Zmiana ustawy o żegludze śródlądowej.

USTAWA
z dnia 20 lipca 2018 r.
o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej

Art.  1. 

W ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2128 oraz z 2018 r. poz. 1137) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 6:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy, Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu oraz Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie, zwani dalej "dyrektorami urzędów żeglugi śródlądowej" - jako terenowe organy administracji żeglugi śródlądowej.",

b)
uchyla się ust. 3;
2)
art. 7 otrzymuje brzmienie:

"Art. 7. 1. Dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej spośród kandydatów posiadających wiedzę i doświadczenie w zakresie żeglugi śródlądowej lub prowadzenia inwestycji na śródlądowych drogach wodnych.

2. Dyrektora delegatury urzędu żeglugi śródlądowej powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej, na wniosek właściwego dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, spośród kandydatów posiadających wiedzę i doświadczenie w zakresie żeglugi śródlądowej.";

3)
w art. 8:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy i delegatur urzędów żeglugi śródlądowej w Gdańsku, Giżycku oraz Warszawie.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1c w brzmieniu:

"1a. Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu i delegatur urzędów żeglugi śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu oraz Krakowie.

1b. Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.

1c. Delegaturą urzędu żeglugi śródlądowej kieruje dyrektor delegatury.",

c)
uchyla się ust. 2,
d)
ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej określi, w drodze rozporządzenia:

1) terytorialny zakres działania dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej i siedziby urzędów żeglugi śródlądowej, kierując się kryteriami ekonomicznymi i intensywnością ruchu żeglugowego;

2) siedziby oraz właściwość miejscową delegatur urzędów żeglugi śródlądowej w sprawach z zakresu działania dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej, uwzględniając liczbę spraw występujących na danym terenie.

4. Minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej określi, w drodze zarządzenia, statut urzędu żeglugi śródlądowej oraz delegatur urzędów żeglugi śródlądowej określający organizację tego urzędu oraz jego delegatur.",

e)
dodaje się ust. 5-7 w brzmieniu:

"5. Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej może przejąć lub przekazać do załatwienia delegaturze urzędu żeglugi śródlądowej sprawę należącą do właściwości innej delegatury tego urzędu żeglugi śródlądowej albo przekazać do załatwienia wskazanej delegaturze urzędu żeglugi śródlądowej sprawę należącą do swojej właściwości.

6. Decyzje i postanowienia w sprawach z zakresu właściwości delegatury urzędu żeglugi śródlądowej oraz w sprawach przekazanych do załatwienia przez właściwego dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej na podstawie ust. 5 dyrektor delegatury urzędu żeglugi śródlądowej wydaje w imieniu właściwego dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej.

7. W zakresie swojej właściwości miejscowej dyrektorzy delegatur Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy oraz dyrektorzy delegatur Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu wykonują zadania związane z uprawnieniami i obowiązkami, załatwiają sprawy oraz wykonują czynności należące odpowiednio do Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy albo Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu, z wyłączeniem uprawnień, obowiązków, spraw i czynności, o których mowa w:

1) art. 9 ust. 2 pkt 2a, art. 10a, art. 14, art. 26a ust. 1 i 2, art. 34d ust. 1 i 2, art. 34j ust. 1 i 5 oraz art. 43 ust. 4a, 4b pkt 1 i ust. 6;

2) art. 237 ust. 3 pkt 2, art. 357 oraz art. 401 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. poz. 1566 i 2180 oraz z 2018 r. poz. 650, 710, 1479 i 1669).";

4)
w art. 9:
a)
w ust. 2 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) przeprowadzanie pomiaru statku i inspekcji technicznej statku;",

b)
uchyla się ust. 2a i 2b,
c)
ust. 2c otrzymuje brzmienie:

"2c. Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej działa jako organ inspekcyjny.",

d)
uchyla się ust. 3;
5)
w art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zadania, o których mowa w art. 9 ust. 2 pkt 2, 3-8, 10 i 11, wykonują uprawnieni do przeprowadzenia inspekcji pracownicy urzędów żeglugi śródlądowej, zwani dalej "inspektorami".";

6)
w art. 10a ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zadania organu inspekcyjnego, o których mowa w art. 9 ust. 2 pkt 2a, wykonuje powoływana i odwoływana przez ten organ techniczna komisja inspekcyjna, zwana dalej "komisją inspekcyjną".";

7)
w art. 42a w ust. 3 skreśla się wyrazy "(Dz. U. poz. 1566)".
Art.  2. 
1. 
Znosi się Dyrektorów Urzędów Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Warszawie, Kędzierzynie-Koźlu oraz Krakowie.
2. 
Urzędy Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku oraz Warszawie stają się delegaturami odpowiednio w Gdańsku, Giżycku oraz Warszawie Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy.
3. 
Urzędy Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu oraz Krakowie stają się delegaturami odpowiednio w Kędzierzynie-Koźlu oraz Krakowie Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu.
4. 
Osoby dotychczas powołane na Dyrektorów Urzędów Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie stają się dyrektorami delegatur odpowiednio w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie Urzędów Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy oraz we Wrocławiu.
Art.  3. 

Dyrektorzy Urzędów Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy i we Wrocławiu stają się właściwi w sprawach, w których właściwi byli dyrektorzy przekształcanych urzędów żeglugi śródlądowej zgodnie z art. 2 ust. 2 i 3.

Art.  4. 

Należności i zobowiązania oraz prawa i obowiązki znoszonych w art. 2 ust. 1 organów i przekształcanych na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 urzędów żeglugi śródlądowej stają się odpowiednio należnościami i zobowiązaniami oraz prawami i obowiązkami właściwych dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej i urzędów żeglugi śródlądowej.

Art.  5. 

Mienie Skarbu Państwa będące w dyspozycji przekształcanych Urzędów Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie, w tym nieruchomości znajdujące się w ich trwałym zarządzie lub w użytkowaniu, staje się nieodpłatnie mieniem w dyspozycji właściwych urzędów żeglugi śródlądowej zgodnie z art. 2 ust. 2 i 3.

Art.  6. 

Stronami porozumień oraz umów zawartych przez dyrektorów przekształcanych Urzędów Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie stają się właściwi dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej zgodnie z art. 2 ust. 2 i 3.

Art.  7. 
1. 
Pracownicy przekształcanych Urzędów Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie stają się pracownikami odpowiednio Urzędów Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy oraz we Wrocławiu na zasadach określonych w art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 917, 1000, 1076, 1608 i 1629), z uwzględnieniem ust. 2.
2. 
Urzędnicy służby cywilnej przekształcanych Urzędów Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie stają się urzędnikami służby cywilnej odpowiednio Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy oraz we Wrocławiu.
3. 
Postępowania dotyczące naborów do służby cywilnej do przekształcanych Urzędów Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie, wszczęte i nierozstrzygnięte przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zostają rozstrzygnięte ze skutkiem zatrudnienia we właściwym urzędzie żeglugi śródlądowej zgodnie z art. 2 ust. 2 i 3.
4. 
Komisja dyscyplinarna powołana przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy dla rozstrzygania spraw dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej członków korpusu służby cywilnej dotychczasowych urzędów żeglugi śródlądowej staje się komisją dyscyplinarną właściwą do rozstrzygania tych spraw dla członków korpusu służby cywilnej urzędów żeglugi śródlądowej, w tym ich delegatur, i kontynuuje rozpatrywanie niezakończonych postępowań.
Art.  8. 
1. 
Komisje egzaminacyjne, o których mowa w art. 36 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, działające przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy przy dyrektorach przekształcanych Urzędów Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie stają się komisjami egzaminacyjnymi działającymi przy właściwych dyrektorach urzędów żeglugi śródlądowej zgodnie z art. 2 ust. 2 i 3.
2. 
Techniczne komisje inspekcyjne powołane na podstawie art. 10a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 stają się technicznymi komisjami inspekcyjnymi, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art.  9. 
1. 
Dotychczasowe akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie aktów prawa miejscowego wydanych na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, jednak nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. 
Dotychczasowe zarządzenia wydane na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie zarządzeń wydanych na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art.  10. 
1. 
Postępowania wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, prowadzone odpowiednio przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku albo Warszawie, prowadzi Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy.
2. 
Postępowania wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, prowadzone odpowiednio przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu albo Krakowie, prowadzi Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu.
3. 
W sprawach sądowoadministracyjnych lub administracyjnych, w których stroną lub uczestnikiem przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy był odpowiednio Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku albo Warszawie, odpowiednio stroną lub uczestnikiem staje się Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy.
4. 
W sprawach sądowoadministracyjnych lub administracyjnych, w których stroną lub uczestnikiem przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy był odpowiednio Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu albo Krakowie, odpowiednio stroną lub uczestnikiem staje się Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu.
5. 
W sprawach sądowych, w których przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy Skarb Państwa był reprezentowany odpowiednio przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku albo Warszawie, właściwym do reprezentowania Skarbu Państwa staje się Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy.
6. 
W sprawach sądowych, w których przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy Skarb Państwa był reprezentowany odpowiednio przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu albo Krakowie, właściwym do reprezentowania Skarbu Państwa staje się Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu.
Art.  11. 
1. 
Postępowania w sprawach o wykroczenia, prowadzone i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy odpowiednio przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku albo Warszawie, przejmuje do prowadzenia Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy.
2. 
Postępowania w sprawach o wykroczenia, prowadzone i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy odpowiednio przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu albo Krakowie, przejmuje do prowadzenia Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu.
Art.  12. 
1. 
Dokumenty wydane lub wystawione na podstawie przepisów dotychczasowych przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie zachowują ważność do czasu upływu terminu, na jaki zostały wydane.
2. 
Poświadczenia dokumentów lub stanu faktycznego dokonane przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie zachowują ważność do czasu upływu terminu, na jaki zostały wydane.
3. 
Zaświadczenia wydane na podstawie przepisów dotychczasowych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy przez komisję egzaminacyjną, o której mowa w art. 36 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, zachowują ważność do czasu upływu terminu, na jaki zostały wydane.
Art.  13. 
1. 
Rejestry i ewidencje prowadzone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy odpowiednio przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie stają się rejestrami i ewidencjami prowadzonymi przez właściwych Dyrektorów Urzędów Żeglugi Śródlądowej.
2. 
Dokonane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, odpowiednio przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie, wpisy do rejestrów i ewidencji oraz zmiany wpisów w rejestrach i ewidencjach zachowują ważność.
3. 
Rejestry, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, są prowadzone na dotychczasowych zasadach określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 24 ustawy zmienianej w art. 1, jednak nie dłużej niż przez okres 36 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art.  14. 

Upoważnienia do wykonywania przeglądów technicznych statków wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 34j ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 przez Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie zachowują ważność do czasu upływu terminu, na jaki zostały wydane.

Art.  15. 

Elementy umundurowania, przydzielone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy pracownikom Urzędów Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie, obowiązanym do noszenia umundurowania na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, zachowują ważność do dnia upływu okresu używalności tych elementów umundurowania, jednak nie dłużej niż przez okres 36 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art.  16. 

Dotychczasowe oznakowanie pojazdów służbowych i jednostek pływających Urzędów Żeglugi Śródlądowej w Gdańsku, Giżycku, Kędzierzynie-Koźlu, Krakowie oraz Warszawie zachowuje ważność przez okres 36 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art.  17. 
1. 
Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa, w części ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej w zakresie kosztów będących skutkiem finansowym niniejszej ustawy, wynosi 35,136 mln zł, przy czym w:
1)
2018 r. - 2,213 mln zł;
2)
2019 r. - 3,547 mln zł;
3)
2020 r. - 3,672 mln zł;
4)
2021 r. - 3,672 mln zł;
5)
2022 r. - 3,672 mln zł;
6)
2023 r. - 3,672 mln zł;
7)
2024 r. - 3,672 mln zł;
8)
2025 r. - 3,672 mln zł;
9)
2026 r. - 3,672 mln zł;
10)
2027 r. - 3,672 mln zł.
2. 
Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej nadzoruje wykorzystanie limitu wydatków, o których mowa w ust. 1, i dokonuje oceny wykorzystania tego limitu według stanu na koniec każdego kwartału, a w przypadku IV kwartału - według stanu na dzień 20 listopada danego roku.
3. 
W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczeniem przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków, o których mowa w ust. 1, zostaną zastosowane mechanizmy korygujące polegające na ograniczeniu o nie więcej niż 25% limitu wydatków przez obniżenie kosztów utrzymania urzędu żeglugi śródlądowej przy jednoczesnym zapewnieniu skutecznego wykonywania zadań ustawowych przez te urzędy.
4. 
Organem właściwym do monitorowania wykorzystania limitu wydatków, o których mowa w ust. 1, oraz odpowiedzialnym za wdrożenie mechanizmów korygujących, o których mowa w ust. 3, jest dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.
Art.  18. 

Ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.1694

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zmiana ustawy o żegludze śródlądowej.
Data aktu: 20/07/2018
Data ogłoszenia: 04/09/2018
Data wejścia w życie: 01/10/2018