Trzecia dyrektywa w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wprowadzenie podatku od wartości dodanej w Państwach Członkowskich.

TRZECIA DYREKTYWA RADY
z dnia 9 grudnia 1969 r.
w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wprowadzenie podatku od wartości dodanej w Państwach Członkowskich
(69/463/EWG)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 99 i 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

Republika Włoska i Królestwo Belgii powiadomiły Komisję, odpowiednio w dniach 14 lipca i 12 września 1969 r., że nie są w stanie dotrzymać ostatecznego terminu, dnia 1 stycznia 1970 r., wprowadzenia podatku od wartości dodanej tak, jak to przewidziano w art. 1 ust. 2 pierwszej dyrektywy Rady z dnia 11 kwietnia 1967 r. (3) w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych; te Państwa Członkowskie wniosły o przedłużenie terminu odpowiednio: o okres dwóch lat i jednego roku na wprowadzenie tego podatku;

Królestwo Belgii uważa, że nie jest w stanie zastosować podatku od wartości dodanej w przewidzianym terminie, głównie ze specyficznych dla Belgii powodów koniunkturalnych i budżetowych;

Republika Włoska wskazała, że projekt generalnej reformy podatków został obecnie przedłożony do rozważenia i przyjęcia przez Parlament, który jeszcze nie zajmował się tą sprawą; zgodnie z projektem, odpowiednie ustawodawstwo musi zostać przyjęte przed dniem 31 października 1970 r.; to Państwo Członkowskie nie jest w stanie zastosować podatku od wartości dodanej w przewidzianym terminie;

przedłużenie terminu może zostać przyznane tylko wówczas, gdy ogranicza się ono do minimum;

w tych okolicznościach, wprowadzenie podatku od wartości dodanej nie może być przełożone na termin po dniu 1 stycznia 1972 r.;

jednym z głównych celów wyżej wspomnianej pierwszej dyrektywy jest ustanowienie, poprzez wprowadzenie podatku od wartości dodanej w dniu 1 stycznia 1970 r., takich warunków, żeby podatki obrotowe nie powodowały zafałszowania konkurencji;

cel ten nie może być osiągnięty przed dniem 1 stycznia 1970 r., zwłaszcza w odniesieniu do handlu, ponieważ te Państwa Członkowskie stosują w dalszym ciągu średnie stawki w celu wyrównania wewnętrznego obciążenia podatkowego;

Państwa Członkowskie, które nie mogą wprowadzić podatku od wartości dodanej przed dniem 1 stycznia 1970 r. nie powinny powiększać swoich średnich stawek wyrównawczych obowiązujących w dniu 1 października 1969 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W art. 1 pierwszej dyrektywy z dnia 11 kwietnia 1967 r. datę "dnia 1 stycznia 1970 r." zastępuje się datą "dnia 1 stycznia 1972 r."

Artykuł  2

Do celów niniejszej dyrektywy, przez "średnie stawki" rozumie się stawki opłat wyrównawczych przy przywozie i zwrotów przy wywozie, wprowadzonych w celu wyrównania obciążenia kumulatywnym wieloszczeblowym podatkiem obrotowym produktów krajowych na różnych etapach produkcji, z wyłączeniem podatku od sprzedaży płaconego przez ostatecznego producenta.

Artykuł  3

Średnie stawki obowiązujące w dniu 1 października 1969 r. nie mogą być podwyższane.

Jednakże obowiązujące w tym dniu średnie stawki zostaną dostosowane do wszelkich późniejszych zmian stawek podatku obrotowego.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 grudnia 1969 r.
W imieniu Rady
H. J. DE KOSTER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 139 z 28.10.1969, str. 32.

(2) Dz.U. C 144 z 8.11.1969, str. 13.

(3) Dz.U. 71 z 14.4.1967, str. 1301/67.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1969.320.34

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Trzecia dyrektywa w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wprowadzenie podatku od wartości dodanej w Państwach Członkowskich.
Data aktu: 09/12/1969
Data ogłoszenia: 20/12/1969
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/12/1969