Dotacja przeznaczona dla niektórych podmiotów.

USTAWA
z dnia 30 sierpnia 2013 r.
o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów

Art.  1.  [Podmioty uprawnione do dotacji]

Ustawa określa cel i zakres wykorzystania oraz sposób udzielania dotacji przeznaczonej dla następujących podmiotów:

1)
Kopalni Soli Bochnia Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bochni,
2)
Kopalni Soli "Wieliczka" Spółka Akcyjna w Wieliczce,
3)
Spółki Restrukturyzacji Kopalń Spółka Akcyjna w Bytomiu,
4)
Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu,
5)
Kopalni Siarki "Machów" Spółka Akcyjna w likwidacji w Tarnobrzegu

- lub następców prawnych tych podmiotów.

Art.  2.  [Definicje legalne]

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

1)
zakład górniczy - zakład górniczy w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2021 r. poz. 1420);
2)
dotacja - dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, która - w przypadku gdy stanowi pomoc publiczną - jest zgodna z rynkiem wewnętrznym na podstawie bezpośrednio obowiązujących przepisów Unii Europejskiej dotyczących pomocy publicznej lub została uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym przez Komisję Europejską;
3)
wyrobisko górnicze - wyrobisko górnicze w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze.
Art.  3.  [Zadania finansowane z dotacji]
1. 
Dotację przeznacza się na finansowanie:
1)
zadań w zakresie:
a)
całkowitej likwidacji zakładu górniczego "Siedlec-Moszczenica" oraz niezabytkowej części zakładu górniczego "Bochnia", a także utrzymania, zabezpieczenia i ratowania zabytkowych części zakładu górniczego "Bochnia" - wchodzących w skład podmiotu, o którym mowa w art. 1 pkt 1,
b)
całkowitej likwidacji niezabytkowej części zakładu górniczego "Wieliczka", a także utrzymania, zabezpieczenia i ratowania zabytkowych części zakładu górniczego "Wieliczka" - wchodzących w skład podmiotu, o którym mowa w art. 1 pkt 2,
c)
utrzymania, zabezpieczenia i ratowania zabytkowych części zakładu górniczego Kopalnia Węgla Kamiennego "Guido" w Zabrzu i zakładu górniczego Kopalnia Węgla Kamiennego "Królowa Luiza" w Zabrzu - wchodzących w skład podmiotu, o którym mowa w art. 1 pkt 4;
2)
działań wykonywanych po zakończeniu likwidacji zakładu górniczego wchodzącego w skład byłych Zakładów Górniczo-Hutniczych "Orzeł Biały" w Bytomiu, realizowanych przez podmiot, o którym mowa w art. 1 pkt 3;
3)
działań wykonywanych po zakończeniu prac likwidacyjnych w wyrobisku górniczym Piaseczno, realizowanych przez podmiot, o którym mowa w art. 1 pkt 5.
2. 
Przez zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i b, rozumie się:
1)
likwidację otworów eksploatacyjnych oraz wyrobisk górniczych;
2)
likwidację zbędnych instalacji, budynków oraz demontaż maszyn i urządzeń;
3)
naprawianie szkód wyrządzonych ruchem zakładu górniczego;
4)
rekultywację terenów pogórniczych;
5)
wykonywanie prac zabezpieczających oraz przedsięwzięć zapobiegających, związanych z likwidowanym zakładem górniczym;
6)
utylizację solanki;
7)
zabezpieczenie części zabytkowych, renowację zabytkowych wyrobisk, maszyn i urządzeń;
8)
opracowanie projektów, dokumentacji, opinii, ekspertyz i analiz związanych z zakresem zadań wymienionych w pkt 1-7;
9)
sprawowanie ogólnego zarządu.
3. 
Przez zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, rozumie się:
1)
rekultywację terenów pogórniczych;
2)
zabezpieczenie części zabytkowych, renowację zabytkowych wyrobisk, maszyn i urządzeń;
3)
opracowanie projektów, dokumentacji, opinii, ekspertyz i analiz związanych z zakresem zadań wymienionych w pkt 1 i 2;
4)
(uchylony);
5)
sprawowanie ogólnego zarządu.
4. 
Przez działania, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się:
1)
zabezpieczenie kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym;
2)
likwidację zbędnej infrastruktury związanej z wykonywaniem działania, o którym mowa w pkt 1;
3)
naprawianie szkód powstałych w wyniku wykonywania działań, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)
opracowanie, wymaganych na podstawie odrębnych przepisów, projektów, dokumentacji, opinii, ekspertyz i analiz związanych z zakresem działań wymienionych w pkt 1-3;
5)
sprawowanie ogólnego zarządu.
5. 
Przez działania, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:
1)
zabezpieczenie terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie wyrobiska przed zmianą stosunków wodnych;
2)
likwidację zbędnych instalacji, budynków oraz demontaż maszyn i urządzeń związanych z wykonywaniem działania, o którym mowa w pkt 1;
3)
rekultywację terenów pogórniczych związanych z wykonywaniem działania, o którym mowa w pkt 1;
4)
wykonywanie prac zabezpieczających oraz przedsięwzięć zapobiegających związanych z wykonywaniem działania, o którym mowa w pkt 1;
5)
opracowanie projektów, dokumentacji, opinii, ekspertyz i analiz związanych z wykonywaniem działań wymienionych w pkt 1-4;
6)
sprawowanie ogólnego zarządu.
Art.  4.  [Inne świadczenia finansowane z dotacji]

Dotację przeznacza się również na finansowanie:

1)
ekwiwalentu pieniężnego z tytułu prawa do bezpłatnego węgla dla osób, o których mowa w art. 8;
2)
roszczeń byłych pracowników całkowicie likwidowanych zakładów górniczych, dotyczących rent wyrównawczych oraz jednorazowych odszkodowań pieniężnych z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Art.  5.  [Warunki przyznania dotacji]
1. 
Dotację na realizację zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 lit. a i b oraz art. 4, przyznaje się na wniosek podmiotów, o których mowa w art. 1 pkt 1 i 2, w przypadku spełnienia następujących warunków:
1)
podjęcia decyzji albo uchwały o rozpoczęciu likwidacji zakładu górniczego przez ich właściwy organ;
2) 1
 zaakceptowania przez ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi:
a)
programu całkowitej likwidacji zakładu górniczego, obejmującego w szczególności zabezpieczenie zabytkowych części w podmiotach, o których mowa w art. 1 pkt 1 i 2,
b)
rocznego planu zadań obejmującego, w podziale na miesiące:
zakres rzeczowy i finansowy zadań oraz harmonogram ich realizacji, ujmujący także zabezpieczenie zabytkowych części w podmiotach, o których mowa w art. 1 pkt 1 i 2,
przychody z likwidacji majątku zakładu górniczego oraz innych źródeł.
2.  2
 Dotację na realizację zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 lit. c, przyznaje się na wniosek podmiotu, o którym mowa w art. 1 pkt 4, po zaakceptowaniu przez ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi rocznego planu zadań obejmującego, w podziale na miesiące, jego zakres rzeczowy i finansowy.
3.  3
 Dotację na wykonanie działań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2, przyznaje się na wniosek podmiotu, o którym mowa w art. 1 pkt 3, po zaakceptowaniu przez ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi rocznego planu tych działań obejmującego, w podziale na miesiące, jego zakres rzeczowy i finansowy.
3a.  4
 Dotację na wykonanie działań, o których mowa w art. 3 ust. 5, przyznaje się na wniosek podmiotu, o którym mowa w art. 1 pkt 5, po zaakceptowaniu przez ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi rocznego planu tych działań obejmującego, w podziale na miesiące, jego zakres rzeczowy i finansowy.
4. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1-3a, powinien zawierać:
1)
oznaczenie wnioskodawcy;
2)
określenie:
a)
zadań przewidzianych do realizacji, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, a w przypadku podmiotów, o których mowa w art. 1 pkt 1 i 2 - również w art. 4, albo
b)
działań przewidzianych do wykonania, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 i 3;
3)
preliminarz środków planowanych na realizację zadań albo na wykonanie działań w danym roku kalendarzowym;
4)
w przypadku podmiotów, o których mowa w art. 1 pkt 1 i 2 - określenie stanu zaawansowania prac związanych z likwidacją zakładu górniczego;
5)
w przypadku podmiotu, o którym mowa w art. 1 pkt 4 - określenie stanu zaawansowania prac związanych z realizacją zadań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 lit. c;
6)
w przypadku podmiotu, o którym mowa w art. 1 pkt 3 - określenie stanu wykonania działań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2;
7)
w przypadku podmiotu, o którym mowa w art. 1 pkt 5, określenie stanu wykonania działań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3.
Art.  6.  [Umowa o przyznanie dotacji]
1.  5
 Podstawą przyznania dotacji na realizację zadań i wykonanie działań określonych w ustawie jest umowa zawarta między ministrem właściwym do spraw gospodarki surowcami energetycznymi a podmiotem, o którym mowa w art. 1.
2. 
Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności opis zadania lub działania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, termin jego wykonania, wysokość udzielonej dotacji, termin wykorzystania dotacji, termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji, termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji oraz tryb kontroli wykonania zadań lub działań.
Art.  7.  [Dotacja a inna pomoc publiczna]

Dotacje na realizację zadań i wykonywanie działań określonych w ustawie przyznawane są z uwzględnieniem innej pomocy, w tym pomocy de minimis oraz pomocy ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, udzielonej na realizację tych zadań lub wykonywanie tych działań, niezależnie od formy i źródła, oraz przychodów z likwidacji majątku zakładu górniczego.

Art.  8.  [Dotacja na finansowanie ekwiwalentu pieniężnego z tytułu prawa do bezpłatnego węgla]
1. 
Podmioty, o których mowa w art. 1 pkt 1 i 2, otrzymują dotację na finansowanie ekwiwalentu pieniężnego z tytułu prawa do bezpłatnego węgla na zasadach określonych w zakładowym układzie zbiorowym pracy dla emerytów lub rencistów uprawnionych do bezpłatnego węgla.
2. 
Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje również wdowom, wdowcom i sierotom po emerytach lub rencistach, jeżeli spełniają warunki do otrzymania renty rodzinnej.
3. 
W przypadku gdy prawo do bezpłatnego węgla wynika z renty rodzinnej - wszystkim osobom do niej uprawnionym przysługuje łącznie jeden ekwiwalent pieniężny z tytułu prawa do bezpłatnego węgla. W razie podziału renty rodzinnej ekwiwalent ten ulega podziałowi w częściach równych, odpowiednio do liczby uprawnionych.
Art.  9.  [Wypłata dotacji]
1.  6
 Przyznana przez ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi dotacja jest wypłacana w transzach, na specjalnie w tym celu wyodrębniony przez podmiot, o którym mowa w art. 1, rachunek bankowy.
2. 
Podstawę do wypłacenia transzy dotacji stanowi przedstawienie przez podmiot, o którym mowa w art. 1:
1)
wniosku o wypłacenie transzy dotacji wynikającej z:
a)
rocznego planu zadań, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 2, albo
b)
rocznego planu działań, o którym mowa w art. 5 ust. 3 i 3a;
2)
sprawozdania, o którym mowa w art. 10 ust. 1.
Art.  10.  [Obowiązek składania sprawozdań miesięcznych i rocznych]
1.  7
 Podmiot, o którym mowa w art. 1, składa ministrowi właściwemu do spraw gospodarki surowcami energetycznymi sprawozdanie miesięczne zawierające rozliczenie rzeczowo-finansowe zrealizowanych zadań lub wykonanych działań, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, objętym tym sprawozdaniem.
2. 
(uchylony).
3.  8
 Podmiot, o którym mowa w art. 1, przedstawia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, w terminie do dnia 20 lutego roku następnego, wraz z rocznym rozliczeniem rzeczowo-finansowym, sprawozdanie z realizacji:
1)
rocznego planu zadań, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 2, albo
2)
rocznego planu działań, o którym mowa w art. 5 ust. 3 i 3a.
4.  9
 W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 1, nie zrealizował zadań albo nie wykonał działań, o których mowa w art. 5 ust. 4 pkt 2, lub nie przedstawił sprawozdań, o których mowa w ust. 1 i 3, minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi wstrzymuje przekazywanie kolejnych rat dotacji do czasu ustania przyczyn wstrzymania.
Art.  11.  10 [Dysponent dotacji]

 Dysponentem dotacji na realizację zadań i wykonanie działań określonych w ustawie jest minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi.

Art.  12.  [Monitorowanie prawidłowości wykorzystania dotacji]
1.  11
 Agencja Rozwoju Przemysłu Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, na zlecenie ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, realizuje zadania związane z monitorowaniem prawidłowości wykorzystania dotacji przeznaczonej na cele określone w ustawie.
2. 
Zadania, o których mowa w ust. 1, są finansowane z dotacji z budżetu państwa.
3.  12
 Podstawą przyznania dotacji na realizację zadań, o których mowa w ust. 1, jest umowa zawarta między ministrem właściwym do spraw gospodarki surowcami energetycznymi a Agencją Rozwoju Przemysłu Spółką Akcyjną z siedzibą w Warszawie.
Art.  12a. 

(uchylony).

Art.  13.  [Termin przekazywania dotacji]

Dotacje na zadania określone w ustawie są przekazywane podmiotom, o których mowa w art. 1, do dnia 31 grudnia 2027 r.

Art.  14.  [Warunek ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej ze wspólnym rynkiem]

Przepisy ustawy w zakresie dotyczącym dotacji dla poszczególnych podmiotów, o których mowa w art. 1, w przypadku gdy konieczna jest zgoda Komisji Europejskiej, stosuje się od dnia ogłoszenia przez Komisję Europejską decyzji o zgodności tej dotacji z rynkiem wewnętrznym.

Art.  15.  [Zakres stosowania przepisów dotychczasowych]

Do dotacji przyznanych na podstawie ustawy uchylanej w art. 16 stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art.  16.  [Przepis derogacyjny]

Traci moc ustawa z dnia 17 lutego 2006 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów (Dz. U. poz. 446, z 2009 r. poz. 339 oraz z 2011 r. poz. 981).

Art.  17.  [Wejście w życie]

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.

1 Art. 5 ust. 1 pkt 2 zdanie wstępne zmienione przez art. 37 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
2 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 37 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
3 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 37 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
4 Art. 5 ust. 3a zmieniony przez art. 37 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
5 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 37 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
6 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 37 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
7 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 37 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
8 Art. 10 ust. 3 zdanie wstępne zmienione przez art. 37 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
9 Art. 10 ust. 4 zmieniony przez art. 37 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
10 Art. 11 zmieniony przez art. 37 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
11 Art. 12 ust. 1 zmieniony przez art. 37 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.
12 Art. 12 ust. 3 zmieniony przez art. 37 ustawy z dnia 15 maja 2024 r. (Dz.U.2024.834) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 lipca 2024 r.

Zmiany w prawie

Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024