Zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 21 grudnia 2015 r.
w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego

Na podstawie art. 84 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43, 60 i 937) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy sposób wydawania, zmiany oraz cofania zezwoleń:
a)
na prowadzenie składu podatkowego,
b)
na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
c)
na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego,
d)
wyprowadzenia,
e)
na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący,
f)
na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający,
g)
na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
2)
wzory wniosków o wydanie zezwoleń, o których mowa w pkt 1, a także sposób dokumentowania spełnienia warunków, od których uzależnione jest wydanie danego zezwolenia.
§  2. 
1. 
Wniosek o wydanie zezwoleń, o których mowa w § 1 pkt 1, składa się wraz z zawartymi w tym wniosku oświadczeniami oraz wymaganymi dokumentami dotyczącymi spełnienia warunków, od których uzależnione jest wydanie danego zezwolenia.
2. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny być dołączone w oryginale lub uwierzytelnionej kopii oraz zawierać dane aktualne w dniu składania wniosku o wydanie zezwolenia.
3. 
Dokumenty, o których mowa w:
1)
§ 5 ust. 1 pkt 3 lit. a 2  oraz pkt 4, nie mogą być sporządzone wcześniej niż miesiąc przed dniem złożenia wniosku;
2)
§ 5 ust. 1 pkt 3 lit. b oraz § 6 ust. 1 pkt 1, nie mogą być sporządzone wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku.
4. 
Dokumentów, o których mowa w ust. 1, nie dołącza się, jeżeli:
1)
właściwy naczelnik urzędu skarbowego, do którego składany jest wniosek o wydanie zezwolenia, dysponuje tymi dokumentami i dane w nich zawarte są aktualne, z zastrzeżeniem ust. 3, lub
2)
dane zawarte w dokumentach znajdują się w prowadzonych przez podmioty publiczne bazach danych, do których dostęp ma właściwy naczelnik urzędu skarbowego.
§  3. 
1. 
Wniosek o zmianę zezwoleń, o których mowa w § 1 pkt 1, składa się wraz z dokumentami wymaganymi do wydania zezwolenia, które dotyczą zmiany. Przepisy § 2 ust. 2 i 4 stosuje się odpowiednio.
2. 
Podmiot ubiegający się o zmianę zezwoleń, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, b, f i g, w zakresie będącej przedmiotem dotychczasowej działalności grupy wyrobów akcyzowych wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", wskazuje rodzaje wyrobów akcyzowych, które będą przedmiotem jego działalności po zmianie zezwolenia, zgodnie z opisami zawartymi w zestawieniach zawartych we wnioskach o wydanie tych zezwoleń. W przypadku gdy przedmiotem działalności podmiotu po zmianie zezwolenia będą wyroby inne niż ujęte w zestawieniach zawartych we wnioskach o wydanie zezwoleń, należy opisać rodzaje tych wyrobów i wskazać ich klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).
§  4. 
1. 
W przypadku zezwoleń, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a-f, wydanych na czas oznaczony wniosek o wydanie zezwolenia na kolejny okres stanowi wniosek o zmianę zezwolenia, jeżeli został złożony nie później niż 3 miesiące przed upływem terminu ważności zezwolenia.
2. 
Jeżeli dokumenty dołączone do wniosku o wydanie zezwolenia na czas określony utraciły swoją ważność, do wniosku o wydanie zezwolenia na kolejny okres dołącza się aktualne dokumenty, a w przypadku zezwolenia, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. c, dodatkowo oświadczenie, o którym mowa w art. 81 ust. 3 ustawy.
3. 
Wniosek złożony po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, stanowi wniosek o wydanie nowego zezwolenia.

Rozdział  2

Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego

§  5. 
1. 
Do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należy dołączyć:
1)
dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT);
2)
dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, zawierający adres i numer ewidencyjny działki, na której znajdować się ma skład podatkowy;
3)
zaświadczenie wydane przez:
a)
(uchylona),
b)
właściwy oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez wnioskodawcę z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
4)
informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością wnioskodawcy za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
5)
dokumenty, wymagane na podstawie przepisów odrębnych związane z działalnością wykonywaną w składzie podatkowym lub rodzajem wyrobów akcyzowych, w szczególności wymagane koncesje lub zezwolenia, chyba że ich wydanie na podstawie przepisów odrębnych uwarunkowane jest obowiązkiem posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego;
6)
dokumenty mające znaczenie dla przeprowadzania kontroli celno-skarbowej, określone w przepisach odrębnych, które powinny zostać dołączone do zgłoszenia, o którym mowa w art. 108 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947, z późn. zm.);
7) 3
 oświadczenie, o którym mowa w art. 48 ust. 4 lub 4d ustawy, w przypadkach, o których mowa w art. 48 ust. 3 pkt 1, 1a, 2 i 4 lub ust. 4a ustawy.
2. 
Podmiot posiadający już zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie innego składu podatkowego dołącza dokumenty określone w ust. 1 pkt 2 oraz 5-7.
3. 
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
Do wniosku o wydanie rolnikowi zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w którym zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2017 r. poz. 285 i 624) będą wykonywane wyłącznie czynności polegające na wytwarzaniu na własny użytek estru lub czystego oleju roślinnego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. c tej ustawy, należy dołączyć:
1)
zaświadczenie wydane przez właściwy oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub jednostkę organizacyjną Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o niezaleganiu przez wnioskodawcę z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
2)
dokumenty określone w § 5 ust. 1 pkt 2 oraz 4-6.
2. 
Rolnik posiadający już zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie innego składu podatkowego, o którym mowa w ust. 1, dołącza dokumenty określone w § 5 ust. 1 pkt 2 oraz 5 i 6.
3. 
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
Przed wydaniem zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego właściwy naczelnik urzędu skarbowego wzywa wnioskodawcę do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że wnioskodawca został zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy.
2. 
Na uzasadniony wniosek złożony przez wnioskodawcę przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, właściwy naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć termin wyznaczony do złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie dłużej jednak niż o 30 dni.
3. 
Przed zmianą zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, o której mowa w art. 48 ust. 7 ustawy, w przypadku gdy zmiana zezwolenia powoduje, że po zmianie zezwolenia zabezpieczenie akcyzowe złożone przez podmiot prowadzący skład podatkowy nie zapewni pokrycia w należnej wysokości kwoty zobowiązania podatkowego albo kwoty zobowiązania podatkowego i opłaty paliwowej, właściwy naczelnik urzędu skarbowego wzywa wnioskodawcę do złożenia dodatkowego lub nowego zabezpieczenia akcyzowego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że wnioskodawca został zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  8. 
1. 
Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, przed podjęciem z urzędu decyzji o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, wzywa podmiot prowadzący skład podatkowy do usunięcia stwierdzonych uchybień w określonym terminie, o ile charakter stwierdzonych uchybień pozwala na ich usunięcie.
2. 
Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, przed wydaniem decyzji o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, może przeprowadzić kontrolę składu podatkowego, w szczególności w zakresie rozliczeń z tytułu podatku akcyzowego oraz aktualnego stanu ilościowego i jakościowego wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym.

Rozdział  3

Pozostałe zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego

§  9. 
1. 
Do wniosku o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca należy dołączyć:
1)
plan miejsca odbioru wyrobów akcyzowych;
2)
dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca odbioru wyrobów akcyzowych;
3)
dokumenty określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 3-6.
2. 
Podmiot posiadający już zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, do wniosku o wydanie kolejnego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca dołącza dokumenty określone w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz § 5 ust. 1 pkt 5 i 6.
3. 
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  10. 
1. 
Do wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego należy dołączyć:
1)
oświadczenie, o którym mowa w art. 81 ust. 3 ustawy;
2)
dokumenty określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 3-5 dotyczące przedstawiciela podatkowego.
2. 
Podmiot posiadający już zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, do wniosku o wydanie kolejnego zezwolenia na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego dołącza dokumenty określone w ust. 1 pkt 1 oraz § 5 ust. 1 pkt 5.
3. 
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  11. 
1. 
Do wniosku o wydanie zezwolenia wyprowadzenia należy dołączyć:
1)
pisemną zgodę, o której mowa w art. 54 ust. 3 ustawy;
2)
dokumenty określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 3-5.
2. 
Podmiot posiadający już zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, do wniosku o wydanie kolejnego zezwolenia wyprowadzenia dołącza dokumenty określone w ust. 1 pkt 1 oraz w § 5 ust. 1 pkt 5.
3. 
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  12. 
1. 
Do wniosku o wydanie zezwolenia:
1)
na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący,
2)
na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający,
3)
na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca

- należy dołączyć dokumenty określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 3-5.

2. 
Wzór wniosku, o którym mowa w:
1)
ust. 1 pkt 1, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia;
2)
ust. 1 pkt 2, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia;
3)
ust. 1 pkt 3, określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
§  13. 
Do wydawania, zmiany oraz cofania zezwoleń, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b-g, stosuje się odpowiednio § 7 i § 8 ust. 1.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. 4

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  5

WZÓR

Naczelnik

Urzędu Skarbowego

w ...................................

WNIOSEK

o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  2  6

WZÓR

Naczelnik

Urzędu Skarbowego

w ...................................

WNIOSEK

o wydanie rolnikow1) zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, w którym zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2017 r. poz. 285, z późn. zm.) będą wykonywane wyłącznie czynności polegające na wytwarzaniu na własny użytek estru lub czystego oleju roślinnego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. c tej ustawy

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  3  7

WZÓR

Naczelnik

Urzędu Skarbowego

w ...................................

WNIOSEK

o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  4  8

WZÓR

Naczelnik

Urzędu Skarbowego

w ....................................

WNIOSEK

o wydanie zezwolenia na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  5  9

WZÓR

Naczelnik

Urzędu Skarbowego

w ....................................

WNIOSEK

o wydanie zezwolenia wyprowadzenia

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  6  10

WZÓR

Naczelnik

Urzędu Skarbowego

w .....................................

WNIOSEK

o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  7  11

WZÓR

Naczelnik

Urzędu Skarbowego

w ..........................................

WNIOSEK

o wydanie zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr  8  12

WZÓR

Naczelnik

Urzędu Skarbowego

w.......................................

WNIOSEK

o wydanie zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca

grafika

1 Obecnie działem administracji rządowej - finanse publiczne kieruje Minister Rozwoju i Finansów, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz.U.2016.1595).
2 § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a uchylona przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 lutego 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz.U.2017.411), które weszło w życie z dniem 1 marca 2017 r.
3 § 5 ust. 1 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 maja 2018 r. (Dz.U.2018.1043) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2018 r.
4 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz.U.2014.767), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2015.1479).
5 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 maja 2018 r. (Dz.U.2018.1043) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2018 r.
6 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 maja 2018 r. (Dz.U.2018.1043) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2018 r.
7 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 maja 2018 r. (Dz.U.2018.1043) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2018 r.
8 Załącznik nr 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 maja 2018 r. (Dz.U.2018.1043) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2018 r.
9 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 maja 2018 r. (Dz.U.2018.1043) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2018 r.
10 Załącznik nr 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 maja 2018 r. (Dz.U.2018.1043) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2018 r.
11 Załącznik nr 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 maja 2018 r. (Dz.U.2018.1043) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2018 r.
12 Załącznik nr 8 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 maja 2018 r. (Dz.U.2018.1043) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2018 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2017.1714 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zezwolenia na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego.
Data aktu: 21/12/2015
Data ogłoszenia: 07/09/2017
Data wejścia w życie: 01/01/2016