(Dz.U.UE L z dnia 15 sierpnia 1971 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, a w szczególności jego art. 54 ust. 2 i art. 63 ust. 2,
uwzględniając Ogólny Program na rzecz zniesienia ograniczeń swobody przedsiębiorczości (1), a w szczególności Tytuł IV B tego programu,
uwzględniając Ogólny Program na rzecz zniesienia ograniczeń swobody świadczenia usług (1), a w szczególności Tytuł V C lit. e) ust. 1 tego Programu,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Zgromadzenia (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze co następuje:
szczegółowe przepisy dla osiągnięcia swobody przedsiębiorczości oraz swobody świadczenia usług, a także szczegółowe przepisy dotyczące środków przejściowych zostały już ustanowione w odniesieniu do rodzajów działalności prowadzonych na własny rachunek, które mieszczą się w ramach głównej grupy 40 klasyfikacji ISIC, na mocy dyrektyw 64/427/EWG i 64/429/EWG z dnia 7 lipca 1964 r. (4); zgodnie z tymi dyrektywami władze udzielające zamówień publicznych nie mogą stosować wobec osób fizycznych lub osób prawnych prawa prywatnego, które ubiegają się o zamówienie, jakiejkolwiek dyskryminacji w oparciu o przynależność państwową podwykonawców tych osób; ograniczenia są tymczasowo dozwolone tylko w odniesieniu do udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane w zakresie, w jakim dotyczą uczestnictwa w zamówieniach na roboty budowlane na zasadzie świadczenia usług albo za pośrednictwem agencji lub oddziałów; w związku z tym przepisy wyżej wspomnianych dyrektyw mają ogólne zastosowanie, co czyni zbędnym ich powtarzanie w niniejszej dyrektywie;
zamówienia na roboty budowlane udzielane w ramach głównej grupy 40 klasyfikacji ISIC mogą być udzielane instytucjom albo mogą być realizowane przez takie instytucje, które posiadają koncesję przyznaną przez państwo, władze regionalne, lokalne lub przez inne osoby prawne prawa publicznego; dlatego też niniejsza dyrektywa musi włączyć tego typu zamówienia do swojego zakresu, które dotyczą znaczącej ilości robót budowlanych; w innym przypadku jej zakres byłby zasadniczo ograniczony;
Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej zawiera w art. 97 specjalne postanowienie dotyczące budowy instalacji nuklearnych o charakterze naukowym lub przemysłowym; zgodnie z art. 232 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą takie przypadki muszą być wyłączone z zakresu tej dyrektywy;
z chwilą przyjęcia Ogólnych Programów Europejska Wspólnota Gospodarcza opracowała własną nomenklaturę działalności przemysłowych, pod nazwą Nomenklatura Gałęzi Przemysłu we Wspólnotach Europejskich (NICE); nomenklatura ta, jako zawierająca odniesienia do nomenklatur narodowych, jest lepiej dostosowana do potrzeb Państw Członkowskich Wspólnoty aniżeli nomenklatura ISIC (Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Przemysłowa Wszystkich Rodzajów Działalności Gospodarczych); dlatego powinna być używana nomenklatura NICE, o ile to nie będzie miało wpływu na zmianę harmonogramu działań ustalonego w Ogólnych Programach, który odwołuje się do nomenklatury ISIC; używanie nomenklatury NICE w ramach niniejszej dyrektywy nie może mieć takiego wpływu;
w ramach zamówień publicznych na roboty budowlane często dokonywane jest odniesienie do specyfikacji technicznych; Rada w oświadczeniu wydanym z okazji przyjęcia Ogólnych Programów ustaliła, że specyfikacje techniczne nie powinny zawierać jakiejkolwiek klauzuli o charakterze dyskryminacyjnym; w związku z tym konieczne jest w tym względzie włączenie do dyrektywy pewnych rozwiązań o charakterze szczegółowym;
przepisy mające zastosowanie do wszystkich działalności prowadzonych przez osoby pracujące na własny rachunek i dotyczące przemieszczania się oraz pobytu osób korzystających ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług stanowią albo będą stanowiły przedmiot odrębnych dyrektyw; system mający zastosowanie wobec pracowników najemnych, którzy towarzyszą usługodawcy lub działają w jego imieniu, są uregulowane przepisami wykonawczymi do art. 48 i 49 Traktatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 1971 r.
W imieniu Rady | |
A. MORO | |
Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. 2 z 15.1.1962, str. 36/62.
(2) Dz.U. 62 z 12.4.1965, str. 883/65.
(3) Dz.U. 13 z 29.1.1965, str. 158/65.
(4) Dz.U. 117 z 23.7.1964, str. 1863/64 i str. 1880/64.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1971.185.1 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa Rady z dnia 26 lipca 1971 dotycząca zniesienia ograniczeń swobody świadczenia usług w odniesieniu do zamówień publicznych na roboty budowlane oraz udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane wykonawcom działającym za pośrednictwem agencji i oddziałów |
Data aktu: | 26/07/1971 |
Data ogłoszenia: | 15/08/1971 |
Data wejścia w życie: | 30/07/1971, 01/05/2004 |