Kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 16 listopada 2018 r.
w sprawie kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym

Na podstawie art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2017 r. poz. 978, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe programy:
a)
kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,
b)
praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym;
2)
wzory dokumentów związanych z przeprowadzaniem kursu i szkolenia, o których mowa w pkt 1;
3)
wysokość opłaty za kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
4)
wysokość opłaty za praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.
§  2. 
1. 
Szczegółowy program kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanego dalej "kursem", określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Szczegółowy program praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym, zwanego dalej "szkoleniem", określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Wzór rejestru osób uczestniczących w kursie określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Wzór rejestru osób uczestniczących w szkoleniu określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2. 
Wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Wysokość opłaty za kurs wynosi 100 zł.
2. 
Wysokość opłaty za szkolenie wynosi 200 zł.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających przekazywanie danych, na zasadach określonych w art. 100aa-100aq ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990 i 2244), określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 957). 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KURSU DOKSZTAŁCAJĄCEGO W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

1. Program kursu obejmuje następujący zakres zagadnień:

1) czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym:

a) rodzaje czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego,

b) charakterystykę czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego;

2) problematykę wypadków drogowych, w tym:

a) przyczyny wypadków drogowych,

b) skutki wypadków drogowych,

c) statystyki wypadków drogowych w Polsce;

3) psychologiczne aspekty kierowania pojazdem i uczestnictwa w ruchu drogowym, w tym czynniki mające wpływ na funkcje percepcyjne, podejmowane decyzje, czas reakcji lub zmianę zachowania kierującego pojazdem, w szczególności:

a) alkohol lub środki działające podobnie do alkoholu,

b) wahania stanu emocjonalnego: emocje pozytywne i negatywne,

c) zmęczenie,

d) zagrożenia występujące w ruchu drogowym,

e) rozproszenie uwagi spowodowane korzystaniem z telefonu komórkowego, tabletu lub innego urządzenia z ekranem dotykowym.

2. Kurs obejmuje zajęcia realizowane na podstawie wyżej wymienionych zagadnień. Zajęcia prowadzi się metodą wykładu, pokazu, opowiadania, pogadanki, dyskusji lub innymi metodami, w tym metodami aktywizującymi, przy wykorzystaniu różnych środków dydaktycznych, w szczególności tablic do pisania, makiet lub programów komputerowych, umożliwiających symulowanie sytuacji na drodze, tablic poglądowych z zakresu szkolenia, programów komputerowych lub filmów wideo, dotyczących omawianych zagadnień, cyfrowego urządzenia zobrazowania wielkoformatowego oraz urządzenia komputerowego umożliwiającego współpracę z tym urządzeniem. Zajęcia mogą mieć również charakter warsztatowy w celu zmobilizowania ich uczestników do podjęcia trudu pogłębionej i rzetelnej samooceny.

3. Na uzasadniony wniosek osoby szkolonej dopuszcza się uczestnictwo w kursie tłumacza języka migowego lub systemu językowo-migowego, którego udział zapewnia osoba szkolona.

4. Godzina zajęć kursu wynosi 45 minut.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM PRAKTYCZNEGO SZKOLENIA W ZAKRESIE ZAGROŻEŃ W RUCHU DROGOWYM

1. Program szkolenia obejmuje następujące zadania:

1) jazdę w zakręcie z różnymi prędkościami z:

a) włączonym (aktywnym) systemem stabilizacji toru jazdy, zwanym dalej "ESP" - kilka przejazdów zaczynając od prędkości 20 km/h z jednoczesnym zwiększaniem prędkości do takiego poziomu, w którym panowanie nad pojazdem jest utrudnione,

b) wyłączonym (nieaktywnym) ESP - kilka przejazdów zaczynając od prędkości 20 km/h z jednoczesnym zwiększaniem prędkości do takiego poziomu, w którym panowanie nad pojazdem jest utrudnione;

2) hamowanie awaryjne na wprost pojazdem z włączonym (aktywnym) systemem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania, zwanym dalej "ABS", podczas jazdy z prędkością:

a) 30 km/h,

b) 40 km/h,

c) 50 km/h;

3) hamowanie awaryjne w zakręcie podczas jazdy pojazdem z włączonym (aktywnym) ABS z prędkością:

a) 30 km/h,

b) 40 km/h,

c) 50 km/h.

2. W przypadku osób, które posiadają w prawie jazdy ograniczenia do kierowania pojazdami przystosowanymi do ich niepełnosprawności, do wykonywania przez te osoby zadań przewidzianych programem szkolenia mogą być wykorzystywane pojazdy przystosowane do ich niepełnosprawności nieposiadające funkcji wyłączenia ESP. Osoby te mogą wykonać wszystkie zadania przewidziane programem szkolenia pojazdami przystosowanymi do ich niepełnosprawności z włączonym (aktywnym) ESP. Na uzasadniony wniosek osoby szkolonej dopuszcza się uczestnictwo w szkoleniu tłumacza języka migowego lub systemu językowo-migowego, którego udział zapewnia osoba szkolona.

3. Celem zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest uświadomienie osobie szkolonej trudności w utrzymaniu toru jazdy w zakręcie. Podczas jego wykonania wskazuje się na niebezpieczeństwo wynikające z nadmiernej prędkości jazdy w zakręcie, przecenienia umiejętności osoby szkolonej oraz możliwości pojazdu. Zwraca się również uwagę na istnienie granicy efektywnego działania ESP oraz skutki, jakie powstają przy jej przekroczeniu.

4. Celem zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest uświadomienie osobie szkolonej nieproporcjonalnego wzrostu drogi hamowania do przyrostu prędkości jazdy pojazdem i skutków, jakie to powoduje.

5. Celem zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, jest uświadomienie osobie szkolonej trudności w panowaniu nad pojazdem przy hamowaniu w zakręcie. W trakcie jego wykonania wskazuje się na niebezpieczeństwo wynikające z awaryjnego hamowania przy jeździe z nadmierną prędkością oraz niewłaściwego zachowania osoby szkolonej podczas hamowania pojazdem wyposażonym w ABS. Zwraca się również uwagę na istnienie granicy efektywnego działania ABS oraz skutki, jakie powstają po jej przekroczeniu.

6. Zadania wykonuje się na płycie poślizgowej według wskazanej powyżej kolejności. Ich realizacja odbywa się na torze jazdy wytyczonym wcześniej pachołkami lub liniami. Do czasu szkolenia nie wlicza się ewentualnego modyfikowania toru jazdy.

7. Podczas wykonywania zadań w pojeździe mogą się znajdować jedynie osoba szkolona, tłumacz języka migowego lub systemu językowo-migowego oraz instruktor techniki jazdy. Instruktor techniki jazdy podczas wykonywania zadań może znajdować się poza pojazdem.

8. Godzina zajęć szkolenia wynosi 60 minut. Jeden instruktor techniki jazdy prowadzi szkolenia jednocześnie dla maksymalnie trzech osób szkolonych. Każda z osób szkolonych wykonuje wszystkie przewidziane programem zadania.

9. Z płyty poślizgowej wykorzystywanej podczas szkolenia mogą korzystać najwyżej trzy pojazdy - jeden pojazd wykorzystywany do zadań, jeden pojazd powracający z zadania i jeden pojazd oczekujący na zadanie.

10. Podczas wykonywania zadań zwraca się szczególną uwagę osób szkolonych na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz wskazuje na zagrożenia wynikające z przeceniania własnych umiejętności kierowania pojazdem w trakcie szkolenia i po jego ukończeniu.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR REJESTRU OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W KURSIE DOKSZTAŁCAJĄCYM W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR REJESTRU OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W PRAKTYCZNYM SZKOLENIU W ZAKRESIE ZAGROŻEŃ W RUCHU DROGOWYM

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UKOŃCZENIU KURSU DOKSZTAŁCAJĄCEGO W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O UKOŃCZENIU PRAKTYCZNEGO SZKOLENIA W ZAKRESIE ZAGROŻEŃ W RUCHU DROGOWYM

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2017 r. poz. 2418 oraz z 2018 r. poz. 138, 650, 728, 957, 1039, 1098, 1099, 1284, 1544, 1629, 2172, 2244 i 2245.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 czerwca 2013 r. w sprawie kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym (Dz. U. poz. 809).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.2250

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.
Data aktu: 16/11/2018
Data ogłoszenia: 30/11/2018
Data wejścia w życie: 01/01/1970