Wprowadzenie programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2011 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 marca 2011 r.
w sprawie wprowadzenia programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2011 r.

Na podstawie art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278, Nr 60, poz. 372 i Nr 78, poz. 513) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się program wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2011 r., który jest określony w załączniku do rozporządzenia.
2.
Program, o którym mowa w ust. 1, stanowi program monitorowania choroby niebieskiego języka i program nadzoru nad tą chorobą w rozumieniu art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1266/2007 z dnia 26 października 2007 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących dyrektywy Rady 2000/75/WE w odniesieniu do kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie chorobą niebieskiego języka (Dz. Urz. UE L 283 z 27.10.2007, str. 37, z późn. zm.).
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

PROGRAM WYKRYWANIA WYSTĘPOWANIA ZAKAŻEŃ WIRUSEM CHOROBY NIEBIESKIEGO JĘZYKA NA 2011 R.

1. Identyfikacja Programu

Państwo członkowskie: Rzeczpospolita Polska

Choroba: choroba niebieskiego języka (Bluetongue)

2. Dane historyczne dotyczące rozwoju epidemiologicznego choroby niebieskiego języka

Z uwagi na brak stwierdzanych ognisk choroby niebieskiego języka na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz dotychczasowe ujemne wyniki uzyskane w programie wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka w 2009 r. oraz na podstawie prowadzonego biernego nadzoru klinicznego w kierunku choroby niebieskiego języka u zwierząt pochodzących z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przeprowadzanych zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1266/2007 z dnia 26 października 2007 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących dyrektywy Rady 2000/75/WE w odniesieniu do kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie chorobą niebieskiego języka (Dz. Urz. UE L 283 z 27.10.2007, str. 37, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1266/2007", należy uznać, że choroba ta nie występuje endemicznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednocześnie z uwagi na właściwości wirusa, zachodzące zmiany klimatyczne oraz występowanie choroby w państwach graniczących z Rzeczpospolitą Polską nie należy wykluczać takiego zagrożenia w najbliższej przyszłości.

Tabela I przedstawia wyniki badań laboratoryjnych bydła, natomiast tabela II wyniki badań laboratoryjnych owiec, przeprowadzonych w 2009 r.

Tabela I. Wyniki badań laboratoryjnych bydła przeprowadzonych w 2009 r.

Liczba zwierząt Wynik testu
podlegających ELISA RT-PCR
badaniom laboratoryjnym w ramach programu (+) (-) (+) (-)
15 594 10 15 584 0 15

Tabela II. Wyniki badań laboratoryjnych owiec, przeprowadzonych w 2009 r.

Liczba zwierząt Wynik testu
podlegających badaniom ELISA RT-PCR
laboratoryjnym w ramach programu (+) (-) (+) (-)
13 151 58 13 093 0 119

Od dnia wejścia w życie rozporządzenia Komisji nr 1266/2007, tj. od dnia 2 listopada 2007 r., na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostały wprowadzone z państw członkowskich Unii Europejskiej liczne sztuki bydła, u których wykryto przeciwciała dla wirusa choroby niebieskiego języka oraz materiał genetyczny wirusa tej choroby. Wszystkie sztuki bydła, u których potwierdzono w badaniach laboratoryjnych (wirusologicznych) metodą RT-PCR obecność materiału genetycznego wirusa, zostały zabite.

W związku z występowaniem w państwach sąsiednich, w pobliżu zachodniej i południowej granicy Rzeczypospolitej Polskiej, choroby wywołanej przez serotyp BTV-8 oraz ze względu na wprowadzanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bydła, u którego uzyskano dodatni wynik badania laboratoryjnego (serologicznego oraz wirusologicznego) w kierunku choroby niebieskiego języka, należy przyjąć, że choroba ta może pojawić się w każdej chwili na tych obszarach kraju, na których zostało wprowadzone bydło przywiezione w ramach handlu wewnątrzwspólnotowego.

W dniu 16 maja 2008 r. Rzeczpospolita Polska wprowadziła, zgodnie z art. 9a rozporządzenia nr 1266/2007, warunki przejściowe dla zwierząt objętych zwolnieniem przewidzianym w art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia. Komisja Europejska stoi na stanowisku, że warunki przejściowe powinny być stosowane jedynie w przypadku uzasadnionego ryzyka przeniesienia choroby. Stąd też, zgodnie z tymi warunkami przejściowymi, bydło wprowadzane z państw członkowskich Unii Europejskiej, w których choroba występuje powszechnie, musi być przed wysyłką na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zaszczepione lub poddane dwóm badaniom laboratoryjnym (serologicznym) w celu wykrycia przeciwciał, w których to badaniach uzyskano wynik dodatni.

W dniu 15 kwietnia 2009 r. na obszarze stref zamkniętych znajdowały się niektóre powiaty położone w województwach: dolnośląskim, lubuskim, opolskim i zachodniopomorskim. Wyznaczenie stref zamkniętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wynika z wystąpienia ognisk choroby niebieskiego języka na terytorium Republiki Federalnej Niemiec i Republiki Czeskiej.

Od dnia 1 czerwca 2010 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostały zniesione strefy zamknięte. W związku z tym od dnia 1 czerwca 2010 r. terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest strefą wolną od choroby niebieskiego języka i przemieszczanie zwierząt podatnych na chorobę niebieskiego języka nie podlega ograniczeniom.

3. Opis programu

3.1. Cel programu

Obowiązek realizacji programu wynika z art. 4 rozporządzenia nr 1266/2007. Jest on prowadzony na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Program obejmuje badania laboratoryjne (serologiczne i wirusologiczne), prowadzone zgodnie z ust. 1.1.2.2 załącznika I do rozporządzenia nr 1266/2007.

Program badań ma na celu:

1)
stwierdzenie wystąpienia określonego serotypu wirusa (BTV-8) lub wykrycie wprowadzenia innych serotypów;
2)
wykrycie dowodów transmisji wirusa przez losowe badania laboratoryjne (serologiczne) prowadzone na terytorium całego kraju.

Badania laboratoryjne (serologiczne) zostały zaplanowane w taki sposób, aby umożliwić wykrycie serokonwersji z 95% prawdopodobieństwem, przy założeniu, że odsetek seroreagentów w populacji gatunków podatnych na zakażenie na obszarze danego powiatu wynosi 20% w skali rocznej.

Badane będą bydło i owce w wieku powyżej 3 miesięcy. Za bydło uważa się zwierzęta z gatunków: bydło domowe (Bos taurus) i bawoły (Bubalus bubalus). Dzikie zwierzęta żyjące na wolności oraz zwierzęta w ogrodach zoologicznych nie będą badane.

Powiatowy lekarz weterynarii na podstawie analizy ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem warunków środowiskowych sprzyjających występowaniu muchówek z rodzaju Culicoides (tereny podmokłe, bliskość zbiorników wodnych), określa, w jakich stadach będą pobierane próbki do badań laboratoryjnych.

Przyjmuje się, że na potrzeby programu geograficzną jednostką odniesienia jest powiat jako jednostka administracyjna.

Badania laboratoryjne (serologiczne) będą przeprowadzone trzykrotnie, w odstępach 2 miesięcy, w okresie największej aktywności wektora choroby - muchówek z rodzaju Culicoides - od dnia 1 maja do dnia 15 września 2011 r. Pierwsze próbkobranie odbędzie się w maju, drugie w lipcu, a trzecie - w pierwszej połowie września. Pobrane próbki będą badane techniką immunoenzymatyczną ELISA.

W przypadku uzyskania dodatniego wyniku w badaniu laboratoryjnym (serologicznym) od zwierząt, u których wykryto przeciwciała przeciwko wirusowi, zostaną ponownie pobrane próbki krwi do badań laboratoryjnych (wirusologicznych - test PCR) w celu wykrycia materiału genetycznego wirusa choroby niebieskiego języka.

Przy realizacji programu będą uwzględniane wyniki badań laboratoryjnych bydła utrzymywanego w stadach, do których wprowadzono zwierzęta w ramach handlu wewnątrzwspólnotowego, wykonane w ramach zadania "Ocena występowania choroby niebieskiego języka na terenie kraju" realizowanego przez Państwowy Instytut Weterynaryjny - Państwowy Instytut Badawczy w Puławach, wchodzącego w skład programu wieloletniego "Ochrona zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego".

3.2. Przewidywane korzyści wynikające z wprowadzenia programu

Dzięki wprowadzeniu programu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie można uzyskać i przeanalizować informacje dotyczące sytuacji epidemiologicznej na terytorium kraju.

Jeżeli zostaną stwierdzone przypadki wystąpienia choroby na terytorium kraju, badania prowadzone w ramach programu pozwolą na ich wczesne wykrycie, co umożliwi niezwłoczne zastosowanie środków administracyjnych w celu likwidacji ognisk choroby. Pozwoli to na ograniczenie strat wynikających ze zmniejszenia produkcji zwierzęcej oraz strat związanych z wykonaniem nakazów i zakazów administracyjnych nałożonych przy zwalczaniu choroby niebieskiego języka (np. nakaz zabicia zwierząt, ograniczenia w przemieszczaniu zwierząt), ponoszonych przez hodowców i producentów bydła i owiec lub podmioty zajmujące się obrotem zwierzętami.

3.3. Przewidywana liczba próbek do badań

Zgodnie z informacjami przesłanymi przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa liczba stad, w których są utrzymywane bydło i owce, oraz pogłowie zwierząt, na dzień 1 stycznia 2010 r. (raport z dnia 21 stycznia 2010 r.) przedstawia się ogółem następująco:

Liczba stad bydła: 679 507

Liczba zwierząt: 6 162 981

Przewidywana liczba próbek do badań laboratoryjnych (trzykrotne badanie)

5 234 x 3 = 15 702

Liczba stad owiec: 7 830

Liczba zwierząt: 242 364

Przewidywana liczba próbek do badań laboratoryjnych (trzykrotne badanie)

4 556 x 3 = 13 668

Liczba próbek, które należy pobrać do badań laboratoryjnych (serologicznych) podczas każdego z trzech próbkobrań, została obliczona według programu kalkulacyjnego WIN EPISCOPE 2.0: improved epidemiological software for veterinary medicine. Veterinary Record (2001) i wynosi, łącznie dla bydła i owiec, 9 790 próbek.

Szczegółowe dane dotyczące liczby pobieranych próbek w poszczególnych powiatach: w stadach bydła zawiera tabela 1, a w stadach owiec tabela 2.

Tabela 1. Liczba próbek do pobrania w każdym z trzech próbkobrań w stadach bydła

Województwo Powiat Liczba bydła Liczba siedzib stad Wymagana liczba próbek w powiecie Wymagana liczba próbek w województwie
1 2 3 4 5 6
dolnośląskie bolesławiecki 2 071 511 14
dolnośląskie dzierżoniowski 3 299 321 14
dolnośląskie głogowski 3 708 115 14
dolnośląskie górowski 9 222 486 14
dolnośląskie jaworski 4 265 516 14
dolnośląskie jeleniogórski 4 064 380 14
dolnośląskie kamiennogórski 4 870 514 14
dolnośląskie kłodzki 8 955 1 535 14
dolnośląskie legnicki 5 576 534 14
dolnośląskie lubański 3 353 456 14
dolnośląskie lubiński 1 519 237 14
dolnośląskie lwówecki 5 528 641 14
dolnośląskie m. Jelenia Góra 422 39 14
dolnośląskie m. Legnica 14 5 10
dolnośląskie m. Wrocław 419 43 14 402
dolnośląskie milicki 5 650 508 14
dolnośląskie oleśnicki 7 864 737 14
dolnośląskie oławski 1 093 185 14
dolnośląskie polkowicki 2 725 344 14
dolnośląskie strzeliński 4 176 466 14
dolnośląskie średzki 3 138 281 14
dolnośląskie świdnicki 6 091 518 14
dolnośląskie trzebnicki 7 540 684 14
dolnośląskie wałbrzyski 5 070 392 14
dolnośląskie wołowski 3 589 308 14
dolnośląskie wrocławski 2 877 520 14
dolnośląskie ząbkowicki 6 905 645 14
dolnośląskie zgorzelecki 1 552 288 14
dolnośląskie złotoryjski 3 832 437 14
kujawsko-pomorskie aleksandrowski 17 951 1 295 14
kujawsko-pomorskie brodnicki 37 238 2 354 14
kujawsko-pomorskie bydgoski 15 480 967 14
kujawsko-pomorskie chełmiński 12 956 1 036 14
kujawsko-pomorskie golubsko-dobrzyński 24 070 1 613 14
kujawsko-pomorskie grudziądzki 17 001 1 284 14
kujawsko-pomorskie inowrocławski 33 222 1 739 14
kujawsko-pomorskie lipnowski 34 063 3 031 14
kujawsko-pomorskie m. Bydgoszcz 59 10 13
kujawsko-pomorskie m. Grudziądz 144 15 13
kujawsko-pomorskie m. Toruń 136 16 13
kujawsko-pomorskie m. Włocławek 64 22 13 318
kujawsko-pomorskie mogileński 17 242 951 14
kujawsko-pomorskie nakielski 31 173 1 338 14
kujawsko-pomorskie radziejowski 38 047 2 251 14
kujawsko-pomorskie rypiński 33 193 2 250 14
kujawsko-pomorskie sępoleński 17 911 1 048 14
kujawsko-pomorskie świecki 20 272 1 669 14
kujawsko-pomorskie toruński 29 022 1 773 14
kujawsko-pomorskie tucholski 16 472 1 232 14
kujawsko-pomorskie wąbrzeski 16 868 1 191 14
kujawsko-pomorskie włocławski 36 938 3 673 14
kujawsko-pomorskie żniński 26 623 1 303 14
lubelskie bialski 49 118 6 422 14
lubelskie biłgorajski 17 961 5 799 14
lubelskie chełmski 21 838 4 333 14
lubelskie hrubieszowski 25 442 3 933 14
lubelskie janowski 13 538 4 120 14 332
lubelskie krasnostawski 17 878 3 743 14
lubelskie kraśnicki 12 907 3 914 14
lubelskie lubartowski 25 170 5 297 14
lubelskie lubelski 34 948 6 630 14
lubelskie łęczyński 9 182 1 831 14
lubelskie łukowski 57 350 6 865 14
lubelskie m. Biała Podlaska 157 38 13
lubelskie m. Chełm 29 14 11
lubelskie m. Lublin 467 94 14
lubelskie m. Zamość 59 19 13
lubelskie opolski 3 653 1 767 14
lubelskie parczewski 14 794 1 723 14
lubelskie puławski 10 395 2 470 14
lubelskie radzyński 27 942 3 396 14
lubelskie rycki 18 330 2 793 14
lubelskie świdnicki 6 375 1 337 14
lubelskie tomaszowski 17 723 3 873 14
lubelskie włodawski 17 047 1 819 14
lubelskie zamojski 31 791 7 271 14
lubuskie gorzowski 10 364 677 14
lubuskie krośnieński 4 546 311 14
lubuskie m. Gorzów Wielkopolski 305 30 14
lubuskie m. Zielona Góra 18 1 10
lubuskie międzyrzecki 5 209 340 14
lubuskie nowosolski 2 555 266 14
lubuskie słubicki 3 507 131 14 192
lubuskie strzelecko-drezdenecki 7 720 558 14
lubuskie sulęciński 9 046 480 14
lubuskie świebodziński 4 241 180 14
lubuskie wschowski 10 728 386 14
lubuskie zielonogórski 9 953 476 14
lubuskie żagański 3 419 556 14
lubuskie żarski 7 933 505 14
łódzkie bełchatowski 13 194 2 386 14 335
łódzkie brzeziński 6 195 902 14
łódzkie kutnowski 40 083 2 699 14
łódzkie łaski 15 590 1 908 14
łódzkie łęczycki 40 635 3 595 14
łódzkie łowicki 71 819 5 093 14
łódzkie łódzki wschodni 7 576 1 160 14
łódzkie m. Łódź 1 495 263 14
łódzkie m. Piotrków Trybunalski 598 79 14
łódzkie m. Skierniewice 103 30 13
łódzkie opoczyński 23 344 5 508 14
łódzkie pabianicki 11 061 1 259 14
łódzkie pajęczański 12 355 2 520 14
łódzkie piotrkowski 28 975 5 053 14
łódzkie poddębicki 36 578 3 643 14
łódzkie radomszczański 22 697 4 281 14
łódzkie rawski 7 832 2 084 14
łódzkie sieradzki 57 414 5 715 14
łódzkie skierniewicki 18 504 2 881 14
łódzkie tomaszowski 24 837 3 746 14
łódzkie wieluński 15 348 2 543 14
łódzkie wieruszowski 8 829 1 289 14
łódzkie zduńskowolski 6 281 1 072 14
łódzkie zgierski 28 371 2 508 14
małopolskie bocheński 9 779 3 468 14
małopolskie brzeski 9 256 2 866 14
małopolskie chrzanowski 536 239 14
małopolskie dąbrowski 9 599 2 927 14
małopolskie gorlicki 17 246 5 121 14
małopolskie krakowski 12 734 4 315 14 308
małopolskie limanowski 23 738 8 211 14
małopolskie m. Kraków 909 183 14
małopolskie m. Nowy Sącz 561 246 14
małopolskie m. Tarnów 288 46 14
małopolskie miechowski 17 785 3 191 14
małopolskie myślenicki 7 981 4 069 14
małopolskie nowosądecki 30 791 10 527 14
małopolskie nowotarski 38 336 9 345 14
małopolskie olkuski 7 297 2 059 14
małopolskie oświęcimski 2 987 823 14
małopolskie proszowicki 6 146 1 992 14
małopolskie suski 5 017 2 715 14
małopolskie tarnowski 21 436 8 266 14
małopolskie tatrzański 7 489 2 663 14
małopolskie wadowicki 7 453 2 146 14
małopolskie wielicki 5 245 1 596 14
mazowieckie białobrzeski 11 099 2 329 14
mazowieckie ciechanowski 44 440 3 062 14
mazowieckie garwoliński 35 457 5 437 14
mazowieckie gostyniński 16 425 1 852 14
mazowieckie grodziski 4 715 800 14
mazowieckie grójecki 6 854 1 784 14
mazowieckie kozienicki 11 764 2 670 14
mazowieckie legionowski 1 890 358 14
mazowieckie lipski 13 011 3 125 14
mazowieckie łosicki 23 151 2 501 14
mazowieckie m. Ostrołęka 185 45 14 584
mazowieckie m. Płock 387 64 14
mazowieckie m. Radom 564 197 14
mazowieckie m. Siedlce 30 9 11
mazowieckie m.st. Warszawa 147 42 13
mazowieckie makowski 54 475 3 805 14
mazowieckie miński 32 986 4 637 14
mazowieckie mławski 68 328 3 941 14
mazowieckie nowodworski 7 366 1 202 14
mazowieckie ostrołęcki 133 945 9 167 14
mazowieckie ostrowski 74 223 5 088 14
mazowieckie otwocki 5 257 1 343 14
mazowieckie piaseczyński 3 674 597 14
mazowieckie płocki 62 297 5 926 14
mazowieckie płoński 49 328 4 322 14
mazowieckie pruszkowski 1 009 125 14
mazowieckie przasnyski 71 702 4 147 14
mazowieckie przysuski 14 273 3 460 14
mazowieckie pułtuski 34 454 3 142 14
mazowieckie radomski 32 556 6 960 14
mazowieckie siedlecki 65 574 5 988 14
mazowieckie sierpecki 47 695 2 974 14
mazowieckie sochaczewski 14 110 2 098 14
mazowieckie sokołowski 56 187 4 020 14
mazowieckie szydłowiecki 4 557 1 422 14
mazowieckie warszawski zachodni 3 793 403 14
mazowieckie węgrowski 44 702 4 802 14
mazowieckie wołomiński 17 463 3 499 14
mazowieckie wyszkowski 23 518 3 433 14
mazowieckie zwoleński 15 713 2 617 14
mazowieckie żuromiński 50 870 3 366 14
mazowieckie żyrardowski 5 184 1 219 14
opolskie brzeski 4 912 406 14
opolskie głubczycki 17 474 409 14
opolskie kędzierzyńsko-kozielski 11 715 682 14
opolskie kluczborski 11 938 742 14
opolskie krapkowicki 6 890 435 14
opolskie m. Opole 1 174 84 14 168
opolskie namysłowski 4 962 579 14
opolskie nyski 10 829 977 14
opolskie oleski 17 170 1 679 14
opolskie opolski 12 500 1 111 14
opolskie prudnicki 15 142 932 14
opolskie strzelecki 15 076 849 14
podkarpackie bieszczadzki 3 755 659 14
podkarpackie brzozowski 5 375 2 692 14
podkarpackie dębicki 10 298 4 464 14
podkarpackie jarosławski 8 040 3 652 14
podkarpackie jasielski 7 398 3 215 14
podkarpackie kolbuszowski 7 550 3 256 14
podkarpackie krośnieński 6 733 2 499 14
podkarpackie leski 1 780 596 14
podkarpackie leżajski 5 497 2 096 14
podkarpackie lubaczowski 8 247 2 586 14
podkarpackie łańcucki 3 969 2 237 14
podkarpackie m. Krosno 76 44 13
podkarpackie m. Przemyśl 62 32 13 347
podkarpackie m. Rzeszów 113 73 13
podkarpackie m. Tarnobrzeg 328 171 14
podkarpackie mielecki 8 960 3 164 14
podkarpackie niżański 4 451 2 147 14
podkarpackie przemyski 6 308 2 793 14
podkarpackie przeworski 8 705 3 135 14
podkarpackie ropczycko-sędziszowski 8 309 3 774 14
podkarpackie rzeszowski 11 694 5 874 14
podkarpackie sanocki 10 566 2 323 14
podkarpackie stalowowolski 2 447 1 216 14
podkarpackie strzyżowski 4 537 2 633 14
podkarpackie tarnobrzeski 3 677 1 674 14
podlaskie augustowski 61 297 3 372 14 238
podlaskie białostocki 75 019 5 322 14
podlaskie bielski 58 711 4 095 14
podlaskie grajewski 63 029 2 731 14
podlaskie hajnowski 14 770 1 954 14
podlaskie kolneński 75 883 3 596 14
podlaskie łomżyński 92 293 5 000 14
podlaskie m. Białystok 220 30 14
podlaskie m. Łomża 352 55 14
podlaskie m. Suwałki 379 58 14
podlaskie moniecki 59 134 3 470 14
podlaskie sejneński 32 433 1 905 14
podlaskie siemiatycki 48 762 3 458 14
podlaskie sokólski 69 886 5 614 14
podlaskie suwalski 63 230 3 880 14
podlaskie wysokomazowiecki 129 477 5 531 14
podlaskie zambrowski 55 323 2 520 14
pomorskie bytowski 15 003 1 626 14
pomorskie chojnicki 24 100 1 556 14
pomorskie człuchowski 3 728 435 14
pomorskie gdański 6 817 587 14
pomorskie kartuski 23 173 3 332 14
pomorskie kościerski 20 891 1 850 14
pomorskie kwidzyński 10 976 932 14
pomorskie lęborski 7 350 446 14
pomorskie m. Gdańsk 489 86 14
pomorskie m. Gdynia 318 47 14 263
pomorskie m. Słupsk 30 4 11
pomorskie malborski 8 264 312 14
pomorskie nowodworski 8 876 472 14
pomorskie pucki 8 709 585 14
pomorskie słupski 11 792 862 14
pomorskie starogardzki 14 806 1 568 14
pomorskie sztumski 15 830 723 14
pomorskie tczewski 10 205 732 14
pomorskie wejherowski 13 587 1 810 14
śląskie będziński 3 178 730 14 475
śląskie bielski 5 288 882 14
śląskie bieruńsko-lędziński 1 942 215 14
śląskie cieszyński 11 765 2 222 14
śląskie częstochowski 17 382 3 063 14
śląskie gliwicki 6 712 677 14
śląskie kłobucki 7 827 1 650 14
śląskie lubliniecki 9 948 1 026 14
śląskie m. Bielsko-Biała 320 106 14
śląskie m. Bytom 45 6 12
śląskie m. Chorzów 13 3 9
śląskie m. Częstochowa 372 123 14
śląskie m. Dąbrowa Górnicza 323 106 14
śląskie m. Gliwice 600 89 14
śląskie m. Jastrzębie-Zdrój 642 183 14
śląskie m. Jaworzno 63 17 13
śląskie m. Katowice 133 21 13
śląskie m. Mysłowice 350 43 14
śląskie m. Piekary Śląskie 31 7 12
śląskie m. Ruda Śląska 74 22 13
śląskie m. Rybnik 292 92 14
śląskie m. Siemianowice Śląskie 32 5 12
śląskie m. Sosnowiec 33 3 12
śląskie m. Świętochłowice 2 1 2
śląskie m. Tychy 944 90 14
śląskie m. Zabrze 109 14 13
śląskie m. Żory 410 95 14
śląskie mikołowski 3 206 299 14
śląskie myszkowski 6 900 1 451 14
śląskie pszczyński 6 050 725 14
śląskie raciborski 14 090 660 14
śląskie rybnicki 939 213 14
śląskie tarnogórski 3 969 406 14
śląskie wodzisławski 1 775 322 14
śląskie zawierciański 27 649 2 820 14
śląskie żywiecki 4 653 2 208 14
świętokrzyskie buski 22 731 5 749 14
świętokrzyskie jędrzejowski 31 219 5 516 14
świętokrzyskie kazimierski 12 210 2 785 14
świętokrzyskie kielecki 42 133 11 253 14
świętokrzyskie konecki 13 114 2 820 14
świętokrzyskie m. Kielce 411 154 14
świętokrzyskie opatowski 26 865 4 059 14 196
świętokrzyskie ostrowiecki 11 012 2 239 14
świętokrzyskie pińczowski 13 609 3 197 14
świętokrzyskie sandomierski 5 590 1 961 14
świętokrzyskie skarżyski 1 097 461 14
świętokrzyskie starachowicki 7 959 2 893 14
świętokrzyskie staszowski 12 730 4 401 14
świętokrzyskie włoszczowski 19 776 3 245 14
warmińsko-mazurskie bartoszycki 21 636 1 412 14
warmińsko-mazurskie braniewski 16 643 1 089 14
warmińsko-mazurskie działdowski 25 048 1 397 14
warmińsko-mazurskie elbląski 33 376 1 929 14
warmińsko-mazurskie ełcki 29 360 1 358 14
warmińsko-mazurskie giżycki 21 819 1 137 14
warmińsko-mazurskie gołdapski 14 718 847 14
warmińsko-mazurskie iławski 28 417 1 800 14
warmińsko-mazurskie kętrzyński 20 011 925 14 294
warmińsko-mazurskie lidzbarski 23 047 1 201 14
warmińsko-mazurskie m. Elbląg 259 29 14
warmińsko-mazurskie m. Olsztyn 575 15 14
warmińsko-mazurskie mrągowski 28 048 984 14
warmińsko-mazurskie nidzicki 15 693 881 14
warmińsko-mazurskie nowomiejski 16 021 1 224 14
warmińsko-mazurskie olecki 20 988 934 14
warmińsko-mazurskie olsztyński 34 745 2 034 14
warmińsko-mazurskie ostródzki 25 126 1 509 14
warmińsko-mazurskie piski 31 610 1 239 14
warmińsko-mazurskie szczycieński 37 666 2 143 14
warmińsko-mazurskie węgorzewski 11 876 787 14
wielkopolskie chodzieski 9 816 448 14
wielkopolskie czarnkowsko-trzcianecki 26 697 1 655 14
wielkopolskie gnieźnieński 31 469 1 591 14
wielkopolskie gostyński 62 020 2 066 14
wielkopolskie grodziski 23 875 1 288 14
wielkopolskie jarociński 23 247 1 280 14
wielkopolskie kaliski 36 164 4 258 14
wielkopolskie kępiński 14 079 1 357 14
wielkopolskie kolski 50 116 4 159 14
wielkopolskie koniński 50 931 4 870 14
wielkopolskie kościański 42 848 1 567 14
wielkopolskie krotoszyński 53 697 2 152 14
wielkopolskie leszczyński 29 747 1 338 14
wielkopolskie m. Kalisz 394 86 14 490
wielkopolskie m. Konin 476 52 14
wielkopolskie m. Leszno 376 11 14
wielkopolskie m. Poznań 850 44 14
wielkopolskie międzychodzki 7 072 475 14
wielkopolskie nowotomyski 14 165 899 14
wielkopolskie obornicki 12 524 585 14
wielkopolskie ostrowski 37 159 2 874 14
wielkopolskie ostrzeszowski 23 500 2 352 14
wielkopolskie pilski 33 114 1 400 14
wielkopolskie pleszewski 18 732 1 467 14
wielkopolskie poznański 26 389 1 256 14
wielkopolskie rawicki 40 141 1 815 14
wielkopolskie słupecki 20 495 1 803 14
wielkopolskie szamotulski 18 198 905 14
wielkopolskie średzki 16 439 677 14
wielkopolskie śremski 19 430 837 14
wielkopolskie turecki 32 141 3 565 14
wielkopolskie wągrowiecki 21 215 1 073 14
wielkopolskie wolsztyński 20 378 1 312 14
wielkopolskie wrzesiński 19 531 1 038 14
wielkopolskie złotowski 15 884 866 14
zachodniopomorskie białogardzki 3 778 264 14
zachodniopomorskie choszczeński 5 847 338 14
zachodniopomorskie drawski 3 841 422 14
zachodniopomorskie goleniowski 7 009 551 14
zachodniopomorskie gryficki 7 727 479 14
zachodniopomorskie gryfiński 5 074 336 14
zachodniopomorskie kamieński 7 737 267 14
zachodniopomorskie kołobrzeski 4 526 448 14
zachodniopomorskie koszaliński 9 235 673 14
zachodniopomorskie łobeski 2 539 221 14
zachodniopomorskie m. Koszalin 260 9 14 292
zachodniopomorskie m. Szczecin 113 15 13
zachodniopomorskie m. Świnoujście 132 7 13
zachodniopomorskie myśliborski 3 228 331 14
zachodniopomorskie policki 1 825 81 14
zachodniopomorskie pyrzycki 4 046 321 14
zachodniopomorskie sławieński 7 359 677 14
zachodniopomorskie stargardzki 14 178 567 14
zachodniopomorskie szczecinecki 7 082 508 14
zachodniopomorskie świdwiński 7 108 433 14
zachodniopomorskie wałecki 1 179 176 14
Razem 6 162 981 679 507 5 234 5 234

Tabela 2. Liczba próbek do pobrania w każdym z trzech próbkobrań w stadach owiec

Województwo Powiat Liczba owiec Liczba siedzib stad Wymagana liczba próbek w powiecie Wymagana liczba próbek w województwie
1 2 3 4 5 6
dolnośląskie bolesławiecki 153 22 14
dolnośląskie dzierżoniowski 230 21 14
dolnośląskie głogowski 161 10 14
dolnośląskie górowski 21 5 11
dolnośląskie jaworski 734 18 14
dolnośląskie jeleniogórski 714 21 14
dolnośląskie kamiennogórski 905 24 14
dolnośląskie kłodzki 1 358 72 14
dolnośląskie legnicki 100 20 13
dolnośląskie lubański 34 7 12
dolnośląskie lubiński 306 20 14
dolnośląskie lwówecki 639 29 14
dolnośląskie m. Jelenia Góra 6 1 6
dolnośląskie m. Wrocław 726 13 14 366
dolnośląskie milicki 63 8 13
dolnośląskie oleśnicki 314 20 14
dolnośląskie oławski 36 3 12
dolnośląskie polkowicki 278 14 14
dolnośląskie strzeliński 10 3 9
dolnośląskie średzki 360 8 14
dolnośląskie świdnicki 1 403 21 14
dolnośląskie trzebnicki 74 7 13
dolnośląskie wałbrzyski 254 23 14
dolnośląskie wołowski 465 21 14
dolnośląskie wrocławski 30 6 11
dolnośląskie ząbkowicki 906 13 14
dolnośląskie zgorzelecki 261 23 14
dolnośląskie złotoryjski 745 21 14
kujawsko-pomorskie aleksandrowski 688 10 14
kujawsko-pomorskie brodnicki 528 12 14
kujawsko-pomorskie bydgoski 1 086 24 14
kujawsko-pomorskie chełmiński 712 11 14
kujawsko-pomorskie golubsko-dobrzyński 888 9 14
kujawsko-pomorskie grudziądzki 54 8 13
kujawsko-pomorskie inowrocławski 2 670 14 14
kujawsko-pomorskie lipnowski 1 027 10 14
kujawsko-pomorskie m. Bydgoszcz 9 2 9
kujawsko-pomorskie mogileński 360 7 14 255
kujawsko-pomorskie nakielski 6 073 68 14
kujawsko-pomorskie radziejowski 616 11 14
kujawsko-pomorskie sępoleński 349 11 14
kujawsko-pomorskie świecki 596 17 14
kujawsko-pomorskie toruński 373 14 14
kujawsko-pomorskie tucholski 13 2 9
kujawsko-pomorskie wąbrzeski 513 5 14
kujawsko-pomorskie włocławski 763 17 14
kujawsko-pomorskie żniński 1 356 18 14
lubelskie bialski 4 398 135 14
lubelskie biłgorajski 528 16 14
lubelskie chełmski 1 153 36 14
lubelskie hrubieszowski 127 13 13
lubelskie janowski 53 1 13
lubelskie krasnostawski 644 25 14
lubelskie kraśnicki 262 13 14 311
lubelskie lubartowski 265 17 14
lubelskie lubelski 226 17 14
lubelskie łęczyński 228 14 14
lubelskie łukowski 238 14 14
lubelskie m. Biała Podlaska 18 1 10
lubelskie m. Chełm 122 1 13
lubelskie m. Lublin 26 1 11
lubelskie opolski 146 6 13
lubelskie parczewski 692 20 14
lubelskie puławski 620 26 14
lubelskie radzyński 2 655 55 14
lubelskie rycki 307 11 14
lubelskie świdnicki 293 6 14
lubelskie tomaszowski 180 13 14
lubelskie włodawski 2 593 74 14
lubelskie zamojski 637 18 14
lubuskie gorzowski 147 13 13
lubuskie krośnieński 343 19 14
lubuskie międzyrzecki 729 11 14
lubuskie nowosolski 152 15 14
lubuskie słubicki 337 13 14
lubuskie strzelecko-drezdenecki 78 8 13 163
lubuskie sulęciński 84 10 13
lubuskie świebodziński 646 7 14
lubuskie wschowski 110 6 13
lubuskie zielonogórski 232 17 14
lubuskie żagański 72 13 13
lubuskie żarski 1 293 20 14
łódzkie bełchatowski 664 53 14
łódzkie brzeziński 309 14 14
łódzkie kutnowski 147 5 13
łódzkie łaski 1 703 35 14
łódzkie łęczycki 88 4 13 319
łódzkie łowicki 140 3 13
łódzkie łódzki wschodni 576 20 14
łódzkie m. Łódź 144 4 13
łódzkie m. Piotrków Trybunalski 36 3 12
łódzkie m. Skierniewice 3 1 3
łódzkie opoczyński 1 154 62 14
łódzkie pabianicki 222 10 14
łódzkie pajęczański 975 46 14
łódzkie piotrkowski 786 54 14
łódzkie poddębicki 711 12 14
łódzkie radomszczański 1 722 52 14
łódzkie rawski 534 16 14
łódzkie sieradzki 919 36 14
łódzkie skierniewicki 1 649 16 14
łódzkie tomaszowski 1 243 36 14
łódzkie wieluński 1 190 47 14
łódzkie wieruszowski 247 7 14
łódzkie zduńskowolski 203 10 14
łódzkie zgierski 209 9 14
małopolskie bocheński 169 32 14
małopolskie brzeski 214 43 14
małopolskie chrzanowski 8 2 8
małopolskie dąbrowski 27 6 11
małopolskie gorlicki 1 562 63 14
małopolskie krakowski 583 31 14
małopolskie limanowski 3 944 179 14
małopolskie m. Kraków 191 4 14
małopolskie m. Nowy Sącz 6 1 6
małopolskie m. Tarnów 2 1 2
małopolskie miechowski 149 6 13 270
małopolskie myślenicki 449 40 14
małopolskie nowosądecki 3 971 136 14
małopolskie nowotarski 24 535 665 14
małopolskie olkuski 160 13 14
małopolskie oświęcimski 28 5 11
małopolskie proszowicki 11 2 9
małopolskie suski 202 19 14
małopolskie tarnowski 420 67 14
małopolskie tatrzański 20 699 695 14
małopolskie wadowicki 182 29 14
małopolskie wielicki 312 18 14
mazowieckie białobrzeski 54 6 13
mazowieckie ciechanowski 297 5 14
mazowieckie garwoliński 908 30 14
mazowieckie gostyniński 114 8 13
mazowieckie grodziski 25 2 11
mazowieckie grójecki 551 13 14
mazowieckie kozienicki 148 8 13
mazowieckie legionowski 59 2 13
mazowieckie lipski 80 9 13
mazowieckie łosicki 522 28 14
mazowieckie m. Płock 1 1 1
mazowieckie m.st. Warszawa 1 816 4 14
mazowieckie makowski 254 3 14
mazowieckie miński 530 11 14
mazowieckie mławski 12 3 9 489
mazowieckie nowodworski 62 6 13
mazowieckie ostrołęcki 68 4 13
mazowieckie ostrowski 33 7 12
mazowieckie otwocki 73 5 13
mazowieckie piaseczyński 447 6 14
mazowieckie płocki 902 16 14
mazowieckie płoński 295 8 14
mazowieckie pruszkowski 13 1 9
mazowieckie przasnyski 137 9 13
mazowieckie przysuski 451 19 14
mazowieckie pułtuski 76 4 13
mazowieckie radomski 302 13 14
mazowieckie siedlecki 819 24 14
mazowieckie sierpecki 9 1 9
mazowieckie sochaczewski 127 5 13
mazowieckie sokołowski 162 19 14
mazowieckie szydłowiecki 24 6 11
mazowieckie warszawski zachodni 42 2 12
mazowieckie węgrowski 312 14 14
mazowieckie wołomiński 39 2 12
mazowieckie wyszkowski 82 6 13
mazowieckie zwoleński 40 6 12
mazowieckie żuromiński 120 3 13
mazowieckie żyrardowski 55 5 12
opolskie brzeski 41 9 12
opolskie głubczycki 68 1 13
opolskie kędzierzyńsko-kozielski 71 15 13
opolskie kluczborski 337 20 14
opolskie krapkowicki 15 4 9
opolskie m. Opole 407 5 14 155
opolskie namysłowski 84 10 13
opolskie nyski 753 22 14
opolskie oleski 394 18 14
opolskie opolski 200 11 14
opolskie prudnicki 42 6 12
opolskie strzelecki 85 18 13
podkarpackie bieszczadzki 1 556 49 14
podkarpackie brzozowski 328 23 14
podkarpackie dębicki 32 12 12
podkarpackie jarosławski 359 21 14
podkarpackie jasielski 1 278 62 14 279
podkarpackie kolbuszowski 61 10 13
podkarpackie krośnieński 764 32 14
podkarpackie leski 2 145 67 14
podkarpackie leżajski 81 11 13
podkarpackie lubaczowski 1 826 87 14
podkarpackie łańcucki 159 18 14
podkarpackie m. Krosno 1 1 1
podkarpackie m. Przemyśl 19 1 10
podkarpackie mielecki 40 10 12
podkarpackie niżański 88 8 13
podkarpackie przemyski 1 485 25 14
podkarpackie przeworski 336 20 14
podkarpackie ropczycko-sędziszowski 24 8 11
podkarpackie rzeszowski 550 44 14
podkarpackie sanocki 2 889 86 14
podkarpackie stalowowolski 3 2 3
podkarpackie strzyżowski 491 33 14
podkarpackie tarnobrzeski 14 5 9
podlaskie augustowski 830 14 14
podlaskie białostocki 1 699 66 14
podlaskie bielski 3 215 106 14
podlaskie grajewski 720 10 14
podlaskie hajnowski 2 439 137 14
podlaskie kolneński 58 4 13
podlaskie łomżyński 127 11 13
podlaskie m. Białystok 35 5 12 212
podlaskie m. Suwałki 17 1 10
podlaskie moniecki 802 18 14
podlaskie sejneński 196 9 13
podlaskie siemiatycki 1 017 33 14
podlaskie sokólski 7 662 131 14
podlaskie suwalski 439 24 14
podlaskie wysokomazowiecki 621 19 14
podlaskie zambrowski 20 6 10
pomorskie bytowski 2 781 71 14
pomorskie chojnicki 569 14 14 230
pomorskie człuchowski 136 8 13
pomorskie gdański 371 14 14
pomorskie kartuski 1 293 58 14
pomorskie kościerski 1 112 29 14
pomorskie kwidzyński 277 8 14
pomorskie lęborski 1 451 10 14
pomorskie m. Gdańsk 33 1 12
pomorskie m. Gdynia 187 2 14
pomorskie malborski 71 4 13
pomorskie pucki 67 11 13
pomorskie słupski 1 838 21 14
pomorskie starogardzki 347 19 14
pomorskie sztumski 25 4 11
pomorskie tczewski 1 952 21 14
pomorskie wejherowski 1 138 29 14
śląskie będziński 107 13 13
śląskie bielski 1 378 45 14
śląskie cieszyński 2 202 215 14
śląskie częstochowski 946 38 14
śląskie gliwicki 89 14 13
śląskie kłobucki 551 31 14
śląskie lubliniecki 229 8 14
śląskie m. Bielsko-Biała 17 3 10
śląskie m. Chorzów 28 1 11 316
śląskie m. Częstochowa 24 2 11
śląskie m. Dąbrowa Górnicza 1 1 1
śląskie m. Jastrzębie-Zdrój 26 7 11
śląskie m. Katowice 51 5 13
śląskie m. Piekary Śląskie 6 1 6
śląskie m. Ruda Śląska 2 1 2
śląskie m. Rybnik 16 5 10
śląskie m. Tychy 16 1 10
śląskie m. Żory 55 7 13
śląskie mikołowski 96 9 13
śląskie myszkowski 278 25 14
śląskie pszczyński 1 372 17 14
śląskie raciborski 116 11 13
śląskie rybnicki 164 14 14
śląskie tarnogórski 70 9 13
śląskie wodzisławski 81 13 13
śląskie zawierciański 242 18 14
śląskie żywiecki 1 567 93 14
świętokrzyskie buski 173 12 14
świętokrzyskie jędrzejowski 327 14 14
świętokrzyskie kazimierski 40 8 12
świętokrzyskie kielecki 1 200 62 14
świętokrzyskie konecki 413 35 14
świętokrzyskie m. Kielce 179 6 14
świętokrzyskie opatowski 422 17 14 190
świętokrzyskie ostrowiecki 221 11 14
świętokrzyskie pińczowski 78 6 13
świętokrzyskie sandomierski 85 4 13
świętokrzyskie skarżyski 297 12 14
świętokrzyskie starachowicki 258 9 14
świętokrzyskie staszowski 36 10 12
świętokrzyskie włoszczowski 351 11 14
warmińsko-mazurskie bartoszycki 566 19 14
warmińsko-mazurskie braniewski 1 218 22 14
warmińsko-mazurskie działdowski 36 3 12
warmińsko-mazurskie elbląski 1 398 16 14
warmińsko-mazurskie ełcki 692 17 14 286
warmińsko-mazurskie giżycki 553 15 14
warmińsko-mazurskie gołdapski 2 049 11 14
warmińsko-mazurskie iławski 478 10 14
warmińsko-mazurskie kętrzyński 189 14 14
warmińsko-mazurskie lidzbarski 180 15 14
warmińsko-mazurskie m. Elbląg 160 1 14
warmińsko-mazurskie m. Olsztyn 99 3 13
warmińsko-mazurskie mrągowski 223 13 14
warmińsko-mazurskie nidzicki 126 4 13
warmińsko-mazurskie nowomiejski 36 9 12
warmińsko-mazurskie olecki 445 12 14
warmińsko-mazurskie olsztyński 1 489 46 14
warmińsko-mazurskie ostródzki 355 11 14
warmińsko-mazurskie piski 51 8 13
warmińsko-mazurskie szczycieński 104 14 13
warmińsko-mazurskie węgorzewski 472 17 14
wielkopolskie chodzieski 21 4 11
wielkopolskie czarnkowsko-trzcianecki 895 19 14
wielkopolskie gnieźnieński 1 138 21 14
wielkopolskie gostyński 349 8 14
wielkopolskie grodziski 67 3 13
wielkopolskie jarociński 71 5 13
wielkopolskie kaliski 629 15 14
wielkopolskie kępiński 61 6 13
wielkopolskie kolski 90 6 13
wielkopolskie koniński 942 17 14 452
wielkopolskie kościański 2 365 12 14
wielkopolskie krotoszyński 1 042 20 14
wielkopolskie leszczyński 1 745 12 14
wielkopolskie m. Kalisz 2 1 2
wielkopolskie m. Konin 32 1 12
wielkopolskie m. Poznań 23 2 11
wielkopolskie międzychodzki 1 351 15 14
wielkopolskie nowotomyski 3 070 30 14
wielkopolskie obornicki 250 7 14
wielkopolskie ostrowski 403 9 14
wielkopolskie ostrzeszowski 168 14 14
wielkopolskie pilski 879 28 14
wielkopolskie pleszewski 332 4 14
wielkopolskie poznański 964 16 14
wielkopolskie rawicki 457 6 14
wielkopolskie słupecki 1 624 34 14
wielkopolskie szamotulski 303 12 14
wielkopolskie średzki 359 6 14
wielkopolskie śremski 2 119 25 14
wielkopolskie turecki 815 17 14
wielkopolskie wągrowiecki 280 16 14
wielkopolskie wolsztyński 400 9 14
wielkopolskie wrzesiński 1 209 16 14
wielkopolskie złotowski 281 20 14
zachodniopomorskie białogardzki 719 8 14
zachodniopomorskie choszczeński 1 250 10 14
zachodniopomorskie drawski 239 18 14
zachodniopomorskie goleniowski 369 19 14
zachodniopomorskie gryficki 115 4 13
zachodniopomorskie gryfiński 453 14 14
zachodniopomorskie kamieński 100 8 13
zachodniopomorskie kołobrzeski 251 14 14
zachodniopomorskie koszaliński 656 23 14 263
zachodniopomorskie łobeski 390 11 14
zachodniopomorskie m. Szczecin 12 2 9
zachodniopomorskie m. Świnoujście 11 2 9
zachodniopomorskie myśliborski 34 9 12
zachodniopomorskie policki 25 4 11
zachodniopomorskie pyrzycki 307 4 14
zachodniopomorskie sławieński 486 27 14
zachodniopomorskie stargardzki 534 16 14
zachodniopomorskie szczecinecki 1 532 9 14
zachodniopomorskie świdwiński 619 21 14
zachodniopomorskie wałecki 173 10 14
Razem 242 364 7 830 4 556 4 556

4. Środki przewidziane programem

4.1. Czas trwania programu

Program będzie realizowany w 2011 r.

4.2. Organizacja, kontrola i rola podmiotów uczestniczących we wdrażaniu programu

Za realizację programu są odpowiedzialne organy Inspekcji Weterynaryjnej szczebla powiatowego i wojewódzkiego.

Próbki do badań laboratoryjnych będą pobierane przez lekarzy weterynarii wyznaczonych przez powiatowego lekarza weterynarii na podstawie art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2010 r. Nr 112, poz. 744 oraz z 2011 r. Nr 54, poz. 278).

Zgodnie z art. 57 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, z późn. zm.) realizację programu nadzoruje organ szczebla centralnego - Główny Lekarz Weterynarii.

Informacje na temat realizacji programu będą przesyłane przez powiatowych lekarzy weterynarii wojewódzkim lekarzom weterynarii, a następnie w formie raportów zbiorczych będą przekazywane Głównemu Lekarzowi Weterynarii.

Próbki do badań laboratoryjnych prowadzonych w ramach programu będą przesyłane do laboratoriów, o których mowa w art. 25 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, wyznaczonych przez Głównego Lekarza Weterynarii.

4.3. Wyznaczenie i opis regionów geograficznych i administracyjnych, na obszarze których jest wdrażany program

Program jest realizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na terytorium tym funkcjonuje 16 organów Inspekcji Weterynaryjnej szczebla wojewódzkiego (wojewódzcy lekarze weterynarii) oraz 305 organów Inspekcji Weterynaryjnej szczebla powiatowego (powiatowi lekarze weterynarii).

5. Akty prawne w zakresie objętym programem

5.1. Akty prawne dotyczące identyfikacji i rejestracji zwierząt

Stada i gospodarstwa znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których są utrzymywane zwierzęta gospodarskie, są ewidencjonowane w rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych w ramach Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ), prowadzonego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zgodnie z poniższymi przepisami:

1) ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2004 r. Nr 10, poz. 76, z późn. zm.);

2) ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;

3) ustawą z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 204, poz. 1281 oraz z 2009 r. Nr 116, poz. 976);

4) rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zamieszczanych w rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych (Dz. U. Nr 152, poz. 1605);

5) rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 lipca 2005 r. w sprawie księgi rejestracji bydła, świń, owiec lub kóz (Dz. U. Nr 151, poz. 1268, z późn. zm.).

Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bydło podlega obowiązkowi oznakowania przy użyciu pary kolczyków oraz rejestracji w rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych. Każdy kolczyk zawiera indywidualny numer rejestracyjny zwierzęcia oraz zakodowane inne dodatkowe informacje. Posiadacz bydła ma obowiązek zakolczykować nowo narodzone cielę niezwłocznie po urodzeniu i przestać zgłoszenie o urodzeniu do rejestru zwierząt gospodarskich oznakowanych. Na wykonanie tych czynności posiadacz zwierząt ma 7 dni. Wszystkie sztuki bydła są zaopatrzone w paszporty, które towarzyszą zwierzętom aż do ich śmierci. Wszystkie zdarzenia dotyczące tych zwierząt, w tym przemieszczenie z gospodarstwa do gospodarstwa, rzeźni, zakładu utylizacyjnego oraz ich padnięcie, powinny być zgłoszone do rejestru zwierząt gospodarskich oznakowanych.

Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej owce są identyfikowane zgodnie z przepisami o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. Oznakowanie owiec polega na założeniu na obie małżowiny uszne kolczyków zawierających numery identyfikacyjne owiec. W przypadku utraty kolczyka zastępuje się go duplikatem.

Posiadacz owiec zgłasza fakt oznakowania zwierzęcia przed opuszczeniem przez to zwierzę siedziby stada, nie później jednak niż w terminie 180 dni od dnia urodzenia się tego zwierzęcia.

Gospodarstwa są zarejestrowane w rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych i każde z nich posiada indywidualny numer siedziby stada. W każdym gospodarstwie posiadacz zwierząt prowadzi księgę rejestracji odrębnie dla każdego stada i poszczególnych gatunków zwierząt. Do księgi rejestracji wpisuje się: imię i nazwisko albo nazwę posiadacza zwierzęcia oraz adres i numer siedziby stada. Na kartkach wsadowych księgi rejestracji zamieszcza się informacje na temat zwierząt przebywających w siedzibie stada, m.in. numer identyfikacyjny zwierzęcia, datę jego urodzenia, datę przybycia do siedziby stada, dane dotyczące pochodzenia, płci i rasy zwierzęcia, numer identyfikacyjny matki zwierzęcia, datę i przyczynę ubycia zwierzęcia ze stada, dane o miejscu, do którego zwierzę przekazano, oraz adnotacje o przeprowadzonych kontrolach.

Ponadto do księgi rejestracji owiec wpisuje się dane przewoźnika zwierzęcia (imię i nazwisko albo nazwę przewoźnika, numer rejestracyjny środka transportu przewożącego zwierzę, w przypadku zwierząt przewożonych do rzeźni - numer identyfikacyjny rzeźni i datę wyjazdu), informacje o poprzednim numerze identyfikacyjnym zwierzęcia w przypadku zmiany tego numeru, rodzaj produkcji i liczbę owiec ustaloną podczas spisu przeprowadzonego przez posiadacza zwierząt.

Wyżej wymienione zasady są ustanowione zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, mając na względzie identyfikację i rejestrację zwierząt oraz ochronę zdrowia zwierząt. W przypadku wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt istniejący system może zostać użyty do monitorowania przemieszczenia zwierząt.

5.2. Akt prawny dotyczący obowiązku zgłaszania chorób zakaźnych zwierząt

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.

5.3. Akty prawne dotyczące kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie chorobą niebieskiego języka

1) rozporządzenie Komisji (WE) nr 1266/2007 z dnia 26 października 2007 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących dyrektywy Rady 2000/75/WE w odniesieniu do kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie chorobą niebieskiego języka (Dz. Urz. UE L 283 z 27.10.2007, str. 37, z późn. zm.);

2) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 maja 2004 r. w sprawie zwalczania choroby niebieskiego języka (Dz. U. Nr 125, poz. 1315).

6. Koszty

6.1. Ogólne koszty związane z programem

Ogólne koszty związane z programem obejmują koszty związane z wykonywaniem badań laboratoryjnych:

1) serologicznych;

2) wirusologicznych.

Koszty badań laboratoryjnych obejmują:

1) dojazd lekarzy weterynarii do gospodarstw, w których znajdują się zwierzęta, w celu pobrania próbek do badań laboratoryjnych;

2) koszty:

a) zakupu igłostrzykawek,

b) pobrania krwi do badań laboratoryjnych,

c) wysyłki pobranych próbek do laboratorium,

d) wykonania w laboratorium testów ELISA i RT-PCR.

W przypadku uzyskania dodatniego wyniku badania laboratoryjnego (serologicznego) lekarz weterynarii pobiera próbki (na EDTA) od zwierząt, u których stwierdzono obecność przeciwciał przeciwko wirusowi choroby niebieskiego języka, i przesyła je do badań laboratoryjnych (wirusologicznych - test PCR) w celu wykrycia materiału genetycznego wirusa.

Dla określenia szacunkowych kosztów przewiduje się, że liczba próbek pobranych do badań laboratoryjnych (wirusologicznych) wyniesie 100.

Na potrzeby oszacowania kosztów realizacji programu przyjęto, że podczas każdego z trzech próbkobrań próbki zostaną pobrane z dwóch stad w każdym powiecie.

Przyjęto, że średnia długość drogi dojazdu do gospodarstwa i powrotu z gospodarstwa wynosi 20 km.

Koszt wysłania kurierem próbek z jednego powiatu do laboratorium oszacowano na 35 zł.

Wszystkie wyżej wymienione wydatki ponosi Inspekcja Weterynaryjna. W ramach realizacji programu nie przewiduje się kosztów ponoszonych przez posiadaczy zwierząt.

6.2. Szczegółowa szacunkowa analiza kosztów programu1)

Koszty Liczba jednostek Koszt jednostkowy w zł Koszt całkowity w zł Koszt całkowity w euro Wniosek o współfinansowanie (tak/nie)
1. Koszty związane z badaniami laboratoryjnymi (serologicznymi)
1.1. Dojazd lekarzy do gospodarstw 2 stada w powiecie x 305 powiatów x 3 pobrania x 20 km = 36 600 km 0,83582) 30.590,28 7.707,30 nie
1.2. Zakup igłostrzykawek 29 370 0,203) 5.874,00 1.479,97 nie
1.3. Pobranie krwi do badań laboratoryjnych 29 370 7,604) 223.212,00 56.238,85 nie
1.4. Wysyłka próbek do laboratorium 305 powiatów x 3 pobrania = 915 35,005) 32.025,00 8.068,78 nie
1.5. Wykonanie testu ELISA w laboratorium 29 370 8,006) 234.960,00 59.198,79 tak
2. Koszty związane z badaniami laboratoryjnymi (wirusologicznymi)
2.1. Dojazd lekarzy do gospodarstw 100 próbek x 20 km = 2000 km 0,83582) 1.671,60 421,16 nie
2.2. Zakup igłostrzykawek 100 0,203) 20,00 5,04 nie
2.3. Pobranie krwi do badań laboratoryjnych 100 7,604) 760,00 191,48 nie
2.4. Wysyłka próbek do laboratorium 100 35,005) 3.500,00 881,83 nie
2.5. Wykonanie testu RT-PCR w laboratorium 100 143,297) 14.329,00 3.610,23 tak
3. Koszty związane z monitoringiem entomologicznym
3.1. Zakup pułapek typu Ondestepoort 78) 1.600,00 11.200,00 2.821,87 tak
SUMA 558.141,88 140.625,32

______

1) Szacunkowe koszty programu wyrażone w euro przeliczone zostały na złote według średniego kursu euro obowiązującego w dniu 3 lutego 2010 r., ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, który wynosił 3,9690 zł.

2) Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271, z późn. zm.).

3) Cena jednostkowa zakupu igłostrzykawek została obliczona na podstawie danych do programów z lat ubiegłych. Przedmiotowa cena wahała się od 0,20 do 0,66.

4) Średnia arytmetyczna została obliczona na podstawie wysokości wynagrodzeń określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. Nr 178, poz. 1837, z późn. zm.).

5) Szacunkowy koszt jednostkowy został obliczony na podstawie średniej arytmetycznej cen dla przesyłek standardowych kilku krajowych firm kurierskich, powiększony o stopę inflacji: 33,05 zł + 33,05 x 6% (inflacja) = 35,03.

6) W cenę wchodzi: 6,04 zł (odczynniki) + 0,39 (materiały jednorazowego użycia) + 6,43 x 6% (inflacja) + zakup materiałów kontrolnych ≈ 8 zł.

7) Średnia arytmetyczna została obliczona na podstawie kosztów badań RT-PCR poniesionych na przedmiotowe badania w ramach programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka w 2009 r.

8) Wymiana wyeksploatowanych lub zniszczonych pułapek z 22 kompletów pułapek zakupionych w ramach środków referencyjnych przez Państwowy Instytut Weterynaryjny - Państwowy Instytut Badawczy w Puławach.

Koszt pułapki wynosi: 380 euro x 3,9690 zł = 1.508,22 zł (koszt rynkowy pułapki) + 1.508,22 x 6% (inflacja) = 1.598,71 zł.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2011.78.429

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wprowadzenie programu wykrywania występowania zakażeń wirusem choroby niebieskiego języka na 2011 r.
Data aktu: 23/03/2011
Data ogłoszenia: 13/04/2011
Data wejścia w życie: 28/04/2011