Program ochrony środowiska przed hałasem.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 26 lipca 2021 r.
w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem 2

Na podstawie art. 119a ust. 12 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres programu ochrony środowiska przed hałasem, zwanego dalej "programem";
2)
sposób ustalania harmonogramu planowanych działań ograniczających poziom hałasu w środowisku.
§  2. 
We wstępie, o którym mowa w art. 119a ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, zwanej dalej "ustawą", wskazuje się:
1)
cel programu;
2)
organ zobowiązany do opracowania programu;
3)
podstawę prawną opracowania programu i przepisy regulujące dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku, wyrażone wskaźnikami i , obowiązujące w dniu uchwalenia programu;
4)
informację o dokumentach stanowiących podstawę do opracowania programu wraz z podaniem organów i podmiotów, które je sporządziły;
5)
opis obszaru objętego programem zawierający:
a)
identyfikację obszarów podlegających ochronie akustycznej,
b)
liczbę mieszkańców,
c)
identyfikację i charakterystykę źródeł hałasu,
d)
identyfikację i opis ograniczeń związanych z utworzonymi na tym obszarze obszarami ograniczonego użytkowania lub strefami przemysłowymi lub wyznaczonymi obszarami cichymi;
6)
historię udziału społeczeństwa w opracowaniu dokumentu na zasadach, o których mowa w art. 119a ust. 5 ustawy.
§  3. 
W uzasadnieniu, o którym mowa w art. 119a ust. 4 pkt 2 ustawy, wskazuje się:
1)
dane i wnioski wynikające ze sporządzonych strategicznych map hałasu, w tym:
a)
wykaz terenów wymagających podjęcia działań ograniczających poziom hałasu w środowisku wraz ze wskazaniem liczby mieszkańców na tych terenach,
b)
identyfikację dominujących źródeł hałasu,
c)
identyfikację obszarów, które spełniają kryteria obszarów cichych,
d)
zestawienie propozycji działań przedstawionych na strategicznych mapach hałasu w zakresie ochrony przed hałasem, planowanych do realizacji w ciągu 5 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia strategicznej mapy hałasu, oraz planowanych do realizacji w ciągu 6-10 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia tej mapy;
2)
ocenę realizacji poprzedniego programu, w tym:
a)
wykaz zrealizowanych działań w zakresie ochrony przed hałasem wskazanych w poprzednim programie,
b)
wykaz zrealizowanych działań w zakresie ochrony przed hałasem innych niż wskazane w poprzednim programie,
c)
wykaz niezrealizowanych działań w zakresie ochrony przed hałasem wskazanych w poprzednim programie wraz z przyczynami braku realizacji oraz oceną, czy powinny być zrealizowane w obecnym programie;
3)
analizy materiałów, dokumentów i publikacji wykorzystanych do opracowania programu, w tym:
a)
polityki, strategii, planu lub programu, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094, z późn. zm. 3 ), oraz projektu, o którym mowa w art. 47 ust. 1 tej ustawy,
b)
obowiązujących wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska,
c)
przepisów prawa, w tym prawa miejscowego, mających wpływ na stan akustyczny środowiska,
d)
prawomocnych decyzji określających warunki korzystania ze środowiska, w których określono dopuszczalne poziomy hałasu, oraz innych dokumentów i materiałów sporządzonych dla potrzeb postępowań administracyjnych prowadzonych w stosunku do podmiotów korzystających ze środowiska, których działalność ma negatywny wpływ na stan akustyczny środowiska, przez uwzględnienie przedstawionych w tych dokumentach działań w zakresie ochrony przed hałasem jako wiążących dla realizacji programu - w odniesieniu do elementów programu, o których mowa w § 7 pkt 1-4,
e)
przepisów dotyczących emisji hałasu z instalacji i urządzeń, w tym pojazdów, mających negatywny wpływ na stan akustyczny środowiska,
f)
nowych, dostępnych technik i technologii w zakresie ograniczania hałasu,
g)
planowanych inwestycji ograniczających emisję hałasu oraz ograniczających rozprzestrzenianie się hałasu wynikających z przyjętych polityk, strategii, planów lub programów, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz projektów, o których mowa w art. 47 ust. 1 tej ustawy, oraz zmniejszających liczbę osób narażonych na ponadnormatywne oddziaływania przez indywidualną ochronę budynków.
§  4. 
1. 
W opisie działań w zakresie, o którym mowa w art. 119a ust. 4 pkt 3 ustawy, wskazuje się:
1)
działania w zakresie ochrony przed hałasem planowane do podjęcia w ciągu 5 lat, licząc od roku uchwalenia programu, łącznie ze środkami zachowania obszarów cichych w aglomeracji i poza aglomeracją, wraz z określeniem podmiotu lub organu odpowiedzialnego za ich realizację;
2)
zestawienie szacunków dotyczących zmniejszenia liczby osób:
a)
dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości, obliczonej zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
b)
dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu, obliczonej zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia,
c)
dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego, obliczonej, o ile dane są dostępne, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
3)
długofalową strategię ukierunkowaną na określenie i realizację celów w zakresie ochrony przed hałasem, w tym także identyfikację obszarów, które powinny zostać wyznaczone jako obszary ciche w aglomeracji i poza aglomeracją;
4)
harmonogram realizacji poszczególnych działań, o których mowa w pkt 1 i 3;
5)
opis obowiązków wynikających z programu dotyczących podmiotów lub organów odpowiedzialnych za realizację działań, o których mowa w pkt 1 i 3, oraz ograniczeń wynikających z realizacji programu;
6)
zestawienie szacunkowych kosztów realizacji programu oraz ich źródeł finansowania, w tym szacunkowych kosztów realizacji poszczególnych działań, o których mowa w pkt 1, oraz ocenę efektywności kosztowej i ocenę relacji kosztów do korzyści, o ile są możliwe do oszacowania;
7)
opis sposobu monitorowania realizacji programu.
2. 
W programie w przypadku miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy zakładane efekty działań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oblicza się w odniesieniu do każdego źródła hałasu oddzielnie, z wyodrębnieniem głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk położonych w granicach tych miast.
3. 
W programie w przypadku głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk położonych poza granicami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy zakładane efekty działań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oblicza się w odniesieniu do każdego źródła hałasu oddzielnie, w podziale na powiaty.
§  5. 
W streszczeniu, o którym mowa w art. 119a ust. 4 pkt 4 ustawy, wskazuje się:
1)
podstawę prawną programu, cel programu i obszar objęty programem;
2)
ogólne informacje o działaniach, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 3;
3)
harmonogram realizacji poszczególnych działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 3.
§  6. 
1. 
Harmonogram realizacji poszczególnych działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 3, w przypadku miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy określa się oddzielnie dla wszystkich dróg, wszystkich linii kolejowych i wszystkich lotnisk położonych w granicach tych miast.
2. 
Harmonogram realizacji poszczególnych działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 3, dla terenów położonych poza granicami miast powyżej 100 tysięcy określa się oddzielnie dla głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk.
3. 
Harmonogram realizacji poszczególnych działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 3, określa się na podstawie wskaźnika o którym mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
4. 
(uchylony).
5. 
(uchylony).
6. 
Kolejność realizacji zadań programu ustala się, zaczynając od terenów o najwyższej wartości wskaźnika o którym mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  7. 
W programie zamieszcza się informacje, o których mowa w § 2-6, w podziale na:
1)
miasta o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy;
2)
główne drogi położone poza granicami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy;
3)
główne linie kolejowe położone poza granicami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy;
4)
główne lotniska położone poza granicami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia 4 . 5

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR NA OBLICZENIE SZACUNKÓW DOTYCZĄCYCH ZMNIEJSZENIA LICZBY OSÓB DOTKNIĘTYCH SZKODLIWYM SKUTKIEM HAŁASU W POSTACI ZNACZNEJ UCIĄŻLIWOŚCI

1. Szacunek zmniejszenia liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych uciążliwości oblicza się zgodnie ze wzorem: gdzie poszczególne symbole oznaczają:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

1) - wskaźnik określający zmniejszenie liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości;

2) HA - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznej uciążliwości;

3) x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska);

4) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczony dla sytuacji aktualnej, uzyskany ze strategicznych map hałasu;

5) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczony dla sytuacji przyszłej z podjęciem działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem;

6) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczony zgodnie ze wzorem:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

a) HA - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznej uciążliwości,

b) x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),

c) j - przedziały wartości wskaźnika hałasu ,

d) nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału j wartości wskaźnika ,

e) - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznej uciążliwości pochodzącej od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:

- w przypadku dróg:

- w przypadku linii kolejowych:

- w przypadku lotnisk:

2. Wskaźnik oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

1) 55,0-59,9 dB;

2) 60,0-64,9 dB;

3) 65,0-69,9 dB;

4) 70,0-74,9 dB;

5) 75,0-79,9 dB;

6) większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB).

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR NA OBLICZENIE SZACUNKÓW DOTYCZĄCYCH ZMNIEJSZENIA LICZBY OSÓB DOTKNIĘTYCH SZKODLIWYM SKUTKIEM HAŁASU W POSTACI ZNACZNYCH ZABURZEŃ SNU

1. Szacunek zmniejszenia liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu oblicza się zgodnie ze wzorem: gdzie poszczególne symbole oznaczają:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

1) - wskaźnik określający zmniejszenie liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu;

2) HSD - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu;

3) x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska);

4) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczony dla sytuacji aktualnej, uzyskany ze strategicznych map hałasu;

5) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczony dla sytuacji przyszłej z podjęciem działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem;

6) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczony zgodnie ze wzorem:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

a) HSD - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,

b) x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),

c) j - przedziały wartości wskaźnika hałasu

d) nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału j wartości wskaźnika

e) - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu pochodzącego od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:

- w przypadku dróg:

- w przypadku linii kolejowych:

- w przypadku lotnisk:

2. Wskaźnik oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

1) 50,0-54,9 dB;

2) 55,0-59,9 dB;

3) 60,0-64,9 dB;

4) 65,0-69,9 dB;

5) 70,0-74,9 dB;

6) większe lub równe 75 dB (≥ 75 dB).

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR NA OBLICZENIE SZACUNKÓW DOTYCZĄCYCH ZMNIEJSZENIA LICZBY OSÓB DOTKNIĘTYCH SZKODLIWYM SKUTKIEM HAŁASU W POSTACI CHOROBY NIEDOKRWIENNEJ SERCA WSKUTEK ODDZIAŁYWANIA HAŁASU DROGOWEGO

1. Szacunek zmniejszenia liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego 6  oblicza się zgodnie ze wzorem:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

1) - wskaźnik określający zmniejszenie liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego;

2) IHD - szkodliwy skutek hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca;

3) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego obliczony na ocenianym obszarze y dla sytuacji aktualnej, uzyskany ze strategicznych map hałasu;

4) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego obliczony na ocenianym obszarze y dla sytuacji przyszłej z podjęciem działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem;

5) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego obliczony zgodnie ze wzorem:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

a) IHD - szkodliwy skutek hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca,

b) - odsetek przypadków choroby niedokrwiennej serca spowodowanej hałasem drogowym wśród ludności narażonej na względne ryzyko choroby niedokrwiennej serca obliczony zgodnie ze wzorem:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

- Pj - odsetek całkowitej liczby ludności P na ocenianym obszarze, który jest narażony na przedział wartości j wskaźnika hałasu

- RRj - ryzyko względne choroby niedokrwiennej serca w danym przedziale wartości j wskaźnika hałasu

c) Iy - współczynnik zachorowalności na chorobę niedokrwienną serca na ocenianym obszarze y, który można uzyskać na podstawie danych statystycznych dotyczących zdrowia w danym regionie lub w kraju, w którym znajduje się obszar y,

d) P - całkowitą liczbę ludności ocenianego obszaru y (suma ludności dla różnych pasm hałasu).

2. RRj dla większego niż 53 dB oblicza się z zastosowaniem środkowej wartości każdego przedziału wartości j wskaźnika hałasu zgodnie ze wzorem:

z tym że dla nieprzekraczającego 53 dB RR przyjmuje wartość 1.

3. Wskaźnik RRj oblicza się dla następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

1) 55,0-59,9 dB;

2) 60,0-64,9 dB;

3) 65,0-69,9 dB;

4) 70,0-74,9 dB;

5) 75,0-79,9 dB;

6) większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB).

1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 2726).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku (Dz. Urz. UE L 189 z 18.07.2002, str. 12 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 101, Dz. Urz. UE L 311 z 21.11.2008, str. 1, Dz. Urz. UE L 168 z 01.07.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115, Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 241 oraz Dz. Urz. UE L 67 z 05.03.2020, str. 132).
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1113, 1501, 1506, 1688, 1719, 1890, 1906 i 2029.
4 Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 3 sierpnia 2021 r.
5 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 października 2002 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać program ochrony środowiska przed hałasem (Dz. U. poz. 1498), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. poz. 2087 oraz z 2020 r. poz. 1086).
6 W przypadku hałasu kolejowego i lotniczego nie można obliczyć dokładnej liczby N przypadków IHD.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.271 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Program ochrony środowiska przed hałasem.
Data aktu: 26/07/2021
Data ogłoszenia: 28/02/2024
Data wejścia w życie: 18/08/2021