harmonizacji podstawowych przepisów w zakresie gwarancji dla transakcji krótkoterminowych (ryzyko polityczne) z nabywcami publicznymi i nabywcami prywatnymi

DYREKTYWA RADY
z dnia 1 lutego 1971 r.
w sprawie harmonizacji podstawowych przepisów w zakresie gwarancji dla transakcji krótkoterminowych (ryzyko polityczne) z nabywcami publicznymi i nabywcami prywatnymi

(71/86/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 13 lutego 1971 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 113,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

uznając, że kredyt wywozowy odgrywa zasadniczą rolę w międzynarodowej wymianie towarowej oraz że stanowi ważny instrument polityki handlowej;

uznając, że różne systemy ubezpieczenia kredytów wywozowych obowiązujące w Państwach Członkowskich mogą przyczyniać się do zakłócenia konkurencji między przedsiębiorstwami Wspólnoty na rynkach trzecich;

uznając, że harmonizacja różnorodnych systemów ubezpieczenia kredytów wywozowych mogłaby ułatwić współpracę między przedsiębiorstwami różnych Państw Członkowskich;

uznając, że zgodnie z różnymi kategoriami operacyjnymi harmonizację można przeprowadzić albo w trybie wspólnych polis, albo wspólnych przepisów związanych z czynnikami uznanymi za istotne w dziedzinie konkurencji;

uznając, że obecnie w dziedzinie krótkoterminowej operacje gwarantowane stanowią zasadniczo mniejszy odsetek wywozu niż w dziedzinie średnioterminowej;

uznając ponadto, że chodzi o sektor, w którym funkcjonują prywatne towarzystwa ubezpieczeń kredytów wywozowych i że właściw byłoby ograniczenie harmonizacji jedynie do pokrycia ryzyka politycznego;

uznając, że ze względu na powyższe przyczyny właściw byłoby zrezygnowanie z opracowywania wspólnej polityki i ograniczenie się do harmonizacji tych czynników, które uznano za istotne w dziedzinie konkurencji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Z zastrzeżeniem przepisów załącznika D dyrektyw Rady 70/509/EWG i 70/510/EWG z dnia 27 października 1970 r.(1), Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki ustawodawcze, wykonawcze lub administracyjne w celu wdrożenia przepisów zharmonizowanych w dziedzinie operacji krótkoterminowych określonych w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie zapewniają, że organizacje ubezpieczające kredyty, gwarantujące na rachunek lub z pomocą państwa, ubezpieczają transakcje mieszczące się w zakresie zharmonizowanych przepisów w zgodzie z warunkami określonymi w tych przepisach oraz w przepisach szczególnych, przyjętych przez Radę.

Artykuł  3
1.
Bez względu na rodzaj wykorzystanej polisy, zharmonizowane przepisy stosuje się do transakcji, które:

– uwzględniają ryzyko kredytowe występujące nie dłużej niż 24 miesiące lub ryzyko kredytowe i gwarantowane ryzyko produkcji, łącznie występujące również nie dłużej niż 24 miesiące; jednakże okres występowania ryzyka produkcji nie może przekraczać 12 miesięcy,

– zawierane są z nabywcą publicznym lub z nabywcą prywatnym,

– realizowane są na podstawie kredytu dostawcy.

2.
Przepisy harmonizowane poprzez niniejszą dyrektywę dotyczą jedynie gwarancji w odniesieniu do ryzyka politycznego.
3.
Definicje nabywcy publicznego i nabywcy prywatnego zawarte w art. 3 dyrektywy 70/509/EWG i art. 4 dyrektywy 70/510/EWG stosuje się odpowiednio.
Artykuł  4

Komisja może konsultować się z Komitetem Doradczym ds. Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych ustanowionym na mocy art. 4 dyrektywy 70/509/EWG w związku z wszelkimi problemami odnoszącymi się do jednolitego stosowania niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 lutego 1971 r.

W imieniu Rady
M. SCHUMANN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 254 z 23.11.1970, str. 1 i 26.

ZAŁĄCZNIK 

ZHARMONIZOWANE PRZEPISY DOTYCZĄCE GWARANCJI DLA TRANSAKCJI KRÓTKOTERMINOWYCH (RYZYKO POLITYCZNE) Z NABYWCAMI PUBLICZNYMI I NABYWCAMI PRYWATNYMI

Artykuł 1

Definicja ryzyka kredytowego

Definicja, która zostanie zawarta w polisach, nie może przewidywać terminu wystąpienia szkody krótszego niż sześć miesięcy.

Artykuł  2

Wykaz zdarzeń powodujących powstanie szkody

Podstawowy wykaz zawiera zdarzenia C - H, wymienione w art. 3 wspólnych polis w zakresie transakcji średnioterminowych i długoterminowych z nabywcami publicznymi oraz nadawcami prywatnymi, oraz w przypadku nabywców publicznych zawiera również zdarzenie B, wymienione w art. 3 wspólnej polisy w zakresie transakcji średnioterminowych i długoterminowych z nabywcami publicznymi.

Jednakże podstawowy wykaz może zostać zmieniony przez organizację ubezpieczeń kredytów, pod warunkiem że, taka zmiana nie pociąga za sobą rozszerzenia zakresu gwarancji bardziej, niż pozwala na to wyżej wymieniony wykaz.

Artykuł  3

Zakres gwarancji

Gwarancja ma zastosowanie do kwoty wierzytelności ubezpieczonego w kapitale i w odsetkach, z wyłączeniem odsetek za zwłokę, kar i odszkodowań płatnych przez dłużnika.

Artykuł  4

Kwota gwarantowana

Ubezpieczony, wyłącznie na własną odpowiedzialność zachowuje część niegwarantowaną przez organizację ubezpieczeń kredytów.

Artykuł  5

Ogólne zasady wypłaty odszkodowań

Następujące zasady muszą być przestrzegane:

a) ubezpieczony jest zobowiązany w związku z zawarciem i wykonaniem transakcji gwarantowanej, do rozsądnego i ostrożnego działania: niniejszy wymóg ma zastosowanie jednocześnie wobec zachowania jego przedstawicieli, kontrahentów lub podwykonawców;

b) ubezpieczony odpowiada za otrzymanie niezbędnych upoważnień oraz za wykonanie formalności prawnych (włączając te, których wykonanie ciąży na dłużniku do chwili wejścia w życie umowy);

c) nie wypłaca się odszkodowań nienależnych.

Artykuł  6

Ogólne zasady przydzielania otrzymanych płatności i produktu realizacji zabezpieczeń

Polisy muszą zawierać takie zasady przydzielania, aby płatności lub wszelkie wierzytelności otrzymane przez ubezpieczonego nie zostały przydzielone do wierzytelności nieubezpieczonych przed wierzytelnościami gwarantowanymi.

Artykuł  7

Ogólne zasady dotyczące odzyskiwania wierzytelności

Polisy muszą przestrzegać zasady podziału odzyskanych wierzytelności między organizacją ubezpieczeń kredytów a ubezpieczonym.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1971.36.14

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 71/86/EWG w sprawie harmonizacji podstawowych przepisów w zakresie gwarancji dla transakcji krótkoterminowych (ryzyko polityczne) z nabywcami publicznymi i nabywcami prywatnymi
Data aktu: 01/02/1971
Data ogłoszenia: 13/02/1971
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 03/02/1971