Nabywanie uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 18 marca 2016 r.
w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności

Na podstawie art. 38 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2178 oraz z 2020 r. poz. 285) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób powoływania i skład komisji kwalifikacyjnej;
2)
sposób przeprowadzania egzaminu, o którym mowa w:
a)
art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zwanego dalej "egzaminem dla pracowników",
b)
art. 35 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zwanego dalej "egzaminem kwalifikacyjnym na rzeczoznawcę";
3)
szczegółowy tryb ubiegania się o udzielenie upoważnienia oraz szczegółowe wymagania do uzyskania przez podmiot upoważnienia do prowadzenia szkoleń w zakresie, o którym mowa w art. 35 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zwanej dalej "ustawą";
4) 2
 wzór zaświadczenia o wpisie do rejestru rzeczoznawców i pieczęci imiennej rzeczoznawcy;
5)
wzory protokołów z czynności przeprowadzanych przez rzeczoznawców.
§  2. 
1. 
Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, zwany dalej "Głównym Inspektorem", powołuje komisję kwalifikacyjną, która przeprowadza egzamin:
1)
dla pracowników - na wniosek wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych właściwego ze względu na miejsce zatrudnienia pracownika;
2)
kwalifikacyjny na rzeczoznawcę - na wniosek wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o wpis do rejestru rzeczoznawców.
2. 
W skład komisji kwalifikacyjnej powołuje się osoby, które:
1)
ukończyły studia wyższe;
2)
posiadają wiedzę teoretyczną oraz co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe z zakresu zagadnień objętych przedmiotem egzaminu.
3. 
W skład komisji kwalifikacyjnej wchodzi 4 członków.
4. 
Główny Inspektor wyznacza przewodniczącego komisji kwalifikacyjnej spośród jej członków.
§  3. 
Egzamin dla pracowników oraz egzamin kwalifikacyjny na rzeczoznawcę przeprowadza komisja kwalifikacyjna w miejscu i terminie wyznaczonym przez Głównego Inspektora.
§  4. 
1. 
Egzamin dla pracowników przeprowadza się w formie pisemnego testu, mającego na celu sprawdzenie znajomości zagadnień określonych w art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy.
2. 
Główny Inspektor opracowuje pytania testowe oraz ustala czas trwania egzaminu.
3. 
O wyniku egzaminu decyduje liczba punktów uzyskanych z testu, o którym mowa w ust. 1, przy czym za każdą prawidłową odpowiedź przyznaje się 1 punkt, a za każdą nieprawidłową odpowiedź lub brak odpowiedzi - 0 punktów.
4. 
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie co najmniej 70% punktów.
§  5. 
1. 
Egzamin kwalifikacyjny na rzeczoznawcę składa się z:
1)
części pisemnej, przeprowadzanej w formie testu, mającego na celu sprawdzenie zasad postępowania rzeczoznawcy oraz znajomości przepisów dotyczących produkcji artykułów rolno-spożywczych i obrotu tymi artykułami, w tym zasad ustalania klas jakości albo pobierania próbek określonych artykułów rolno-spożywczych;
2)
części praktycznej, mającej na celu sprawdzenie prawidłowości przeprowadzenia czynności związanych z ustalaniem klas jakości albo pobieraniem próbek określonych artykułów rolno-spożywczych.
2. 
Główny Inspektor zatwierdza pytania objęte testem oraz ćwiczenia praktyczne, opracowane przez komisję kwalifikacyjną.
3. 
O wyniku części pisemnej decyduje liczba punktów uzyskanych z testu, przy czym za każdą prawidłową odpowiedź przyznaje się 1 punkt, a za każdą nieprawidłową odpowiedź lub brak odpowiedzi - 0 punktów.
4. 
Uważa się, że część pisemna jest zdana, jeżeli osoba przystępująca do tej części egzaminu uzyska z testu co najmniej 70% punktów.
5. 
Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest zdanie części pisemnej.
6. 
O wyniku części praktycznej decyduje liczba punktów uzyskanych przez osobę przystępującą do tej części za przeprowadzenie jednej z czynności określonych w ust. 1 pkt 2, przy czym każdy z członków komisji kwalifikacyjnej przyznaje od 0 do 5 punktów.
7. 
Uważa się, że część praktyczna jest zdana, jeżeli osoba przystępująca do tej części uzyska co najmniej 70% punktów.
§  6. 
1.  3
 Z przeprowadzonego egzaminu dla pracowników oraz egzaminu kwalifikacyjnego na rzeczoznawcę sporządza się protokół, który zawiera :
1)
datę i miejsce przeprowadzenia egzaminu;
2)
imiona i nazwiska członków komisji kwalifikacyjnej;
3) 4
 imiona i nazwiska, miejsca zamieszkania i adresy do korespondencji oraz numery Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (numery PESEL), a w razie braku tych numerów - serie i numery dokumentów potwierdzających tożsamość oraz obywatelstwo osób przystępujących do egzaminu;
4)
wyniki egzaminu.
2. 
Przewodniczący komisji kwalifikacyjnej przekazuje niezwłocznie Głównemu Inspektorowi protokół, o którym mowa w ust. 1.
3. 
O wynikach egzaminu dla pracowników oraz egzaminu kwalifikacyjnego na rzeczoznawcę Główny Inspektor informuje osoby przystępujące do egzaminu oraz wojewódzkich inspektorów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych właściwych ze względu na:
1)
miejsce zamieszkania osoby przystępującej do egzaminu - w przypadku egzaminów kwalifikacyjnych na rzeczoznawcę;
2)
miejsce zatrudnienia osoby przystępującej do egzaminu - w przypadku egzaminów dla pracowników.
§  7. 
Podmiot ubiegający się o wydanie upoważnienia do prowadzenia szkoleń w zakresie, o którym mowa w art. 35 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy, występuje z wnioskiem o wydanie takiego upoważnienia do Głównego Inspektora w terminie 30 dni przed rozpoczęciem planowanego terminu przeprowadzenia pierwszego szkolenia.
§  8. 
Program szkolenia w zakresie, o którym mowa w art. 35 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy, powinien odpowiadać warunkom dotyczącym tematów objętych tym szkoleniem, określonym w załączniku nr 8 do rozporządzenia.
§  9. 
Określa się:
1)
wzór:
a)
zaświadczenia o wpisaniu do rejestru rzeczoznawców - stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia,
b)
pieczęci imiennej rzeczoznawcy - stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;
2)
wzory protokołów z czynności przeprowadzanych przez rzeczoznawców:
a)
ustalenia klas jakości tusz wołowych - stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia,
b)
ustalenia klas jakości tusz wieprzowych - stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia,
c)
pobrania próbek - stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia,
d)
pobrania próbek chmielu w ramach procedury jego certyfikacji - stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia,
e)
ustalenia klas jakości świeżych owoców i warzyw - stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 5

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  6  

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O WPISIE DO REJESTRU RZECZOZNAWCÓW

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR PIECZĘCI IMIENNEJ RZECZOZNAWCY

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

PROTOKÓŁ NR ............./..............

(kolejny nr/rok)

Z USTALENIA KLAS JAKOŚCI TUSZ WOŁOWYCH

Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2178, z późn. zm.).

1. Miejsce ustalenia klas jakości:

...............................................................................................................................................

(nazwa i adres zakładu)

2. Data ustalenia klas jakości:

...............................................................................................................................................

3. Rzeczoznawca:

...............................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w ................................................................... pod numerem ..............................................

4. Metoda ustalenia klas jakości: wzrokowa/aparaturowa*

5. Wyniki ustalenia klas jakości i masy tusz:

Numer ubojowy Numer identyfikacyjny zwierzęcia Kategoria tuszy Klasa uformowania Klasa otłuszczenia Masa tuszy

ciepłej

(kg)

Masa tuszy ciepłej skorygowana1)

(kg)

6. Określenie prezentacji tusz podczas ważenia**:

1) prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 671, z późn. zm.);

2) prezentacja inna niż w pkt 1***:

Tusze o numerach ubojowych: ............................... różnią się od prezentacji wzorcowej Unii Europejskiej następującymi elementami:

.........................................................................................................................................

Sumaryczny współczynnik korekty wynosi:

.........................................................................................................................................

7. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag*:

...............................................................................................................................................

Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:

...................................................................................

(miejsce i data wystawienia protokołu)

...................................................................................

Potwierdzenie odbioru protokołu:

...................................................................................

(data, imię i nazwisko, podpis)

________________________________

1) Masa tuszy ciepłej po dokonaniu korekty masy współczynnikami korygującymi, określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/1184 z dnia 20 kwietnia 2017 r. ustanawiającym zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do unijnych skal klasyfikacji tusz wołowych, wieprzowych i baranich oraz raportowania cen rynkowych niektórych kategorii tusz i żywych zwierząt (Dz. Urz. UE L 171 z 04.07.2017, str. 103), jeżeli zakład stosuje inną prezentację tuszy niż prezentacja wzorcowa Unii Europejskiej.

* Niepotrzebne skreślić.

** Właściwe zaznaczyć.

*** W przypadku gdy zastosowano kilka różnych prezentacji, wskazuje się wszystkie odstępstwa oraz uwzględnia się odpowiednie współczynniki korygujące.

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

PROTOKÓŁ NR ............./..............

(kolejny nr/rok)

Z USTALENIA KLAS JAKOŚCI TUSZ WIEPRZOWYCH

Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2178, z późn. zm.).

1. Miejsce ustalenia klas jakości:

.......................................................................................................................................................

(nazwa i adres zakładu)

2. Data ustalenia klas jakości:

.......................................................................................................................................................

3. Rzeczoznawca:

.......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w ............................................................................................ pod numerem ..............................................

4. Metoda ustalenia klas jakości (nazwa urządzenia):

........................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................

5. Wyniki ustalenia klas jakości i masy tusz:

Numer ubojowy Numer identyfikacyjny zwierzęcia Opis oszacowanych wartości Klasa jakości Oszacowana zawartość mięsa w tuszy (w %) Masa tuszy

ciepłej

(kg)

Masa tuszy

ciepłej skorygowana 2)

(kg)

Masa tuszy

schłodzonej

skorygowana 3)

(kg)

pomiar/y

grubości mięśnia1)

pomiar/y

grubości słoniny

(widocznej okrywy tłuszczowej)1)

M

lub

Ml

M2 F

lub

FI

F2

6. Określenie prezentacji tusz podczas ważenia, w przypadku gdy zastosowana prezentacja różni się od prezentacji wzorcowej Unii Europejskiej, określonej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 671, z późn. zm.)*:

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

......................................................................................................................

7. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag**:

.............................................................................................................................................................

...................................................................................................................................

Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:

...................................................................................

(miejsce i data wystawienia protokołu)

...................................................................................

Potwierdzenie odbioru protokołu:

...................................................................................

(data, imię i nazwisko, podpis)

_________________________________

1) Wypełnia się właściwe kolumny w zależności od stosowanej metody klasyfikacji tusz, o której mowa w decyzji Komisji 2005/240/WE z dnia 11 marca 2005 r. zatwierdzającej metody klasyfikacji tusz wieprzowych w Polsce (Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2005, str. 62, z późn. zm.).

2) Wypełnia się, jeżeli masa tuszy ciepłej jest korygowana zgodnie z wartościami określonymi w art. 2 decyzji Komisji 2005/240/WE z dnia 11 marca 2005 r. zatwierdzającej metody klasyfikacji tusz wieprzowych w Polsce.

3) Wypełnia się, jeżeli ważenie tuszy odbywa się później niż 45 minut po uboju, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 kwietnia 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków ustalania i sposobu oznaczania klas jakości handlowej tusz wieprzowych oraz tusz wołowych (Dz. U. poz. 934).

* Umieszcza się w protokole, jeżeli wypełniono kolumnę tabeli zatytułowaną Masa tuszy ciepłej skorygowana (kg). Wskazuje się wszystkie zastosowane odstępstwa w odniesieniu do każdej tuszy, dla której odstępstwa wystąpiły.

** Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

PROTOKÓŁ NR ........................../......................... Z POBRANIA PRÓBEK

(kolejny numer/numer rzeczoznawcy)

Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2178, z późn. zm.).

1. Nazwa artykułu ........................................................................................................................

2. Rzeczoznawca .........................................................................................................................

(imię i nazwisko)

wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w .............................................................................................

pod numerem .................................

3. Osoby obecne przy pobieraniu próbek: ...................................................................................

(imiona i nazwiska)

.......................................................................................................................................................

4. Zleceniodawca .........................................................................................................................

(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

5. Miejsce pobrania próbek

.......................................................................................................................................................

(nazwa i adres)

.......................................................................................................................................................

(rodzaj i numer środka transportu/numer, nazwa magazynu)

6. Czas pobrania próbek ..............................................................................................................

(data i godzina)

7. Producent .................................................................................................................................

(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

8. Sprzedawca ..............................................................................................................................

(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

9. Odbiorca ..................................................................................................................................

(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

10. Wielkość partii ......................................................................................................................

11. Data produkcji partii .............................................................................................................

12. Dane identyfikacyjne partii ...................................................................................................

(numer identyfikacyjny, numer partii, oznaczenie kodowe)

13. Przeznaczenie artykułu .........................................................................................................

14. Deklarowana jakość ..............................................................................................................

(deklaracja producenta lub wprowadzającego do obrotu)

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

15. Sposób składowania lub transportu i rodzaj opakowania .....................................................

................................................................................................................................................

16. Stan ogólny partii ..................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

17. Wskazania dotyczące rodzaju badań .....................................................................................

................................................................................................................................................

18. Metodyka pobierania próbek ................................................................................................

(przepis, norma)

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

19. Opis warunków mogących mieć wpływ na pobieranie próbek ............................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

20. Liczba przygotowanych próbek ............................................................................................

21. Jednostkowe masy próbek ....................................................................................................

22. Rodzaj opakowania ...............................................................................................................

23. Sposób zabezpieczenia próbek ..............................................................................................

................................................................................................................................................

24. Wskazania dotyczące sposobu transportu i przechowywania próbek ..................................

................................................................................................................................................

25. Próbki wraz z protokołem przekazano ..................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

26. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag* ......................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

....................................................................

(miejsce i data wystawienia protokołu)

Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:

Podpisy osób obecnych przy pobraniu próbek:

.........................................................

.........................................................

Potwierdzenie odbioru próbek i protokołu

.........................................................

(data, imię i nazwisko, podpis)

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

PROTOKÓŁ NR ................................/.............................. Z POBRANIA PRÓBEK

(kolejny numer/numer rzeczoznawcy)

CHMIELU W RAMACH PROCEDURY JEGO CERTYFIKACJI

Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 678, z późn. zm.).

1. Nazwa artykułu ........................................................................................................................

2. Miejsce pobrania próbek

..................................................................................................................................................

(nazwa i adres)

..................................................................................................................................................

3. Producent .................................................................................................................................

(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

4. Wielkość partii ........................................................................................................................

5. Dane identyfikacyjne partii .....................................................................................................

(numer identyfikacyjny, numer partii, oznaczenie kodowe)

6. Metodyka pobierania próbek ...................................................................................................

(przepis, norma)

7. Liczba przygotowanych próbek ..............................................................................................

8. Jednostkowe masy próbek .......................................................................................................

9. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag* .........................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

........................................................................

(miejsce i data wystawienia protokołu)

Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:

Imiona i nazwiska oraz podpisy osób obecnych

przy pobraniu próbek:

........................................................................

........................................................................

Potwierdzenie odbioru próbek i protokołu

........................................................................

(data, imię i nazwisko, podpis)

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

PROTOKÓŁ NR ...................../................... Z USTALENIA KLAS JAKOŚCI

(kolejny numer/numer rzeczoznawcy)

ŚWIEŻYCH OWOCÓW I WARZYW

Podstawa prawna: art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2178, z późn. zm.).

1. Przedsiębiorca .........................................................................................................................

(imię i nazwisko, adres i miejsce zamieszkania albo nazwa, siedziba i adres)

..................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................

2. Rzeczoznawca .........................................................................................................................

(imię i nazwisko)

wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w ............................... pod numerem ..........................................

3. Miejsce ustalenia klas jakości

..................................................................................................................................................

4. Wyniki ustalenia klas jakości:

Lp. Nazwa produktu/

odmiana/wielkość

Opakowanie

(rodzaj i liczba)

Wielkość partii Klasa jakości

5. Do protokołu wniesiono następujące uwagi/nie wniesiono uwag*

..................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................

Pieczęć imienna i podpis rzeczoznawcy:

...................................................................

(miejsce i data wystawienia protokołu)

Potwierdzenie odbioru protokołu:

...................................................................

(data, imię i nazwisko, podpis)

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

WARUNKI DOTYCZĄCE TEMATÓW, JAKIE POWINIEN OBEJMOWAĆ PROGRAM SZKOLENIA W ZAKRESIE ZASAD USTALANIA KLAS JAKOŚCI ŚWIEŻYCH OWOCÓW I WARZYW

Lp. Temat Ilość godzin
1 Podstawy prawne i zakres działania Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych 0,5 godziny
2 Przepisy w zakresie obowiązków i uprawnień rzeczoznawców 0,5 godziny
3 Przepisy w zakresie ustalania klas jakości owoców i warzyw świeżych 1,5 godziny
4 Zasady klasyfikacji owoców i omówienie głównych elementów standardów jakościowych 0,5 godziny
5 Omówienie poszczególnych elementów standardów jakościowych owoców 3 godziny
6 Zasady klasyfikacji warzyw i omówienie głównych elementów standardów jakościowych 0,5 godziny
7 Omówienie poszczególnych elementów standardów jakościowych warzyw 3 godziny
8 Dokumentacja, w tym wypełnianie protokołu przez rzeczoznawcę 2 godziny
9 Wybrane przepisy BHP 0,5 godziny
10 Zajęcia praktyczne w zakładzie - owoce.

Zajęcia praktyczne w zakładzie - warzywa

4 godziny
ŁĄCZNIE: 16 godzin (2 dni szkoleniowe po 8 godzin)
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz.U.2019.2258).
2 § 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 maja 2023 r. (Dz.U.2023.1055) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 2023 r.
3 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 19 maja 2023 r. (Dz.U.2023.1055) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 2023 r.
4 § 6 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 19 maja 2023 r. (Dz.U.2023.1055) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 2023 r.
5 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 lutego 2003 r. w sprawie nabywania uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności (Dz.U.2014.102), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów (Dz.U.2015.1505).
6 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 19 maja 2023 r. (Dz.U.2023.1055) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 czerwca 2023 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.444 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nabywanie uprawnień do wykonywania niektórych czynności związanych z oceną jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz dokumentowania tych czynności.
Data aktu: 18/03/2016
Data ogłoszenia: 16/03/2020
Data wejścia w życie: 26/03/2016