Tryb zgłaszania wniosków o przyznanie uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 8 sierpnia 2011 r.
w sprawie trybu zgłaszania wniosków o przyznanie uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2017 r. poz. 1789) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa tryb zgłaszania wniosków o przyznanie uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego, wzór wniosku o przyznanie tych uprawnień oraz dokumentację w tej sprawie.
§  2. 
1. 
Wniosek o przyznanie uprawnienia do nadawania stopnia doktora lub doktora habilitowanego, zwany dalej "wnioskiem", zgłasza kierownik jednostki organizacyjnej ubiegającej się o uzyskanie uprawnienia do nadawania tych stopni, zwanej dalej "jednostką", na podstawie uchwały rady jednostki.
2. 
Wzór wniosku określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Wnioski składa się:
1)
w postaci papierowej, w dwóch egzemplarzach, albo
2)
w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2017 r. poz. 1219).
§  3. 
Do wniosku dołącza się:
1)
uchwałę rady jednostki;
2)
informację o osobach zatrudnionych w jednostce, której zakres określa załącznik nr 2 do rozporządzenia, obejmującą:
a)
imienny wykaz osób posiadających tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego, osób, które uzyskały kwalifikacje II stopnia w zakresie sztuki i dyscyplin artystycznych, oraz osób, które nabyły uprawnienia równoważne z uprawnieniami doktora habilitowanego na podstawie art. 21a ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, zatrudnionych w tej jednostce w pełnym wymiarze czasu pracy,
b)
liczbę nauczycieli akademickich i pracowników naukowych zatrudnionych w tej jednostce w pełnym wymiarze czasu pracy;
3)
oświadczenia osób wliczonych do minimalnej liczby osób zatrudnionych, o których mowa w art. 6 ust. 1-4 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, o niewliczeniu ich do minimalnej liczby osób zatrudnionych w innej jednostce;
4)
imienny skład rady jednostki oraz informacje, których zakres określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;
5)
opis osiągnięć w zakresie kształcenia kadr naukowych osób, o których mowa w pkt 2 lit. a i pkt 4, w szczególności:
a)
pełnienie funkcji promotora osób, które uzyskały stopień doktora lub mają otwarty przewód doktorski, ze wskazaniem nazwiska i imienia, tytułu rozprawy doktorskiej, jednostki, która nadała stopień lub w której otwarto przewód doktorski, roku nadania stopnia lub otwarcia przewodu doktorskiego,
b)
pełnienie funkcji recenzenta rozpraw doktorskich oraz w postępowaniu o nadanie stopnia doktora habilitowanego lub tytułu naukowego profesora,
c)
udział w kształceniu kadr w ramach studiów doktoranckich, ze wskazaniem nazwy jednostki, tematu wykładu lub seminarium oraz roku akademickiego;
6)
informację o aktualnej kategorii jednostki przyznanej na podstawie art. 42 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87);
7)
sprawozdanie jednostki ubiegającej się o przyznanie uprawnień, za okres trzech lat bezpośrednio poprzedzających rok złożenia wniosku, z prowadzonej działalności:
a)
naukowo-badawczej - ze wskazaniem najważniejszych monografii naukowych, podręczników akademickich, skryptów, prac i artykułów, projektów badawczych, patentów, prac wdrożeniowych, opracowań technologicznych, projektowych i prototypów będących wynikiem prac realizowanych w ramach działalności naukowo-badawczej, z podaniem autorów oraz z uwzględnieniem działalności prowadzonej w ramach współpracy międzynarodowej jednostki,
b)
artystycznej - ze wskazaniem osiągnięć artystycznych będących wynikiem prac realizowanych w ramach działalności artystycznej jednostki, z podaniem autorów oraz z uwzględnieniem działalności prowadzonej w ramach współpracy międzynarodowej jednostki;
8)
opis bazy badawczej jednostki, ze szczególnym uwzględnieniem wyposażenia w aparaturę, bazy lokalowej oraz zbiorów bibliotecznych niezbędnych do rozwijania prowadzonych badań naukowych, prac rozwojowych lub twórczości artystycznej;
9)
opinię Polskiej Komisji Akredytacyjnej o jakości kształcenia lub ocenę innej agencji oceniającej jakość kształcenia zarejestrowanej w Europejskim Rejestrze Agencji Akredytacyjnych (EQAR) lub agencji działającej w innym kraju, której oceny są uznawane przez Polską Komisję Akredytacyjną - w przypadku jednostek organizacyjnych uczelni prowadzących kształcenie;
10)
(uchylony).
§  4. 
Do wniosków o przyznanie uprawnienia do nadawania stopnia doktora lub doktora habilitowanego złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2011 r. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WNIOSEK O PRZYZNANIE UPRAWNIENIA DO NADAWANIA STOPNIA

DOKTORA/DOKTORA HABILITOWANEGO*)

1. Nazwa jednostki ubiegającej się o przyznanie uprawnienia (nazwa szkoły wyższej i jej jednostki organizacyjnej

albo innej jednostki organizacyjnej)

2. Określenie dziedziny nauki lub sztuki albo dyscypliny naukowej

lub artystycznej

(zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia

2011 r. w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych

i artystycznych (Dz. U. poz. 1065))

(dziedzina nauki lub sztuki)
(dyscyplina naukowa lub artystyczna)

...................................., dnia ........................... .................................................................................................

(miejscowość) (podpis i pieczęć rektora szkoły wyższej i kierownika jednostki

organizacyjnej albo dyrektora innej jednostki organizacyjnej)

___________________

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

INFORMACJA O OSOBACH ZATRUDNIONYCH W JEDNOSTCE W DNIU ZŁOŻENIA WNIOSKU

I. Imienny wykaz osób posiadających tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego, osób, które uzyskały kwalifikacje II stopnia w zakresie

sztuki i dyscyplin artystycznych, oraz osób, które nabyły uprawnienia równoważne z uprawnieniami doktora habilitowanego na podstawie

art. 21a ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, zatrudnionych

w tej jednostce w pełnym wymiarze czasu pracy

Lp. Nazwisko i imię Posiadany tytuł lub

stopień

Dziedzina nauki

lub sztuki

Dyscyplina naukowa

lub artystyczna

Specjalność Data i podstawa

zatrudnienia

w jednostce

Zaliczenie do minimalnej liczby osób,

o których mowa w art. 6 ustawy

(tak nie)

1
2

II. Liczba nauczycieli akademickich i pracowników naukowych zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy

Lp. Wyszczególnienie Liczba osób
1 Osoby posiadające tytuł profesora
2 Osoby posiadające stopień doktora habilitowanego
3 Osoby, które uzyskały kwalifikacje II stopnia w zakresie sztuki i dyscyplin artystycznych, oraz osoby, które nabyły uprawnienia równoważne

z uprawnieniami doktora habilitowanego na podstawie art. 21a ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz

o stopniach i tytule w zakresie sztuki

4 Osoby posiadające stopień doktora, osoby, które uzyskały kwalifikacje I stopnia w zakresie sztuki i dyscyplin artystycznych
5 Pozostali nauczyciele akademiccy lub pracownicy naukowi
OGÓŁEM:

.................................., dnia ....................... .......................................................................................

(miejscowość) (podpis i pieczęć rektora szkoły wyższej i kierownika jednostki

organizacyjnej albo dyrektora innej jednostki organizacyjnej)

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

IMIENNY SKŁAD RADY ...........................................................

(nazwa jednostki)

Lp. Nazwisko i imię Posiadany tytuł

lub stopień

Dziedzina nauki

lub sztuki

Dyscyplina naukowa

lub artystyczna

Specjalność Data i podstawa

zatrudnienia w jednostce

1
2

.............................., dnia .................... ............................................................................................

(miejscowość) (podpis i pieczęć rektora szkoły wyższej i kierownika jednostki

organizacyjnej albo dyrektora innej jednostki organizacyjnej)

1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.U.2017.2317).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 stycznia 2004 r. w sprawie trybu zgłaszania wniosków o przyznanie uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego (Dz.U.2004.21.194), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 37 pkt 2 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.2011.84.455).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.402 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb zgłaszania wniosków o przyznanie uprawnienia do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego.
Data aktu: 08/08/2011
Data ogłoszenia: 22/02/2018
Data wejścia w życie: 01/10/2011