[Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu](2016/C 463/11)
(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2016 r.)
STRESZCZENIE
Prawodawca UE już od dawna przewidywał wprowadzenie systemu wjazdu/wyjazdu rejestrującego wjazdy i wyjazdy obywateli państw trzecich w obrębie terytorium Unii Europejskiej. Komisja przyjęła trzy wnioski w ramach pierwszego pakietu dotyczącego inteligentnych granic w 2013 r.; współprawodawcy wyrazili poważne zastrzeżenia i konsensus w sprawie pakietu nie został osiągnięty. Następnie Komisja w odpowiedzi na zastrzeżenia rozpoczęła procedurę weryfikacji poprawności projektu i w tym roku wydała drugi pakiet dotyczący inteligentnych granic obejmujący dwa zmienione wnioski.
Europejski Inspektor Ochrony Danych uważnie zapoznał się z wnioskami i wydaje zalecenia w celu wsparcia prawodawcy oraz dopilnowania, aby ramy prawne obowiązujące względem systemu wjazdu/wyjazdu były w pełni spójne z unijnymi przepisami w zakresie ochrony prywatności i danych, w szczególności art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.
Europejski Inspektor Ochrony Danych uznaje potrzebę zapewnienia spójnych i skutecznych systemów informacyjnych do celów zarządzania granicami i zapewnienia bezpieczeństwa. Wnioski pojawiły się w kluczowym momencie, kiedy Unia Europejska stoi wobec poważnych wyzwań w tym obszarze. Europejski Inspektor Ochrony Danych podkreśla jednak znaczenie i potencjalnie ingerencyjny charakter proponowanego systemu przetwarzania danych osobowych w ramach EES, który należy przeanalizować pod kątem zgodności z art. 7 i 8 Karty praw podstawowych. Zgodność systemu wjazdu/wyjazdu z zasadą konieczności i proporcjonalności należy ocenić zarówno w wymiarze globalnym, z uwzględnieniem istniejących w UE wielkoskalowych systemów informatycznych, jak i w wymiarze szczególnym, w konkretnym przypadku tych obywateli państw trzecich, którzy przebywają na terenie UE zgodnie z prawem. Europejski Inspektor Ochrony Danych zauważa, że dane systemu wjazdu/wyjazdu będą przetwarzane do dwóch różnych celów, z jednej strony do celów zarządzania granicami i ułatwiania przekraczania granicy, a z drugiej strony do celów ścigania przestępstw. Europejski Inspektor Ochrony Danych zaleca wyraźne zaznaczenie różnicy pomiędzy tymi celami w ramach samego wniosku w sprawie systemu wjazdu/wyjazdu z 2016 r., ponieważ cele te będą oddziaływać w różny sposób na prawa do prywatności i ochrony danych.
Choć EIOD z zadowoleniem przyjmuje uwagę, którą poświęcono uprzednio wyrażonym zastrzeżeniom dotyczącym ochrony danych i prywatności oraz korzystne zmiany zawarte w zmienionych wnioskach, wyraża zaniepokojenie odnośnie do kilku aspektów wniosku w sprawie systemu wjazdu/wyjazdu, które prawodawca powinien lepiej uzasadnić lub nawet ponownie rozważyć, w szczególności:
W opinii zawarto również dodatkowe zalecenia w zakresie ochrony danych i prywatności, które należy uwzględnić w procesie legislacyjnym, w tym w zakresie bezpieczeństwa systemu.
1 Komunikat Komisji z dnia 13 lutego 2008 r. - Przygotowanie kolejnych etapów rozwoju zarządzania granicami w Unii Europejskiej, COM(2008) 69 wersja ostateczna.
2 Uwagi wstępne Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z dnia 3 marca 2008 r. w sprawie trzech komunikatów w sprawie zarządzania granicami.
3 Opinia EIOD z dnia 7 lipca 2011 r. w sprawie komunikatu w sprawie migracji.
4 Komunikat Komisji z dnia 25 października 2011 r. zatytułowany "Inteligentne granice - możliwe warianty i kierunki", COM(2011) 680 wersja ostateczna.
5 Grupa Robocza Art. 29 przedstawiła uwagi na temat komunikatu Komisji w sprawie inteligentnych granic w piśmie do komisarz Malmström z dnia 12 czerwca 2012 r.
7 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie utworzenia systemu wjazdu/wyjazdu (EES) w celu rejestrowania danych dotyczących wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich Unii Europejskiej, COM(2013) 95 final.
8 Wniosek dotyczący Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie utworzenia programu rejestrowania podróżnych, COM(2013) 97 final.
9 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 562/2006 w związku ze stosowaniem systemu wjazdu/wyjazdu (EES) oraz programu rejestrowania podróżnych (RTP), COM(2013) 96 final.
10 Opinia EIOD z dnia 18 lipca 2013 r. w sprawie wniosków dotyczących rozporządzenia w sprawie utworzenia systemu wjazdu/ wyjazdu (EES) oraz rozporządzenia w sprawie utworzenia programu rejestrowania podróżnych (RTP).
11 Opinia Grupy Art. 29 w zakresie Przetwarzania Danych Osobowych z dnia 6 czerwca 2013 r. 05/2013 w sprawie inteligentnych granic.
16 Uwagi formalne EIOD z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie konsultacji społecznych Komisji dotyczących inteligentnych granic.
18 Komunikat Komisji z dnia 6 kwietnia 2016 r. "Sprawniejsze i bardziej inteligentne systemy informacyjne do celów zarządzania granicami i zapewnienia bezpieczeństwa", COM(2016) 205 final.
19 COM(2016) 194 final.
20 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie unijnego kodeksu zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen) (tekst jednolity) (Dz.U. L 77 z 23.3.2016, s. 1).
21 COM(2016) 196 final.
22 Dokument roboczy służb Komisji z dnia 6 kwietnia 2016 r. "Ocena skutków dotycząca ustanowienia unijnego systemu wjazdu/ wyjazdu towarzysząca wnioskowi w sprawie EES z 2016 r. i wnioskowi w sprawie zmiany kodeksu granicznego Schengen z 2016 r.", SWD(2016) 115 final (zwany dalej "oceną skutków").
24 W 2015 r. przeprowadzono dwa warsztaty pomiędzy DG HOME a EIOD poświęcone aspektom inteligentnych granic: jedne odbyły się 20 marca i były poświęcone przygotowaniu wniosków dotyczących inteligentnych granic, a drugie interaktywne warsztaty odbyły się 21 września 2015 r. i dotyczyły rozważań na temat ochrony danych i prywatności w związku z polityką na rzecz migracji i spraw wewnętrznych; podczas warsztatów omówiono również kwestie dotyczące wniosków w sprawie inteligentnych granic z 2013 r.; zob. protokół z warsztatów z dnia 20 marca 2015 r. w załączniku nr 16 do oceny skutków.