(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2013 r.)
Dot. art. 18
(w odniesieniu do ust. 1 i 3) Komisja podkreśla, że upoważnienie Komisji do przyjmowania - w drodze aktów wykonawczych lub delegowanych - środków określonych we wspólnych zaleceniach państw członkowskich nie może naruszać uprawnień dyskrecjonalnych Komisji do przyjmowania takich aktów.
(w odniesieniu do ust. 7) Zdolność państw członkowskich, mających bezpośredni interes w zarządzaniu, do przygotowania wspólnych zaleceń nie może naruszać wyłącznego prawa inicjatywy przysługującego Komisji w odniesieniu do przedkładania wniosków w dziedzinie wspólnej polityki rybołówstwa.
(w odniesieniu do ust. 8) W świetle art. 2 ust. 1 TFUE ustęp 8 nie może być rozumiany jako automatyczne upoważnienie państw członkowskich, ze względu na brak innych przepisów unijnych, do przyjmowania prawnie wiążących aktów w dziedzinie, w której Unia ma wyłączną kompetencję. Jeżeli Komisja uzna, że takie akty są niezgodne z celami wspólnej polityki rybołówstwa, państwa członkowskie powinny podjąć działania zgodnie z zasadą lojalnej współpracy w celu usunięcia wszelkiej niezgodności z prawem Unii.
Dot. części VI, a w szczególności art. 28 ust. 3
Przepisy części VI dotyczące polityki zewnętrznej nie wpływają na ważność decyzji Rady lub wytycznych negocjacyjnych Rady dla Komisji zgodnie z art. 218 TFUE ani porozumień zawartych z państwami lub organizacjami trzecimi zgodnie z art. 218 TFUE.
Dot. art. 47 ust. 2 część druga
Komisja podkreśla, że systematyczne powoływanie się na art. 5 ust. 4 akapit drugi lit. b) rozporządzenia (UE) nr 182/2011 (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13) jest sprzeczne z literą i duchem tego aktu prawnego. Odwołanie do tego przepisu musi być związane z konkretną potrzebą odstąpienia od zasady, zgodnie z którą Komisja może przyjmować projekt aktu wykonawczego, w przypadku gdy nie została wydana opinia. Jako że jest to wyjątek od zasady ogólnej ustanowionej w art. 5 ust. 4, nie można postrzegać korzystania z akapitu drugiego lit. b) jedynie jako "swobody decyzyjnej" prawodawcy, lecz przepis ten należy interpretować w sposób zawężający, a w związku z tym korzystanie z niego musi być uzasadnione.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2013.351E.45/3 |
| Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
| Tytuł: | Oświadczenia Komisji. |
| Data aktu: | 30/11/2013 |
| Data ogłoszenia: | 30/11/2013 |