Sposób dokumentowania przez Inspektorat Wewnętrzny Służby Więziennej czynności operacyjno-rozpoznawczych polegających na dokonaniu w sposób niejawny nabycia, zbycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa, ulegających przepadkowi albo których wytwarzanie, posiadanie, przewożenie lub którymi obrót są zabronione, a także na przyjęciu lub wręczeniu korzyści majątkowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 9 grudnia 2022 r.
w sprawie sposobu dokumentowania przez Inspektorat Wewnętrzny Służby Więziennej czynności operacyjno-rozpoznawczych polegających na dokonaniu w sposób niejawny nabycia, zbycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa, ulegających przepadkowi albo których wytwarzanie, posiadanie, przewożenie lub którymi obrót są zabronione, a także na przyjęciu lub wręczeniu korzyści majątkowej

Na podstawie art. 23q ust. 13 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1683 i 1860 oraz z 2024 r. poz. 1222) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa sposób sporządzania dokumentacji w związku z zarządzeniem czynności, o których mowa w art. 23q ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, zwanej dalej "ustawą", dokumentowania tych czynności, przechowywania i przekazywania wniosków i zarządzeń, a także przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania tych czynności, zakres danych gromadzonych w rejestrach, o których mowa w art. 23q ust. 10 ustawy, oraz wzory stosowanych druków i rejestrów.
§  2. 
1. 
Dokumentację czynności, o których mowa w art. 23q ust. 1 i 2 ustawy, stanowią:
1)
wniosek kierownika komórki organizacyjnej Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej do Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o zarządzenie lub przedłużenie stosowania czynności;
2)
wniosek Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej do Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego o wyrażenie zgody na zarządzenie lub przedłużenie stosowania czynności;
3)
zgoda Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego na zarządzenie lub przedłużenie stosowania czynności przez Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej;
4)
zarządzenie Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o stosowaniu lub przedłużeniu stosowania czynności;
5)
informacje Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o wynikach czynności, kierowane do Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego;
6)
zarządzenie Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego o zaniechaniu czynności;
7)
wniosek kierownika komórki organizacyjnej Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej do Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o akceptację zaprzestania czynności z powodu trwałego braku możliwości ich wykonania;
8)
sprawozdanie z przeprowadzonych czynności sporządzane przez funkcjonariusza Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej prowadzącego sprawę, w ramach której zarządzono czynności;
9)
opis wyników badań przedmiotów nabytych lub przejętych podczas czynności, o których mowa w § 5 ust. 2;
10)
protokół zniszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania czynności;
11)
zarządzenie Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej dotyczące zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas stosowania czynności;
12)
informacja Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o wydaniu i wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania czynności, kierowana do Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego.
2. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7 i 10-12, sporządza się według wzorów określonych w załącznikach do rozporządzenia:
1)
nr 1 - wzór wniosku kierownika komórki organizacyjnej Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej do Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o zarządzenie lub przedłużenie stosowania czynności;
2)
nr 2 - wzór wniosku Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej do Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego o wyrażenie zgody na zarządzenie lub przedłużenie stosowania czynności, zgody Prokuratora Generalnego na zarządzenie lub przedłużenie ich stosowania oraz zarządzenia Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o stosowaniu czynności lub przedłużeniu ich stosowania;
3)
nr 3 - wzór pisma do Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego, które zawiera informację Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o wynikach czynności;
4)
nr 4 - wzór zarządzenia Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego o zaniechaniu czynności;
5)
nr 5 - wzór wniosku kierownika komórki organizacyjnej Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej do Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o akceptację zaprzestania czynności z powodu trwałego braku możliwości ich wykonania;
6)
nr 6 - wzór protokołu zniszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania czynności;
7)
nr 7 - wzór zarządzenia Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej, które dotyczy zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas stosowania czynności;
8)
nr 8 - wzór pisma do Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego, które zawiera informację Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej o wydaniu i wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas stosowania czynności.
3. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, zawiera:
1)
numer sprawy i kryptonim, jeżeli został nadany;
2)
określenie rodzaju czynności oraz czasu, miejsca i sposobu ich przeprowadzenia;
3)
dane osób, których dotyczyły czynności;
4)
opis wyników czynności;
5)
opis i oznaczenie nabytych, zbytych lub przejętych przedmiotów oraz przyjętej lub wręczonej korzyści majątkowej.
4. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7, 11 i 12, sporządza się w dwóch egzemplarzach, a dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 8-10, w jednym egzemplarzu.
5. 
Uzupełnieniem dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7 i 11, są także materiały uzyskane podczas stosowania tych dokumentów, w szczególności nośniki danych, które zawierają zapisy z rejestracji obrazu lub dźwięku oraz kopie tych nośników, a także dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach.
§  3. 
Przechowywanie i przekazywanie wniosków i zarządzeń, o których mowa w § 2 ust. 1, odbywa się w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.
§  4. 
1. 
W rejestrze czynności prowadzonym przez Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej gromadzi się w szczególności następujące dane:
1)
oznaczenie wnioskującej komórki organizacyjnej Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej;
2)
numer sprawy i kryptonim, jeżeli został nadany;
3)
oznaczenie przepisu kryminalizującego czyn będący przedmiotem prowadzonego postępowania;
4)
numer zarządzenia czynności lub datę pisma z brakiem zgody Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego;
5)
okres, na jaki zarządzono czynności;
6)
datę zakończenia lub zaniechania czynności;
7)
sposób wykorzystania materiałów w postępowaniu karnym i dane identyfikujące to postępowanie;
8)
informację o przedłużeniu stosowania czynności i numer wcześniejszego wniosku w sprawie zarządzenia czynności.
2. 
W rejestrze czynności prowadzonym przez Pierwszego Zastępcę Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego gromadzi się w szczególności następujące dane:
1)
określenie organu wnioskującego o wyrażenie zgody na zarządzenie czynności;
2)
numer zarządzenia stosowania czynności lub data pisma z brakiem zgody Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego;
3)
okres, na jaki zarządzono czynności;
4)
datę zakończenia lub zaniechania czynności;
5)
sposób wykorzystania materiałów z czynności w postępowaniu karnym.
§  5. 
1. 
Przedmioty nabyte, zbyte lub przejęte oraz przyjęte lub wręczone korzyści majątkowe podczas stosowania czynności opisuje się, oznacza i dokumentuje w sposób umożliwiający ich identyfikację.
2. 
Przedmioty nabyte lub przejęte, a także przyjęte korzyści majątkowe można w razie potrzeby poddać badaniom w celu identyfikacji ich właściwości fizykochemicznych lub innych cech, które są istotne z uwagi na cel czynności albo rodzaj nabytych, przejętych lub przyjętych przedmiotów, a także w celu ujawnienia i utrwalenia śladów znajdujących się na tych przedmiotach. Zakres i rodzaj badań ustala funkcjonariusz wyznaczony do bycia odpowiedzialnym za przeprowadzenie czynności.
§  6. 
1. 
Rejestry, o których mowa w art. 23q ust. 10 ustawy, mogą być prowadzone w postaci księgi albo w systemie informatycznym.
2. 
Wzory rejestrów, o których mowa w art. 23q ust. 10 ustawy, są określone w załącznikach do rozporządzenia:
1)
nr 9 - wzór rejestru czynności prowadzonego przez Szefa Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej;
2)
nr 10 - wzór rejestru czynności prowadzonego przez Pierwszego Zastępcę Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego.
§  7. 
1. 
Zapisy informacji znajdujące się we wszystkich materiałach niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego lub dowodów mających znaczenie dla toczącego się postępowania karnego, utrwalone na nośnikach, o których mowa w § 2 ust. 5, usuwa się w sposób uniemożliwiający odtworzenie tych zapisów z chwilą zniszczenia uzyskanych materiałów.
2. 
W przypadku gdy niemożliwe jest usunięcie zapisów na nośnikach dokonuje się fizycznego zniszczenia nośników w sposób uniemożliwiający ich odczytanie.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 14 grudnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WNIOSEK NR ................................

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR

WNIOSEK NR ...............

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR

WNIOSEK NR ................

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

WZÓR

ZANIECHANIE CZYNNOŚCI

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

WNIOSEK

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

PROTOKÓŁ ZNISZCZENIA MATERIAŁÓW

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

ZARZĄDZENIE NR .............................

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  8 

WZÓR

WNIOSEK NR .................

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  9 

WZÓR

REJESTR CZYNNOŚCI

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  10 

WZÓR

REJESTR CZYNNOŚCI

wzór

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1250 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób dokumentowania przez Inspektorat Wewnętrzny Służby Więziennej czynności operacyjno-rozpoznawczych polegających na dokonaniu w sposób niejawny nabycia, zbycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa, ulegających przepadkowi albo których wytwarzanie, posiadanie, przewożenie lub którymi obrót są zabronione, a także na przyjęciu lub wręczeniu korzyści majątkowej.
Data aktu: 09/12/2022
Data ogłoszenia: 19/08/2024
Data wejścia w życie: 14/12/2022