DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJIz dnia 14 czerwca 2013 r.
w sprawie finansowania w 2013 r. działań w dziedzinie weterynarii związanych z polityką informacyjną Unii Europejskiej i wsparciem organizacji międzynarodowych oraz niektórymi środkami niezbędnymi do zapewnienia stosowania prawodawstwa dotyczącego żywności i pasz oraz zdrowia roślin
(2013/C 170/06)
(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r.(1) w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), w szczególności jego art. 84,
uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(2), w szczególności jej art. 16, 19, 20, 21, 23 i 27,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG(3), w szczególności jego art. 76 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(4), w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. c),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 84 rozporządzenia finansowego oraz art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii(5) (zwanego dalej "zasadami stosowania") zaciągnięcie zobowiązań na wydatki z budżetu Unii musi być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania określającą zasadnicze elementy działania powodującego wydatek i przyjętą przez instytucję lub przez organy, którym instytucja przekazała uprawnienia.
(2) W zasadach stosowania określono poziom szczegółowości uznany za wystarczający do określenia ram decyzji w sprawie finansowania.
(3) Zgodnie z art. 128 rozporządzenia finansowego należy przyjąć roczny program prac dotyczący dotacji.
(4) Należy ustanowić program prac w zakresie działań Unii Europejskiej w dziedzinie weterynarii, związanych z polityką informacyjną, wsparciem organizacji międzynarodowych oraz komputeryzacją procedur weterynaryjnych.
(5) Ze względu na to, że program prac określony w załącznikach zapewnia dostatecznie szczegółową podstawę działań w rozumieniu art. 94 zasad stosowania, niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania wydatków przewidzianych w programie prac dotyczącym dotacji i udzielania zamówień.
(6) Na podstawie art. 22 decyzji 2009/470/WE Unia może podejmować działania techniczne i naukowe konieczne do opracowania unijnego prawodawstwa w dziedzinie weterynarii oraz do rozwoju kształcenia lub szkoleń w dziedzinie weterynarii lub wspierać państwa członkowskie lub organizacje międzynarodowe w podejmowaniu takich działań.
(7) Zgodnie z art. 53d rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6) urzędnik zatwierdzający uzyskał dowody na to, że organizacje międzynarodowe OIE i FAO, którym zostanie powierzone wdrażanie budżetu Unii poprzez zarządzanie wspólne, w swojej rachunkowości, audycie, procedurach kontroli wewnętrznej i procedurach udzielania zamówień stosują normy zapewniające gwarancje równoważne uznanym normom międzynarodowym.
(8) Ukończono wspólny projekt UE-OIE dotyczący badań nad wykazem i klasyfikacją priorytetowych chorób zwierząt, w tym chorób, które mogą być przenoszone na człowieka. W ramach tego projektu opracowano narzędzie klasyfikacji i hierarchizacji chorób. Obecnie potrzebny jest wkład finansowy na cele gromadzenia informacji i dostosowania tego narzędzia w taki sposób, aby mogło być stosowane także do chorób zwierząt wodnych, co jest niezbędne do sporządzenia wykazu chorób zgodnie z nowym prawodawstwem UE w zakresie zdrowia zwierząt.
(9) W dniu 29 listopada 2003 r. Unia Europejska i Organizacja Narodów Zjednoczonych podpisały finansową i administracyjną umowę ramową, która stworzyła sprzyjające warunki dla podpisanej w dniu 17 lipca 2003 r. umowy między Komisją Wspólnot Europejskich a Organizacją Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa.
(10) Zgodnie z decyzją Komisji 2009/492/WE z dnia 22 czerwca 2009 r. w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty w Fundusz Powierniczy 911100MTF/INT/ 003/EWG(7) w celu wsparcia kampanii przeciwko pryszczycy poza Wspólnotą Komisja Europejska zawarła w dniu 1 września 2009 r. umowę wykonawczą MTF/INT/003/EWG w sprawie "Działań finansowanych przez WE (2009-2013) przeprowadzonych przez Europejską Komisję ds. Zwalczania Pryszczycy (EuFMD) przy Organizacji ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO)". Umowę zawarto na 48 miesięcy. Ponieważ ogniska pryszczycy oraz, w niektórych przypadkach, ostre epidemie nadal występują w krajach trzecich sąsiadujących z państwami członkowskimi i mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia podatnych na chorobę zwierząt gospodarskich w państwach członkowskich, należy odnowić wspomnianą umowę wykonawczą i ustalić wkład Unii do Funduszu Powierniczego 911100MTF/INT/003/EWG.
(11) Wkład Unii należy ustalić na maksymalnym poziomie 4.000.000 EUR na okres 24 miesięcy. Budżet Funduszu Powierniczego na rok 2013 należy ustalić na podstawie końcowego salda jego funduszy w dniu 31 sierpnia 2013 r. oraz wkładu Unii w wysokości niezbędnej do zgromadzenia równowartości 2.000.000 EUR w USD. Dalsze wydatki powinny być uzupełniane transferami rocznymi lub zgodnie z harmonogramem płatności określonym w nowej umowie wykonawczej, zawartej na podstawie finansowej i administracyjnej umowy ramowej dotyczącej unijnego finansowania programów Organizacji Narodów Zjednoczonych.
(12) W art. 19 lit. a) ppkt (i) decyzji 2009/470/WE określono, że Unia udziela finansowego wsparcia dla gromadzenia i przechowywania wszystkich informacji odnoszących się do prawodawstwa unijnego dotyczącego zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt i bezpieczeństwa żywności pochodzenia zwierzęcego.
(13) Aby zapewnić dostęp do interaktywnej bazy danych prawodawstwa w dziedzinie weterynarii i umożliwić państwom członkowskim roczny dostęp do odpowiednich informacji weterynaryjnych, niezbędne jest wsparcie finansowe.
(14) W art. 13 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(8) wprowadzono wymóg, aby Unia i państwa członkowskie w pełni uwzględniały wymagania w zakresie dobrostanu zwierząt przy formułowaniu i wykonywaniu określonych polityk Unii. W następstwie komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie strategii Unii Europejskiej w zakresie ochrony i dobrostanu zwierząt na lata 2012-2015(9) właściwe jest finansowanie inicjatyw mających na celu wdrożenie tej strategii.
(15) W poprzednich latach przeprowadzono działania informacyjne mające na celu propagowanie wśród zainteresowanych stron, organizacji i ogółu społeczeństwa kwestii dotyczących zdrowia zwierząt i zasad strategii w zakresie zdrowia zwierząt. Działania te, łącznie z działaniami horyzontalnymi, należy kontynuować w 2013 r.
(16) W art. 27 decyzji 2009/470/WE przewidziano wsparcie finansowe Unii dla wdrażania krajowych programów zwalczania i monitorowania. Na podstawie tego samego artykułu Komisja ocenia te programy. Wstępnej oceny tych programów zgłoszonych na rok 2014 dokonają eksperci zewnętrzni.
(17) W celu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt oraz środowiska konieczne jest zwalczanie handlu nielegalnymi i podrobionymi środkami ochrony roślin. Zgodnie z art. 76 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 Komisja może ponosić wydatki na działania przyczyniające się do realizacji celów tego rozporządzenia.
(18) W rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 ustanowiono zasady wykonywania kontroli urzędowych mających na celu sprawdzenie zgodności z regułami ukierunkowanymi w szczególności na zapobieganie zagrożeniom dla ludzi i zwierząt, ich eliminowanie lub ograniczanie do dopuszczalnych poziomów, bezpośrednio lub poprzez środowisko naturalne, gwarantowanie uczciwych praktyk w handlu paszami i żywnością oraz ochronę interesów konsumenta łącznie z etykietowaniem pasz i żywności oraz innymi formami przekazywania informacji konsumentom.
(19) Zgodnie z art. 66 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 882/2004 wkłady finansowe na finansowanie pozostałych środków niezbędnych do zapewnienia stosowania tego rozporządzenia zatwierdzane są każdego roku w ramach procedury budżetowej. Środki, o których mowa w art. 66, obejmują w szczególności organizowanie badań, ogłaszanie informacji oraz organizację posiedzeń i konferencji.
(20) W badaniu zakwestionowano ważność metody wykrywania CEN EN 1785:2003. Aby sprawdzić ważność tej metody, konieczne jest powtórzenie tego badania.
(21) Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) zdobyła światową renomę jako organizacja o dużym doświadczeniu w opracowywaniu analiz ekonomicznych i zaleceń dla twórców polityki. W związku z tym, zgodnie z art. 134 ust. 1 lit. b) zasad stosowania, umowa z przyczyn technicznych może zostać zawarta wyłącznie z OECD.
(22) W opublikowanym w 2009 r. wspólnym sprawozdaniu technicznym "The bacterial challenge: time to react", Europejska Agencja Leków (EMA) oraz Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) oszacowały koszt oporności na środki przeciwdrobno-ustrojowe u ludzi na 1,5 mld EUR rocznie. W nawiązaniu do tych szacunków EMA i ECDC oraz aby dokładniej wykazać skutki oporności na środki przeciwdrobno-ustrojowe, potrzebna jest odpowiednia analiza ekonomiczna, opracowana przez uznanego partnera, takiego jak OECD, która posłuży jako podstawa do opracowania propozycji polityki.
(23) Informacje na temat kontroli żywności i pasz nie zawsze mogą być powiązane z określonym tematem. W związku z tym należy zapewnić środki na działania związane z komunikacją horyzontalną dotyczącą tego tematu.
(24) Ważną rolę w utrzymywaniu wysokiej jakości systemu bezpieczeństwa żywności zarówno w UE, jak i w krajach trzecich eksportujących do UE odgrywa Biuro ds. Żywności i Weterynarii (FVO). Działalność FVO można postrzegać jako kluczowy element systemu bezpieczeństwa żywności w UE i ważne jest, aby informacje dotyczące zadań inspekcyjnych były rozpowszechniane.
(25) W 2012 r. Komisja zleciła przeprowadzenie szczegółowego badania dotyczącego istniejących systemów znakowania produktów wolnych od GMO oraz mających na celu zidentyfikowanie i przeanalizowanie elementów, które należy rozpatrzyć w kontekście ewentualnego zharmonizowanego podejścia UE do takiego oznakowania. Wyniki tego badania zostaną omówione z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami w 2013 r. W zależności od wyniku badania i dalszych dyskusji za konieczną może zostać uznana dalsza harmonizacja w tej dziedzinie. W tym przypadku Komisja będzie musiała przeprowadzić kompleksową ocenę skutków kilku strategii harmonizacyjnych, co wymagałoby przeprowadzenia szczegółowej analizy skutków gospodarczych i społecznych oraz wpływu na handel, konsumentów i środowisko. W celu wsparcia tej oceny skutków należy zapewnić odpowiednie środki finansowe na gromadzenie danych i prace w zakresie oceny opcji strategicznych.
(26) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(10) i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych(11) wymaga się przyjęcia wspólnej metodyki gromadzenia przez państwa członkowskie informacji dotyczących spożycia oraz zastosowania dodatków do żywności i środków aromatyzujących w UE. Taka wspólna metodyka jest konieczna, aby zagwarantować, że substancje te są stosowane w UE w sposób bezpieczny dla konsumentów. Monitoring powinien przede wszystkim dotyczyć typowych i maksymalnych poziomów stosowania dodatków oraz niepożądanych substancji, które występują w naturalnych środkach aromatyzujących lub w niektórych składnikach żywności. Umożliwi on Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) opracowywanie wiarygodnych ocen narażenia, a Komisji - podjęcie skutecznych i proporcjonalnych środków zarządzania ryzykiem.
(27) Do końca września bieżącego roku laboratoria referencyjne UE powinny przedłożyć program prac na rok 2014. Programy te są oceniane przez Komisję. Wstępnej oceny tych programów zgłoszonych na rok 2014 dokonają eksperci zewnętrzni.
(28) W zakres rozporządzenia Komisji (UE) nr 619/2011 ustanawiającego metody pobierania próbek i dokonywania analiz do celów urzędowej kontroli paszy pod kątem występowania materiału genetycznie zmodyfikowanego, dla którego procedura wydawania zezwolenia jest w toku lub dla którego zezwolenie wygasło(12), wchodzi obecność niedozwolonego materiału zmodyfikowanego genetycznie (GM) wyłącznie w paszy. Rozporządzenie to obejmuje klauzulę przeglądu, zgodnie z którą Komisja ma monitorować jego stosowanie i jego wpływ na rynek wewnętrzny, a także na podmioty działające na rynku pasz, na rynku zwierząt gospodarskich oraz inne podmioty, i w razie konieczności przedstawić wnioski dotyczące przeglądu tego rozporządzenia. Wstępne dane przedłożone przez zainteresowane strony oraz wszelkie nowe dane powinny być gromadzone i analizowane oraz stanowić dla Komisji podstawę oceny skutków aktualnej sytuacji w porównaniu do opcji objęcia zakresem przepisów żywności. Na wsparcie tego badania należy przyznać odpowiednie środki finansowe.
(29) Niniejsza decyzja w sprawie finansowania może również obejmować płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 92 rozporządzenia finansowego i art. 111 zasad stosowania.
(30) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 94 ust. 4 zasad stosowania.
(31) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
______(1) Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
(2) Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.
(3) Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
(4) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1. Sprostowane w Dz.U. L 191 z 28.5.2004, s. 1.
(5) Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.
(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(7) Dz.U. L 164 z 26.6.2009, s. 64.
(8) Dz.U. C 83 z 30.3.2010, s. 47.
(9) COM(2012) 6 final.
(10) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
(11) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.
(12) Dz.U. L 166 z 25.6.2011, s. 9.