Tryb zgłaszania wniosków o przyznanie uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 8 sierpnia 2011 r.
w sprawie trybu zgłaszania wniosków o przyznanie uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2017 r. poz. 1789) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa tryb zgłaszania wniosków o przyznanie uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego, wzór wniosku o przyznanie tych uprawnień oraz dokumentację w tej sprawie.
§  2. 
1. 
Wniosek o przyznanie uprawnienia do nadawania stopnia doktora lub doktora habilitowanego, zwany dalej "wnioskiem", zgłasza kierownik jednostki organizacyjnej ubiegającej się o uzyskanie uprawnienia do nadawania tych stopni, zwanej dalej "jednostką", na podstawie uchwały rady jednostki.
2. 
Wzór wniosku określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Wnioski składa się:
1)
w postaci papierowej, w dwóch egzemplarzach, albo
2)
w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2017 r. poz. 1219).
§  3. 
Do wniosku dołącza się:
1)
uchwałę rady jednostki;
2)
informację o osobach zatrudnionych w jednostce, której zakres określa załącznik nr 2 do rozporządzenia, obejmującą:
a)
imienny wykaz osób posiadających tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego, osób, które uzyskały kwalifikacje II stopnia w zakresie sztuki i dyscyplin artystycznych, oraz osób, które nabyły uprawnienia równoważne z uprawnieniami doktora habilitowanego na podstawie art. 21a ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, zatrudnionych w tej jednostce w pełnym wymiarze czasu pracy,
b)
liczbę nauczycieli akademickich i pracowników naukowych zatrudnionych w tej jednostce w pełnym wymiarze czasu pracy;
3)
oświadczenia osób wliczonych do minimalnej liczby osób zatrudnionych, o których mowa w art. 6 ust. 1-4 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, o niewliczeniu ich do minimalnej liczby osób zatrudnionych w innej jednostce;
4)
imienny skład rady jednostki oraz informacje, których zakres określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;
5)
opis osiągnięć w zakresie kształcenia kadr naukowych osób, o których mowa w pkt 2 lit. a i pkt 4, w szczególności:
a)
pełnienie funkcji promotora osób, które uzyskały stopień doktora lub mają otwarty przewód doktorski, ze wskazaniem nazwiska i imienia, tytułu rozprawy doktorskiej, jednostki, która nadała stopień lub w której otwarto przewód doktorski, roku nadania stopnia lub otwarcia przewodu doktorskiego,
b)
pełnienie funkcji recenzenta rozpraw doktorskich oraz w postępowaniu o nadanie stopnia doktora habilitowanego lub tytułu naukowego profesora,
c)
udział w kształceniu kadr w ramach studiów doktoranckich, ze wskazaniem nazwy jednostki, tematu wykładu lub seminarium oraz roku akademickiego;
6)
informację o aktualnej kategorii jednostki przyznanej na podstawie art. 42 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87);
7)
sprawozdanie jednostki ubiegającej się o przyznanie uprawnień, za okres trzech lat bezpośrednio poprzedzających rok złożenia wniosku, z prowadzonej działalności:
a)
naukowo-badawczej - ze wskazaniem najważniejszych monografii naukowych, podręczników akademickich, skryptów, prac i artykułów, projektów badawczych, patentów, prac wdrożeniowych, opracowań technologicznych, projektowych i prototypów będących wynikiem prac realizowanych w ramach działalności naukowo-badawczej, z podaniem autorów oraz z uwzględnieniem działalności prowadzonej w ramach współpracy międzynarodowej jednostki,
b)
artystycznej - ze wskazaniem osiągnięć artystycznych będących wynikiem prac realizowanych w ramach działalności artystycznej jednostki, z podaniem autorów oraz z uwzględnieniem działalności prowadzonej w ramach współpracy międzynarodowej jednostki;
8)
opis bazy badawczej jednostki, ze szczególnym uwzględnieniem wyposażenia w aparaturę, bazy lokalowej oraz zbiorów bibliotecznych niezbędnych do rozwijania prowadzonych badań naukowych, prac rozwojowych lub twórczości artystycznej;
9)
opinię Polskiej Komisji Akredytacyjnej o jakości kształcenia lub ocenę innej agencji oceniającej jakość kształcenia zarejestrowanej w Europejskim Rejestrze Agencji Akredytacyjnych (EQAR) lub agencji działającej w innym kraju, której oceny są uznawane przez Polską Komisję Akredytacyjną - w przypadku jednostek organizacyjnych uczelni prowadzących kształcenie;
10)
(uchylony).
§  4. 
Do wniosków o przyznanie uprawnienia do nadawania stopnia doktora lub doktora habilitowanego złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2011 r. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WNIOSEK O PRZYZNANIE UPRAWNIENIA DO NADAWANIA STOPNIA

DOKTORA/DOKTORA HABILITOWANEGO*)

1. Nazwa jednostki ubiegającej się o przyznanie uprawnienia (nazwa szkoły wyższej i jej jednostki organizacyjnej

albo innej jednostki organizacyjnej)

2. Określenie dziedziny nauki lub sztuki albo dyscypliny naukowej

lub artystycznej

(zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia

2011 r. w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych

i artystycznych (Dz. U. poz. 1065))

(dziedzina nauki lub sztuki)
(dyscyplina naukowa lub artystyczna)

...................................., dnia ........................... .................................................................................................

(miejscowość) (podpis i pieczęć rektora szkoły wyższej i kierownika jednostki

organizacyjnej albo dyrektora innej jednostki organizacyjnej)

___________________

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

INFORMACJA O OSOBACH ZATRUDNIONYCH W JEDNOSTCE W DNIU ZŁOŻENIA WNIOSKU

I. Imienny wykaz osób posiadających tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego, osób, które uzyskały kwalifikacje II stopnia w zakresie

sztuki i dyscyplin artystycznych, oraz osób, które nabyły uprawnienia równoważne z uprawnieniami doktora habilitowanego na podstawie

art. 21a ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, zatrudnionych

w tej jednostce w pełnym wymiarze czasu pracy

Lp. Nazwisko i imię Posiadany tytuł lub

stopień

Dziedzina nauki

lub sztuki

Dyscyplina naukowa

lub artystyczna

Specjalność Data i podstawa

zatrudnienia

w jednostce

Zaliczenie do minimalnej liczby osób,

o których mowa w art. 6 ustawy

(tak nie)

1
2

II. Liczba nauczycieli akademickich i pracowników naukowych zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy

Lp. Wyszczególnienie Liczba osób
1 Osoby posiadające tytuł profesora
2 Osoby posiadające stopień doktora habilitowanego
3 Osoby, które uzyskały kwalifikacje II stopnia w zakresie sztuki i dyscyplin artystycznych, oraz osoby, które nabyły uprawnienia równoważne

z uprawnieniami doktora habilitowanego na podstawie art. 21a ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz

o stopniach i tytule w zakresie sztuki

4 Osoby posiadające stopień doktora, osoby, które uzyskały kwalifikacje I stopnia w zakresie sztuki i dyscyplin artystycznych
5 Pozostali nauczyciele akademiccy lub pracownicy naukowi
OGÓŁEM:

.................................., dnia ....................... .......................................................................................

(miejscowość) (podpis i pieczęć rektora szkoły wyższej i kierownika jednostki

organizacyjnej albo dyrektora innej jednostki organizacyjnej)

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

IMIENNY SKŁAD RADY ...........................................................

(nazwa jednostki)

Lp. Nazwisko i imię Posiadany tytuł

lub stopień

Dziedzina nauki

lub sztuki

Dyscyplina naukowa

lub artystyczna

Specjalność Data i podstawa

zatrudnienia w jednostce

1
2

.............................., dnia .................... ............................................................................................

(miejscowość) (podpis i pieczęć rektora szkoły wyższej i kierownika jednostki

organizacyjnej albo dyrektora innej jednostki organizacyjnej)

1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.U.2017.2317).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 stycznia 2004 r. w sprawie trybu zgłaszania wniosków o przyznanie uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego (Dz.U.2004.21.194), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 37 pkt 2 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.2011.84.455).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.402 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb zgłaszania wniosków o przyznanie uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego.
Data aktu: 08/08/2011
Data ogłoszenia: 22/02/2018
Data wejścia w życie: 01/10/2011