Ustanowienie "Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2017-2020".

USTAWA
z dnia 15 grudnia 2016 r.
o ustanowieniu "Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2017-2020"

Art.  1. 
1. 
Ustanawia się "Program modernizacji Służby Więziennej w latach 2017-2020", zwany dalej "Programem".
2. 
Wdrożenie Programu ma na celu stworzenie dla Służby Więziennej optymalnych warunków do realizacji jej zadań ustawowych oraz istotną poprawę sprawności i skuteczności jej działania, co pozwoli na podniesienie poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i ochrony obywateli.
3. 
Program nie jest programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.).
Art.  2. 
1. 
Program jest realizowany przez Dyrektora Generalnego Służby Więziennej.
2. 
Programem są objęte jednostki organizacyjne Służby Więziennej.
Art.  3. 

Zakres Programu obejmuje realizację następujących przedsięwzięć:

1)
zakup uzbrojenia;
2)
zakup sprzętu i wyposażenia specjalnego;
3)
zakup i modernizację urządzeń zabezpieczenia techniczno-ochronnego oraz sprzętu ratowniczo-pożarniczego;
4)
termomodernizację obiektów budowlanych;
5)
zapewnienie bezpieczeństwa elektroenergetycznego jednostek penitencjarnych;
6)
budowę nowych jednostek organizacyjnych Służby Więziennej oraz rozbudowę i poprawę infrastruktury budowlanej;
7)
zakup i wymianę taboru samochodowego;
8)
modernizację systemów informatycznych i systemów łączności;
9)
modernizację podmiotów leczniczych dla osób pozbawionych wolności;
10)
zmianę systemu zatrudniania personelu medycznego w podmiotach, o których mowa w pkt 9;
11)
wzmocnienie systemu motywacyjnego uposażeń funkcjonariuszy Służby Więziennej przez podwyższenie wskaźników wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Więziennej;
12)
wzrost konkurencyjności wynagrodzeń pracowników cywilnych Służby Więziennej.
Art.  4. 
1. 
Ogólna kwota wydatków na realizację Programu w latach 2017-2020 wyniesie 1 506 958 tys. zł, w tym:
1)
w 2017 r. - 200 568 tys. zł;
2)
w 2018 r. - 398 180 tys. zł;
3)
w 2019 r. - 455 271 tys. zł;
4)
w 2020 r. - 452 939 tys. zł.
2. 
W ramach kwot określonych w ust. 1 wydatki ujmowane w rezerwie celowej wynoszą odpowiednio:
1)
w 2017 r. - 120 000 tys. zł;
2)
w 2018 r. - 274 348 tys. zł;
3)
w 2019 r. - 314 386 tys. zł;
4)
w 2020 r. - 214 670 tys. zł.
3. 
Szczegółowy podział kwot przeznaczonych na realizację Programu na poszczególne przedsięwzięcia w Służbie Więziennej, wyrażonych w tysiącach złotych, jest określony w załączniku nr 1 do ustawy.
4. 
Wzrost wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Więziennej, o którym mowa w art. 3 pkt 11, jest określony w załączniku nr 2 do ustawy.
Art.  5. 
1. 
W latach 2017-2026 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będący skutkiem realizacji Programu wynosi 2 936 572 tys. zł, z tego:
1)
w 2017 r. - 200 568 tys. zł;
2)
w 2018 r. - 398 180 tys. zł;
3)
w 2019 r. - 455 271 tys. zł;
4)
w 2020 r. - 452 939 tys. zł;
5)
w 2021 r. - 238 269 tys. zł;
6)
w 2022 r. - 238 269 tys. zł;
7)
w 2023 r. - 238 269 tys. zł;
8)
w 2024 r. - 238 269 tys. zł;
9)
w 2025 r. - 238 269 tys. zł;
10)
w 2026 r. - 238 269 tys. zł.
2. 
W latach 2017-2026 maksymalny limit wydatków jednostek samorządu terytorialnego będący skutkiem realizacji Programu wynosi 0 zł.
3. 
W przypadku przekroczenia w pierwszym półroczu danego roku 65% limitu określonego w ust. 1 lub w przypadku zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy limitu wydatków, wysokość tych wydatków w drugim półroczu obniża się do poziomu gwarantującego, że limit ten nie zostanie przekroczony.
Art.  6. 
1. 
Nadzór nad realizacją przedsięwzięć związanych z wykonywaniem Programu sprawuje Minister Sprawiedliwości, zwany dalej "ministrem".
2. 
Minister dokonuje oceny realizacji poszczególnych przedsięwzięć oraz wielkości środków budżetowych wydatkowanych na realizację Programu.
Art.  7. 

Minister przedstawia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku, informację o realizacji Programu za rok poprzedni, a do dnia 31 maja 2021 r. - informację końcową o realizacji Programu.

Art.  8. 

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

SZCZEGÓŁOWY PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU NA POSZCZEGÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA W SŁUŻBIE WIĘZIENNEJ W TYSIĄCACH ZŁOTYCH

Lp. Wyszczególnienie 2017 r. 2018 r. 2019 r. 2020 r. RAZEM
1 Zakup uzbrojenia 5 220 2 820 2 016 2 016 12 072
2 Zakup sprzętu i wyposażenia specjalnego 2 193 2 193 2 193 2 193 8 772
3 Zakup i modernizacja urządzeń zabezpieczenia techniczno - ochronnego oraz sprzętu ratowniczo-pożarniczego 2 735 6 775 5 425 5 615 20 550
4 Termomodernizacja obiektów budowlanych 10 000 32 985 33 444 40 221 116 650
5 Zapewnienie bezpieczeństwa energoelektrycznego jednostek penitencjarnych 5 223 1 666 365 200 7 454
6 Poprawa stanu technicznego infrastruktury budowlanej 42 442 173 343 159 016 139 525 514 326
7 Zakup i wymiana taboru samochodowego 14 800 14 060 7 780 11 800 48 440
8 Modernizacja systemów informatycznych i systemów łączności 2 000 22 800 8 000 7 100 39 900
9 Modernizacja podmiotów leczniczych dla osób pozbawionych wolności 11 916 30 065 8 014 6 000 55 995
10 Zmiana systemu zatrudniania personelu medycznego 9 600 9 600 9 600 9 600 38 400
11 Wzmocnienie systemu motywacyjnego uposażeń funkcjonariuszy, z tego 88 277 95 187 204 847 213 427 601 738
wzrost wielokrotności kwoty bazowej 83 883 90 793 194 944 203 524 573 144
wydatki relacjonowane do uposażeń 4 394 4 394 9 903 9 903 28 594
12 Wzrost konkurencyjności wynagrodzeń pracowników cywilnych Służby Więziennej, z tego 6 162 6 686 14 571 15 242 42 661
wzrost wynagrodzeń 5 140 5 576 12 151 12 710 35 577
pochodne od wynagrodzeń 1 022 1 110 2 420 2 532 7 084
Razem 200 568 398 180 455 271 452 939 1 506 958
w tym
Źródła finansowania:
Budżet CZSW 80 568 123 832 140 885 238 269 583 554
Rezerwa celowa 120 000 274 348 314 386 214 670 923 404

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZROST WSKAŹNIKA WIELOKROTNOŚCI KWOTY BAZOWEJ STANOWIĄCEJ PRZECIĘTNE UPOSAŻENIE FUNKCJONARIUSZY SŁUŻBY WIĘZIENNEJ

Data wzrostu wskaźnika Wzrost wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej

w stosunku do roku poprzedniego

1 stycznia 2017 r. 0,18
1 stycznia 2019 r. 0,22

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.829 t.j.

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Ustanowienie "Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2017-2020".
Data aktu: 15/12/2016
Data ogłoszenia: 11/05/2020
Data wejścia w życie: 01/01/2017