Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Ball/Rexam.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1 Ball/Rexam

(M.7567)

(2016/C 107/04)

(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2016 r.)

I.

 WPROWADZENIE

1.
Dnia 15 czerwca 2015 r., na mocy art. 4 rozporządzenia w sprawie łączenia przedsiębiorstw 2 , Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której Ball Corporation ("Ball") ma przejąć całość kapitału Rexam PLC ("Rexam"), który został wyemitowany oraz który ma zostać wyemitowany ("transakcja"). Ball jest zwany "stroną zgłaszającą". Ball i Rexam są wspólnie zwane "stronami". Przedmiotowa transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

II.

 PROCEDURA

Decyzja na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) oraz dostęp do kluczowych dokumentów
2.
W dniu 20 lipca 2015 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, i stwierdziła, że przedmiotowa transakcja budzi poważne wątpliwości co do zgodności ze rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG. Poważne wątpliwości dotyczą puszek do napojów oraz butelek aluminiowych.
3.
W dniach 22 i 29 lipca 2015 r. Komisja przekazała stronie zgłaszającej pewne najważniejsze uwagi pochodzące od stron trzecich, zebrane w trakcie pierwszego etapu postępowania wyjaśniającego i nieopatrzone klauzulą poufności.
4.
W dniu 3 sierpnia 2015 r. strona zgłaszająca przedstawiła swoje uwagi na piśmie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) decyzji
5.
W trakcie drugiego etapu postępowania wyjaśniającego Komisja skierowała do stron, konkurentów, klientów i dostawców szereg wniosków o udzielenie informacji.

Wysłuchanie stron

6.
W dniu 29 września 2015 r. zgodnie z art. 18 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, o którym strona zgłaszająca została powiadomiona jeszcze tego samego dnia. Przedsiębiorstwo Rexam otrzymało jawną wersję zgłoszenia, zgodnie z ustaleniami stron.
7.
W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja wstępnie stwierdziła, że proponowana transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji, w szczególności przez stworzenie pozycji dominującej w odniesieniu do puszek do napojów na właściwych rynkach geograficznych na obszarze EOG, oraz że w takiej formie byłaby ona niezgodna z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
8.
Dostęp do akt sprawy był możliwy w biurze danych oraz za pośrednictwem płyt CD-ROM przekazanych kilkakrotnie w siedzibie Komisji, zwłaszcza w dniach 30 września, 2 października, 28 października, 12 listopada, 1 grudnia i 22 grudnia 2015 r. Komisja rozpatrzyła kilka wniosków o udzielenie dodatkowego dostępu. Nie otrzymałem żadnego formalnego wniosku w odniesieniu do dostępu do akt.
9.
W dniu 13 października 2015 r. strony przesłały wspólną odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Strony nie złożyły wniosku o przeprowadzenie spotkania wyjaśniającego.
10.
W dniach 6, 12 i 27 listopada 2015 r. oraz w dniu 4 grudnia 2015 r. stronie zgłaszającej przesłano cztery pisma zawierające opis stanu faktycznego. Strona zgłaszająca udzieliła odpowiedzi na wspomniane pisma zawierające opis stanu faktycznego odpowiednio w dniach 12, 16 i 30 listopada 2015 r. oraz w dniu 7 grudnia 2015 r.
11.
Formalne spotkania ze stronami dotyczące aktualnego stanu sprawy odbyły się w dniach 10 sierpnia, 22 września i 23 października 2015 r. W listopadzie i w grudniu 2015 r. odbyły się dalsze spotkania.

Zainteresowane osoby trzecie

12.
Dwóch konkurentów stron, przedsiębiorstwa Can-Pack SA and Crown Holdings, Inc., uznano za zainteresowane osoby trzecie, odpowiednio w dniach 19 sierpnia i 25 września 2015 r. Również dwóch klientów stron, przedsiębiorstwa SABMiller plc i Carlsberg Breweries A/S, uznano za zainteresowane osoby trzecie, odpowiednio w dniach 14 sierpnia i 4 listopada 2015 r. W dniu 13 października 2015 r. za zainteresowaną osobę trzecią uznano piątą osobę, która udowodniła dostateczne zainteresowanie sprawą, zwracając się jednocześnie na podstawie art. 5 ust. 4 decyzji 2011/695/UE o nieujawnianie jej tożsamości stronom.
13.
Wszystkie zainteresowane osoby trzecie otrzymały jawną wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i miały możliwość przedstawienia swoich opinii.

Zobowiązania

14.
W dniu 18 listopada 2015 r. strona zgłaszająca przedstawiła, na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, swoje zobowiązania.
15.
W dniu 20 listopada 2015 r. Komisja rozpoczęła badanie rynku w celu zebrania opinii konkurentów, klientów i innych uczestników rynku na temat zaproponowanych zobowiązań.
16.
W dniu 3 grudnia 2015 r. strona zgłaszająca przedstawiła ostateczny zestaw zobowiązań.
17.
Na podstawie ostatecznego zestawu zobowiązań Komisja stwierdziła, że przedmiotowa transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

III.

 PODSUMOWANIE

18.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk, i stwierdziłem, że tak właśnie było.
19.
Stwierdzam, że strony miały w tej sprawie możliwość skutecznego skorzystania ze swoich praw procesowych.

Bruksela, dnia 6 stycznia 2016 r.

Joos STRAGIER
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.107.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Ball/Rexam.
Data aktu: 06/01/2016
Data ogłoszenia: 22/03/2016