Rozporządzenie 1467/70 ustalające niektóre ogólne zasady interwencji na rynku surowca tytoniowego

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1467/70
z dnia 20 lipca 1970 r.
ustalające niektóre ogólne zasady interwencji na rynku surowca tytoniowego

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 727/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego(1), w szczególności jego art. 5 ust. 5, art. 6 ust. 9 i art. 7 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

stworzenie jednolitego rynku surowca tytoniowego powoduje konieczność stosowania wspólnotowych środków interwencyjnych, aby można było zapewnić producentom ze Wspólnoty zbyt produktów na warunkach, które są równoważne istniejącym dla większej części produktów w ramach krajowych organizacji rynku;

konieczność posiadania przez agencje interwencyjne tytoniu w liściach, który poddano obróbce i przygotowaniu do wprowadzenia do obrotu wymaga rozróżnienia centrów interwencyjnych przeznaczonych do pierwszego przetworzenia, przygotowania do wprowadzenia do obrotu i magazynowania oraz centrów interwencyjnych do gromadzenia i czasowego składowania tytoniu w liściach, aby ułatwić dostarczanie produktów oferowanych do interwencji; należy sporządzić wykaz tych centrów, w celu zapewnienia, że interwencja zapewnia wszystkim podmiotom równoważne gwarancje we wszystkich rejonach produkcyjnych Wspólnoty;

wykonywanie wspólnotowych środków interwencyjnych wymaga przejmowania przez agencje interwencyjne tytoniu na warunkach, które w szczególności uwzględniają regionalne różnice metod uprawy i suszenia; wybór centrum interwencyjnego powinien być ograniczony do położonego najbliżej miejsca produkcji lub pierwszego przetworzenia, ponieważ zwykle spełnia ono wyżej wymienione warunki;

ważne jednak jest zapewnienie, by tytoń, o ile to konieczne, był wysyłany do centrum interwencyjnego o wystarczających możliwościach przyjmowania i magazynowania oraz, gdzie właściwe, najodpowiedniejszego dla danej odmiany i jakości; agencje interwencyjne powinny mieć możliwość decydowania, według przewidywanych kosztów całości operacji przekazanych danej agencji interwencyjnej, o miejscu przyjęcia tytoniu;

w niektórych przypadkach może być zalecany wybór centrum innego niż leżące najbliżej miejsca produkcji lub pierwszego przetworzenia; stosowne jest obciążenie dodatkowymi kosztami transportu, które wiążą się z taką decyzją, agencji interwencyjnej;

w obliczu podanego powyżej rozróżnienia między centrami przyjmującymi tytoń w liściach i centrami jego pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu centrum to powinno zostać określone według przewidywanych kosztów całości wydatków przysługujących danej agencji interwencyjnej;

interwencje powinny być ograniczone do jakości tytoniu, które są wystarczającą gwarancją ich użycia; w tym celu należy wykluczyć z interwencji każdą jakość, która nie posiada minimalnych cech jakości, które zostaną określone w szczegółowych regułach wykonawczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 727/70 określa się:

a) centra interwencyjne (zwane dalej "centrami gromadzenia") leżące na obszarach wykazujących się znaczącą produkcją tytoniu w liściach i dysponujące możliwością czasowego składowania tego tytoniu;

b) centra interwencyjne (zwane dalej "centrami przetwarzania i magazynowania") dysponujące możliwością czasowego składowania i urządzeniami do pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu tytoniu w liściach oraz możliwościami magazynowania i zabezpieczania tytoniu po pierwszym przetworzeniu i przygotowaniu do wprowadzenia do obrotu..

Artykuł  2
1.
Wszystkie oferty tytoniu w liściach do interwencji składa się agencji interwencyjnej w centrum gromadzenia lub centrum przetwarzania i magazynowania, najbliższych miejscu zbioru centrów.
2.
Wszystkie oferty tytoniu w belach do interwencji składa się agencji interwencyjnej w centrum przetwarzania i magazynowania, wybranym spośród trzech najbliższych miejscu pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu.
3.
"Najbliższe centrum" oznacza centrum, do którego tytoń może być wysłany po najniższych kosztach.
Artykuł  3
1.
Agencje interwencyjne określają miejsce odbioru tytoniu.
2.
Agencja interwencyjna wyznacza miejsce odbioru inne niż centrum podane przez posiadacza tytoniu, tylko jeśli to centrum w momencie odbioru nie dysponuje:

a) dla tytoniu w liściach: wystarczającymi możliwościami czasowego składowania;

b) dla tytoniu w belach: wystarczającymi możliwościami magazynowania lub wystarczającymi gwarancji odpowiedniego zabezpieczenia tytoniu oferowanej odmiany i jakości.

3.
Miejsce odbioru wyznaczone przez agencję interwencyjną znajduje się w miejscu, dla którego najniższa jest całość ponoszonych wydatków obejmujących:

a) dla tytoniu w liściach: koszty transportu, czasowego składowania, pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu oraz zabezpieczenia i magazynowania przetworzonych produktów;

b) dla tytoniu w belach: koszty transportu, zabezpieczenia i magazynowania.

4.
Jeśli wskazane przez agencję interwencyjną miejsce odbioru nie jest jednym z trzech centrów przewidzianych w art. 2, wszelkie dodatkowe koszty transportu określa i ponosi agencja interwencyjna.
Artykuł  4

Agencja interwencyjna wskazuje do pierwszego przetworzenia i przygotowania do wprowadzenia do obrotu tytoniu w liściach, który został przyjęty w centrum wybranym przez sprzedawcę, miejsce, dla którego najniższa jest całość kosztów pierwszego przetworzenia, przygotowania do wprowadzenia do obrotu i transportu z miejsca przyjęcia.

Artykuł  5

Agencje interwencyjne skupują tylko tytoń posiadający minimalne cechy jakości, które zostaną zdefiniowane na podstawie klasyfikacji według odmian i jakości.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 1970 r.
W imieniu Rady
W. SCHEEL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.04.1970, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1970.164.32

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1467/70 ustalające niektóre ogólne zasady interwencji na rynku surowca tytoniowego
Data aktu: 20/07/1970
Data ogłoszenia: 27/07/1970
Data wejścia w życie: 30/07/1970, 01/05/2004